Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 175
Offentligt
2014774_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. februar 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Camilla Marta Giordano
2019-0090-0874
1003476
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven
(Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede
fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse
med transporter)
§1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 1541 af 18. december 2018, foretages føl-
gende ændringer:
1.
I
§ 765, stk. 7,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Justitsministeren kan endvidere fastsætte regler om undersøgelse uden
retskendelse af personer, der er anbragt i institution eller hospital mv. i
medfør af stk. 2, nr. 3 eller 4, i forbindelse med transport, der forestås af
kriminalforsorgens personale.«
2.
I
§ 777, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Justitsministeren kan endvidere fastsætte regler om undersøgelse uden
retskendelse af personer, der er anbragt i hospital mv. i medfør af stk. 1, i
forbindelse med transport, der forestås af kriminalforsorgens personale.«
3.
I
§ 811, stk. 3,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Justitsministeren kan endvidere fastsætte regler om undersøgelse uden
retskendelse af personer, der er indlagt på hospital for sindslidende mv. i
medfør af § 809, stk. 2, i forbindelse med transport, der forestås af krimi-
nalforsorgens personale.«
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
§2
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1156 af 20. september 2018 som
ændret ved § 3 i lov nr. 1541 af 18. december 2018 og senest ved § 1 lov
nr. 1719 af 27. december 2018, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 73 a, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Justitsministeren kan endvidere fastsætte regler om undersøgelse uden
retskendelse af personer, der er anbragt i hospital for sindslidende m.v. i
henhold til en afgørelse truffet i medfør af §§ 68 eller 69, i forbindelse
med transport, der forestås af kriminalforsorgens personale.«
2.
I
§ 124
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Ved fastsættelse af straffen efter stk. 1 eller 2, skal det indgå som en
skærpende omstændighed, at den, der flygter eller bistås hermed, er indsat i
et lukket fængsel eller arresthus, herunder personer i forvaring.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
3.
I
§ 124, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres »stk. 1-3« til: »stk. 1, 2 og 4«.
§3
Loven træder i kraft den 1. maj 2019.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede
fængsler og arresthuse
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
4. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
5. Implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer mv.
11. Sammenfattende skema
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
1. Indledning og baggrund
1.1. Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede
fængsler og arresthuse
I de lukkede fængsler og arresthuse anbringes indsatte, som det er nødven-
digt at placere i institutioner med en høj sikkerhed i form af ringmur, tv-
overvågning mv. og en relativ høj grad af personaletæthed pga. deres farlig-
hed eller flugtrisiko mv.
Det er en alvorlig lovovertrædelse at flygte og hjælpe andre med at flygte
fra et lukket fængsel eller arresthus, og en overtrædelse som bør have mærk-
bare konsekvenser.
Når det lykkes en indsat at flygte, er politiet, kriminalforsorgen og andre
myndigheder desuden nødt til at reagere akut for hurtigt at pågribe den på-
gældende igen og undgå alvorlige følger i form af f.eks. ny kriminalitet.
Dette medfører ofte et omfattende brug af ressourcer og mandskab.
I dag er det forudsat, at en person, der flygter fra anholdelse eller fængsling,
straffes med 30 dages fængsel i førstegangstilfælde. Der gælder samme
strafniveau for den, der f.eks. hjælper en indsat til at flygte.
Det er Justitsministeriets vurdering, at flugter og bistand til flugter fra luk-
kede fængsler og arresthuse, herunder flugter i forbindelse med transport og
ledsagede udgange fra de pågældende typer af institutioner, bør straffes hår-
dere med henblik på at begrænse antallet af flugter og flugtforsøg. Lovfor-
slaget har derfor til formål at hæve strafniveauet i sådanne sager.
1.2. Undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter
Regeringen har sammen med Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti den
28. november 2017 indgået en ny aftale for kriminalforsorgens økonomi for
2018-2021. Efterfølgende har Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti tilsluttet sig aftalen.
I flerårsaftalen er det bl.a. fastsat, at kriminalforsorgen skal overtage en væ-
sentlig del af politiets opgaver med transport af bl.a. arrestanter, herunder
unge og psykisk syge, der er anbragt i varetægtssurrogat, samt domfældte,
der i medfør af straffelovens §§ 68-69 er anbragt i hospital for sindslidende
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
eller i institutioner inden for det sociale område, herunder institutioner for
personer med vidtgående psykiske handicap.
Ved lov nr. 1541 af 18. december 2018 om ændring af lov om fuldbyrdelse
af straf m.v., retsplejeloven, straffeloven og lov om folkeskolen (Forhold for
indsatte i kriminalforsorgens institutioner, varetægtssurrogat m.v.) bemyn-
diges justitsministeren til at fastsætte regler om anvendelse af magt og sik-
ringsmidler over for de ovennævnte persongrupper, som kriminalforsorgen
fremover skal transportere, bl.a. for at hindre undvigelse under transporten.
Det er Justitsministeriets vurdering, at der af ordens- og sikkerhedsmæssige
hensyn også bør tilvejebringes en lovhjemmel til at fastsætte regler om un-
dersøgelse uden retskendelse i forbindelse med kriminalforsorgens transport
af de pågældende personer.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt
fra lukkede fængsler og arresthuse
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1.
Det følger af straffelovens § 124, stk. 1, 1. pkt., at den, der flygter
som anholdt eller fængslet, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Udover at flygte selv er det strafbart at befri en anholdt, fængslet eller
tvangsanbragt person samt at tilskynde eller hjælpe en sådan person til at
undvige eller holde den undvegne skjult, jf. straffelovens § 124, stk. 2.
Man kan således straffes for f.eks. at tilskynde en indsat til at flygte og for
at hjælpe ved at holde personen skjult efter flugten.
Af straffelovens § 124, stk. 5, fremgår det, at stk. 1 og 2 også gælder i an-
dre tilfælde af frihedsberøvelse, herunder i forhold til personer i forvaring
der som udgangspunkt er anbragt i lukket fængsel.
Udtrykket »flygter« dækker over, at den pågældende aktivt unddrager sig
den frihedsberøvelse, som vedkommende er underlagt i anledning af en mi-
5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
stanke om et strafbart forhold eller afsoning, jf. bemærkningerne til § 124,
stk. 1, jf. herved Folketingstidende 2001-02, tillæg A, side 3321.
Bestemmelsen i stk. 1 omfatter således f.eks. indsatte, der flygter fra luk-
kede fængsler eller arresthuse. Det fremgår af bemærkningerne til bestem-
melsen, at det også gælder dem, der i forbindelse med transport eller under
ledsaget udgang undviger fra transporten eller den ledsagende fængsels-
funktionær. Bestemmelsen gælder også for personer, der er anholdt af poli-
tiet.
Varetægtsfængslede, der er surrogatanbragt, eller indsatte, der er anbragt
f.eks. i et åbent fængsel, anses for flygtede, hvis de forlader anbringelses-
stedet uden tilladelse, jf. herved Folketingstidende 2001-02, tillæg A, side
3321.
Personer, der er varetægtsfængslet efter udlændingelovens § 35 eller fri-
hedsberøvet efter udlændingelovens § 36, hvor formålet med fængslingen
ofte er, at vedkommende hurtigt og effektivt skal kunne udsendes af landet,
er derimod ikke omfattet af reglerne om straf for flugt, jf. straffelovens §
124, stk. 1, 2. pkt. Det skyldes, at en udsendelse af landet ikke bør forsinkes
af, at man skal gennemføre en straffesag og eventuel afsoning.
Det bemærkes desuden, at indsatte, der udebliver fra et fængselsophold ef-
ter en uledsaget udgang, ikke er omfattet af straffelovens § 124, stk. 1.
Straffelovens § 124, stk. 2, dækker dog – i modsætning til § 124, stk. 1 –
også tilfælde, hvor der ikke er tale om bistand til flugt, men f.eks. bistand til
udeblivelse fra frihedsberøvelse i forbindelse med uledsaget udgang.
2.1.1.2.
Strafferammen for overtrædelse af straffelovens § 124, stk. 1 og 2,
om flugt og bistand til flugt er bøde eller fængsel indtil 2 år.
Ved strafudmålingen forudsættes det i bemærkningerne til indførelsen af
straffelovens § 124, stk. 1, at en overtrædelse i førstegangstilfælde som ud-
gangspunkt straffes med ubetinget fængsel i 30 dage, jf. herved Folketing-
stidende 2001-02, tillæg A, side 3322. I bemærkningerne er det fremhævet,
at det skal anses som en skærpende omstændighed, hvis der f.eks. er tale
om, at flere flygter i forening, eller hvis flugten har været nøje planlagt.
6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
Strafniveauet er vejledende og kan fraviges af domstolene i op- eller nedad-
gående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller for-
mildende omstændigheder.
Det fremgår også af bemærkningerne, at hvis en flugt har fundet sted under
anvendelse af vold eller trussel om vold mod fængselspersonale mv. eller
mod andre end offentligt ansatte, er der ofte grundlag for også at straffe for
overtrædelse af andre bestemmelser i straffeloven. Det drejer sig om straf-
felovens § 119, stk. 1, om vold eller trussel om vold mod offentligt ansatte,
voldsbestemmelserne i straffelovens §§ 244-246 eller for trusler efter straf-
felovens § 266. Der skal i så fald straffes i sammenstød, dvs. der skal straf-
fes efter alle de overtrådte bestemmelser, herunder også for overtrædelse af
§ 124, stk. 1 og 2, jf. herved Folketingstidende 2001-02, tillæg A, side 3322.
2.1.1.3.
Det bemærkes, at der ud over straf i medfør af straffeloven, også
gælder regler om, at kriminalforsorgen skal ikende indsatte, der flygter el-
ler undviger, en disciplinærstraf.
Indsatte, der forsøger at flygte eller på anden måde undvige fra fængslerne
mv., f.eks. ved ikke at vende tilbage efter en uledsaget udgang, skal som ud-
gangspunkt ikendes en disciplinærstraf af kriminalforsorgen i medfør af reg-
lerne i straffuldbyrdelseslovens kapitel 11 om disciplinærstraffe mv.
Ved fastsættelsen af strafniveauet i straffelovens § 124, stk. 1, er der taget
hensyn til, at vedkommende for samme flugt eller flugtforsøg ofte allerede
kan være ikendt en disciplinærstraf, jf. straffuldbyrdelseslovens § 67, nr. 2.
At der er ikendt en disciplinærstraf, indebærer således ikke, at der skal ske
en fravigelse af strafniveauet i nedadgående retning.
Hvis en indsat flygter eller forsøger at flygte fra et fængsel mv., vil det i øv-
rigt kunne få betydning for spørgsmålet om udgangskarantæne mv., even-
tuel overførsel til lukket fængsel, udelukkelse fra fællesskab eller senere
prøveløsladelse.
2.1.1.4.
Et lukket fængsel er kendetegnet ved, at de indsattes tilstedeværelse
søges sikret ved ringmur, tv-overvågning mv., låste døre og en relativ høj
grad af personaletæthed. I et arresthus sikres den indsattes tilstedeværelse i
det væsentlige som i et (lille) lukket fængsel.
I de lukkede fængsler og arresthuse sidder de indsatte, som det er nødven-
digt at placere i institutioner med høj sikkerhed. I de lukkede fængsler afso-
7
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
ner således dømte, der har begået grov kriminalitet og fået lange fængsels-
straffe, eller kriminelle, som skal afsone under skærpede vilkår for at undgå
overgreb på f.eks. personale, jf. herved nærmere straffuldbyrdelseslovens §
22. Afsoning i lukket fængsel kan også ske af hensyn til indsatsen mod ra-
dikalisering og ekstremisme. I lukket fængsel sidder desuden personer, der
har fået domme til forvaring, fordi de antages at frembyde nærliggende fare
for andres liv, legeme, helbred eller frihed.
I de lukkede fængsler og arresthusene anbringes derudover personer, hvor
der er risiko for flugt eller unddragelse fra retsforfølgning, jf. straffuldbyr-
delseslovens § 22, stk. 4, og retsplejelovens § 762, stk. 1, nr. 1. Det kan
f.eks. være udlændinge, der er udvist, eller som skal udleveres til retsfor-
følgning i andre lande. Når der er tale om udlændinge uden tilknytning til
Danmark, er der ofte øget risiko for flugt og for, at myndighederne ikke kan
pågribe de pågældende igen, hvis de flygter.
Derudover placeres der i arresthusene varetægtsarrestanter, der afventer en
strafferetlig afgørelse, og hvor der f.eks. er risiko for ny lovovertrædelse, el-
ler som ikke skal være på fri fod af hensyn til efterforskningen, jf. herved
nærmere retsplejelovens § 762, stk. 1, nr. 2 og 3. Formålet med varetægts-
fængslingen risikerer at være forspildt, når en person flygter fra et arresthus.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Det er en alvorlig forbrydelse at flygte eller hjælpe andre med at flygte fra
et lukket fængsel eller arresthus, og en overtrædelse bør have mærkbare
konsekvenser.
Når det lykkes en indsat at flygte, er politiet, kriminalforsorgen og andre
myndigheder desuden nødt til at reagere akut for hurtigt at pågribe den på-
gældende igen og undgå alvorlige følger i form af f.eks. ny kriminalitet.
Dette medfører ofte en omfattende brug af ressourcer og mandskab.
Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at straffen for at flygte
eller bistå en anden med flugt fra et lukket fængsel eller arresthus bør hæ-
ves markant. Det bør således ved strafudmålingen indgå som en skærpende
omstændighed, hvis der er tale om en flugt fra lukkede fængsler eller arre-
sthuse.
Justitsministeriet finder derimod ikke, at der er grundlag for at hæve straf-
niveauet for flugt fra åbne fængsler, institutioner mv. eller fra anholdelse,
8
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
da den form for flugt generelt ikke indebærer samme risiko for alvorlige føl-
ger.
Det bemærkes, at det er Justitsministeriets vurdering, at det fortsat skal være
muligt hurtigt – ud over straf efter straffeloven § 124 – at kunne reagere med
disciplinærstraffe over for indsatte i tilfælde af flugt eller flugtforsøg. På den
baggrund er der ved den foreslåede forhøjelse af strafniveauet taget hensyn
til, at den pågældende for samme flugt eller flugtforsøg ofte kan være ikendt
en disciplinærstraf, jf. straffuldbyrdelseslovens § 67, nr. 2. En ikendt disci-
plinærstraf skal således, som det også er tilfældet i dag, ikke indebære en
fravigelse af strafniveauet i nedadgående retning.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 3 i straffelovens § 124, hvorefter det
ved fastsættelse af straffen for flugt og bistand til flugt, jf. straffelovens §
124, stk. 1 og 2, skal indgå som en skærpende omstændighed, at den, der
flygter eller bistås med at flygte, er indsat i et lukket fængsel eller arresthus.
Det forudsættes, at sådanne overtrædelser af § 124, stk. 1 eller 2, i første-
gangstilfælde som udgangspunkt skal medføre fire måneders ubetinget
fængselsstraf. Der vil således være tale om en firedobling af straffen i for-
hold til det gældende udgangspunkt.
Det forudsættes også, at der sker en betydelig skærpelse i flergangstilfælde,
og at der i andengangstilfælde som udgangspunkt vil skulle fastsættes en
straf på seks måneders fængsel.
Det bemærkes, at det som udgangspunkt er alle, der er indsat i et lukket
fængsel eller arresthus, der vil blive omfattet af strafskærpelsen, uanset om
vedkommende er varetægtsfængslet eller udstår fængselsstraf eller forva-
ring. Strafskærpelsen vil også omfatte tilfælde, hvor indsatte i lukkede
fængsler eller arresthuse i forbindelse med transport eller ledsagede ud-
gange flygter eller forsøger at flygte. Bestemmelsen vil dog ikke gælde an-
holdte, der endnu ikke er blevet fremstillet for en dommer og dermed ikke
kan anses for fængslet, selvom vedkommende måtte sidde i et arresthus.
Den foreslåede strafskærpelse vil også gælde for personer, der befrier en
person, der er indsat i et lukket fængsel eller arresthus, eller f.eks. tilskyn-
der til flugt eller hjælper med en flugt, herunder hvis de holder en person
skjult, efter vedkommende er flygtet fra fængslet. Strafskærpelsen skal så-
9
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
ledes gælde alle de former for adfærd, der er omfattet af § 124, stk. 2, for så
vidt angår tilfælde, hvor den pågældende, der bistås, er indsat i et lukket
fængsel eller arresthus, og der er tale om bistand til flugt.
Det bemærkes, at strafniveauet er vejledende og kan fraviges af domstolene
i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skær-
pende eller formildende omstændigheder.
Det fremhæves, at det fortsat bør være en skærpende omstændighed, hvis
flugten har været nøje planlagt, eller den er foretaget af flere i forening.
Det kan efter omstændighederne anses for en formildende omstændighed,
at personen, der flygter, selv vender tilbage til institutionen igen hurtigt ef-
ter flugten. Det kan også anses for formildende i henhold til stk. 2, hvis den
indsatte, der tilskyndes til flugt, ikke forsøger at flygte. Det bemærkes også,
at det ikke skal anses for en formildende omstændighed, at der ved flugten
ikke anvendes vold eller våben.
2.2. Undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med trans-
porter
2.2.1. Gældende ret
Straffuldbyrdelseslovens kapitel 10 indeholder en række bestemmelser om
indgreb over for den indsatte, herunder regler om undersøgelse af den ind-
sattes person.
Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, at Direktoratet for Kri-
minalforsorgen og det relevante kriminalforsorgsområde uden retskendelse
kan undersøge, hvilke effekter en indsat har i sin besiddelse i sit opholds-
rum eller på sin person, hvis en sådan undersøgelse er nødvendig for at sikre,
at ordensbestemmelser overholdes, eller sikkerhedshensyn iagttages, herun-
der 1) når den indsatte indsættes i institutionen, 2) hvis den indsatte mistæn-
kes for uretmæssig besiddelse af effekter, 3) før og efter besøg eller 4) før
og efter fravær fra institutionen eller opholdsafdelingen.
Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 432 af 31. maj 2000 om fuldbyrdelse
af straf m.v.
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, jf. Folketingsti-
dende 1999-2000 (1. samling), tillæg A, side 3707 f., at der med udtrykket
10
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
»undersøge, hvilke effekter en indsat har i sin besiddelse på sin person« i §
60, stk. 1, sigtes til indgreb, der har karakter af legemsbesigtigelse, dvs. de
former for indgreb, hvor der ikke sker nogen indtrængen i det menneskelige
legeme eller nogen egentlig beføling af legemet i undersøgelsesøjemed.
Undersøgelse af den indsatte kan ligeledes finde sted efter reglerne i straf-
fuldbyrdelseslovens kapitel 10 a om anvendelse af kropsscannere, jf. straf-
fuldbyrdelseslovens § 60, stk. 2.
Endvidere kan kriminalforsorgsområdet af ordens- eller sikkerhedsmæssige
hensyn træffe bestemmelse om en nærmere undersøgelse af den indsattes
person, hvis der er bestemte grunde til at antage, at den indsatte er i uret-
mæssig besiddelse af effekter, jf. straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 3.
2.2.1.1.
Straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 4-7, fastlægger en række supple-
rende betingelser for gennemførelse af undersøgelser af den indsatte.
Det følger af § 60, stk. 4, at undersøgelse ikke må gennemføres, hvis det ef-
ter indgrebets formål og den krænkelse og det ubehag, som indgrebet må
antages at forvolde, ville være et uforholdsmæssigt indgreb (proportionali-
tetsprincippet).
Det følger desuden af § 60, stk. 5, at undersøgelse skal foretages så skån-
somt, som omstændighederne tillader (skånsomhedsprincippet).
Undersøgelse, der indebærer afklædning, må kun foretages og overværes af
personer af samme køn som den indsatte. Dette gælder dog ikke for sund-
hedspersonale, jf. straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 6.
En undersøgelse som omtalt i stk. 3 må kun foretages under medvirken af
en læge. Lægen tager stilling til, om indgrebets gennemførelse under hen-
syn til den hermed forbundne smerte og risiko samt den indsattes tilstand er
lægeligt forsvarligt, jf. straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 7.
Kriminalforsorgsområdet kan træffe bestemmelse om tilbageholdelse af ef-
fekter, der findes i den indsattes besiddelse, hvis det skønnes påkrævet af
ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn, jf. straffuldbyrdelseslovens § 60,
stk. 8.
Endvidere indeholder straffuldbyrdelseslovens §§ 60, stk. 9 og 10 regler om,
at kriminalforsorgsområdet uden retskendelse kan gennemlæse og træffe be-
11
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
stemmelse om tilbageholdelse af breve og andre optegnelser, som findes i
den indsattes besiddelse, hvis det skønnes påkrævet af ordens- eller sikker-
hedsmæssige hensyn, jf. straffuldbyrdelseslovens samt om, at kriminal-
forsorgsområdet uden retskendelse kan gøre sig bekendt med indholdet af
elektroniske effekter, som en indsat har i sin besiddelse, eller som i øvrigt
forefindes i kriminalforsorgens institutioner, og som indsatte efter lovgiv-
ningen ikke må besidde.
Justitsministeren fastsætter regler om gennemførelsen af undersøgelser af
den indsattes person og opholdsrum, jf. straffuldbyrdelseslovens § 60, stk.
11.
2.2.1.2.
Straffuldbyrdelseslovens bestemmelser om undersøgelse af den ind-
sattes person og opholdsrum mv. suppleres således af en række administra-
tive forskrifter, som findes i bekendtgørelse nr. 106 af 31. januar 2019 om
undersøgelse af indsattes person og opholdsrum i kriminalforsorgens insti-
tutioner (undersøgelsesbekendtgørelsen).
Efter § 1, stk. 2, i undersøgelsesbekendtgørelsen finder straffuldbyrdelses-
lovens § 60 tilsvarende anvendelse for varetægtsarrestanter.
Før der gennemføres undersøgelse af bl.a. den indsattes person efter straf-
fuldbyrdelseslovens § 60, skal den indsatte mundtligt orienteres om bag-
grunden for, at undersøgelsen gennemføres, medmindre særlige omstændig-
heder taler imod dette. Undersøgelse af den indsattes person ved anvendelse
af kriminalforsorgens narkotikahunde kan kun gennemføres med den ind-
sattes samtykke, jf. § 2 i undersøgelsesbekendtgørelsen.
Der skal deltage mindst to ansatte ved undersøgelser af indsattes person og
opholdsrum efter straffuldbyrdelseslovens § 60. Hvis særlige omstændighe-
der gør det nødvendigt, kan en undersøgelse dog gennemføres af en enkelt
ansat, jf. § 8, stk. 1, i undersøgelsesbekendtgørelsen.
Følgende afgørelser, der er truffet af kriminalforsorgsområdet, kan påklages
til Direktoratet for Kriminalforsorgen: 1) En afgørelse efter straffuldbyrdel-
seslovens § 60, stk. 1, om undersøgelse af den indsattes person, der indebæ-
rer afklædning. 2) En afgørelse efter straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 3,
om nærmere undersøgelse af den indsattes person, jf. § 11, stk. 1, i under-
søgelsesbekendtgørelsen.
12
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
2.2.1.3.
Reglerne om kriminalforsorgens undersøgelse af den indsattes per-
son finder ikke anvendelse over for personer, der i medfør af straffelovens
§§ 68 og 69 er dømt til anbringelse i hospital for sindslidende eller i institu-
tion for personer med vidtgående psykiske handicap (foranstaltningsdømte).
Uden for reglerne falder endvidere personer, der efter rettens beslutning i
medfør af retsplejelovens § 765, stk. 2, nr. 3 eller 4, skal opholde sig i ho-
spital for sindslidende eller i institutioner inden for det sociale område, ek-
sempelvis institutioner for personer med vidtgående psykiske handicap el-
ler institutioner for unge mennesker, der i stedet for varetægtsfængsel i ar-
resthuse og lukkede fængsler er frihedsberøvet i sikret døgninstitution mv.
(surrogatanbragte).
Det samme gør sig gældende for varetægtsarrestanter, der i medfør af rets-
plejelovens § 777, 1. pkt., anbringes i hospital mv., jf. straffelovens §§ 68
og 69, hvis den pågældende selv, anklagemyndigheden og kriminalforsorgs-
området samtykker heri (anticiperet afsoning), f.eks. fordi der i forbindelse
med eller under en varetægtsfængsling fremkommer oplysninger om, at sig-
tede er psykisk syg eller mentalt retarderet og derfor bør opholde sig på psy-
kiatrisk afdeling, institution for personer med vidtgående psykiske handicap
eller anden egnet institution i stedet for arresthus (anticiperet afsoning). Det
følger af § 777, 3. pkt., at disse personer skal behandles efter de regler, der
gælder for personer, der er anbragt dér i henhold til dom.
Endelig omfatter reglerne om kriminalforsorgens undersøgelse af den ind-
sattes person ikke personer, der i medfør af retsplejelovens § 802, stk. 2, er
indlagt til mentalundersøgelse på hospital for sindslidende, i institution for
personer med vidtgående psykiske handicap eller i anden egnet institution.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
I forbindelse med flerårsaftalen for kriminalforsorgens økonomi for 2018-
2021 har aftaleparterne besluttet, at størstedelen af arrestanttransporterne
overdrages fra politiet til kriminalforsorgen med henblik på at frigøre poli-
tiressourcer til operativt arbejde samt at styrke kriminalforsorgens samlede
transportorganisation.
Dermed skal kriminalforsorgen bl.a. overtage transporten af unge og psy-
kisk syge, der er anbragt i varetægtssurrogat, samt domfældte, der i medfør
af straffelovens §§ 68-69 er anbragt i hospital for sindslidende eller i insti-
13
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
tutioner inden for det sociale område, herunder institutioner for personer
med vidtgående psykiske handicap.
Ved lov nr. 1541 af 18. december 2018 om ændring af lov om fuldbyrdelse
af straf m.v., retsplejeloven, straffeloven og lov om folkeskolen (Forhold for
indsatte i kriminalforsorgens institutioner, varetægtssurrogat m.v.) bemyn-
diges justitsministeren til at fastsætte regler om anvendelse af magt og sik-
ringsmidler over for de ovennævnte persongrupper, som kriminalforsorgen
fremover skal transportere, bl.a. for at hindre undvigelse under transporten.
Det er Justitsministeriets vurdering, at der af ordens- og sikkerhedsmæssige
hensyn også bør tilvejebringes en lovhjemmel til at fastsætte regler om un-
dersøgelse uden retskendelse i forbindelse med kriminalforsorgens transport
af de pågældende personer.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i retsplejelovens § 765, stk. 7, som 2. pkt., § 777, stk. 2,
som 2. pkt., og § 811, stk. 3, som 2. pkt. samt i straffelovens § 73 a, stk. 2,
som 2. pkt. indsættes bemyndigelsesbestemmelser, hvorved justitsministe-
ren tildeles kompetence til administrativt at fastsætte regler om undersø-
gelse uden retskendelse af visse domfældte og arrestanter i forbindelse med
transport, der forestås af kriminalforsorgens personale.
Hvis lovforslaget vedtages, vil justitsministeren fastsætte nærmere regler
om kriminalforsorgens adgang til uden retskendelse at foretage undersø-
gelse af personer, der efter dom skal opholde sig på hospital for sindslidende
eller i institutioner inden for det sociale område, herunder i institution for
personer med vidtgående psykiske handicap, jf. straffelovens §§ 68 og 69, i
forbindelse med transport, der forestås af kriminalforsorgens personale.
Det samme gør sig gældende for så vidt angår kriminalforsorgens vareta-
gelse af transport af varetægtsarrestanter, der i medfør af retsplejelovens §
765, stk. 2, nr. 2 og 3, er anbragt i varetægtssurrogat, varetægtsarrestanter,
der i medfør af retsplejelovens § 777, 1. pkt., anbringes i hospital mv., jf.
straffelovens §§ 68 og 69, samt varetægtsarrestanter, der i medfør af rets-
plejelovens § 809, stk. 2, er indlagt til mentalundersøgelse på hospital for
sindslidende, i institution for personer med vidtgående psykiske handicap
eller i anden egnet institution.
14
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
Formålet hermed er bl.a. at give mulighed for, at kriminalforsorgens perso-
nale kan undersøge, hvilke effekter en arrestant mv. har i sin besiddelse på
sin person i forbindelse med transport af de nævnte persongrupper, herun-
der umiddelbart forud for transportens iværksættelse samt efter dens afslut-
ning, i samme omfang som de kan i dag i forbindelse med transport af ind-
satte og visse arrestanter. Det bemærkes endvidere, at der ved transport ikke
kun forstås tidsrummet, hvor den pågældende befordres af kriminalforsor-
gens personale, men også f.eks. perioden hvor den pågældende bevogtes i
en retssal af kriminalforsorgens personale, inden den pågældende befordres
retur til institutionen.
De administrative regler, der skal fastsættes i medfør af bemyndigelsesbe-
stemmelserne i retsplejeloven og straffeloven, forudsættes navnlig at om-
fatte kriminalforsorgens adgang til at gennemføre de samme undersøgelser,
som fængselspersonalet hidtil har haft hjemmel til at gennemføre i medfør
af straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, af indsatte og arrestanter i forbin-
delse med transport, idet der dog kan være behov for mindre variationer mel-
lem ordningerne som følge af anbringelsens karakter.
De administrative regler forudsættes endvidere bl.a. at omfatte bestemmel-
ser om tilbageholdelse af effekter, der findes i de pågældendes besiddelse,
svarende til straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 8. Det samme gælder de be-
tingelser, der gælder efter straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 4-7, for gen-
nemførelse af en undersøgelse af indsatte.
Den nærmere udmøntning af disse betingelser i praksis forudsættes i øvrigt
også nærmere reguleret i de administrative regler.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1, 2 og 3, og § 2, nr. 1, samt
bemærkningerne hertil.
3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.
4. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Forslaget om at skærpe strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra luk-
kede fængsler og arresthuse vurderes at medføre begrænsede merudgifter på
kriminalforsorgens område. Merudgifterne vil blive afholdt inden for Ju-
stitsministeriets eksisterende økonomiske rammer.
15
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
Forslaget om at udvide kriminalforsorgens beføjelser til at foretage under-
søgelser som led i overtagelsen af opgaver med transport af bl.a. arrestanter
har ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige, idet det med forslaget
alene sikres, at kriminalforsorgens personale har de fornødne beføjelser over
for de grupper, der fremover skal transporteres til retsmøder mv.
5. Implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes ikke at have implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have erhvervsøkonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for bor-
gerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Advokatrådet – Advokatsamfundet, AOF Danmark, Amnesty International,
Bedre Psykiatri, Bestyrelsesforeningen for professionshøjskoler, Besty-
relsesforeningen for social- og sundhedsskoler, Bestyrelsesforeningen
for VUC, Børnerådet, Børns Vilkår, Daghøjskoleforeningen, Danmarks
Evalueringsinstitut, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk
16
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
2014774_0017.png
Metal, Dansk Oplysnings Forbund, Dansk Psykolog Forening, Dansk Sel-
skab for Patientsikkerhed, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advo-
kater, Danske Erhvervsskoler og Gymnasier – lederne, Danske Erhvervs-
skoler og Gymnasier – bestyrelserne, Danske Handicaporganisationer,
Danske Patienter, Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Datatilsynet,
De Danske Sprogcentre, Den Danske Dommerforening, Det Centrale Han-
dicapråd, Det Kriminalpræventive Råd, DIGNITY, Direktoratet for Kri-
minalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Er-
goterapeutforeningen, Fagligt Fælles Forbund – 3F, FOA – Fag og arbejde,
Folkeligt Oplysnings Forbund, Foreningen af Døgn-og Dagtilbud til udsatte
børn og unge (FADD), Foreningen af Fængselsinspektører og Viceinspek-
tører, Foreningen af Institutionschefer og Områdechefer m.fl., Foreningen
af Ledere ved Danskuddannelserne, Foreningen af nuværende og tidli-
gere psykiatribrugere (LAP), Foreningen af Offentlige Anklagere, Forenin-
gen af Speciallæger, Foreningen af Statsadvokater, Foreningen for Private
Uddannelsesudbydere i Danmark, Forstanderkredsen for Produktions-
skoler og Produktionshøjskoler, ForældreLANDSforeningen (FBU),
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Fængselsforbun-
det, Handelsskolernes Lærerforening, HK Danmark, HK - Landsklubben
Danmarks Domstole, HK - Landsklubben for Kriminalforsorgen, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kriminalforsorgsforeningen, Landsfore-
ningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Landsforeningen
LEV, Landsforeningen SIND, Landsklubben af Socialrådgivere ansat i
Kriminalforsorgen, Landsorganisationen i Danmark, Lederforeningen for
VUC – Danske HF & VUC, Ledernes, Hovedorganisation, Liberalt Oplys-
ningsforbund, Livsværk, LOS – de private sociale tilbud, Lægeforeningen,
Patientforeningen, Patientforeningen i Danmark, Politidirektørforeningen,
Politiets Efterretningstjeneste, Politiforbundet i Danmark, Praktiserende
Lægers Organisation, Procesbevillingsnævnet, Produktionsskoleforenin-
gen, Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Red Barnet, Retspolitisk
Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt
Udsatte, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU),
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannel-
ser, Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet), Styrelsen for, Un-
dervisning og Kvalitet, Uddannelsesforbundet, Yngre Læger, Samtlige by-
retter, Vestre Landsret, Østre Landsret.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/Mindre udgifter
Negative
konsekven-
ser/Merudgifter (hvis ja,
angiv omfang)
17
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
2014774_0018.png
(hvis ja, angiv om-
fang)
Økonomiske kon-
sekvenser for stat,
kommuner og re-
gioner
Administrative
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Økonomiske kon-
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-
retten
Overimplemente-
ring af EU-retlige
minimumsregler
(sæt kryds)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Ja
Nej
X
18
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter retsplejelovens § 765, stk. 2, nr. 3, kan retten bestemme, at sigtede i
stedet for varetægtsfængsling skal tage ophold i egnet hjem eller institution.
Retten kan efter § 765, stk. 2, nr. 4, også træffe afgørelse om, at sigtede i
stedet for varetægtsfængsling skal undergive sig bl.a. psykiatrisk behand-
ling i hospital eller behandling i institution for personer med vidtgående psy-
kiske handicap.
Som anført under pkt. 2.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger fin-
der Justitsministeriet, at der bør tilvejebringes en lovhjemmel til at fastsætte
regler om undersøgelse uden retskendelse i forbindelse med kriminalforsor-
gens overtagelse af transportopgaven fra politiet vedrørende denne arre-
stantgruppe.
Det foreslås på denne baggrund, at der i retsplejelovens § 765, stk. 7, ind-
sættes et nyt 3. pkt., hvorved justitsministeren bemyndiges til at fastsætte
regler
om adgangen til uden retskendelse at gennemføre undersøgelse af
personer, der er anbragt i institution eller hospital mv. i medfør af stk. 2, nr.
3 eller 4, i forbindelse med transport, der forestås af kriminalforsorgens per-
sonale.
Bemyndigelsen forudsættes navnlig udnyttet til at indføre regler om adgan-
gen til uden retskendelse at gennemføre undersøgelse af surrogatanbragte
varetægtsarrestanter i lighed med reglerne om undersøgelse af indsattes per-
son efter straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, idet der dog kan være behov
for mindre variationer mellem ordningerne som følge af surrogatfængslin-
gens karakter.
De administrative regler forudsættes endvidere bl.a. at omfatte bestemmel-
ser om tilbageholdelse af effekter, der findes i de pågældendes besiddelse,
svarende til straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 8. Det samme gælder de be-
tingelser, der gælder efter straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 4-7, for gen-
nemførelse af en undersøgelse af indsatte.
Den nærmere udmøntning af disse betingelser i praksis forudsættes i øvrigt
også nærmere reguleret i de administrative regler.
19
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter retsplejelovens § 777, 1. pkt., kan varetægtsarrestanter anbringes i ho-
spital mv., jf. straffelovens §§ 68 og 69, hvis den pågældende selv, anklage-
myndigheden og kriminalforsorgsområdet samtykker heri (anticiperet afso-
ning), f.eks. fordi der i forbindelse med eller under en varetægtsfængsling
fremkommer oplysninger om, at sigtede er psykisk syg eller mentalt retar-
deret, og derfor bør opholde sig på psykiatrisk afdeling, institution for per-
soner med vidtgående psykiske handicap eller anden egnet institution i ste-
det for arresthus. Det følger af § 777, 3. pkt., at disse personer skal behandles
efter de regler, der gælder for personer, der er anbragt dér i henhold til dom.
Som anført under pkt. 2.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger fin-
der Justitsministeriet, at
der bør tilvejebringes en lovhjemmel til at fastsætte
regler om undersøgelse uden retskendelse i forbindelse med kriminalforsor-
gens overtagelse af transportopgaven fra politiet vedrørende denne arre-
stantgruppe.
Det foreslås på den baggrund, at der i retsplejelovens § 777, stk. 2,
indsæt-
tes et nyt 3. pkt., hvorved justitsministeren bemyndiges til at fastsætte reg-
ler
om
adgangen til uden retskendelse at gennemføre undersøgelse
af
perso-
ner,
der er anbragt i hospital mv., jf. straffelovens §§ 68 og 69 i medfør af
stk. 1, i forbindelse med transport, der forestås af kriminalforsorgens perso-
nale.
Bemyndigelsen forudsættes navnlig udnyttet til at indføre regler om adgan-
gen til uden retskendelse at gennemføre undersøgelse af surrogatanbragte
varetægtsarrestanter i lighed med reglerne om undersøgelse af indsattes per-
son efter straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, idet der dog kan være behov
for mindre variationer mellem ordningerne som følge af surrogatfængslin-
gens karakter.
De administrative regler forudsættes endvidere bl.a. at omfatte bestemmel-
ser om tilbageholdelse af effekter, der findes i de pågældendes besiddelse,
svarende til straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 8. Det samme gælder de be-
tingelser, der gælder efter straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 4-7, for gen-
nemførelse af en undersøgelse af indsatte.
20
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
Den nærmere udmøntning af disse betingelser i praksis forudsættes i øvrigt
også nærmere reguleret i de administrative regler.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Findes det påkrævet, at sigtede indlægges til mentalundersøgelse på hospi-
tal for sindslidende, i institution for personer med vidtgående psykiske han-
dicap eller i anden egnet institution, træffer retten ved kendelse afgørelse
herom, jf. retsplejelovens § 809, stk. 2.
Som anført under pkt. 2.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger fin-
der Justitsministeriet, at der bør tilvejebringes en lovhjemmel til at fastsætte
regler om undersøgelse uden retskendelse i forbindelse med kriminalforsor-
gens overtagelse af transportopgaven fra politiet vedrørende denne arre-
stantgruppe.
Det foreslås på den baggrund, at der i retsplejelovens § 811, stk. 3, indsæt-
tes et nyt 3. pkt., hvorved justitsministeren bemyndiges til at fastsætte reg-
ler
om
adgangen til uden retskendelse at gennemføre undersøgelse
af
perso-
ner, der er indlagt på hospital for sindslidende mv. i medfør af § 809, stk. 2,
i forbindelse med transport, der forestås af kriminalforsorgens personale.
Bemyndigelsen forudsættes navnlig udnyttet til at indføre regler om adgan-
gen til uden retskendelse at gennemføre undersøgelse af surrogatanbragte
varetægtsarrestanter i lighed med reglerne om undersøgelse af indsattes per-
son efter straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, idet der dog kan være behov
for mindre variationer mellem ordningerne som følge af surrogatfængslin-
gens karakter.
De administrative regler forudsættes endvidere bl.a. at omfatte bestemmel-
ser om tilbageholdelse af effekter, der findes i de pågældendes besiddelse,
svarende til straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 8. Det samme gælder de be-
tingelser, der gælder efter straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 4-7, for gen-
nemførelse af en undersøgelse af indsatte.
Den nærmere udmøntning af disse betingelser i praksis forudsættes i øvrigt
også nærmere reguleret i de administrative regler.
21
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Hvis en person frifindes for straf i medfør af straffelovens § 16, kan retten
træffe bestemmelse om anvendelse af andre foranstaltninger, der findes for-
målstjenlige for at forebygge yderligere lovovertrædelser, jf. § 68. Herun-
der kan det bestemmes, at den pågældende skal anbringes i hospital for
sindslidende eller i institution for personer med vidtgående psykiske handi-
cap. Det samme gør sig gældende for så vidt angår personer, der ved den
strafbare handlings foretagelse befandt sig i en tilstand, der var betinget af
mangelfund udvikling, svækkelse eller forstyrrelse af de psykiske funktio-
ner, og som ikke er af den i § 16 nævnte beskaffenhed, jf. straffelovens §
69.
Som anført under pkt. 2.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger fin-
der Justitsministeriet, at der bør tilvejebringes en lovhjemmel
til at fastsætte
regler om undersøgelse uden retskendelse i forbindelse med kriminalforsor-
gens overtagelse af transportopgaven fra politiet
af personer, der efter en
straffedom skal opholde sig på hospital for sindslidende eller i institutioner
inden for det sociale område, herunder institutioner for personer med vidt-
gående psykiske handicap.
Det foreslås på den baggrund, at der i straffelovens § 73 a, stk. 2,
indsættes
et nyt 3. pkt., hvorved justitsministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om
adgangen til uden retskendelse at gennemføre undersøgelse
af
personer,
der er anbragt i hospital for sindslidende mv. i henhold til en afgørelse truffet
i medfør af §§ 68 eller 69, i forbindelse med transport, der forestås af krimi-
nalforsorgens personale.
Bemyndigelsen forudsættes navnlig udnyttet til at indføre regler om adgan-
gen til uden retskendelse at gennemføre undersøgelse af disse personer i lig-
hed med reglerne om undersøgelse af indsattes person efter straffuldbyrdel-
seslovens § 60, stk. 1, idet der dog kan være behov for mindre variationer
mellem ordningerne som følge af surrogatfængslingens karakter.
22
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
De administrative regler forudsættes endvidere bl.a. at omfatte bestemmel-
ser om tilbageholdelse af effekter, der findes i de pågældendes besiddelse,
svarende til straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 8. Det samme gælder de be-
tingelser, der gælder efter straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 4-7, for gen-
nemførelse af en undersøgelse af indsatte.
Den nærmere udmøntning af disse betingelser i praksis forudsættes i øvrigt
også nærmere reguleret i de administrative regler.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af straffelovens § 124, stk. 1, 1. pkt., at den, der flygter som an-
holdt eller fængslet, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Udtrykket »flygter« dækker ifølge bemærkningerne til § 124, stk. 1, jf. her-
ved Folketingstidende 2001-02, tillæg A, side 3321, over, at den pågæl-
dende aktivt unddrager sig den frihedsberøvelse, som vedkommende er un-
derlagt i anledning af en mistanke om et strafbart forhold eller afsoning.
Bestemmelsen omfatter således f.eks. personer, der er anholdt af politiet, og
indsatte, der flygter fra lukkede fængsler eller arresthuse. Bestemmelsen
gælder også for dem, der i forbindelse med transport eller under ledsaget
udgang undviger fra transporten eller fra de ledsagende fængselsbetjente.
Indsatte, der udebliver fra fængslet efter en uledsaget udgang, er derimod
ikke omfattet af straffelovens § 124.
Varetægtsfængslede, der er surrogatanbragt, eller indsatte, der er anbragt
f.eks. i et åbent fængsel, anses for flygtede, hvis de forlader anbringelses-
stedet uden tilladelse.
Det følger af straffelovens § 124, stk. 2, at på samme måde straffes den, der
befrier en anholdt, fængslet eller tvangsanbragt person, såvel som den, der
tilskynder eller hjælper en sådan person til at undvige eller holde den und-
vegne skjult, jf. straffelovens § 124, stk. 2. Man kan således også straffes
for f.eks. at tilskynde en indsat til at flygte og for at hjælpe ved at holde per-
sonen skjult efter flugten.
Straffelovens § 124, stk. 2, dækker – i modsætning til § 124, stk. 1 – også
tilfælde, hvor der ikke er tale om flugt, men f.eks. unddragelse af den fort-
23
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
satte frihedsberøvelse i forbindelse med udeblivelse efter uledsaget udgang.
Strafferammen for overtrædelse af straffelovens § 124, stk. 1 og 2, er bøde
eller fængsel indtil 2 år.
Af bemærkningerne til stk. 1, jf. herved Folketingstidende, tillæg A, side
3322, fremgår det, at det ved strafudmålingen forudsættes som et udgangs-
punkt, at en overtrædelse i førstegangstilfælde straffes med ubetinget
fængsel i 30 dage. Det fremgår også, at det skal anses som en skærpende
omstændighed, hvis der f.eks. er tale om, at flere flygter i forening, eller hvis
flugten har været nøje planlagt.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
stk. 3
i straffelovens § 124, hvoraf frem-
går, at det ved fastsættelse af straffen efter stk. 1 eller 2 skal indgå som en
skærpende omstændighed, at den, der flygter eller bistås hermed, er indsat i
et lukket fængsel eller arresthus.
Det forudsættes, at overtrædelse af § 124, stk. 1 eller 2, i førstegangstilfælde
som udgangspunkt skal medføre fire måneders ubetinget fængselsstraf. Der
vil således være tale om en firedobling af straffen i forhold til de gældende
udgangspunkt.
Det forudsættes også, at der sker en betydelig skærpelse i flergangstilfælde,
og at der i andengangstilfælde som udgangspunkt vil skulle fastsættes en
straf på seks måneders fængsel.
Fastsættelsen af straffen vil i øvrigt fortsat bero på domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil kunne fraviges i opad- eller nedadgående retning,
hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstæn-
digheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffe-
lovens kapitel 10.
Det bemærkes i den forbindelse også, at det fortsat skal anses som en skær-
pende omstændighed, hvis der f.eks. er tale om, at flere flygter i forening,
eller hvis flugten har været nøje planlagt.
Det kan efter omstændighederne anses for en formildende omstændighed,
at personen, der flygter, selv vender tilbage til institutionen igen hurtigt ef-
ter flugten. Det bemærkes også, at det ikke skal anses for en formildende
omstændighed, at der ved flugten ikke anvendes vold eller våben.
24
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
Det bemærkes endvidere, at der ved den foreslåede forhøjelse af strafni-
veauet for så vidt angår stk. 1, er taget hensyn til, at en person for samme
flugt eller flugtforsøg kan være ikendt en disciplinærstraf, jf. straffuldbyr-
delseslovens § 67, nr. 2. En ikendt disciplinærstraf skal således fortsat ikke
indebære en fravigelse af strafniveauet i nedadgående retning.
Alle indsatte, der er indsat i et arresthus eller lukket fængsel, og omfattet af
straffelovens § 124, stk. 1, 1. pkt., vil blive omfattet af den foreslåede § 124,
stk. 3. Forvaringsdømte, der er indsat i et arresthus eller lukket fængsel, vil
også blive omfattet. Undtaget fra bestemmelsen er personer varetægts-
fængslet efter udlændingelovens § 35 eller frihedsberøvede efter udlændin-
gelovens § 36, jf. § 124, stk. 1, 2. pkt.
En person må anses for »indsat« fra det tidspunkt, hvor afsoningen er iværk-
sat, jf. straffuldbyrdelseslovens § 8, for så vidt angår afsonere, og på det
tidspunkt, hvor retten træffer afgørelse om, at der skal ske varetægtsfængs-
ling for så vidt angår varetægtsarrestanter, jf. retsplejelovens § 762, der sker
i et arresthus, jf. retsplejelovens § 770, stk. 2, 1. pkt.
Bestemmelsen vil ikke gælde anholdte, der endnu ikke er blevet fremstillet
for en dommer og dermed ikke er varetægtsfængslet, selvom vedkommende
måtte sidde i et arresthus. Bestemmelsen vil heller ikke gælde for personer,
der er varetægtsfængslet in absentia i f.eks. et hospital, jf. retsplejelovens §
764, stk. 2. Den vil heller ikke gælde personer, der er varetægtsfængslet i
surrogat uden for arresthuse og lukkede fængsler (såkaldt varetægtssurro-
gat), jf. retsplejelovens § 765.
Begrebet »arresthus« omfatter kriminalforsorgens arresthuse i Danmark for-
delt over hele landet. Herudover er der Københavns Fængsler (Vestre
Fængsel, Politigården mv.) samt arrestafdelinger i nogle af de åbne og luk-
kede fængsler. Omfattet af begrebet »lukket fængsel« er de lukkede fængs-
ler, der for tiden er Herstedvester Fængsel, Nyborg Fængsel, Ringe Fængsel,
Enner Mark Fængsel, Storstrøm Fængsel og Nykøbing Fængsel samt en
række lukkede fængselsafdelinger i de åbne fængsler.
Begrebet »flygter« skal fortolkes i overensstemmelse med begrebet i § 124,
stk. 1, således at det gælder flugt fra selve fængslet og arresthuset samt til-
fælde, hvor indsatte undviger i forbindelse med transport eller under ledsa-
get udgang undviger fra det medfølgende personale.
25
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
Begrebet »bistås« skal forstås som de former for adfærd, der er nævnt i §
124, stk. 2. Det er dog alene bistand, som gives i forbindelse med flugt, og
hvor den pågældende, der bistås, er indsat i et lukket fængsel eller arresthus,
som vil blive omfattet af stk. 3.
Strafskærpelsen skal således alene gælde for tilfælde, hvor den indsatte flyg-
ter, som det skal forstås i straffelovens § 124, stk. 1, og ikke f.eks. hvor en
person, der holdes skjult, har unddraget sig fortsat frihedsberøvelse i et luk-
ket fængsel i forbindelse med udeblivelse efter en uledsaget udgang. Bi-
stand, der f.eks. gives i form af tilskyndelse til at flygte eller efter flugt ved
at holde den undvegne skjult, er således omfattet af strafskærpelsen i det fo-
reslåede stk. 3.
Det bemærkes, at indførelse af den nye bestemmelse i straffelovens § 124,
stk. 3, vil medføre, at de gældende stk. 3-5 bliver til stk. 4-6.
Til nr. 3
Det foreslås, at straffelovens § 124, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres, således
at det kommer til at fremgå, at bestemmelserne i stk. 1, 2 og 4, gælder for
de omhandlede frihedsberøvede personer i stk. 5, der bliver stk. 6.
Ændringen er en konsekvens af, at der foreslås indsat et nyt stykke (stk. 3)
i straffelovens § 124, jf. herved lovforslagets § 1, nr. 2, således at de gæl-
dende bestemmelser i § 124, stk. 1-3, fortsat vil komme til at få anvendelse
for de frihedsberøvede, der er nævnt i stk. 5, der bliver stk. 6.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj 2019.
Loven finder anvendelse på lovovertrædelser, der er begået efter lovens
ikrafttræden.
Til § 4
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed og fast-
slår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne og Grønland har egne retsplejelove, hvorfor det ikke vil være re-
26
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
levant at sætte lovens § 1 i kraft for hverken Færøerne eller Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
strafferetlige område. For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der er
derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte lovens § 2 i kraft for Færøerne og
Grønland.
27
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
2014774_0028.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1284 af 14. november
2018, som ændret senest ved § 2 i
lov nr. 1541 af 18. december 2018,
foretages følgende ændringer:
§ 765.
Stk. 1-6.---
Stk. 7.
Justitsministeren kan efter
forhandling med social- og integra-
tionsministeren og ministeren for
sundhed og forebyggelse fastsætte
regler om meddelelse af tilladelse
til udgang mv. til personer, der er
anbragt i institution eller hospital
mv. i medfør af stk. 2, nr. 3 eller 4,
når der ikke i øvrigt er taget stilling
hertil. Justitsministeren kan i den
forbindelse fastsætte, at afgørelser,
der træffes i medfør af disse regler,
ikke kan indbringes for højere ad-
ministrativ myndighed.
1.
I
§ 765, stk. 7,
indsættes efter 2.
pkt. som nyt punktum:
»Justitsministeren kan endvidere
fastsætte regler om undersøgelse
uden retskendelse af personer, der
er anbragt i institution eller hospi-
tal mv. i medfør af stk. 2, nr. 3 el-
ler 4, i forbindelse med transport,
der forestås af kriminalforsorgens
personale.«
§ 777.
---
Stk. 2.
Justitsministeren kan fast-
sætte regler om anvendelse af magt
og sikringsmidler over for perso-
ner, der er anbragt i hospital mv. i
medfør af stk. 1, i forbindelse med
transport, der forestås af kriminal-
forsorgens personale.
2.
I
§ 777, stk. 2,
indsættes efter 2.
pkt. som nyt punktum:
»Justitsministeren kan endvidere
fastsætte regler om undersøgelse
28
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
2014774_0029.png
uden retskendelse af personer, der
er anbragt i hospital mv. i medfør
af stk. 1, i forbindelse med trans-
port, der forestås af kriminal-
forsorgens personale.«
§ 811.
Stk. 1-2.---
Stk. 3.
Justitsministeren kan fast-
sætte regler om anvendelse af magt
og sikringsmidler over for perso-
ner, der er indlagt på hospital for
sindslidende mv. i medfør af § 809,
stk. 2, i forbindelse med transport,
der forestås af kriminalforsorgens
personale.
3.
I
§ 811, stk. 3,
indsættes efter 2.
pkt. som nyt punktum:
»Justitsministeren kan endvidere
fastsætte regler om undersøgelse
uden retskendelse af personer, der
er indlagt på hospital for sindsli-
dende mv. i medfør af § 809, stk.
2, i forbindelse med transport, der
forestås af kriminalforsorgens per-
sonale.«
§2
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1156 af 20. september 2018, fo-
retages følgende ændringer:
§ 73 a.---
Stk. 2. Justitsministeren kan fast-
sætte regler om anvendelse af magt
og sikringsmidler over for perso-
ner, der er anbragt i hospital for
sindslidende m.v. i henhold til en
afgørelse truffet i medfør af §§ 68
eller 69, i forbindelse med trans-
1.
I
§ 73 a, stk. 2,
indsættes efter 2.
pkt. som nyt punktum:
»Justitsministeren kan endvidere
fastsætte regler om undersøgelse
uden retskendelse af personer, der
er anbragt i hospital for sindsli-
29
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 175: Lovudkast: Udkast til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven og straffeloven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse af arrestanter mv. i forbindelse med transporter), fra justitsministeren
2014774_0030.png
port, der forestås af kriminalforsor- dende m.v. i henhold til en afgø-
gens personale.
relse truffet i medfør af §§ 68 eller
69, i forbindelse med transport, der
forestås af kriminalforsorgens per-
sonale.«
§ 124.
Stk. 1-4. ---
Stk. 5.
Bestemmelserne i stk. 1-3
gælder også i forhold til
1) personer i forvaring,
2) personer, der i stedet for vare-
tægtsfængsel er frihedsberøvet i
institution m.v., eller er varetægts-
fængslet efter udlændingelovens §
35 b
3) personer, der i medfør af § 74 a
er frihedsberøvet i institution
m.v.,
4) personer, der i forbindelse med
fuldbyrdelse af straf uden for arre-
sthuse og fængsler, jf. stk. 1, er fri-
hedsberøvet på bopælen under in-
tensiv overvågning og kontrol ef-
ter straffuldbyrdelseslovens kapi-
tel 13 a eller 13 b eller i institution
m.v., og
5) personer, der afsoner fængsels-
straf under udstationering fra
fængsel eller arresthus.
2.
I
§ 124
indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke:
»Stk. 3.
Ved fastsættelse af straffen
efter stk. 1 eller 2, skal det indgå
som en skærpende omstændighed,
at den, der flygter eller bistås her-
med, er indsat i et lukket fængsel el-
ler arresthus, herunder personer i
forvaring.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
3.
I
§ 124, stk. 5,
der bliver stk. 6,
ændres »stk. 1-3« til »stk. 1, 2 og
4«.
§3
Loven træder i kraft den 1. maj
2019.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
30