Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 181
Offentligt
2017030_0001.png
EU-note
Til orientering af Europaudvalgets og Retsudvalgets medlemmer
Ny horisontal whistleblowerordning i EU
Sammenfatning
Kommissionen har fremsat forslag til et direktiv om en whistleblowerord-
ning, der skal beskytte whistleblowere på tværs af sektorer, når de indbe-
retter uregelmæssigheder. Forslaget skal samtidig være med til at sikre
håndhævelse af EU-lovgivningen gennem korrekt og effektiv gennemfø-
relse. Med forslaget vil man beskytte whistleblowerne ved at forbyde re-
pressalier fra arbejdsgivere, som er direkte afledt af indberetninger om
uregelmæssigheder i gennemførelse af EU-lovgivning.
Denne note ser nærmere på, hvad vedtagelsen af direktivet vil betyde for
de gældende regler vedrørende beskyttelse af whistleblowere, hvilke om-
råder, direktivet kommer til at omfatte, og hvad det vil betyde, at forslaget
er et horisontalt direktiv.
15. februar 2019
Det Internationale
Sekretariat
Christine Sidenius
EU-konsulent
Baggrund
EU har i dag whistleblowerordninger på sektorielt plan i sin lovgivning om fi-
nansielle tjenesteydelser, transport, sikkerhed og miljøbeskyttelse. 12 med-
lemslande har vedtaget national lovgivning for whistleblowerordninger. Ifølge
Kommissionen er den gældende lovgivning dog for fragmenteret og beskytter
ikke i tilstrækkelig grad whistleblowerne mod repressalier fra arbejdsgivere.
Det betyder bl.a., at alt for få whistleblowere vælger at indberette uregelmæs-
sigheder og ulovligheder. Det har både økonomiske konsekvenser i form af
tab af indtjening, men det betyder også, at der er risiko for at effekten af EU-
lovgivningen skævvrides. Derfor foreslå Kommissionen nu et
horisontalt di-
rektiv
som dækker på tværs af sektorer.
Hvilke ændringer vil forslaget bringe?
Forslaget har et dobbelt formål. Dels skal det styrke beskyttelsen af whist-
leblowere, der indberetter uregelmæssigheder, ulovligheder og brud på EU-
lovgivningen. Dels skal det sikre den overordnede håndhævelse af EU-lov-
givningen.
Side 1 | 6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 181: EU-note om whistleblowerordning
2017030_0002.png
Ifølge forslaget skal medlemslandene ved lov sikre, at der etableres både in-
terne og eksterne indberetningskanaler i de omfattede virksomheder, offent-
lige såvel som private. Der skal etableres procedure for modtagelse og regi-
strering samt procedure for opfølgning på indberetninger. Hermed skal det
bliver nemmere at indberette for whistlebloweren.
Samtidig skal medlemslandene ifølge forslaget sikre, at der i national lovgiv-
ning etableres bestemmelser om forbud mod repressalier mod whistleblo-
were, men samtidig bødestraf for uretmæssige eller ondsindede indberetnin-
ger.
Hvordan skal en whistleblower indberette?
Kommissionen foreslår en tretrinsprocedure for indberetninger af uregelmæs-
sigheder.
Som et første skridt bør indberetninger ske internt i organisationen eller på
arbejdspladsen. Myndigheder og private virksomheder skal derfor etablere in-
terne enheder til modtagelse, håndtering af og opfølgning på indberetninger.
Hvis whistlebloweren vurderer ikke at være blevet hørt eller decideret er ble-
vet forhindret i at indberette, kan vedkommende gå til en ekstern enhed, som
skal etableres i offentligt regi i alle medlemslandene. Hvis heller ikke den eks-
terne enhed i tilstrækkelig grad tager whistleblowerens indberetning op, kan
han eller hun går til offentligheden, eksempelvis gennem medierne.
Kun i sager, hvor whistlebloweren vurderer, at en indberetning internt ikke er
hensigtsmæssig eller sikkerhedsmæssigt forsvarlig, kan vedkommende gå
direkte til offentligheden eller medierne.
Kommissionen ønsker med denne tretrinsprocedure at sikre, at whistleblo-
were bruger de etablerede forretningsgange til at indberette og foretage op-
følgning på indberetninger.
Hvordan beskyttes whistlebloweren?
Whistlebloweren har krav på beskyttelse ved indberetninger, gennem vedta-
gelse af et generelt forbud mod repressalier afledt direkte af den eller de på-
gældende indberetninger. Forslaget lægger op til at whistlebloweren sikres
fortrolighed, ved modtagelse af indberetninger. Der er dog ikke forslag om
egentlig anonymitet ved indberetninger, som findes i regler i nogle EU-lande
I sager, hvor whistlebloweren udsættes for repressalier, skal domstolene
sikre, at retslige principper som formodning om uskyld, adgang til retshjælp,
retten til forsvar og en retfærdig retssag er garanteret. Samtidig skal med-
lemslandene sikre lovgivning, der etablerer forholdsmæssige og afskræk-
kende straffe for ondsindede eller urigtige indberetninger.
Side 2 | 6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 181: EU-note om whistleblowerordning
2017030_0003.png
I sager, hvor whistleblowere har oplevet at være udsat for uretmæssige re-
pressalier, skal lovgivningen endelig sikre omvendt bevisbyrde, så det er den
indberettede, der skal bevise, at han eller hun
ikke
har udsat den indberet-
tende for repressalier som følge af indberetningen, men at disse skyldes an-
dre forhold.
Der er i direktivet tale om minimumsstandarder, så det står medlemslandene
frit for, at etablere yderligere tiltag til beskyttelse af whistleblowere.
Hvem gælder forslaget for?
Forslaget går videre end de fleste eksisterende regler, idet ikke blot ansatte,
men også medlemmer af ledelsen, bestyrelsesmedlemmer, aktionærer, ar-
bejdstagere, midlertidige ansatte, frivillige og folk ansat i beskyttede stillinger
bliver omfattet.
Hvor gælder forslaget?
Alle offentlige myndigheder og virksomheder såvel som private virksomheder
med over 50 ansatte eller en årlig omsætning på over 10. mio. euro pålæg-
ges at etablere interne procedurer for registrering og behandling af indberet-
ninger fra whistleblowere. Virksomheder, der arbejder med finansielle pro-
dukter og rådgivning, vil ifølge forslaget være undtaget fra den nedre grænse
på antal ansatte/omsætning
De offentlige myndigheder der er omfattet er:
Den statslige forvaltning
Regionale forvaltninger og tjenestegrene
Kommuner med mere end 10.000 indbyggere
Andre offentlige enheder
Medlemslandene pålægges derudover at etablere en ekstern uafhængig in-
stans i offentligt regi, hvortil whistleblowere kan henvende sig og gennem
fastlagte procedurer kan få registreret og behandlet en indberetning.
De interne såvel som eksterne enheder skal etablere klare procedure, som
skal kommunikeres til alle, som er omfattet af ordningen.
Hvilke områder af EU-lovgivningen er omfattet?
Direktivet fremsættes som et horisontalt direktiv
det vil sige, at direktivet
skal gælde på flere sektorer.
I forslaget er oplistet de områder, hvor whistleblowerordningen vil gælde ved
indberetninger om ulovlig aktivitet eller overtrædelser, der påvirker effektiv
gennemførelse af det indre marked:
Offentlige indkøb
Finansielle tjenesteydelser, forebyggelse af hvidvaskning af penge
og finansiering af terrorisme
Forbrugerbeskyttelse
Side 3 | 6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 181: EU-note om whistleblowerordning
2017030_0004.png
Produktbeskyttelse
Beskyttelse af privatlivets fred og personoplysninger, og sikkerheden
i netværks- og informationssystemer
Transportsikkerhed
Miljøbeskyttelse
Nuklear sikkerhed
Folkesundheden
Hertil kommer overtrædelser, der omhandler:
Konkurrenceret og statsstøtte.
Aktiviteter der skader unionens finansielle interesser.
Aktiviteter der omhandler svig, hvis formål, det er at opnå skattefor-
del, som virker mod formålet og hensigten med de relevante sel-
skabsskatteretlige regler.
I forslaget skelnes der i
Bilag 1,
mellem sektorer hvor der ikke allerede er
regler om beskyttelse af whistleblowere, og sektorer, hvor forslaget supplerer
EU-lovgivning, der allerede indeholder whistleblowerordninger. De sektorspe-
cifikke whistleblowerordninger vil have forrang for dette direktiv.
Forslaget vil ikke omfatte ansatte i EU-institutionerne, hvor der er etableret
regler i personalestatutten for alle ansatte.
Hvad sker der nu?
Efter en strid om Kommissionens valg af hele 16 retsgrundlag for forslaget, er
Rådet nu vedtaget sin fælles holdning til det oprindelig forslag. Ifølge Agence
Europe er der på det første møde mellem Rådet og Europa Parlamentet den
31. januar 2019 kommet forslag fra Rådet om at reducere antallet af rets-
grundlag. Samtidig har Europa-Parlamentet foreslået at tilføje et retsgrund-
lag, så direktivet også skal omfatte lovgivning vedrørende arbejdsvilkår.
Forhandlingerne fortsætter med henblik på vedtagelse af forslaget inden val-
get til Europa-Parlamentet den 26. maj 2019.
Hvad vil EU-lovgivningen betyde i Danmark?
I Danmark findes der ikke generel lovgivning på området for beskyttelse af
whistleblowere. Der er dog etableret lovregulerede whistleblowerordninger i
Finanstilsynet og Socialtilsynene samt for tilsynsmyndigheder efter offshore-
sikkerhedsreglerne og lov om beskyttelse af havmiljø. Der er i den forbin-
delse også udarbejdet bestemmelser om tavshedspligt for de ansatte i til-
synsmyndighederne. Adskillige sektorer, myndigheder og store virksomheder
har indført whistleblowerordninger, men i udgangspunktet er det frivilligt, om
virksomheder vil introducere egentlige ordninger.
I en
vejledning
fra Justitsministeriet af 2016 for offentlige myndigheder opstil-
les en række principper for ytringsfrihed og whistleblowerordninger.
Side 4 | 6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 181: EU-note om whistleblowerordning
2017030_0005.png
Derudover gælder almindelige forvaltningsregler om bl.a. fortrolighed, ytrings-
frihed, persondatabeskyttelse, beskyttelse mod uretmæssig fyring og aktind-
sigt. Det sidste betyder, at det i nogle sager kan være svært eller direkte
umuligt som indberetter at forblive anonym, hvis man indberetter en sag, der
derefter bliver taget op af den givne myndighed og når offentlighedens søge-
lys. Justitsministeriet barsler med en revision af vejledningen, der dags dato
er i offentlig høring. Forslaget har allerede skabt en del debat, til trods for at
der er tale om en vejledning og ikke egentlig lovgivning. Det er ikke ualminde-
ligt, at der udarbejdes vejledninger i de forskellig sektorer
eksempelvis har
Moderniseringsstyrelsen udgivet en vejledning om god adfærd i forvaltnin-
gen, der kan læses
her.
Hvad siger interesseorganisationer i Danmark?
Af
høringssvarene
til forslaget om en whistleblowerordning for overtrædel-
ser af EU-lovgivning fremgår det, at arbejdstager-, og arbejdsgiverorgani-
sationer, både i det offentlige og private byder initiativet velkommen, men
er skeptiske over for en lovpligtig whistleblowerordning. Dertil kommer, at
der er en vis modstand mod forslaget om, at virksomheder og myndigheder
med mere end 50 ansatte skal etablere interne enheder til at modtage og
behandle whistleblowerordninger. Flere høringsparter mener, at det ville
være mere naturligt at have en grænse på 200 ansatte som et minimums-
krav. Andre interesseorganisationer byder forslaget velkommen, og under-
streger behovet for lovgivning, for at sikre ordentlig beskyttelse af whist-
leblowere både i det offentlige og det private.
Et
sammenlignende studie
fra
Blueprint for free speech,
en or-
ganisation der har sat sig for at
studere og promovere whistleblo-
werordninger, peger på en række
styrker og svagheder ved de eksi-
sterende nationale systemer for
beskyttelse af whistleblowere. Or-
ganisationen peger på behovet
for et centralt register, der kan
indsamle statistik om whistleblo-
wersager til analyser, udvikling og
udveksling af bedste praksis.
Afslutning
Whistlebloweres rolle i samfundet er ikke et ny ej heller forståelsen af vig-
tigheden af, at whistleblowere står frem. Men i de senere år har der været en
række mere eller mindre spektakulære sager, der har skabt opmærksomhed
omkring whistleblowere og deres rolle.
I EU-regi afslørede Paul van Buitenen svindel, der i sidste ende betød at
Santer-Kommissionen måtte træde tilbage, og Dorthe Smith-Brown afslørede
omfattende svindel med EU-midler, der udløste en stor skandale. I nyere tid
er Snowdons afsløringer af et hidtil ukendt omfang af overvågning af bor-
gerne, LuxLeaks og Panamapapers andre eksempler på sager, hvor whist-
leblowere har ageret og forårsaget omfattende afsløringer.
Sagerne og navnene bag dem viser, at hvad der i nogle tilfælde kan synes
ret ligetil som indberetning af uregelmæssigheder, i andre sager drejer sig
om alvorlige anklager mod arbejdsgivere eller staten, og at små såvel som
store sager kan antage uforudsete dimensioner for både den indberettende
og den indberettede, når først afsløringerne finder vej til offentligheden.
Side 5 | 6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 181: EU-note om whistleblowerordning
2017030_0006.png
Kommissionen vurderer, bl.a. på baggrund af materiale fra Eurobarometer, at
85 pct. af de adspurgte europæere har valgt ikke at stå frem i sager, hvor de
har haft mistanke om korruption. Kommissionen vurderer endvidere at det in-
dre marked går glip af værdier op på mellem 5,8 og 9,6 mia. euro årligt som
følge af manglende indberetninger fra potentielle whistleblowere, der ikke fø-
ler sig tilstrækkeligt beskyttet til at kaste sig ud i indberetninger.
Spørgsmålet er, om EU skal gøre en whistleblowerordning lovfæstet for myn-
digheder og større virksomheder, for at sikre at whistleblowere beskyttes, når
de indberetter. Eller er en lovfæstet whistleblowerordning et for indgribende
instrument i forhold til nationale frivillige ordninger, hvor der er etableret mere
uformelle strukturer for indberetning og beskyttelse af whistleblowere.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 6 | 6