Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 141
Offentligt
GADEJURISTEN
Vær eda s ej A, . • DK-
Frederiksberg C • Tlf. 33 3
5 • Fax 33 3
• ko takt@gadejuriste .dk •
.gadejuriste .dk
Til justitsminister Søren Pape Poulsen
og medlemmer af Folketingets Retsudvalg
11. januar 2019
Vedr.: Fortsatte problemer med reglen om advarsel til udsatte stofbrugere
Folketinget vedtog i 2007 en ændring af lov om euforiserende stoffer, der betyder, at der ikke skal gives
bødestraf for narkotikabesiddelse til eget brug, hvis sociale forhold taler for det og besiddelsen er et udslag
af stærk stofafhængighed. I stedet skal der gives en advarsel (den gives i praksis som et tiltalefrafald).
Rationalet bag er åbenbart. Svært udsatte stofbrugere har ikke mulighed for at betale de ganske høje bøder.
Dertil kommer, at konfiskation af brugerdoser fra svært stofafhængige personer alene fører til øget illegal
stofhandel, som indebærer øget følgekriminalitet til sikring af finansiering af det for dem nødvendige.
Der synes imidlertid at have været alvorlige problemer med at få lovændringen til at slå igennem i praksis
Det har derfor været nødvendigt at indskærpe reglens betydning flere gange, senest af justitsministeren i
2016. Alligevel ser vi i Gadejuristen fortsat, at personer tilhørende målgruppen får bøder, og en ny opgørelse
fra Rigsadvokaten viser, at brugen af advarsler tilmed er faldet drastisk. Vi ser os derfor nødsaget til at
opfordre justitsministeren og Retsudvalget til at gøre det fornødne til at sikre, at den lovgivning, som
Folketinget har vedtaget, faktisk udmøntes i overensstemmelse med den politiske hensigt i praksis.
Baggrund vedrørende advarselsreglen
Den særlige advarselsregel fremgår direkte i ordlyden i strafbestemmelsen i lov om euforiserende stoffer,
men formuleringen i loven forstås formentlig bedst under ledsagelse af en smule forhistorie.
I 2004 blev den såkaldte nultolerancepolitik gennemført, og det blev i den forbindelse skrevet ind i lovens §
3, stk. 1, at
”Advarsel ka i al i delighed ikke eddeles.”
Det medførte sammen med en opprioritering af
politiets indsats en kraftig stigning i antallet af sager om besiddelse af små mængder narkotika til eget brug.
Det var på denne baggrund, at følgende undtagelse blev indført i 2007:
” ed i dre so iale forhold taler for
at meddele en advarsel og besiddelsen af stoffet er udslag af en stærk afhængighed som følge af et længere
og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer.”
Af justitsminister Lene Espersens (K) lovforslag (nr. L201A,
fremsat i samling 2006/07) fremgik det klart, at formålet med tilføjelsen var at undtage udsatte stofbrugere
fra bødestraf, og at reglen derfor også skulle gælde i gentagelsestilfælde.
Det præciseres i lovforarbejderne, at de sociale forhold i almindelighed vil tale for en advarsel,
”hvis de
pågældende f.eks. modtager kontanthjælp eller førtidspension og ikke har anden indkomst eller en opsparing
af e vis størrelse.”
Om stofbrugets karakter fremgår det, at der
”ka
eddeles advarsel til perso er, so
igennem år har opbygget en så stærk afhængighed af hårde stoffer, f.eks. heroin, kokain og amfetamin, at
de ruger disse stoffer dagligt.”