Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 170
Offentligt
Justitsministeriet foreslår nye
begrænsninger for whistleblowing
Oluf Jørgensen, jurist og offentlighedsrådgiver,
forskningschef emeritus Danmarks Medie og Journalisthøjskole
Justitsministeriet vil begrænse offentligt ansattes ytringsfrihed væsentligt ved ændringer i ministeriets vejledning. Det
aktuelle forslag vil begrænse retten til at videregive ikke-fortrolige oplysninger, ansatte har kendskab til fra deres
arbejde. Denne del af ytringsfriheden betegnes i vejledningen som meddeleret. Justitsministeriet har 9. januar sendt
forslaget i høring med en svarfrist på 4 uger. Høringsbrevet er kun stilet til Folketingets Ombudsmand, Kommunernes
Landsforening, Danske Regioner, Moderniseringsstyrelsen, FTF, LO, DJØF og Akademikerne.
Den nuværende vejlednings kapitel 9 handler primært om offentligt ansattes meddeleret om ulovlige og uredelige
forhold hos myndigheden. To sætninger viser, at kapitlet forudsætter et almindeligt princip om offentligt ansattes ret til
at videregive ikke-fortrolige oplysninger. Disse sætninger er fjernet i forslaget til ny vejledning:
Offentligt ansatte kan som udgangspunkt frit videregive ikke-fortrolige oplysninger til pressen eller andre eksterne
parter. Det gælder også i tilfælde, hvor der kan være spørgsmål om ulovlig forvaltning eller anden uredelighed i den
offentlige forvaltning, herunder åbenbart misbrug af offentlige midler.
Forslag til ny formulering af vejledningens kapitel 9:
http://www.aabenhedstinget.dk/wp-
content/uploads/2019/01/Udkast-til-et-revideret-kapitel-9-i-vejledning-om-offentligt-ansattes-yt-.pdf
Nuværende vejledning:
https://www.justitsministeriet.dk/sites/default/files/media/Pressemeddelelser/pdf/2016/vejledning_om_offentligt_ansatt
es_ytringsfrihed.pdf
Ytringsfrihed med grænser
Offentligt ansattes ytringsfrihed handler om ansattes ret til på egne vegne
–
som borgere i samfundet
–
at bidrage til den
offentlige debat med synspunkter og oplysninger.
Lovregler om tavshedspligt, injurier og beskyttelse af privatliv begrænser naturligvis ytringsfriheden. Offentlig ansatte
skal desuden afstå fra at fremsætte åbenbart urigtige oplysninger eller bruge en urimelig grov form om forhold inden for
deres arbejdsområde.
Ellers har offentligt ansatte i dag ret til at bruge ytringsfriheden på egne vegne til kritik og videregivelse af oplysninger.
Hensynet til myndigheders interne beslutningsproces og funktionsevne betyder dog, at ytringsfriheden er begrænset for
centralt placerede medarbejdere, der medvirker eller har medvirket i beslutningsprocessen.
Ledelser kan ikke pålægge andre begrænsninger i ytringsfriheden. Det fremgår både af Justitsministeriets nuværende
vejledning og af ombudsmandens guide for offentligt ansattes ytringsfrihed.
Link til ombudsmandens guide:
http://www.ombudsmanden.dk/myndighedsguiden/specifikke_sagsomraader/offentligt_ansattes_ytringsfrihed/
Mange ansatte har ikke mod til at stå åbent frem. Det er derfor vigtigt, at ytringsfrihed også giver ret til at videregive
oplysninger anonymt. Offentlige forvaltninger er underlagt et grundlæggende princip om saglig forvaltning. Det antages
derfor, at ledelser i forvaltninger ikke kan igangsætte interne undersøgelser for at finde kilden til ikke-fortrolige