Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 147
Offentligt
2003393_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. januar 2019
Strafferetskontoret
Martin Bank Nutzhorn
Jensen
2018-731-0031
981915
Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder
for efterforskning af kriminalitet på internettet)
§1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018, som
ændret senest ved […], foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 29 a, stk. 3,
ændres »polititjenestemand« til: »ansat i politiet«, og »po-
lititjenestemandens« ændres til: »dennes«.
2.
I
§ 754 a, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »6 år eller derover«: », eller en over-
trædelse af straffelovens § 235, stk. 1 og 2, § 290, stk. 1, af lovgivningen
om euforiserende stoffer eller af lovgivningen om våben og eksplosivstof-
fer, i det omfang overtrædelsen begås ved brug af internettet«.
3.
I
§ 754 b, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »polititjenestemænd« til: »ansatte i poli-
tiet med særlige efterforskningsmæssige kvalifikationer«.
4.
I
§ 837, stk. 3,
ændres »Polititjenestemænd« til: »Ansatte i politiet«.
5.
I
§ 856, stk. 5,
ændres »polititjenestemand« til: »ansat i politiet«.
6.
I
§ 856, stk. 8,
ændres »polititjenestemand, der har udført foranstaltnin-
ger« til: »ansat i politiet, der har udført foranstaltninger«, og efter »hemme-
ligholdelsen af« indsættes: »den ansattes eller«.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
§2
Loven træder i kraft den [X. X. 2019].
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning
2. Udvidelse af politiets adgang til at anvende agenter i forbindelse med
politiets efterforskning af kriminalitet på internettet
2.1.
2.2.
2.3.
Gældende ret
Justitsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Anvendelsesområde
Børnepornografi
Hæleri
Narkotika
Våben
2.3.1.
2.3.2.
2.3.3.
2.3.4.
2.3.5.
3.
Ansatte i politiet der må udføre agentvirksomhed
3.1.
3.2.
3.3.
Gældende ret
Justitsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
5.
6.
7.
8.
9.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Administrative konsekvenser for borgere
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
1. Indledning
Med dette lovforslag foreslås det at udvide politiets adgang til at anvende
agenter i efterforskningen af visse former for kriminalitet på internettet, så
politiet bliver bedre i stand til at identificere gerningsmænd, der gemmer sig
bag falske profiler mv.
Samtidig foreslås det at udvide kredsen af de personer, der kan varetage så-
dan agentvirksomhed, med henblik på at sikre, at politiets ressourcer anven-
des mest effektivt.
Samfundet har siden internettets opfindelse og udbredelse været i rivende
udvikling, og mange borgere bruger i dag internettet til onlinehandel.
Desværre har man også udnyttet denne udvikling i de kriminelle miljøer,
hvor der er sket en stigning i den kriminalitet, der foregår på internettet.
Noget af denne kriminalitet udøves åbenlyst på internettet, herunder salg af
hælervarer, narkotika og våben, mens anden kriminalitet såsom pædofile ak-
tiviteter ofte finder sted på det såkaldte mørke internet (dark web). Dette er
en betegnelse for et netværk, som kræver særlig software for at få adgang
til. Netværket gør det herefter muligt for brugerne at skjule både deres hand-
linger og identiteter og er dermed særdeles velegnet for kriminelle, der så-
ledes ønsker at skjule ulovlige aktiviteter.
Som følge af den teknologiske udvikling er der øgede udfordringer forbun-
det med at opklare kriminalitet på internettet. Gerningsmændene har såle-
des mulighed for at anvende bl.a. falske profiler, der gør det svært at finde
frem til dem, ligesom de kan benytte særligt beskyttede fora, som kan være
vanskelige at trænge ind i.
Der er på den baggrund et samfundsmæssigt behov for at give politiet nye
redskaber til at bekæmpe både den åbenlyse og skjulte kriminalitet på inter-
nettet.
2. Udvidelse af politiets adgang til at anvende agenter i forbindelse
med politiets efterforskning af kriminalitet på internettet
2.1. Gældende ret
Retsplejelovens kapitel 68 om afhøringer og særlige efterforskningsskridt
indeholder nærmere regler om politiets brug af agenter som led i efterforsk-
ningen af lovovertrædelser. Ved agentvirksomhed forstås efter § 754 a, stk.
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
1, at politiet som led i efterforskningen af en lovovertrædelse foranlediger,
at der tilbydes bistand til eller træffes foranstaltninger med henblik på at til-
skynde nogen til at udføre eller fortsætte en lovovertrædelse.
Efter retsplejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 1 og 2, må agentvirksomhed kun
finde sted, hvis der foreligger en begrundet mistanke om, at lovovertrædel-
sen er ved at blive begået eller forsøgt, og efterforskningsskridtet må anta-
ges at være af afgørende betydning for efterforskningen. Desuden er det ef-
ter § 754 a, stk. 1, nr. 3, et krav, at efterforskningen angår en lovovertræ-
delse, som efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover.
Bestemmelsen i § 754 b, stk. 1, regulerer den såkaldte øvre grænse for
agentvirksomhed, dvs. grænsen for hvilke foranstaltninger, der – selv med
rettens godkendelse – må foretages af polititjenestemænd. I almindelighed
omtales denne øvre grænse som provokationsforbuddet. Brugen af agenter
må således ikke bevirke en forøgelse af lovovertrædelsens omfang eller
grovhed.
Det følger desuden af retsplejelovens § 754 c, stk. 1 og 2, at iværksættelse
af agentvirksomhed efter § 754 a som udgangspunkt kræver, at der forud
herfor er indhentet kendelse fra retten, medmindre foranstaltningernes øje-
med ville forspildes, såfremt en retskendelse skulle afventes. Er dette tilfæl-
det, kan politiet træffe beslutning om at iværksætte agentvirksomhed uden
forudgående indhentelse af retskendelse, jf. § 754 c, stk. 3, 1. pkt. Sagen
skal herefter snarest muligt og senest inden 24 timer fra foranstaltningernes
iværksættelse forelægges af politiet for retten, jf. bestemmelsens 2. pkt.
Reglerne om agentvirksomhed blev indsat i retsplejeloven ved lov nr. 319
af 4. juni 1986. Det fremsatte lovforslag byggede på strafferetsplejeudval-
gets betænkning nr. 1023 af 1984 om politiets indgreb i meddelelseshem-
meligheden og anvendelse af agenter.
Med betænkningen foreslog strafferetsplejeudvalget, at der i retsplejeloven
blev indført en mulighed for, at politiet kan anvende agenter som led i efter-
forskningen af kriminalitet af en vis art.
Således blev det bl.a. foreslået, at politiet skulle kunne udføre agentvirk-
somhed som led i efterforskning af en lovovertrædelse, når der forelå en
særlig bestyrket mistanke om, at lovovertrædelsen var ved at blive begået
eller forsøgt, og når andre efterforskningsskridt ikke ville være egnede til at
sikre bevis i sagen.
5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Med reglerne tilsigtedes en regulering af et område af den såkaldte aktive
efterforskning, der iværksættes på et tidligere tidspunkt end den traditionelle
efterforskning, som først iværksættes efter, at forbrydelsen er begået. Man
havde i den forbindelse særligt narkotikakriminalitet for øje, selvom regler-
nes anvendelsesområde ikke er begrænset til denne form for kriminalitet, jf.
betænkningen s. 125-129 og Folketingstidende 1985-86, tillæg A, sp. 348-
349.
Under behandlingen af lovforslaget fremsatte et flertal i Folketinget tre æn-
dringsforslag, jf. Folketingstidende 1985-86, tillæg B, sp. 1555-1564. Sær-
ligt kan det fremhæves, at flertallet foreslog, at der i § 754 a som endnu en
betingelse for politiets anvendelse af agenter blev anført, at efterforsknin-
gen skulle angå en lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med
fængsel i 6 år eller derover. Forslaget var et udtryk for flertallets opfattelse
af, at agentvirksomhed er et vidtgående efterforskningsskridt, der kun bør
anvendes ved den alvorligste kriminalitet. I samme retning foreslog flertal-
let, at der som udgangspunkt skulle være en forudgående domstolskontrol.
Med disse ændringsforslag blev lovforslaget vedtaget.
Begrebet agentvirksomhed blev ikke nærmere afgrænset med lovforslaget,
men henset til ordvalget i § 754 a må det anses som forudsat, at politiets ad-
færd for at være omfattet af begrebet agentvirksomhed i objektiv henseende
skal falde ind under straffelovens § 23 om medvirken. Herudover kræves
det også, at der er udvist en særlig aktivitet fra politiets side.
Uden for reglerne om agentvirksomhed falder således former for efterforsk-
ning, der ikke består i en sådan aktivitet, f.eks. skygning af en bestemt per-
son, overvågning af bestemte adresser og andre former for observation af
mistænkte eller holden øje med kriminelle miljøer, jf. Folketingstidende
1985-86, tillæg A, sp. 349. Tilfælde, hvor politiet foranlediger, at nogen el-
ler noget bliver genstand for en lovovertrædelse (lokkedue-situationen), fal-
der ligeledes uden for reglerne om agentvirksomhed, hvis den pågældende
person kun er offer og derfor ikke udøver en aktivitet, der er omfattet af
straffelovens § 23 om medvirken, jf. betænkningen s. 160 og Folketingsti-
dende 1985-86, tillæg A, sp. 350.
Uden for reglerne om agentvirksomhed falder endvidere de tilfælde af infil-
tration, hvor en person efter aftale med politiet søger kontakt i et kriminelt
miljø for at kunne give politiet oplysninger. Dette gælder også, selvom den
6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
pågældende deltager i kriminalitet for at gøre sig troværdig i miljøet. Hvis
den pågældende imidlertid griber ind i selve den lovovertrædelse, som ef-
terforskningen angår, kan der dog være tale om agentvirksomhed. I den for-
bindelse skal det bemærkes, at reglerne om agentvirksomhed gælder, hvor
der er sammenfald mellem den lovovertrædelse, der efterforskes, og den lo-
vovertrædelse, som agenten øver indflydelse på. Dette er i lovteksten ud-
trykt som et krav om, at den lovovertrædelse, som agentens handlinger skal
øve indflydelse på, skal være den samme, som efterforskningen vedrører, jf.
betænkningen s. 160.
Ved lov nr. 436 af 10. juni 2003 blev agentreglerne revideret med henblik
på at gøre reglerne mere anvendelige i praksis. Bl.a. blev mistankekravet i
retsplejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 1, lempet fra ”særlig bestyrket minstanke”
til ”begrundet mistanke”, og bestemmelsen fik med enkelte undtagelser dens
nuværende form. Strafferammekravet på minimum 6 år og kravet om for-
udgående domstolsprøvelse blev fastholdt.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Internettet udgør i dag en stor og vigtig del af de fleste menneskers hverdag.
Samtidig har udviklingen og udbredelsen af internettet medført en række
nye udfordringer for politiet, når det kommer til efterforskning af visse for-
mer for kriminalitet, hvor internettet bruges som bindeled mellem krimi-
nelle. Ofte anvender de kriminelle falske profiler på Facebook eller andre
internetfora, ligesom det såkaldte mørke internet (dark web) har gjort det
vanskeligt for politiet at finde frem til gerningsmændene.
Det er Rigspolitiets vurdering, at en udvidet adgang til at anvende agenter i
forbindelse med politiets efterforskningsvirksomhed på internettet kan bi-
drage til en mere effektiv bekæmpelse af kriminalitet, der begås på internet-
tet.
På grund af strafferammekravet på 6 år, som findes i retsplejelovens § 754
a, stk. 1, nr. 3, er politiet i dag afskåret fra at anvende agentreglerne på visse
former for kriminalitet på internettet vedrørende udbredelse og besiddelse
mv. af børnepornografi, hæleri samt narkotika- eller våbensalg.
I den forbindelse skal det bemærkes, at det ved indførelsen af agentreglerne
i 1986 var grundtanken, at reglerne skulle udformes i lyset af samtidens ud-
fordringer med at bekæmpe moderne kriminalitet, som det særligt sås inden
for narkotikaområdet. Siden 1986 har samfundet imidlertid undergået en ri-
vende udvikling, herunder ikke mindst hvad angår internettet og kriminel-
7
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
les brug heraf. Ændringen af agentreglerne i 2003 adresserede ikke disse
forandringer, og samtidig må det konstateres, at udviklingen i kriminelles
brug af internettet er fortsat siden 2003.
Rigspolitiet har identificeret en række kriminalitetsformer, der hyppigt fo-
rekommer på internettet, og som typisk er vanskelige for politiet at efterfor-
ske inden for rammerne af de gældende agentregler. Fælles for disse krimi-
nalitetsformer er navnlig, at de har en strafferamme på fængsel under 6 år
og dermed falder uden for agentreglerne, medmindre der er tale om særligt
grove og alvorlige tilfælde. Det drejer sig om udbredelse og besiddelse mv.
af børnepornografi samt salg af hælervarer, narkotika og våben på internet-
tet.
Det er Rigspolitiets vurdering, at disse udfordringer kan imødegås ved en
udvidelse af anvendelsesområdet for agentvirksomhed.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at man ved en modernisering af de nu-
værende agentregler skal være opmærksom på en række omstændigheder
omkring brugen af agenter i politiets efterforskning. De går dels på de risici
med hensyn til politiets integritet, der generelt er forbundet med, at politiet
aktivt træder ind i og deltager i et kriminelt handlingsforløb, dels på den
konkrete risiko for, at politiet bevirker en forøgelse af lovovertrædelsens
omfang eller grovhed.
Omvendt må det sikres, at kriminelle ikke længere skal kunne ”gemme sig
bag internettets facade”. Det er krænkende for samfundets borgere og den
almindelige retsfølelse, hvis der foregår åbenlyse ulovlige aktiviteter på in-
ternettet, uden at politiet har effektive redskaber til at håndtere dette.
Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at adgangen til at an-
vende agentreglerne skal udvides til sager om udbredelse og besiddelse mv.
af børnepornografi samt salg af hælervarer, narkotika og våben på internet-
tet.
Forslaget skal adressere udfordringerne med, at internettet anvendes som
platform til et bredt udsnit af kriminalitet. Internetkriminalitet i form af be-
siddelse eller udbredelse af børnepornografi samt salg af hælervarer, narko-
tika og våben må anses for i særlig grad at være krænkende for retsfølelsen
og som sådan egnet til at være omfattet af agentreglerne.
8
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Hvad angår børnepornografi, er der tale om udbredelse og besiddelse mv. af
materiale, der udspringer af ofte grove seksualforbrydelser mod børn. En
styrket adgang til at efterforske og retsforfølge børnepornografi kan derfor
have en begrænsende effekt på efterspørgslen efter børnepornografi, og der-
med også på fysiske overgreb, som begås med henblik på bl.a. at optage og
udbrede børnepornografisk materiale.
Ligeledes er der tale om kriminalitet, som er rettet mod en specielt sårbar
gruppe. Børn er som følge af deres umodenhed ikke i stand til – på samme
måde som andre persongrupper – at beskytte sig selv imod at blive udsat for
kriminalitet, hvorfor der er et stærkt beskyttelsesmæssigt hensyn i forhold
til børns personlige integritet.
Rigspolitiet har oplyst, at fælles for salg af hælervarer, narkotika og våben
er, at personer tilknyttet rocker- og bandemiljøet i vidt omfang står bag
netop disse former for kriminalitet, og at internettet er en vigtig facilitator
for udøvelsen af disse kriminalitetsformer. Kriminalitetsformerne udgør så-
ledes en væsentlig del af bandemedlemmers indtægtsgrundlag.
2.3. Den foreslåede ordning
2.3.1. Anvendelsesområde
Det foreslås, at retsplejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 3, ændres, således at poli-
tiet gives mulighed for at anvende agenter som led i efterforskningen af
overtrædelser af lovgivning om børnepornografi (straffelovens § 235, stk. 1
og 2), hæleri (straffelovens § 290, stk. 1), narkotika (lovgivningen om eu-
foriserende stoffer) og våben (lovgivningen om våben og eksplosivstoffer).
Dermed udvides politiets adgang til at anvende agenter i forhold til de gæl-
dende regler, hvor politiet i dag alene kan anvende hemmelige agenter i ef-
terforskningen af lovovertrædelser, som efter loven kan straffes med
fængsel i 6 år eller derover. Fælles for de opregnede bestemmelser og love,
der foreslås omfattet af retsplejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 3, er således, at de
alle har en strafferamme på fængsel under 6 år. Det bemærkes, at lovforsla-
get ikke ændrer på de øvrige betingelser for politiets iværksættelse af
agentvirksomhed, herunder kravet om retskendelse, jf. retsplejelovens § 754
c, stk. 1.
9
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Ved internettet forstås i dette lovforslag databaseret kommunikation, uanset
om kommunikationen sker gennem brug af computer, mobiltelefon eller an-
det elektronisk kommunikationsudstyr.
De lovbestemmelser og love, der foreslås omfattet af § 754 a, stk. 1, nr. 3,
er beskrevet nærmere i det følgende.
2.3.2. Børnepornografi
Efter den foreslåede ordning vil politiet kunne udøve agentvirksomhed i sa-
ger om efterforskning af en overtrædelse af straffelovens § 235, stk. 1 og 2,
om udbredelse og besiddelse af pornografisk materiale af personer under 18
år, hvis overtrædelsen begås ved brug af internettet.
Straffelovens § 235, stk. 1 og 2, vedrører udbredelse og besiddelse af por-
nografisk materiale af personer under 18 år. Strafferammen for overtrædelse
af bestemmelsens stk. 1 er bøde eller fængsel indtil 2 år eller under særligt
skærpende omstændigheder fængsel indtil 6 år, mens strafferammen for
overtrædelse af stk. 2 er bøde eller fængsel indtil 1 år.
Med henvisningen til straffelovens § 235, stk. 1, i den foreslåede ændring af
retsplejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 3, sigtes der således alene efter at ramme
tilfælde, hvor strafferammen er fængsel indtil 2 år, idet overtrædelser af be-
stemmelsen under særligt skærpende omstændigheder allerede vil være om-
fattet af de gældende regler om agentvirksomhed.
Formålet med henvisningen til straffelovens § 235, stk. 1 og 2, er at give po-
litiet mulighed for at benytte agenter i efterforskningen af sager om børne-
pornografi med henblik på f.eks. at indgå i en videre dialog med gernings-
mændene på internettet.
Rigspolitiet vurderer, at udvidelsen af agentreglerne til at gælde sager om
børnepornografi vil være et stort løft for efterforskningen heraf, fordi det vil
kunne medvirke til en hurtigere identifikation af gerningsmænd, hvorved
flere overgreb vil kunne forhindres eller opklares.
Politiet får med den foreslåede ordning ikke mulighed for at anvende agen-
ter til at udveksle eller på anden måde videredistribuere børnepornografisk
materiale. Dette skyldes, at politiet ikke må risikere at bidrage til en kræn-
kelse eller fortsat krænkelse af et barn, samt det forhold, at politiet ikke vil
kunne føre kontrol med eventuel videredistribuering af sådant børneporno-
10
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
grafisk materiale. Politiet må således heller ikke udveksle børnepornogra-
fisk materiale i de tilfælde, hvor gerningsmanden kræver dette for at politiet
overhovedet kan komme til at indgå i en dialog med denne person.
2.3.3. Hæleri
Efter den foreslåede ordning vil politiet kunne udøve agentvirksomhed i sa-
ger om efterforskning af en overtrædelse af straffelovens § 290, stk. 1, om
hæleri, hvis lovovertrædelsen begås ved brug af internettet.
Straffelovens § 290, stk. 1, omhandler hæleri, hvor strafferammen er
fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Hæleri af særligt grov beskaffenhed er re-
guleret i bestemmelsens stk. 2, hvorefter strafferammen er fængsel indtil 6
år. Sådanne tilfælde er således allerede omfattet af de gældende regler om
agentvirksomhed.
Den foreslåede ordning er ikke tiltænkt anvendt ved helt bagatelagtige over-
trædelser, hvor salget vedrører hælervarer af meget lav økonomisk værdi.
Politiet vil i sådanne tilfælde ikke være forpligtet til at anvende agentreg-
lerne i den foreslåede ordning.
Desuden skal politiet sikre sig, at købet ikke i realiteten bliver en bestilling
af nye indbrud. Det må således fremstå klart af sammenhængen, at hæleren
allerede har den udbudte vare i sin besiddelse. Det kan f.eks. sikres ved, at
politiet forinden købet af den udbudte vare stiller krav til sælgeren om, at
varen skal kunne leveres med det samme, eller at sælgeren skal sende sup-
plerende billedmateriale af varen under nærmere instruktion fra politiet.
2.3.4. Narkotika
Efter den foreslåede ordning vil politiet kunne udøve agentvirksomhed i sa-
ger om efterforskning af en overtrædelse af lovgivningen om euforiserende
stoffer, hvis lovovertrædelsen begås ved brug af internettet.
Efter lov om euforiserende stoffers § 3, stk. 1 og 3, straffes overtrædelser af
lov om euforiserende stoffer eller forskrifter udfærdiget i medfør af denne
med fængsel indtil 2 år. Dette omfatter ind- og udførsel, salg, køb, udleve-
ring, modtagelse, fremstilling, forarbejdning og besiddelse af visse opreg-
nede stoffer.
11
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Den foreslåede ordning er tiltænkt anvendt i sager om salg af narkotika på
internettet.
Det bemærkes i øvrigt, at den foreslåede ordning ikke er tiltænkt anvendt
ved helt bagatelagtige overtrædelser. Politiet vil i sådanne tilfælde ikke være
forpligtet til at anvende agentreglerne i den foreslåede ordning.
De grovere narkotikaforbrydelser straffes i medfør af straffelovens § 191
med en strafferamme på fængsel indtil 10 år og i særlige tilfælde fængsel
indtil 16 år, og sådanne tilfælde vil således allerede være omfattet af reg-
lerne om agentvirksomhed.
2.3.5. Våben
Efter den foreslåede ordning vil politiet kunne udøve agentvirksomhed i sa-
ger om efterforskning af en overtrædelse af lovgivningen om våben og eks-
plosivstoffer, hvis lovovertrædelsen begås ved brug af internettet.
Det fremgår af § 10, stk. 1, i lov om våben og eksplosivstoffer, at overtræ-
delse af en række bestemmelser i loven straffes med bøde, fængsel indtil 4
måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år. Dette
omfatter bl.a. ulovlig indførelse, fremstilling, erhvervelse, besiddelse og
overdragelse af visse former for våben, ammunition og eksplosivstoffer.
Herudover fremgår det af lovens § 10, stk. 3, at der i forskrifter, der udfær-
diges efter loven, kan fastsættes straf af bøde, fængsel indtil 4 måneder el-
ler under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år for overtrædelse af
bestemmelser i forskrifterne.
Dette er nærmere reguleret i § 59 i bekendtgørelse om våben og ammuni-
tion mv., hvorefter ovenfor nævnte strafferamme gælder i tilfælde af bl.a.
indførelse samt overdragelse eller overladelse til andre af visse genstande
eller stoffer omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1.
Den foreslåede ordning er tiltænkt anvendt i forhold til ulovligt salg af vå-
ben mv. på internettet.
Det bemærkes i øvrigt, at den foreslåede ordning ikke er tiltænkt anvendt
ved helt bagatelagtige overtrædelser. Politiet vil i sådanne tilfælde ikke være
forpligtet til at anvende agentreglerne i den foreslåede ordning.
12
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
De grovere våbenlovsovertrædelser straffes i medfør af straffelovens § 192
a, stk. 1, med en strafferamme på fængsel fra 2 år indtil 8 år, og efter stk. 2
med en strafferamme på fængsel indtil 6 år, og sådanne tilfælde vil således
allerede være omfattet af reglerne om agentvirksomhed.
3. Ansatte i politiet der må udføre agentvirksomhed
3.1. Gældende ret
Det fremgår af retsplejelovens § 754 b, stk. 2, at agentvirksomhed som ud-
gangspunkt alene må udføres af polititjenestemænd. Civile personer kan dog
efter aftale med politiet yde bistand til at udføre eller fortsætte den lovover-
trædelse, der efterforskes, når den bistand, der ydes, er yderst beskeden i
forhold til lovovertrædelsen.
Udgangspunktet om, at agentvirksomhed alene må udføres af polititjeneste-
mænd, stammer fra lov nr. 319 af 4. juni 1986, hvorved der blev indført reg-
ler om agentvirksomhed i retsplejeloven, mens undtagelsesmuligheden for
civile personer blev indsat ved lov nr. 436 af 10. juni 2003.
Ændringen blev gennemført med henblik på at sikre, at politiagenter kunne
introduceres i det kriminelle miljø, hvilket i praksis ofte foregår gennem en
civil person, der færdes i miljøet, og som kan formidle kontakten til bag-
mændene, jf. Folketingstidende 2002-03, tillæg A, s. 6711-6712.
3.2. Justitsministeriets overvejelser
Rigspolitiet har påpeget, at kriminalitet ofte efterforskes af eller med bistand
fra ansatte i politiet med en anden uddannelsesmæssig baggrund end en poli-
timæssig, f.eks. universitetsuddannede analytikere med ekspertise inden for
relevante områder.
Derfor foreslår Justitsministeriet, at de gældende regler i § 754 b, stk. 2, om,
hvem der kan varetage agentvirksomhed, udvides, således at det ikke kun er
polititjenestemænd, der kan udøve agentvirksomhed, men også andre an-
satte i politiet, der har de fornødne efterforskningsmæssige forudsætninger
herfor.
Dette skal sikre, at politiets personalemæssige ressourcer i forbindelse med
bekæmpelse af kriminalitet anvendes på bedst mulig vis, og at efterforsk-
ning altid varetages af de personer, der er bedst egnede hertil.
13
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at retsplejelovens § 754 b, stk. 2, 1. pkt., ændres, således at det
fremover vil fremgå, at ansatte i politiet med særlige efterforskningsmæs-
sige kvalifikationer kan udføre agentvirksomhed i medfør af § 754 a, stk. 1.
Dette vil gøre det muligt f.eks. at anvende ansatte i politiet med en univer-
sitetsbaggrund, der har særlige kompetencer inden for et bestemt område,
og som kan være relevant at bruge under en efterforskning af kriminalitet
på eksempelvis internettet. Det er således langtfra alle ansatte i politiet, som
med lovforslaget vil kunne udføre agentvirksomhed, idet f.eks. kontor- og
servicemedarbejdere, studentermedhjælpere mv. i politiet ikke vil få adgang
til at udføre agentvirksomhed.
Det bemærkes, at det er en forudsætning for at kunne udføre agentvirksom-
hed, at personerne, der udfører dette efterforskningsarbejde, er ansat i poli-
tiet og endvidere har de rette kompetencer til at udføre sådant efterforsk-
ningsarbejde, uanset om disse måtte være personer med politimæssig eller
anden uddannelsesmæssig baggrund. Der må i hvert enkelt tilfælde foreta-
ges en vurdering af, om den pågældende har de nødvendige forudsætninger
for at kunne udføre agentvirksomhed på en korrekt og hensigtsmæssig
måde.
Det vil bl.a. kunne have betydning, om den pågældende har en politimæssig
baggrund og dermed allerede vil have et uddannelsesmæssigt kendskab til,
hvordan efterforskningsvirksomhed generelt bør gennemføres. Omvendt
ligger der heri også en forventning om, at der må stilles krav om særlig bag-
grund eller viden, når ansatte i politiet uden en politimæssig baggrund skal
foretage agentvirksomhed. Dette kan f.eks. være universitetsuddannede ana-
lytikere med ekspertise i såkaldt ”open source intelligence”.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke ændrer på de øvrige betingelser for po-
litiets iværksættelse af agentvirksomhed, herunder kravet om retskendelse,
jf. retsplejelovens § 754 c, stk. 1.
I tilknytning til ovenstående foreslås det, at de gældende bestemmelser i
retsplejelovens § 29 a, stk. 3, § 837, stk. 3, og § 856, stk. 5 og 8, konse-
kvensændres som følge af den foreslåede ændring af § 754 b, stk. 2, 1. pkt.
I disse bestemmelser omtales en politiagent således som en polititjeneste-
mand, der har udført foranstaltninger som nævnt i § 754 a. Disse bestem-
14
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
melser skal tilpasses, således at det fremover fremgår, at de vedrører ansatte
i politiet, der har udført foranstaltninger som nævnt i § 754 a.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
Forslaget om at udvide muligheden for at anvende hemmelige agenter som
led i efterforskningen af overtrædelser af lovgivning om børnepornografi,
hæleri, narkotika og våben vurderes ikke at medføre økonomiske konse-
kvenser af betydning for politiet, idet den udvidede mulighed forudsættes
udnyttet ved anvendelse af eksisterende ressourcer.
Eventuelle merudgifter for anklagemyndighed, kriminalforsorg og domstole
som følge af den udvidede mulighed for politiet til at anvende hemmelige
agenter afholdes inden for myndighedernes eksisterende rammer.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget vurderes at have mindre retssikkerhedsmæssige konsekvenser
for borgerne, idet der med lovforslaget sker en udvidelse af agentreglerne i
forhold til visse former for kriminalitet på internettet.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. januar 2019 til den 18. fe-
bruar 2019 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Advokatsamfun-
det, Amnesty International, Copenhagen Business School, Juridisk Institut,
Danske Advokater, Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Det
Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dommerfuld-
mægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af Offentlige Anklagere
15
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
2003393_0016.png
Foreningen af Statsadvokater, Fængselsforbundet, HK Landsklubben Dan-
marks Domstole, HK Landsklubben Kriminalforsorgen, HK Landsklubben
Politiet, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kriminalforsorgsfor-
eningen, Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet, Landsforeningen
af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Politidirektørforeningen,
Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden
i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitiet, Rigsrevisionen,
Syddansk Universitet, Juridisk Institut, Aalborg Universitet, Juridisk Insti-
tut, Aarhus Universitet, Juridisk Institut.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekven- Negative konsekven-
ser/mindreudgifter
ser/merudgifter
(
hvis
(
hvis ja, angiv om- ja, angiv omfang/Hvis
fang/Hvis nej, anfør nej, anfør »Ingen«)
»Ingen«)
Økonomiske
konse- Ingen af betydning
Ingen af betydning
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Implementeringskonse- Ingen af betydning
Ingen af betydning
kvenser
for
stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konse- Ingen
Ingen
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse- Ingen
Ingen
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse- Ingen
Ingen
kvenser for borgerne
Miljømæssige konse- Ingen
Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Går videre end mini-
mumskrav i EU-regule-
ring (sæt X)
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
JA
NEJ
X
16
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 29 a, stk. 3)
Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 29 a, stk. 3, lukkes dø-
rene under et retsmøde under en polititjenestemands forklaring efter ankla-
gemyndighedens anmodning herom, når polititjenestemanden har udført
foranstaltninger som nævnt i § 754 a.
Med forslaget ændres
§ 29 a, stk. 3,
således at det kommer til at fremgå, at
muligheden for at lukke døre under et retsmøde i medfør af denne bestem-
melse gælder, når der er tale om en ansat i politiet, som har udført foran-
staltninger som nævnt i § 754 a.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringen af § 754 b,
stk. 2, 1. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 2 (§ 754 a, stk. 1, nr. 3)
Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 754 a, stk. 1, må poli-
tiet ikke som led i efterforskningen af en lovovertrædelse foranledige, at der
tilbydes bistand til eller træffes foranstaltninger med henblik på at tilskynde
nogen til at udføre eller fortsætte lovovertrædelsen, medmindre der forelig-
ger en begrundet mistanke om, at lovovertrædelsen er ved at blive begået el-
ler forsøgt, jf. nr. 1; efterforskningsskridtet må antages at være af afgørende
betydning for efterforskningen, jf. nr. 2; og efterforskningen angår en lo-
vovertrædelse, som efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover,
jf. nr. 3.
Med forslaget ændres
§ 754 a, stk. 1, nr. 3,
således at politiet gives mulig-
hed for at anvende agenter som led i efterforskningen af overtrædelser af
lovgivning om børnepornografi (straffelovens § 235, stk. 1 og 2), hæleri
(straffelovens § 290, stk. 1), narkotika (lovgivningen om euforiserende stof-
fer) og våben (lovgivningen om våben og eksplosivstoffer).
Dermed udvides politiets adgang til at anvende agenter i forhold til de gæl-
dende regler, hvor politiet i dag kan anvende hemmelige agenter i efterforsk-
ningen af lovovertrædelser, som efter loven kan straffes med fængsel i 6 år
eller derover. Fælles for de opregnede bestemmelser og love, der foreslås
17
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
omfattet af retsplejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 3, er således, at de alle har en
strafferamme på fængsel under 6 år.
Ved internettet forstås i dette lovforslag databaseret kommunikation, uanset
om kommunikationen sker gennem brug af computer, mobiltelefon eller an-
det elektronisk kommunikationsudstyr.
For så vidt angår henvisningerne til de ovenfor nævnte bestemmelser gæl-
der følgende:
Efter den foreslåede ordning vil politiet
for det første
kunne udøve
agentvirksomhed i sager om efterforskning af en overtrædelse af straffe-
lovens § 235, stk. 1 og 2, om udbredelse og besiddelse af pornografisk ma-
teriale af personer under 18 år, hvis overtrædelsen begås ved brug af inter-
nettet.
Straffelovens § 235, stk. 1 og 2, vedrører udbredelse og besiddelse af por-
nografisk materiale af personer under 18 år. Strafferammen for overtrædelse
af bestemmelsens stk. 1 er bøde eller fængsel indtil 2 år eller under særligt
skærpende omstændigheder fængsel indtil 6 år, mens strafferammen for
overtrædelse af stk. 2 er bøde eller fængsel indtil 1 år.
Med henvisningen til straffelovens § 235, stk. 1, i den foreslåede ændring af
retsplejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 3, sigtes der således alene efter at ramme
tilfælde, hvor strafferammen er fængsel indtil 2 år, idet overtrædelser af be-
stemmelsen under særligt skærpende omstændigheder allerede vil være om-
fattet af de gældende regler om agentvirksomhed.
Formålet med henvisningen til straffelovens § 235, stk. 1 og 2, er at give po-
litiet mulighed for at benytte hemmelige agenter i efterforskningen af sager
om børnepornografi med henblik på bl.a. at indgå i en videre dialog med
gerningsmændene på internettet.
Politiet får med den foreslåede ordning ikke mulighed for at anvende agen-
ter til at udveksle eller på anden måde videredistribuere børnepornografisk
materiale. Dette skyldes, at politiet ikke må risikere at bidrage til en kræn-
kelse eller fortsat krænkelse af et barn, samt det forhold, at politiet ikke vil
kunne føre kontrol med eventuel videredistribuering af sådant børneporno-
grafisk materiale. Politiet må således heller ikke udveksle børnepornogra-
fisk materiale i de tilfælde, hvor gerningsmanden kræver dette for at politiet
overhovedet kan komme til at indgå i en dialog med denne person.
18
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Efter den foreslåede ordning vil politiet
for det andet
kunne udøve
agentvirksomhed i sager om efterforskning af en overtrædelse af straffe-
lovens § 290, stk. 1, om hæleri, hvis lovovertrædelsen begås ved brug af in-
ternettet.
Straffelovens § 290, stk. 1, omhandler hæleri, hvor strafferammen er
fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Hæleri af særligt grov beskaffenhed er re-
guleret i bestemmelsens stk. 2, hvorefter strafferammen er fængsel indtil 6
år. Sådanne tilfælde er således allerede omfattet af de gældende regler om
agentvirksomhed.
Den foreslåede ordning er ikke tiltænkt anvendt ved helt bagatelagtige over-
trædelser, hvor salget vedrører hælervarer af meget lav økonomisk værdi.
Politiet vil i sådanne tilfælde ikke være forpligtet til at anvende agentreg-
lerne i den foreslåede ordning.
Desuden skal politiet sikre sig, at købet ikke i realiteten bliver en bestilling
af nye indbrud. Det må således fremstå klart af sammenhængen, at hæleren
allerede har den udbudte vare i sin besiddelse. Det kan f.eks. sikres ved, at
politiet forinden købet af den udbudte vare stiller krav til sælgeren om, at
varen skal kunne leveres med det samme, eller at sælgeren skal sende sup-
plerende billedmateriale af varen under nærmere instruktion fra politiet.
Efter den foreslåede ordning vil politiet
for det tredje
kunne udøve
agentvirksomhed i sager om efterforskning af en overtrædelse af lovgivnin-
gen om euforiserende stoffer, hvis lovovertrædelsen begås ved brug af in-
ternettet.
Efter lov om euforiserende stoffers § 3, stk. 1 og 3, straffes overtrædelser af
lov om euforiserende stoffer eller forskrifter udfærdiget i medfør af denne
med fængsel indtil 2 år. Dette omfatter ind- og udførsel, salg, køb, udleve-
ring, modtagelse, fremstilling, forarbejdning og besiddelse af visse opreg-
nede stoffer.
Den foreslåede ordning er tiltænkt anvendt i sager om salg af narkotika på
internettet.
Det bemærkes i øvrigt, at den foreslåede ordning ikke er tiltænkt anvendt
ved helt bagatelagtige overtrædelser. Politiet vil i sådanne tilfælde ikke være
forpligtet til at anvende agentreglerne i den foreslåede ordning.
19
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
De grovere narkotikaforbrydelser straffes i medfør af straffelovens § 191
med en strafferamme på fængsel indtil 10 år og i særlige tilfælde fængsel
indtil 16 år, og sådanne tilfælde vil således allerede være omfattet af reg-
lerne om agentvirksomhed.
Efter den foreslåede ordning vil politiet
for det fjerde
kunne udøve
agentvirksomhed i sager om efterforskning af en overtrædelse af lovgivnin-
gen om våben og eksplosivstoffer, hvis lovovertrædelsen begås ved brug af
internettet.
Det fremgår af § 10, stk. 1, i lov om våben og eksplosivstoffer, at overtræ-
delse af en række bestemmelser heraf straffes med bøde, fængsel indtil 4
måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år. Dette
omfatter bl.a. ulovlig indførelse, fremstilling, erhvervelse, besiddelse og
overdragelse af visse former for våben, ammunition og eksplosivstoffer.
Herudover fremgår det af § 10, stk. 3, at der i forskrifter, der udfærdiges
efter loven, kan fastsættes straf af bøde, fængsel indtil 4 måneder eller un-
der skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år for overtrædelse af be-
stemmelser i forskrifterne.
Dette er nærmere reguleret i § 59 i bekendtgørelse om våben og ammuni-
tion mv., hvorefter ovenfornævnte strafferamme gælder i tilfælde af bl.a.
indførelse samt overdragelse eller overladelse til andre af visse genstande
eller stoffer omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1.
Den foreslåede ordning er tiltænkt anvendt i forhold til ulovligt salg af vå-
ben mv. på internettet.
Det bemærkes i øvrigt, at den foreslåede ordning ikke er tiltænkt anvendt
ved helt bagatelagtige overtrædelser. Politiet vil i sådanne tilfælde ikke være
forpligtet til at anvende agentreglerne i den foreslåede ordning.
De grovere våbenlovsovertrædelser straffes i medfør af straffelovens § 192
a, stk. 1, med en strafferamme på fængsel fra 2 år indtil 8 år, og efter stk. 2
med en strafferamme på fængsel indtil 6 år, og sådanne tilfælde vil således
allerede være omfattet af reglerne om agentvirksomhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.1-2.3.5 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger.
20
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Til nr. 3 (§ 754 b, stk. 2, 1. pkt.)
Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 754 b, stk. 2, 1. pkt., må
foranstaltninger som nævnt i § 754 a, stk. 1, alene udføres af polititjeneste-
mænd.
Med forslaget ændres
§ 754 b, stk. 2, 1. pkt.,
således at det fremover vil
fremgå, at ansatte i politiet med særlige efterforskningsmæssige kvalifika-
tioner kan udføre agentvirksomhed i medfør af § 754 a, stk. 1.
Dette vil gøre det muligt f.eks. at anvende personer med en universitetsbag-
grund, der har særlige kompetencer inden for et bestemt område, og som
kan være relevant at bruge under en efterforskning af kriminalitet på eksem-
pelvis internettet.
Det bemærkes, at det er en forudsætning for at kunne udføre agentvirksom-
hed, at personerne, der udfører dette efterforskningsarbejde, er ansat i poli-
tiet og endvidere har de rette kompetencer til at udføre sådant efterforsk-
ningsarbejde, uanset om disse måtte være personer med politimæssig eller
anden uddannelsesmæssig baggrund. Der må i hvert enkelt tilfælde foreta-
ges en vurdering af, om den pågældende har de nødvendige forudsætninger
for at kunne udføre agentvirksomhed på en korrekt og hensigtsmæssig
måde.
Det vil bl.a. kunne have betydning, om den pågældende har en politimæssig
baggrund og dermed allerede vil have et uddannelsesmæssigt kendskab til,
hvordan efterforskningsvirksomhed generelt bør gennemføres. Omvendt
ligger der heri også en forventning om, at der må stilles krav om særlig bag-
grund eller viden, når ansatte uden en politimæssig baggrund skal foretage
agentvirksomhed. Dette kan f.eks. være universitetsuddannede analytikere
med ekspertise i såkaldt ”open source intelligence”.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4 (§ 837, stk. 3)
Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 837, stk. 3, kan poli-
titjenestemænd, der har udført foranstaltninger som nævnt i § 754 a, og po-
lititjenestemænd med en særlig tjenestefunktion, hvor det af hensyn til
21
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
denne særlige tjenestefunktion er nødvendigt at hemmeligholde identiteten,
betegnes med et andet navn end deres eget og uden angivelse af bopæl.
Med forslaget ændres
§ 837, stk. 3,
således at det kommer til at fremgå, at
muligheden for at blive betegnet med et andet navn og uden angivelse af
bopæl i medfør af denne bestemmelse gælder for en ansat i politiet, som har
udført foranstaltninger som nævnt i § 754 a.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringen af § 754 b,
stk. 2, 1. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 5 (§ 856, stk. 5)
Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 856, stk. 5, kan en po-
lititjenestemand, der har udført foranstaltninger som nævnt i § 754 a, afgive
forklaring uden at oplyse sit eget navn og bopæl.
Med forslaget ændres
§ 856, stk. 5,
således at det kommer til at fremgå, at
muligheden for at uden at oplyse sit eget navn og bopæl gælder for en ansat
i politiet, som har udført foranstaltninger som nævnt i § 754 a.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringen af § 754 b,
stk. 2, 1. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 6 (§ 856, stk. 8)
Efter den gældende bestemmelse i retsplejelovens § 856, stk. 8, kan rettens
formand bestemme, at tiltalte skal forlade retslokalet, når bl.a. en polititje-
nestemand, der har udført foranstaltninger som nævnt i § 754 a, afhøres,
hvis dette er påkrævet af hensyn til hemmeligholdelsen af polititjenesteman-
dens identitet, og det må antages at være uden væsentlig betydning for til-
taltes forsvar.
Med forslaget ændres
§ 856, stk. 8,
således at det kommer til at fremgå, at
muligheden for, at rettens formand kan bestemme, at tiltalte skal forlade
retslokalet, gælder, når en ansat i politiet, der har udført foranstaltninger som
nævnt i § 754 a, afhøres.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringen af § 754 b,
stk. 2, 1. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
22
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den [X. X. 2019].
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed. Den fo-
reslåede bestemmelse fastslår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grøn-
land, da der for Færøerne og Grønland gælder særlige retsplejelove.
23
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
2003393_0024.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1284 af 14. november
2018, foretages følgende ændrin-
ger:
§ 29 a. ---
Stk. 2. ---
Stk. 3.
Når en polititjenestemand
har udført foranstaltninger som
nævnt i § 754 a, lukkes dørene un-
der polititjenestemandens forkla-
ring, når anklagemyndigheden an-
moder om det.
§ 754 a.
Politiet må ikke som led i
efterforskningen af en lovovertræ-
delse foranledige, at der tilbydes bi-
stand til eller træffes foranstaltnin-
ger med henblik på at tilskynde no-
gen til at udføre eller fortsætte lo-
vovertrædelsen, medmindre:
1-2) ---
3) efterforskningen angår en lo-
vovertrædelse, som efter loven kan
straffes med fængsel i 6 år eller der-
over.
§ 754 b. ---
Stk. 2.
Foranstaltningerne må alene
udføres af polititjenestemænd. Ci-
vile personer kan dog efter aftale
med politiet yde bistand til at ud-
føre eller fortsætte den lovovertræ-
delse, der efterforskes, når den bi-
stand, der ydes, er yderst beskeden
i forhold til lovovertrædelsen.
1.
I
§ 29 a, stk. 3,
ændres »polititje-
nestemand« til: »ansat i politiet«,
og »polititjenestemandens« ændres
til: »dennes«
2.
I
§ 754 a, stk. 1, nr. 3,
indsættes
efter »6 år eller derover«: », eller en
overtrædelse af straffelovens § 235,
stk. 1 og 2, § 290, stk. 1, af lovgiv-
ningen om euforiserende stoffer el-
ler af lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer, i det omfang over-
trædelsen begås ved brug af inter-
nettet«
3.
I
§ 754 b, stk. 2, 1. pkt.,
ændres
»polititjenestemænd« til: »ansatte i
politiet med særlige efterforsk-
ningsmæssige kvalifikationer«
24
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Lovudkast: Lov om ændring af retsplejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet), fra justitsministeren
2003393_0025.png
§ 837. ---
Stk. 2
Stk. 3.
Polititjenestemænd, der har
udført foranstaltninger som nævnt i
§ 754 a, og polititjenestemænd med
en særlig tjenestefunktion, hvor det
af hensyn til denne særlige tjeneste-
funktion er nødvendigt at hemme-
ligholde identiteten, kan betegnes
med et andet navn end deres eget og
uden angivelse af bopæl.
Stk. 4. ---
§ 856. ---
Stk. 2-4. ---
Stk. 5.
En polititjenestemand, der
har udført foranstaltninger som
nævnt i § 754 a, kan afgive forkla-
ring uden at oplyse sit eget navn og
bopæl.
Stk. 6-7. ---
Stk. 8.
Rettens formand kan be-
stemme, at tiltalte skal forlade
retslokalet, når en polititjeneste-
mand, der har udført foranstaltnin-
ger som nævnt i § 754 a, eller en po-
lititjenestemand med en særlig tje-
nestefunktion afhøres, hvis dette er
påkrævet af hensyn til hemmelig-
holdelsen af polititjenestemandens
identitet og det må antages at være
uden væsentlig betydning for tiltal-
tes forsvar.
Stk. 9-10. ---
4.
I
§ 837, stk. 3,
ændres »Polititje-
nestemænd« til: »Ansatte i politiet«
5.
I
§ 856, stk. 5,
ændres »polititje-
nestemand« til: »ansat i politiet«
6.
I
§ 856, stk. 8,
ændres »polititje-
nestemand, der har udført foran-
staltninger« til: »ansat i politiet, der
har udført foranstaltninger«, og ef-
ter »hemmeligholdelsen af« ind-
sættes: »den ansattes eller«
25