Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 168
Offentligt
2009839_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. januar 2019
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Maiken Bøgelund Bek
2018-759-0057
922097
Høring: Udkast til et revideret kapitel 9 i vejledning om offentligt an-
sattes ytringsfrihed
9. Offentligt ansattes meddeleret og “whistleblowing”
Offentligt ansattes adgang til at videregive oplysninger, hvor der kan være
spørgsmål om ulovlig forvaltning mv.
Offentligt ansatte har en såkaldt meddeleret. Det indebærer, at offentligt an-
satte har ret til at give pressen og andre eksterne parter ikke-fortrolige op-
lysninger i tilfælde, hvor der kan være spørgsmål om ulovlig forvaltning el-
ler anden uredelighed i den offentlige forvaltning – f.eks. åbenbart misbrug
af offentlige midler. Dette betegnes nogle gange også som “whistle-
blowing”.
Hvis der er tale om fortrolige oplysninger, vil sådanne oplysninger kun
kunne videregives til pressen eller andre, hvis den ansatte handler i beretti-
get varetagelse af åbenbar almen interesse eller af eget eller andres tarv, som
der står i straffelovens § 152 e. Det vil f.eks. kunne være tilfældet, hvis den
ansatte videregiver oplysninger om konstaterede ulovligheder inden for den
offentlige forvaltning.
Omvendt skal man som offentligt ansat være opmærksom på, at det er straf-
bart at videregive fortrolige oplysninger, hvis videregivelsen ikke varetager
en åbenbar almen interesse eller eget eller andres tarv. Det vil samtidig
kunne medføre negative ansættelsesretlige konsekvenser – f.eks. afskedi-
gelse. Den nærmere vurdering af, om videregivelse af fortrolige oplysnin-
ger varetager de nævnte hensyn vil bero på et konkret skøn, der i sidste ende
foretages af domstolene.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 168: Oversendelse af udkast til et revideret kapitel 9 om meddeleret i Justitsministeriets vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed, fra justitsministeren
2009839_0002.png
Derudover har offentligt ansatte, som bliver pålagt ulovlige ordrer, ret – og
i visse tilfælde også pligt – til at underrette internt om ulovlige, herunder
fagligt uforsvarlige, forhold. Offentligt ansatte har altså også en “intern
meddeleret”.
Offentligt ansatte har desuden ret til at rette henvendelse til relevante ek-
sterne tilsynsorganer, herunder Folketingets Ombudsmand eller Rigsrevi-
sionen, i tilfælde af klare ulovligheder.
Der kan ikke stilles krav om, at offentligt ansatte har foretaget en forudgå-
ende intern underretning om ulovligheder eller uforsvarlige forhold, hvis
underretningen ikke kan forventes at få noget resultat. I sådanne tilfælde kan
den ansatte altså gå direkte til f.eks. pressen, Folketingets Ombudsmand el-
ler Rigsrevisionen.
Offentligt ansatte, der henvender sig til en myndighed om f.eks. ulovlig for-
valtning, kan ikke forvente, at deres identitet ikke kommer til andres kend-
skab, hvis identiteten fremgår af sagen. Det skyldes, at den type oplysnin-
ger som udgangspunkt vil være omfattet af retten til aktindsigt.
Offentligt ansattes adgang til at videregive oplysninger, hvor der ikke kan
være spørgsmål om ulovlig forvaltning mv.
Det afhænger af en konkret vurdering, hvornår offentligt ansatte må videre-
give oplysninger til pressen eller andre eksterne parter, hvor der
ikke
kan
være spørgsmål om ulovlig forvaltning eller anden uredelighed i den offent-
lige forvaltning.
Hvis oplysningerne er fortrolige, må de som nævnt ovenfor kun videregi-
ves, hvis det varetager en åbenbar almen interesse eller eget eller andres
tarv.
Hvis der er tale om ikke-fortrolige oplysninger, vil det bero på en konkret
afvejning af en række forskellige hensyn og omstændigheder. I afvejningen
heraf kan man bl.a. lægge vægt på følgende:
Hvad er formålet med videregivelsen?
Offentligt ansatte har en vi-
dere adgang til at videregive ikke-fortrolige oplysninger, hvis vide-
regivelsen sker som led i den ansattes deltagelse i den offentlige de-
bat, hvor den ansatte vil lade sine meningstilkendegivelser under-
støtte af de faktiske oplysninger, eller med henblik på en rimelig va-
retagelse af den ansattes egne eller andres interesser. Det gælder
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 168: Oversendelse af udkast til et revideret kapitel 9 om meddeleret i Justitsministeriets vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed, fra justitsministeren
f.eks., hvis videregivelsen sker til en partsrepræsentant eller fagfor-
ening med henblik på, at den ansatte kan varetage sine rimelige in-
teresser i forbindelse med ansættelsesforholdet.
Er der modstående hensyn til, at oplysningerne ikke videregives?
Hvad er det f.eks. for nogle oplysninger, som videregives? Kan vi-
deregivelsen have negative konsekvenser for tredjemand eller myn-
digheden? Er der f.eks. et hensyn at tage til myndighedens interne
beslutningsproces og funktionsevne som beskrevet i vejledningens
pkt. 7?
I hvilken form udleveres oplysningerne?
Det vil også kunne indgå i
afvejningen, om der er tale om udlevering af myndighedens doku-
menter, eller om der alene er tale om en mundtlig videregivelse el-
ler omtale af oplysninger.
Hvis der er tale om oplysninger, som på begæring efter offentlighedsloven
eller anden lovgivning ville kunne kræves udleveret, vil afvejningen nor-
malt føre til, at den ansatte er berettiget til at videregive oplysningerne. Også
i denne situation må der dog lægges vægt på, hvad formålet med videregi-
velsen er.
Derimod vil afvejningen kunne stille sig anderledes, hvis oplysningerne
alene kan udleveres som led i såkaldt meroffentlighed, det vil sige, hvor
myndigheden ikke har pligt til at udlevere oplysningerne, hvis nogen beder
om det, men kan vælge at udlevere dem.
Hvis der er tale om videregivelse af oplysninger om fysiske personer, skal
den offentligt ansatte endvidere sikre sig, at en sådan videregivelse ikke er i
strid med databeskyttelseslovgivningen.
Offentligt ansattes ytringsfrihed gælder som nævnt i vejledningens pkt. 5 i
almindelighed kun, hvis den ansatte ytrer sig på egne vegne (som privatper-
son). Ved videregivelse af oplysninger til pressen eller andre eksterne par-
ter skal den ansatte derfor være opmærksom på at præcisere, at vedkom-
mende videregiver oplysningerne på egne vegne.
3