Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 140
Offentligt
2001540_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. januar 2019
Strafferetskontoret
Eva Katrine Barnholdt
2018-731-0037
959424
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse
af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og ar-
resthuse)
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1156 af 20. september 2018, som
ændret senest ved § 1 lov nr. 1719 af 27. december 2018, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 62, stk. 1,
ændres »Såfremt« til: »Findes«, og efter »ikke« udgår: »fin-
des«.
2.
I
§ 124
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Ved fastsættelse af straffen efter stk. 1 eller 2, skal det indgå som en
skærpende omstændighed, at den, der flygter eller bistås hermed, er indsat i
et lukket fængsel eller arresthus, herunder personer i forvaring.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
3.
I
§ 124, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres »stk. 1-3« til: »stk. 1, 2 og 4«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2019.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om simpel vold
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om grov vold
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Skærpelse af straffen for flugt og medvirken til flugt fra lukkede
fængsler og arresthuse
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
4. Implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
10. Sammenfattende skema
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
1. Indledning
1.1.Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold
Sager om simpel vold afgøres i dag i mange tilfælde med en betinget dom
med vilkår om samfundstjeneste. Baggrunden er dels den almindelige ud-
vikling i domstolenes praksis, hvor samfundstjeneste spiller en stadigt større
rolle ved valget af sanktion, dels den ændring af reglerne om samfundstje-
neste, som blev gennemført med lov nr. 152 af 18. februar 2015 om ændring
af straffeloven og lov om straffuldbyrdelse m.v., hvor anvendelsesområdet
for samfundstjeneste generelt blev udvidet, herunder i visse sager om sim-
pel vold efter straffelovens § 244.
Den udvidede brug af samfundstjeneste har betydet, at domstolene i de se-
nere år har idømt betingede fængselsstraffe med vilkår om samfundstjene-
ste også i sager, hvor den tiltalte f.eks. tidligere er dømt for vold, hvor vol-
den er begået over for et særligt værgeløst offer, eller hvor forurettede i sa-
gen er påført ikke ubetydelige skader.
Der er endvidere eksempler på sager, hvor en tiltalt er blevet idømt en be-
tinget fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste i sager om grov vold
efter straffelovens § 245.
Anvendelse af samfundstjeneste kan i visse tilfælde være den mest hensigts-
mæssige straf, men enhver voldsforbrydelse har et offer, som i mange til-
fælde efterlades med både fysiske og psykiske mén.
Det afspejler efter regeringens opfattelse ikke en tilstrækkelig hensyntagen
til offeret eller til befolkningens generelle retsfølelse, når der idømmes be-
tinget dom med vilkår om samfundstjeneste i de sager, som kan betegnes
som den grovere ende af simpel vold, eller i sager om grov vold.
Formålet med lovforslaget er derfor at begrænse brugen af betinget dom
med vilkår om samfundstjeneste i sager om simpel vold efter straffelovens
§ 244, således at sager, hvor tiltalte tidligere er dømt for vold, sager hvor
volden er udøvet over for et særligt værgeløst offer, og sager hvor den foru-
rettede er påført ikke ubetydelige skader, som det helt klare udgangspunkt
vil skulle afgøres med ubetinget fængsel.
Herudover foreslås det, at brugen af samfundstjeneste i sager om grov vold
efter straffelovens § 245 begrænses, så der kun under helt ekstraordinære
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
omstændigheder vil kunne idømmes en betinget fængselsstraf med vilkår
om samfundstjeneste i disse sager.
Den foreslåede lovændring er en udmøntning af aftalen mellem regeringen
og Dansk Folkeparti om finansloven for 2019.
1.2. Skærpelse af straffen for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængs-
ler og arresthuse
I de lukkede fængsler og arresthuse anbringes indsatte, som det er nødven-
digt at placere i institutioner med en høj sikkerhed i form af ringmur, tv-
overvågning mv. og en relativ høj grad af personaletæthed pga. deres farlig-
hed eller flugtrisiko mv.
Det er en alvorlig lovovertrædelse at flygte og hjælpe andre med at flygte
fra et lukket fængsel eller arresthus, og en overtrædelse som bør have mærk-
bare konsekvenser.
Når det lykkes en indsat at flygte, er politiet, kriminalforsorgen og andre
myndigheder desuden nødt til at reagere akut for hurtigt at pågribe den på-
gældende igen og undgå alvorlige følger i form af f.eks. ny kriminalitet.
Dette medfører ofte et omfattende brug af ressourcer og mandskab.
I dag er det forudsat, at en person, der flygter fra anholdelse eller fængsling,
straffes med 30 dages fængsel i førstegangstilfælde. Der gælder samme
strafniveau for den, der f.eks. hjælper en indsat til at flygte.
Det er Justitsministeriets vurdering, at flugter og bistand til flugter fra luk-
kede fængsler og arresthuse, herunder flugter i forbindelse med transport og
ledsagede udgange fra de pågældende typer af institutioner, bør straffes hår-
dere med henblik på at begrænse antallet af flugter og flugtforsøg. Lovfor-
slaget har derfor til formål at hæve strafniveauet i sådanne sager.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om simpel vold
2.1.1. Gældende ret
5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
Det følger af straffelovens § 56, stk. 1, at hvis retten finder det upåkrævet,
at fængselsstraf kommer til fuldbyrdelse, bestemmes det i dommen, at fuld-
byrdelsen udsættes og bortfalder ved udløbet af prøvetiden.
Retten kan efter straffelovens § 57 som vilkår for udsættelsen bestemme, at
den dømte i hele prøvetiden eller en del af denne skal undergives tilsyn, li-
gesom retten kan fastsætte andre vilkår, som findes formålstjenlige (såkaldte
særvilkår).
Det følger af straffelovens § 62, stk. 1, at såfremt betinget dom efter reg-
lerne i §§ 56 og 57 ikke findes tilstrækkelig, kan retten, hvis tiltalte findes
egnet hertil, afsige betinget dom med vilkår om samfundstjeneste.
Det fremgår af forarbejderne til straffelovens regler om samfundstjeneste
(jf. Folketingstidende 1996-1997, tillæg A, side 94, Folketingstidende 1999-
2000, tillæg A, side 1142-1143, og pkt. 3.3 i de almindelige bemærkninger
til lov nr. 159 af 28. februar 2012, jf. Folketingstidende 2011-12, A, L 56
som fremsat, side 5), at kerneområdet for anvendelse af samfundstjeneste
skulle være berigelseskriminalitet, bortset fra røveri, mens samfundstjene-
ste burde anvendes med varsomhed ved f.eks. vold, røveri, narkotikakrimi-
nalitet og seksualforbrydelser.
Reglerne om samfundstjeneste blev ændret i 2015 med lov nr. 152 af 18. fe-
bruar 2015 om ændring af straffeloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
Formålet med lovændringen var bl.a. at udvide brugen af samfundstjeneste
til et bredere felt af kriminalitetsformer, og dermed skulle kriminalitetens
art således tillægges mindre betydning ved den samlede vurdering af, om
samfundstjeneste bør anvendes i den konkrete sag.
Forud for lovændringen anvendte domstolene allerede forholdsvis ofte sam-
fundstjeneste i sager om simpel vold efter straffelovens § 244, hvis der forud
for volden havde været uoverensstemmelser mellem gerningsmanden og
forurettede, eller hvis gerningsmanden var ung.
Lovændringen i 2015 byggede derfor videre på den udvikling, som var sket
i retspraksis, så anvendelsesområdet for samfundstjeneste i sager om simpel
vold også omfatter tilfælde, hvor der ikke har været en forudgående uover-
ensstemmelse, og hvor gerningsmanden ikke er ung.
6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
Det fremgår således af forarbejderne til lov nr. 152 af 18. februar 2015, jf.
Folketingstidende 2014-15 (1. samling), A, L 50 som fremsat, side 19, at
udgangspunktet er, at samfundstjeneste kan anvendes over et bredt felt af
kriminalitetsformer, og at der dermed ikke er grundlag for fortsat at tale om
et kerneområde for anvendelsen af samfundstjeneste.
Det fremgår endvidere, at udvidelsen af brugen af samfundstjeneste på straf-
felovens område i første række vedrører førstegangsovertrædelser og ikke
organiseret eller banderelateret kriminalitet.
Når retten skal vælge mellem samfundstjeneste og ubetinget fængsel, vil ret-
ten derfor først og fremmest skulle træffe afgørelse ud fra en samlet vurde-
ring af dels grovheden af den foreliggende kriminalitet som udtrykt ved
længden af fængselsstraffen, dels omfanget og alvoren af eventuel tidligere
kriminalitet. Når bortses fra røveri, voldtægt, grov vold, grove våben-
lovsovertrædelser, grove narkotikaforbrydelser og vidnetrusler mv., vil kri-
minalitetens art derimod som udgangspunkt ikke som sådan skulle tillæg-
ges væsentlig betydning, men der vil fortsat skulle udvises tilbageholden-
hed med at anvende samfundstjeneste i tilfælde, hvor der er tale om mere
organiseret kriminalitet, eller hvor forurettede er påført betydelige fysiske
eller psykiske skader. Det samme gælder som udgangspunkt, hvis krimina-
liteten er udøvet over for et særligt værgeløst offer.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Samfundstjeneste kan i nogle sager være et velegnet alternativ til ubetinget
fængsel.
Ved vurderingen af, hvilken straf der bør idømmes i en konkret sag, bør bl.a.
indgå hensynet til forbrydelsens offer. Ofre for vold efterlades således ofte
med psykiske og i nogle tilfælde også fysiske mén. Offeret for en voldsfor-
brydelse bør derfor også opleve, at samfundet slår hårdt ned på den person,
som har begået volden.
Samtidig skal der også tages hensyn til den generelle retsfølelse i samfun-
det. Grovheden af en begået kriminel handling bør derfor afspejles i den
straf, som fastsættes.
Justitsministeriet finder ikke, at det nuværende anvendelsesområde for sam-
fundstjeneste i sager om vold, som blev udvidet ved lov nr. 152 af 18. fe-
7
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
bruar 2015 om ændring af straffeloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.,
afspejler disse hensyn i tilstrækkelig grad.
Samfundstjeneste ses således i dag anvendt i sager, hvor den tiltalte tidli-
gere er dømt for vold, herunder også flere gange.
Der er i retspraksis eksempler på sager, hvor retten har idømt en betinget
dom med vilkår om samfundstjeneste for overtrædelse af straffelovens §
244, jf. § 247, stk. 1, hvor den tiltalte tidligere var straffet for vold fem
gange, og hvor det aktuelle forhold blev begået i prøvetiden fra den seneste
dom for vold.
Endvidere ses samfundstjeneste i flere tilfælde anvendt i sager, hvor volden
er udøvet over for børn, herunder også i sager, hvor volden har været udø-
vet over en længere periode.
Endelig ses der eksempler på sager, hvor der er anvendt betinget dom med
vilkår om samfundstjeneste, selvom den forurettede er påført ikke ubetyde-
lige skader.
Det er Justitsministeriets vurdering, at sager af den ovennævnte karakter er
eksempler på sager, hvor hensynet til offeret samt hensynet til retsfølelsen i
befolkningen tilsiger, at der som det helt klare udgangspunkt bør idømmes
ubetinget fængsel.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at anvendelsesområdet for brugen af samfundstjeneste i sager
om simpel vold begrænses, således at flere sager om simpel vold efter straf-
felovens § 244 fremover vil skulle afgøres med ubetinget fængsel.
Det foreslås således for det første, at der som det helt klare udgangspunkt
skal idømmes ubetinget fængselsstraf i sager om overtrædelse af straffe-
lovens § 244, hvor den tiltalte tidligere er straffet for ligeartet kriminalitet.
Det foreslås for det andet, at der som det helt klare udgangspunkt skal idøm-
mes ubetinget fængselsstraf i sager om overtrædelse af straffelovens § 244,
hvor forurettede er et særligt værgeløst offer.
Endelig foreslås det for det tredje, at der som det helt klare udgangspunkt
skal idømmes ubetinget fængselsstraf i sager om overtrædelse af straffe-
8
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
lovens § 244, hvor den forurettede er påført ikke ubetydelige fysiske eller
psykiske skader.
Forslaget betyder
for det første,
at der fremover kun helt undtagelsesvist vil
kunne idømmes betinget fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste,
hvis den tiltalte tidligere er straffet for ligeartet kriminalitet.
Ved ligeartet kriminalitet forstås i denne sammenhæng vold eller anden per-
sonfarlig kriminalitet.
Der vil således ikke kunne idømmes betinget fængselsstraf med vilkår om
samfundstjeneste i sager, hvor den tiltalte tidligere er straffet for vold eller
anden personfarlig kriminalitet, uanset om den pågældende på tidspunktet
for domsafsigelsen har gode personlige forhold.
Dog vil der helt undtagelsesvist kunne idømmes betinget fængselsstraf med
vilkår om samfundstjeneste, hvis den tiltalte var meget ung, da han eller hun
begik den ligeartede kriminalitet, og i dag har meget gode personlige for-
hold.
Det er en forudsætning, at der ikke er andre omstændigheder, som taler
imod, at der i den konkrete sag idømmes en betinget fængselsstraf med vil-
kår om samfundstjeneste.
Den foreslåede ændring har sammenhæng med de principper, der ligger i
straffelovens § 247, stk. 1, hvoraf det følger, at hvis nogen af de lovovertræ-
delser, der er nævnt i straffelovens §§ 244-246, begås af en person, der tid-
ligere er dømt for forsætligt legemsangreb eller for en forbrydelse, der har
været forbundet med forsætlig vold, kan straffen forhøjes med indtil det
halve. Det skal således ved straffastsættelsen indgå som en skærpende om-
stændighed, at den tiltalte tidligere er straffet for vold eller anden personfar-
lig kriminalitet.
Forslaget betyder
for det andet,
at der fremover kun helt undtagelsesvist vil
kunne idømmes betinget fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste,
hvis volden er begået over for et særligt værgeløst offer.
Der vil således fremover som udgangspunkt ikke kunne idømmes betinget
fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste, hvis volden er begået over
for børn, personer med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, ældre per-
soner eller andre, der er ude af stand til at forsvare sig.
9
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
I sager om vold mod særligt værgeløse ofre vil der med lovforslaget derfor
fremover som det helt klare udgangspunkt skulle fastsættes en ubetinget
fængselsstraf.
Betinget dom med vilkår om samfundstjeneste vil dog undtagelsesvist
kunne anvendes i sager om vold mod særligt værgeløse ofre, hvor der er tale
vold af begrænset karakter, og hvor volden er f.eks. er begået over for et
barn af en forælder, som reagerer i afmagt.
Det er en forudsætning, at der ikke er andre omstændigheder, som taler
imod, at der i den konkrete sag idømmes en betinget fængselsstraf med vil-
kår om samfundstjeneste.
Det bemærkes, at det følger af den gældende bestemmelse i straffelovens §
81, nr. 11, at det ved straffens fastsættelse i almindelighed skal indgå som
en skærpende omstændighed, hvis gerningsmanden har udnyttet forurette-
des værgeløse stilling. Bestemmelsen i straffelovens § 81, nr. 11, tager navn-
lig sigte på kriminalitet, som begås over for udsatte persongrupper, f.eks.
børn, personer med handicap og ældre personer.
Endelig indebærer forslaget
for det tredje,
at der fremover kun helt undta-
gelsesvist vil kunne idømmes betinget fængselsstraf med vilkår om sam-
fundstjeneste, hvis den forurettede har fået ikke ubetydelige fysiske eller
psykiske skader som følge af den udøvede vold.
Ved ikke ubetydelig skade forstås i denne sammenhæng, at den skade, som
forurettede er påført som følge af volden, har nødvendiggjort lægelig be-
handling af et vist omfang eller medført længere tids gener, sygeleje eller
uarbejdsdygtighed.
Ved lægelig behandling af et vist omfang forstås bl.a. gipsbehandling, ope-
ration og syning eller limning af større sår.
Lægelig behandling i et vist omfang omfatter i denne forbindelse også be-
handling ved f.eks. en psykolog som følge af psykiske skader, ligesom det
omfatter behandling ved en tandlæge som følge af tandskader.
Uden for begrebet ikke ubetydelige skader falder derimod bl.a. hævelser,
buler, blå øjne, blå mærker, forstuvninger af fingre eller tæer samt overfla-
10
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
diske rifter og mindre sår, der kan behandles med plaster eller syning med
få sting.
I sager om vold, hvor forurettede er påført ikke ubetydelige skader, vil der
således fremover som det helt klare udgangspunkt skulle fastsættes en ube-
tinget fængselsstraf.
2.2. Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om grov vold
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 152 af 18. februar 2015, jf. Folke-
tingstidende 2014-15 (1. samling), A, L 50 som fremsat, side 19, at når bort-
ses fra bl.a. grov vold vil kriminalitetens art som udgangspunkt ikke som så-
dan skulle tillægges væsentlig betydning ved valget mellem ubetinget
fængsel og betinget fængsel med vilkår om samfundstjeneste.
Det følger heraf, at overtrædelse af straffelovens § 245 om grov vold som
udgangspunkt skal straffes med ubetinget fængsel.
Højesteret har efterfølgende udtalt, at udgangspunktet ved grov vold er ube-
tinget fængsel, og at betinget dom med vilkår om samfundstjeneste kun vil
kunne anvendes, hvis særlige grunde efter en konkret vurdering af omstæn-
dighederne i den enkelte sag taler for det. Højesteret har i den forbindelse
udtalt, at der navnlig vil være grund til at overveje samfundstjeneste i til-
fælde, hvor der fastsættes en kortere frihedsstraf, hvor den tiltalte er ung og
ustraffet samt har gode personlige forhold, hvor volden er udøvet som en
spontan reaktion på en forudgående uoverensstemmelse med forurettede, og
hvor volden kun har medført begrænset skade, jf. UfR.2018.507.H og
UfR.2018.512.H.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det er Justitsministeriets vurdering, at gerningsindholdet i straffelovens §
245 i sig selv har en karakter, som gør, at udgangspunktet om ubetinget
fængsel kun kan fraviges, hvis der foreligger helt ekstraordinære omstæn-
digheder.
Justitsministeriet finder således, at hensynet til offeret og den generelle rets-
følelse tilsiger, at betinget dom med vilkår om samfundstjeneste som det
helt klare udgangspunkt ikke skal anvendes i sager om grov vold.
11
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
Det er derfor Justitsministeriets vurdering, at der er behov for en yderligere
begrænsning af anvendelsesområdet for samfundstjeneste i sager om grov
vold.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at anvendelsesområdet for samfundstjeneste i sager om grov
vold begrænses, så samfundstjeneste kun under helt ekstraordinære omstæn-
digheder kan anvendes i sager om grov vold.
Det betyder, at der i mindre grad end i dag skal lægges vægt på de omstæn-
digheder, som Højesteret, jf. ovenfor under punkt 2.2.2, hidtil har tillagt be-
tydning.
Det vil sige, at det fremover ikke i sig selv vil være tilstrækkeligt for anven-
delse af samfundstjeneste i sager om grov vold, at der er tale om en kortere
frihedsstraf, at tiltalte er ung og ustraffet samt har gode personlige forhold,
at volden er udøvet som en spontan reaktion på en forudgående uoverens-
stemmelse med forurettede, og at volden har medført begrænsede skader.
Derimod vil der eksempelvis helt undtagelsesvist kunne anvendes betinget
dom med vilkår om samfundstjeneste i f.eks. en sag, hvor der er tale om en
kortere frihedsstraf, og den tiltalte er meget ung og ustraffet og har særde-
les gode personlige forhold, og hvor volden, som har medført begrænsede
skader, er begået i en oprørt sindstilstand, der er fremkaldt af forurettede el-
ler personer med tilknytning til denne ved et uretmæssigt angreb eller en
grov fornærmelse, jf. den almindelige bestemmelse om formildende om-
stændigheder i straffelovens § 82, nr. 5.
Det er en forudsætning, at der ikke er andre omstændigheder, som taler
imod, at der i den konkrete sag idømmes en betinget fængselsstraf med vil-
kår om samfundstjeneste.
2.3. Skærpelse af straffen for flugt og medvirken til flugt fra lukkede
fængsler og arresthuse
2.3.1. Gældende ret
2.3.1.1.
Det følger af straffelovens § 124, stk. 1, 1. pkt., at den, der flygter
som anholdt eller fængslet, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
12
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
Udover at flygte selv er det strafbart at befri en anholdt, fængslet eller
tvangsanbragt person samt at tilskynde eller hjælpe en sådan person til at
undvige eller holde den undvegne skjult, jf. straffelovens § 124, stk. 2.
Man kan således straffes for f.eks. at tilskynde en indsat til at flygte og for
at hjælpe ved at holde personen skjult efter flugten.
Af straffelovens § 124, stk. 5, fremgår det, at stk. 1 og 2 også gælder i an-
dre tilfælde af frihedsberøvelse, herunder i forhold til personer i forvaring
der som udgangspunkt er anbragt i lukket fængsel.
Udtrykket »flygter« dækker over, at den pågældende aktivt unddrager sig
den frihedsberøvelse, som vedkommende er underlagt i anledning af en mi-
stanke om et strafbart forhold eller afsoning, jf. bemærkningerne til § 124,
stk. 1, jf. herved Folketingstidende 2001-02, tillæg A, side 3321.
Bestemmelsen i stk. 1 omfatter således f.eks. indsatte, der flygter fra luk-
kede fængsler eller arresthuse. Det fremgår af bemærkningerne til bestem-
melsen, at det også gælder dem, der i forbindelse med transport eller under
ledsaget udgang undviger fra transporten eller den ledsagende fængsels-
funktionær. Bestemmelsen gælder også for personer, der er anholdt af poli-
tiet.
Varetægtsfængslede, der er surrogatanbragt, eller indsatte, der er anbragt
f.eks. i et åbent fængsel, anses for flygtede, hvis de forlader anbringelses-
stedet uden tilladelse, jf. herved Folketingstidende 2001-02, tillæg A, side
3321.
Personer, der er varetægtsfængslet efter udlændingelovens § 35 eller fri-
hedsberøvet efter udlændingelovens § 36, hvor formålet med fængslingen
ofte er, at vedkommende hurtigt og effektivt skal kunne udsendes af landet,
er derimod ikke omfattet af reglerne om straf for flugt, jf. straffelovens §
124, stk. 1, 2. pkt. Det skyldes, at en udsendelse af landet ikke bør forsinkes
af, at man skal gennemføre en straffesag og eventuel afsoning.
Det bemærkes desuden, at indsatte, der udebliver fra et fængselsophold ef-
ter en uledsaget udgang, ikke er omfattet af straffelovens § 124, stk. 1.
13
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
Straffelovens § 124, stk. 2, dækker dog – i modsætning til § 124, stk. 1 –
også tilfælde, hvor der ikke er tale om bistand til flugt, men f.eks. bistand til
udeblivelse fra frihedsberøvelse i forbindelse med uledsaget udgang.
2.3.1.2.
Strafferammen for overtrædelse af straffelovens § 124, stk. 1 og 2,
om flugt og bistand til flugt er bøde eller fængsel indtil 2 år.
Ved strafudmålingen forudsættes det i bemærkningerne til indførelsen af
straffelovens § 124, stk. 1, at en overtrædelse i førstegangstilfælde som ud-
gangspunkt straffes med ubetinget fængsel i 30 dage, jf. herved Folketing-
stidende 2001-02, tillæg A, side 3322. I bemærkningerne er det fremhævet,
at det skal anses som en skærpende omstændighed, hvis der f.eks. er tale
om, at flere flygter i forening, eller hvis flugten har været nøje planlagt.
Strafniveauet er vejledende og kan fraviges af domstolene i op- eller nedad-
gående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller for-
mildende omstændigheder.
Det fremgår også af bemærkningerne, at hvis en flugt har fundet sted under
anvendelse af vold eller trussel om vold mod fængselspersonale mv. eller
mod andre end offentligt ansatte, er der ofte grundlag for også at straffe for
overtrædelse af andre bestemmelser i straffeloven. Det drejer sig om straf-
felovens § 119, stk. 1, om vold eller trussel om vold mod offentligt ansatte,
voldsbestemmelserne i straffelovens §§ 244-246 eller for trusler efter straf-
felovens § 266. Der skal i så fald straffes i sammenstød, dvs. der skal straf-
fes efter alle de overtrådte bestemmelser, herunder også for overtrædelse af
§ 124, stk. 1 og 2, jf. herved Folketingstidende 2001-02, tillæg A, side 3322.
2.3.1.3.
Det bemærkes, at der ud over straf i medfør af straffeloven, også
gælder regler om, at kriminalforsorgen skal ikende indsatte, der flygter el-
ler undviger, en disciplinærstraf.
Indsatte, der forsøger at flygte eller på anden måde undvige fra fængslerne
mv., f.eks. ved ikke at vende tilbage efter en uledsaget udgang, skal som ud-
gangspunkt ikendes en disciplinærstraf af kriminalforsorgen i medfør af reg-
lerne i straffuldbyrdelseslovens kapitel 11 om disciplinærstraffe mv.
Ved fastsættelsen af strafniveauet i straffelovens § 124, stk. 1, er der taget
hensyn til, at vedkommende for samme flugt eller flugtforsøg ofte allerede
kan være ikendt en disciplinærstraf, jf. straffuldbyrdelseslovens § 67, nr. 2.
14
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
At der er ikendt en disciplinærstraf, indebærer således ikke, at der skal ske
en fravigelse af strafniveauet i nedadgående retning.
Hvis en indsat flygter eller forsøger at flygte fra et fængsel mv., vil det i øv-
rigt kunne få betydning for spørgsmålet om udgangskarantæne mv., even-
tuel overførsel til lukket fængsel, udelukkelse fra fællesskab eller senere
prøveløsladelse.
2.3.1.4.
Et lukket fængsel er kendetegnet ved, at de indsattes tilstedeværelse
søges sikret ved ringmur, tv-overvågning mv., låste døre og en relativ høj
grad af personaletæthed. I et arresthus sikres den indsattes tilstedeværelse i
det væsentlige som i et (lille) lukket fængsel.
I de lukkede fængsler og arresthuse sidder de indsatte, som det er nødven-
digt at placere i institutioner med høj sikkerhed. I de lukkede fængsler afso-
ner således dømte, der har begået grov kriminalitet og fået lange fængsels-
straffe, eller kriminelle, som skal afsone under skærpede vilkår for at undgå
overgreb på f.eks. personale, jf. herved nærmere straffuldbyrdelseslovens §
22. Afsoning i lukket fængsel kan også ske af hensyn til indsatsen mod ra-
dikalisering og ekstremisme. I lukket fængsel sidder desuden personer, der
har fået domme til forvaring, fordi de antages at frembyde nærliggende fare
for andres liv, legeme, helbred eller frihed.
I de lukkede fængsler og arresthusene anbringes derudover personer, hvor
der er risiko for flugt eller unddragelse fra retsforfølgning, jf. straffuldbyr-
delseslovens § 22, stk. 4, og retsplejelovens § 762, stk. 1, nr. 1. Det kan
f.eks. være udlændinge, der er udvist, eller som skal udleveres til retsfor-
følgning i andre lande. Når der er tale om udlændinge uden tilknytning til
Danmark, er der ofte øget risiko for flugt og for, at myndighederne ikke kan
pågribe de pågældende igen, hvis de flygter.
Derudover placeres der i arresthusene varetægtsarrestanter, der afventer en
strafferetlig afgørelse, og hvor der f.eks. er risiko for ny lovovertrædelse, el-
ler som ikke skal være på fri fod af hensyn til efterforskningen, jf. herved
nærmere retsplejelovens § 762, stk. 1, nr. 2 og 3. Formålet med varetægts-
fængslingen risikerer at være forspildt, når en person flygter fra et arresthus.
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
15
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
Det er en alvorlig forbrydelse at flygte eller hjælpe andre med at flygte fra
et lukket fængsel eller arresthus, og en overtrædelse bør have mærkbare
konsekvenser.
Når det lykkes en indsat at flygte, er politiet, kriminalforsorgen og andre
myndigheder desuden nødt til at reagere akut for hurtigt at pågribe den på-
gældende igen og undgå alvorlige følger i form af f.eks. ny kriminalitet.
Dette medfører ofte en omfattende brug af ressourcer og mandskab.
Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at straffen for at flygte
eller bistå en anden med flugt fra et lukket fængsel eller arresthus bør hæ-
ves markant. Det bør således ved strafudmålingen indgå som en skærpende
omstændighed, hvis der er tale om en flugt fra lukkede fængsler eller arre-
sthuse.
Justitsministeriet finder derimod ikke, at der er grundlag for at hæve straf-
niveauet for flugt fra åbne fængsler, institutioner mv. eller fra anholdelse,
da den form for flugt generelt ikke indebærer samme risiko for alvorlige føl-
ger.
Det bemærkes, at det er Justitsministeriets vurdering, at det fortsat skal være
muligt hurtigt – ud over straf efter straffeloven § 124 – at kunne reagere med
disciplinærstraffe over for indsatte i tilfælde af flugt eller flugtforsøg. På den
baggrund er der ved den foreslåede forhøjelse af strafniveauet taget hensyn
til, at den pågældende for samme flugt eller flugtforsøg ofte kan være ikendt
en disciplinærstraf, jf. straffuldbyrdelseslovens § 67, nr. 2. En ikendt disci-
plinærstraf skal således, som det også er tilfældet i dag, ikke indebære en
fravigelse af strafniveauet i nedadgående retning.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 3 i straffelovens § 124, hvorefter det
ved fastsættelse af straffen for flugt og bistand til flugt, jf. straffelovens §
124, stk. 1 og 2, skal indgå som en skærpende omstændighed, at den, der
flygter eller bistås med at flygte, er indsat i et lukket fængsel eller arresthus.
Det forudsættes, at sådanne overtrædelser af § 124, stk. 1 eller 2, i første-
gangstilfælde som udgangspunkt skal medføre fire måneders ubetinget
fængselsstraf. Der vil således være tale om en firedobling af straffen i for-
hold til det gældende udgangspunkt.
16
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
Det forudsættes også, at der sker en betydelig skærpelse i flergangstilfælde,
og at der i andengangstilfælde som udgangspunkt vil skulle fastsættes en
straf på seks måneders fængsel.
Det bemærkes, at det som udgangspunkt er alle, der er indsat i et lukket
fængsel eller arresthus, der vil blive omfattet af strafskærpelsen, uanset om
vedkommende er varetægtsfængslet eller udstår fængselsstraf eller forva-
ring. Strafskærpelsen vil også omfatte tilfælde, hvor indsatte i lukkede
fængsler eller arresthuse i forbindelse med transport eller ledsagede ud-
gange flygter eller forsøger at flygte. Bestemmelsen vil dog ikke gælde an-
holdte, der endnu ikke er blevet fremstillet for en dommer og dermed ikke
kan anses for fængslet, selvom vedkommende måtte sidde i et arresthus.
Den foreslåede strafskærpelse vil også gælde for personer, der befrier en
person, der er indsat i et lukket fængsel eller arresthus, eller f.eks. tilskyn-
der til flugt eller hjælper med en flugt, herunder hvis de holder en person
skjult, efter vedkommende er flygtet fra fængslet. Strafskærpelsen skal så-
ledes gælde alle de former for adfærd, der er omfattet af § 124, stk. 2, for så
vidt angår tilfælde, hvor den pågældende, der bistås, er indsat i et lukket
fængsel eller arresthus, og der er tale om bistand til flugt.
Det bemærkes, at strafniveauet er vejledende og kan fraviges af domstolene
i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skær-
pende eller formildende omstændigheder.
Det fremhæves, at det fortsat bør være en skærpende omstændighed, hvis
flugten har været nøje planlagt, eller den er foretaget af flere i forening.
Det kan efter omstændighederne anses for en formildende omstændighed,
at personen, der flygter, selv vender tilbage til institutionen igen hurtigt ef-
ter flugten. Det kan også anses for formildende i henhold til stk. 2, hvis den
indsatte, der tilskyndes til flugt, ikke forsøger at flygte. Det bemærkes også,
at det ikke skal anses for en formildende omstændighed, at der ved flugten
ikke anvendes vold eller våben.
3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Begrænsningen af brugen af samfundstjeneste i sager om vold forventes
ikke at ville medføre merudgifter af betydning for politiet, anklagemyndig-
heden eller domstolene til behandling af straffesager, idet det forudsættes,
at de pågældende sager vil blive ført uafhængigt heraf.
17
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
Begrænsningen vil medføre merudgifter for kriminalforsorgen, idet det må
forventes, at den samlede idømte strafmasse vil blive forøget.
Det er Justitsministeriets vurdering, at ordningen vil medføre merudgifter
for kriminalforsorgen på 7 mio. kr. i 2019 samt 11 mio. kr. årligt fra 2020
og frem.
For så vidt angår skærpelse af straffen for flugt og medvirken til flugt fra
lukkede fængsler og arresthuse, er det vurderingen, at lovændringen vil
medføre begrænsede merudgifter på kriminalforsorgens område. Merudgif-
terne vil blive afholdt inden for Justitsministeriets eksisterende økonomiske
rammer.
4. Implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes ikke at have implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for er-
hvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har i perioden fra den .. til den .. været i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Rigsadvo-
katen, Rigspolitiet, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Den Danske Dom-
merforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af Offentlige An-
klagere, Politiforbundet, Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforenin-
gen af Forsvarsadvokater, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Regioner,
Det Kriminalpræventive Råd, Faggruppen af Socialrådgivere i Kriminal-
forsorgen, Foreningen af Socialchefer, Fængselsforbundet, HK-Landsklub-
18
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
2001540_0019.png
ben for Kriminalforsorgen, Inspektørforeningen i Kriminalforsorgen, Insti-
tut for Menneskerettigheder, KL, Kriminalforsorgsforeningen, Landsfore-
ningen KRIM og Retspolitisk Forening.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang)
Økonomiske konsekvenser Ingen
for stat, kommuner og re-
gioner
Negative
konsekvenser/mer-
udgifter (hvis ja, an-
giv omfang)
Lovforslaget vurde-
res at have økono-
miske konsekvenser
for kriminalforsor-
gen. Der er med fi-
nanslovsaftalen for
2019 afsat 7 mio. kr.
i 2019 og 11 mio. kr.
årligt i 2020 og fre-
mefter til at afholde
merudgifterne for
kriminalforsorgen.
Ingen
Implementeringsmæssige
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
konse-
kvenser for erhvervslivet
Administrative
konse-
kvenser for borgerne
Miljømæssige konsekven-
ser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem prin-
cipper for implementering
af erhvervsrettet EU-regu-
lering / Går videre end
minimumskrav i EU-regu-
lering (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
JA
NEJ
X
19
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af straffelovens § 62, stk. 1, at såfremt betinget dom efter reg-
lerne i straffelovens §§ 56 og 57 ikke findes tilstrækkelig, kan retten, hvis
tiltalte findes egnet hertil, afsige betinget dom med vilkår om samfundstje-
neste.
Reglerne om samfundstjeneste er senest blevet ændret i 2015 med lov nr.
152 af 18. februar 2015 om ændring af straffeloven og lov om fuldbyrdelse
af straf m.v.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 152 af 18. februar 2015, jf. Folke-
tingstidende 2014-15 (1. samling), A, L 50 som fremsat, side 19, at udgangs-
punktet er, at samfundstjeneste kan anvendes over et bredt felt af kriminali-
tetsformer, og at der dermed ikke er grundlag for fortsat at tale om et kerne-
område for anvendelsen af samfundstjeneste.
Det fremgår endvidere, at udvidelsen af brugen af samfundstjeneste på straf-
felovens område i første række vedrører førstegangsovertrædelser og ikke
organiseret eller banderelateret kriminalitet.
Når retten skal vælge mellem samfundstjeneste og ubetinget fængsel, vil ret-
ten derfor først og fremmest skulle træffe afgørelse ud fra en samlet vurde-
ring af dels grovheden af den foreliggende kriminalitet som udtrykt ved
længden af fængselsstraffen, dels omfanget og alvoren af eventuel tidligere
kriminalitet. Når bortses fra røveri, voldtægt, grov vold, grove våben-
lovsovertrædelser, grove narkotikaforbrydelser og vidnetrusler mv., vil kri-
minalitetens art derimod som udgangspunkt ikke som sådan skulle tillæg-
ges væsentlig betydning, men der vil fortsat skulle udvises tilbageholden-
hed med at anvende samfundstjeneste i tilfælde, hvor der er tale om mere
organiseret kriminalitet, eller hvor forurettede er påført betydelige fysiske
eller psykiske skader. Det samme gælder som udgangspunkt, hvis krimina-
liteten er udøvet over for et særligt værgeløst offer.
For så vidt angår sager om simpel vold, jf. straffelovens § 244, følger det
således af ovenstående, at kriminalitetens art som udgangspunkt ikke skal
20
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
tillægges væsentlig betydning ved rettens valg mellem samfundstjeneste og
ubetinget fængsel.
Det følger samtidig, at i sager om grov vold, jf. straffelovens § 245, skal kri-
minalitetens art derimod tillægges betydning. Højesteret har således udtalt,
at udgangspunktet ved grov vold er ubetinget fængsel, og at betinget dom
med vilkår om samfundstjeneste kun vil kunne anvendes, hvis særlige
grunde efter en konkret vurdering af omstændighederne i den enkelte sag ta-
ler for det. Højesteret har i den forbindelse udtalt, at der navnlig vil være
grund til at overveje spørgsmålet i tilfælde, hvor der fastsættes en kortere
frihedsstraf, hvor den tiltalte er ung og ustraffet samt har gode personlige
forhold, hvor volden er udøvet som en spontan reaktion på en forudgående
uoverensstemmelse med forurettede, og hvor volden kun har medført be-
grænset skade, jf. Højesterets afgørelser i UfR.2018.507.H og
UfR.2018.512.H.
Det foreslås at ændre ”Såfremt” til ”Findes” i straffelovens
§ 62, stk. 1.
Det
foreslås endvidere, at ordet ”findes” udgår.
Der er alene tale om sproglige ændringer af lovteksten, som har til formål at
give mulighed for i bemærkningerne at angive nærmere retningslinjer for
anvendelse af samfundstjeneste i sager om simpel vold efter straffelovens §
244 og i sager om grov vold efter straffelovens § 245.
Med ændringen er det forudsat, at en del af de sager om vold, som i dag af-
gøres med betinget dom med vilkår om samfundstjeneste, fremover som det
helt klare udgangspunkt vil skulle afgøres med ubetinget fængsel.
For så vidt angår sager om simpel vold, jf. straffelovens § 244, foreslås det
således for det første, at der som det helt klare udgangspunkt skal idømmes
ubetinget fængsel i sager om overtrædelse af straffelovens § 244, hvor den
tiltalte tidligere er straffet for ligeartet kriminalitet.
Det foreslås for det andet, at der som det helt klare udgangspunkt skal idøm-
mes ubetinget fængsel i sager om overtrædelse af straffelovens § 244, hvor
volden er udøvet over for et særligt værgeløst offer.
Endelig foreslås det for det tredje, at der som det helt klare udgangspunkt
skal idømmes ubetinget fængsel i sager om overtrædelse af straffelovens §
244, hvor den forurettede i sagen er påført ikke ubetydelige fysiske eller
psykiske skader.
21
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
Forslaget betyder
for det første,
at der fremover kun helt undtagelsesvist vil
kunne idømmes betinget fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste,
hvis den tiltalte i sagen tidligere er straffet for ligeartet kriminalitet.
Ved ligeartet kriminalitet forstås i denne sammenhæng vold eller anden per-
sonfarlig kriminalitet.
Personfarlig kriminalitet forstås i denne sammenhæng som overtrædelse (og
forsøg på overtrædelse) af bestemmelser omfattet af straffelovens kapitel 25
om forbrydelser mod liv og legeme, kapitel 26 om forbrydelse mod den per-
sonlige frihed, § 119 om vold og trusler mod en person i offentlig tjeneste
eller hverv, § 123 om vidnetrusler, § 180 om ildspåsættelse under skærpende
omstændigheder, seksualforbrydelser omfattet af §§ 216-225, § 266 om
trusler, § 281 om afpresning og § 288 om røveri.
Det skal således ved straffastsættelsen indgå som en skærpende omstændig-
heder, at den tiltalte tidligere er dømt for vold eller anden personfarlig kri-
minalitet.
Ændringen er en skærpelse i forhold til i dag, hvor betinget dom med vilkår
om samfundstjeneste navnlig anvendes ved førstegangsovertrædelser, men
dog også i relativt høj grad ses anvendt i praksis i sager om vold i gentagel-
sestilfælde.
Der vil derfor fremover som det helt klare udgangspunkt ikke kunne idøm-
mes betinget fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste i tilfælde, hvor
den tiltalte tidligere er straffet for vold eller anden personfarlig kriminalitet,
uanset om den pågældende på tidspunktet for domsafsigelsen har gode per-
sonlige forhold.
Der vil således som udgangspunkt ikke kunne anvendes samfundstjeneste i
et tilfælde, hvor den tiltalte inden for fem år er straffet for vold eller anden
personfarlig kriminalitet, uanset om den pågældende i dag måtte have me-
get gode personlige forhold i form af f.eks. job og familie.
Der vil dog undtagelsesvist kunne idømmes betinget fængselsstraf med vil-
kår om samfundstjeneste i et tilfælde, hvor det tidligere begåede forhold lig-
ger længere tilbage, og hvis tiltalte på daværende tidspunkt var meget ung
og i dag har meget gode personlige forhold.
22
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
Det er en forudsætning, at der ikke er andre omstændigheder, som taler
imod, at der i den konkrete sag idømmes en betinget fængselsstraf med vil-
kår om samfundstjeneste.
Der vil eksempelvis kunne idømmes en betinget fængselsstraf med vilkår
om samfundstjeneste i en sag om simpel vold, hvor den tiltalte seks år tidli-
gere – hvor den pågældende var 17 år – er straffet for vold, men hvor den
tiltalte nu har meget gode personlige forhold, og hvor den aktuelle vold har
medført begrænsede skader.
Den foreslåede ændring har sammenhæng med de principper, der ligger i
straffelovens § 247, stk. 1, hvoraf det følger, at hvis nogen af de lovovertræ-
delser, der er nævnt i straffelovens §§ 244-246, begås af en person, der tid-
ligere er dømt for forsætligt legemsangreb eller for en forbrydelse, der har
været forbundet med forsætlig vold, kan straffen forhøjes med indtil det
halve.
Forslaget betyder
for det andet,
at der fremover kun helt undtagelsesvist vil
kunne idømmes betinget fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste,
hvis volden er begået over for et særligt værgeløst offer.
Der vil således fremover som det helt klare udgangspunkt ikke kunne idøm-
mes betinget fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste, hvis volden er
begået over for børn, personer med fysisk eller psykisk funktionsnedsæt-
telse, ældre personer eller andre, der er ude af stand til at forsvare sig.
Det forudsættes med den foreslåede ændring, at udgangspunktet i forhold til
i dag, hvor der alene skal udvises tilbageholdenhed med anvendelse af sam-
fundstjeneste i sager om vold mod særligt værgeløse ofre, skærpes.
Der er ikke tilsigtet nogen ændring af hvilke personer, der skal anses som
særligt værgeløse ofre i forhold til gældende ret.
I sager om vold mod særligt værgeløse ofre vil der derfor fremover som det
helt klare udgangspunkt skulle fastsættes en ubetinget fængselsstraf.
Der vil således som udgangspunkt ikke kunne idømmes betinget fængsels-
straf med vilkår om samfundstjeneste i en sag, hvor f.eks. en forælder over
en periode har slået sit barn, også selvom den pågældende er ustraffet og i
øvrigt har gode personlige forhold.
23
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
Betinget dom med vilkår om samfundstjeneste vil dog undtagelsesvist
kunne anvendes i sager om vold mod særligt værgeløse ofre, hvor der er tale
vold af begrænset karakter, og hvor volden er begået i f.eks. afmagt.
Det er en forudsætning, at der ikke er andre omstændigheder, som taler
imod, at der i den konkrete sag idømmes en betinget fængselsstraf med vil-
kår om samfundstjeneste.
Der vil eksempelvis kunne idømmes en betinget fængselsstraf med vilkår
om samfundstjeneste i en sag om simpel vold, hvor en forælder, som har
meget gode personlige forhold, i ren afmagt slår sit barn med flad hånd.
Det bemærkes, at det følger af den gældende bestemmelse i straffelovens §
81, nr. 11, at det ved straffens fastsættelse i almindelighed skal indgå som
en skærpende omstændighed, hvis gerningsmanden har udnyttet forurette-
des værgeløse stilling.
Bestemmelsen i straffelovens § 81, nr. 11, tager således navnlig sigte på kri-
minalitet, som begås over for udsatte persongrupper, f.eks. børn, personer
med handicap og ældre personer.
Endelig indebærer forslaget
for det tredje,
at der fremover kun helt undta-
gelsesvist vil kunne idømmes betinget fængselsstraf med vilkår om sam-
fundstjeneste, hvis den forurettede har fået ikke ubetydelige fysiske eller
psykiske skader som følge af den udøvede vold.
Ændringen er en skærpelse i forhold til i dag, hvor der skal udvises tilbage-
holdenhed ved at idømme betinget fængselsstraf med vilkår om samfund-
stjeneste, hvis forurettede er påført betydelige skader.
Ved ikke ubetydelig skade forstås i denne sammenhæng, at den skade, som
forurettede er påført som følge af volden, har nødvendiggjort lægelig be-
handling af et vist omfang, eller har medført længere tids gener, sygeleje el-
ler uarbejdsdygtighed.
Ved lægelig behandling af et vist omfang forstås bl.a. gipsbehandling, ope-
ration og syning eller limning af større sår.
Lægelig behandling i et vist omfang omfatter i denne forbindelse også be-
handling ved f.eks. en psykolog som følge af psykiske skader, ligesom det
omfatter behandling ved en tandlæge som følge af tandskader.
24
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
Ved vurderingen af, om en skade har nødvendiggjort lægelig behandling af
et vist omfang, er det afgørende, om skaden har sådan en karakter, at den i
almindelighed nødvendiggør behandling. Det er i den forbindelse ikke af-
gørende, om den forurettede faktisk har modtaget behandling.
Det forhold, at en forurettet vælger at søge lægelig behandling, vil således
ikke i sig selv indebære, at den forurettede anses for at være påført ikke ube-
tydelige skader.
Uden for begrebet ikke ubetydelige skader falder bl.a. hævelser, buler, blå
øjne, blå mærker, forstuvninger af fingre eller tæer samt overfladiske rifter
og mindre sår, der kan behandles med plaster eller syning med få sting.
I sager om vold, hvor forurettede er påført ikke ubetydelige skader, vil der
således fremover som det helt klare udgangspunkt skulle fastsættes en ube-
tinget fængselsstraf.
Der vil således eksempelvis som udgangspunkt ikke kunne idømmes betin-
get fængselsstraf med vilkår om samfundstjeneste i en sag, hvor den tiltalte
nikker forurettede en skalle, så næsen brækker og skal opereres, eller hvor
den tiltalte slår den foruretterede flere gange i ansigtet, så forurettede får en
syningspåkrævende flænge og en knækket tand.
Der vil derimod – ligesom i dag – kunne idømmes betinget fængselsstraf
med vilkår om samfundstjeneste, hvis forurettede er påført begrænsede ska-
der. Det ville eksempelvis kunne være i et tilfælde, hvor den tiltalte slår
forurettede, så forurettede får et blåt øje eller en hævelse.
Det er en forudsætning, at der ikke er andre omstændigheder, som taler
imod, at der i den konkrete sag idømmes en betinget fængselsstraf med vil-
kår om samfundstjeneste.
For så vidt angår sager om
grov vold,
jf. straffelovens § 245, forudsættes
det, at der fremover som det helt klare udgangspunkt ikke ville kunne an-
vendes betinget dom med vilkår om samfundstjeneste.
Anvendelsesområdet for samfundstjeneste i sager om grov vold foreslås be-
grænset, så samfundstjeneste kun under helt ekstraordinære omstændighe-
der kan anvendes i sager om grov vold.
25
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
Det betyder, at der i mindre grad end i dag skal lægges vægt på de omstæn-
digheder, som Højesteret, jf. ovenfor, hidtil har tillagt betydning.
Det vil sige, at det fremover ikke i sig selv vil være tilstrækkeligt for anven-
delse af samfundstjeneste i sager om grov vold, at der er tale om en kortere
frihedsstraf, at tiltalte er ung og ustraffet samt har gode personlige forhold,
at volden er udøvet som en spontan reaktion på en forudgående uoverens-
stemmelse med forurettede, og at volden har medført begrænsede skader.
Dog vil der eksempelvis helt undtagelsesvist kunne anvendes betinget dom
med vilkår om samfundstjeneste, hvis der foreligger helt ekstraordinære om-
stændigheder, hvilket f.eks. kan være tilfældet i en sag, hvor der er tale om
en kortere frihedssted, og den tiltalte er meget ung og ustraffet og har sær-
deles gode personlige forhold, og hvor volden, som har medført begrænsede
skader, er begået i en oprørt sindstilstand, der er fremkaldt af forurettede el-
ler personer med tilknytning til denne ved et uretmæssigt angreb eller en
grov fornærmelse, jf. den almindelige bestemmelse om formildende om-
stændigheder i straffelovens § 82, nr. 5.
Det er en forudsætning, at der ikke er andre omstændigheder, som taler
imod, at der i den konkrete sag idømmes en betinget fængselsstraf med vil-
kår om samfundstjeneste.
Til nr. 2
Det følger af straffelovens § 124, stk. 1, 1. pkt., at den, der flygter som an-
holdt eller fængslet, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Udtrykket »flygter« dækker ifølge bemærkningerne til § 124, stk. 1, jf. her-
ved Folketingstidende 2001-02, tillæg A, side 3321, over, at den pågæl-
dende aktivt unddrager sig den frihedsberøvelse, som vedkommende er un-
derlagt i anledning af en mistanke om et strafbart forhold eller afsoning.
Bestemmelsen omfatter således f.eks. personer, der er anholdt af politiet, og
indsatte, der flygter fra lukkede fængsler eller arresthuse. Bestemmelsen
gælder også for dem, der i forbindelse med transport eller under ledsaget
udgang undviger fra transporten eller fra de ledsagende fængselsbetjente.
Indsatte, der udebliver fra fængslet efter en uledsaget udgang, er derimod
ikke omfattet af straffelovens § 124.
26
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
Varetægtsfængslede, der er surrogatanbragt, eller indsatte, der er anbragt
f.eks. i et åbent fængsel, anses for flygtede, hvis de forlader anbringelses-
stedet uden tilladelse.
Det følger af straffelovens § 124, stk. 2, at på samme måde straffes den, der
befrier en anholdt, fængslet eller tvangsanbragt person, såvel som den, der
tilskynder eller hjælper en sådan person til at undvige eller holde den und-
vegne skjult, jf. straffelovens § 124, stk. 2. Man kan således også straffes
for f.eks. at tilskynde en indsat til at flygte og for at hjælpe ved at holde per-
sonen skjult efter flugten.
Straffelovens § 124, stk. 2, dækker – i modsætning til § 124, stk. 1 – også
tilfælde, hvor der ikke er tale om flugt, men f.eks. unddragelse af den fort-
satte frihedsberøvelse i forbindelse med udeblivelse efter uledsaget udgang.
Strafferammen for overtrædelse af straffelovens § 124, stk. 1 og 2, er bøde
eller fængsel indtil 2 år.
Af bemærkningerne til stk. 1, jf. herved Folketingstidende, tillæg A, side
3322, fremgår det, at det ved strafudmålingen forudsættes som et udgangs-
punkt, at en overtrædelse i førstegangstilfælde straffes med ubetinget
fængsel i 30 dage. Det fremgår også, at det skal anses som en skærpende
omstændighed, hvis der f.eks. er tale om, at flere flygter i forening, eller hvis
flugten har været nøje planlagt.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
stk. 3
i straffelovens § 124, hvoraf frem-
går, at det ved fastsættelse af straffen efter stk. 1 eller 2 skal indgå som en
skærpende omstændighed, at den, der flygter eller bistås hermed, er indsat i
et lukket fængsel eller arresthus.
Det forudsættes, at overtrædelse af § 124, stk. 1 eller 2, i førstegangstilfælde
som udgangspunkt skal medføre fire måneders ubetinget fængselsstraf. Der
vil således være tale om en firedobling af straffen i forhold til de gældende
udgangspunkt.
Det forudsættes også, at der sker en betydelig skærpelse i flergangstilfælde,
og at der i andengangstilfælde som udgangspunkt vil skulle fastsættes en
straf på seks måneders fængsel.
Fastsættelsen af straffen vil i øvrigt fortsat bero på domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
27
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
angivne strafniveau vil kunne fraviges i opad- eller nedadgående retning,
hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstæn-
digheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffe-
lovens kapitel 10.
Det bemærkes i den forbindelse også, at det fortsat skal anses som en skær-
pende omstændighed, hvis der f.eks. er tale om, at flere flygter i forening,
eller hvis flugten har været nøje planlagt.
Det kan efter omstændighederne anses for en formildende omstændighed,
at personen, der flygter, selv vender tilbage til institutionen igen hurtigt ef-
ter flugten. Det bemærkes også, at det ikke skal anses for en formildende
omstændighed, at der ved flugten ikke anvendes vold eller våben.
Det bemærkes endvidere, at der ved den foreslåede forhøjelse af strafni-
veauet for så vidt angår stk. 1, er taget hensyn til, at en person for samme
flugt eller flugtforsøg kan være ikendt en disciplinærstraf, jf. straffuldbyr-
delseslovens § 67, nr. 2. En ikendt disciplinærstraf skal således fortsat ikke
indebære en fravigelse af strafniveauet i nedadgående retning.
Alle indsatte, der er indsat i et arresthus eller lukket fængsel, og omfattet af
straffelovens § 124, stk. 1, 1. pkt., vil blive omfattet af den foreslåede § 124,
stk. 3. Forvaringsdømte, der er indsat i et arresthus eller lukket fængsel, vil
også blive omfattet. Undtaget fra bestemmelsen er personer varetægts-
fængslet efter udlændingelovens § 35 eller frihedsberøvede efter udlændin-
gelovens § 36, jf. § 124, stk. 1, 2. pkt.
En person må anses for »indsat« fra det tidspunkt, hvor afsoningen er iværk-
sat, jf. straffuldbyrdelseslovens § 8, for så vidt angår afsonere, og på det
tidspunkt, hvor retten træffer afgørelse om, at der skal ske varetægtsfængs-
ling for så vidt angår varetægtsarrestanter, jf. retsplejelovens § 762, der sker
i et arresthus, jf. retsplejelovens § 770, stk. 2, 1. pkt.
Bestemmelsen vil ikke gælde anholdte, der endnu ikke er blevet fremstillet
for en dommer og dermed ikke er varetægtsfængslet, selvom vedkommende
måtte sidde i et arresthus. Bestemmelsen vil heller ikke gælde for personer,
der er varetægtsfængslet in absentia i f.eks. et hospital, jf. retsplejelovens §
764, stk. 2. Den vil heller ikke gælde personer, der er varetægtsfængslet i
surrogat uden for arresthuse og lukkede fængsler (såkaldt varetægtssurro-
gat), jf. retsplejelovens § 765.
28
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
Begrebet »arresthus« omfatter kriminalforsorgens arresthuse i Danmark for-
delt over hele landet. Herudover er der Københavns Fængsler (Vestre
Fængsel, Politigården mv.) samt arrestafdelinger i nogle af de åbne og luk-
kede fængsler. Omfattet af begrebet »lukket fængsel« er de lukkede fængs-
ler, der for tiden er Herstedvester Fængsel, Nyborg Fængsel, Ringe Fængsel,
Enner Mark Fængsel, Storstrøm Fængsel og Nykøbing Fængsel samt en
række lukkede fængselsafdelinger i de åbne fængsler.
Begrebet »flygter« skal fortolkes i overensstemmelse med begrebet i § 124,
stk. 1, således at det gælder flugt fra selve fængslet og arresthuset samt til-
fælde, hvor indsatte undviger i forbindelse med transport eller under ledsa-
get udgang undviger fra det medfølgende personale.
Begrebet »bistås« skal forstås som de former for adfærd, der er nævnt i §
124, stk. 2. Det er dog alene bistand, som gives i forbindelse med flugt, og
hvor den pågældende, der bistås, er indsat i et lukket fængsel eller arresthus,
som vil blive omfattet af stk. 3.
Strafskærpelsen skal således alene gælde for tilfælde, hvor den indsatte flyg-
ter, som det skal forstås i straffelovens § 124, stk. 1, og ikke f.eks. hvor en
person, der holdes skjult, har unddraget sig fortsat frihedsberøvelse i et luk-
ket fængsel i forbindelse med udeblivelse efter en uledsaget udgang. Bi-
stand, der f.eks. gives i form af tilskyndelse til at flygte eller efter flugt ved
at holde den undvegne skjult, er således omfattet af strafskærpelsen i det fo-
reslåede stk. 3.
Det bemærkes, at indførelse af den nye bestemmelse i straffelovens § 124,
stk. 3, vil medføre, at de gældende stk. 3-5 bliver til stk. 4-6.
Til nr. 3
Det foreslås, at straffelovens § 124, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres, således
at det kommer til at fremgå, at bestemmelserne i stk. 1, 2 og 4, gælder for
de omhandlede frihedsberøvede personer i stk. 5, der bliver stk. 6.
Ændringen er en konsekvens af, at der foreslås indsat et nyt stykke (stk. 3)
i straffelovens § 124, jf. herved lovforslagets § 1, nr. 2, således at de gæl-
dende bestemmelser i § 124, stk. 1-3, fortsat vil komme til at få anvendelse
for de frihedsberøvede, der er nævnt i stk. 5, der bliver stk. 6.
29
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
2001540_0030.png
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2019.
Loven finder anvendelse på lovovertrædelser, der er begået efter lovens
ikrafttræden.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed og fast-
slår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
strafferetlige område. For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der er
derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte lovforslaget i kraft for Færøerne
og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1156 af 20. september 2018, fo-
retages følgende ændringer:
§ 62.
Såfremt betinget dom efter
reglerne i §§ 56 og 57 ikke findes
tilstrækkelig, kan retten, hvis til-
talte findes egnet hertil, afsige be-
tinget dom med vilkår om samfund-
stjeneste.
Stk. 2-3. ---
§ 124.
Stk. 1-4. ---
Stk. 5.
Bestemmelserne i stk. 1-3
gælder også i forhold til
1) personer i forvaring,
1.
I
§ 62, stk. 1,
ændres ”Såfremt”
til: ”Findes”, og efter ”ikke” udgår:
”findes”.
2.
I
§ 124
indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke:
»Stk. 3.
Ved fastsættelse af straffen
efter stk. 1 eller 2, skal det indgå
30
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 140: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Begrænsning af brugen af samfundstjeneste i sager om vold og skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til flugt fra lukkede fængsler og arresthuse), fra justitsministeren
2001540_0031.png
2) personer, der i stedet for vare-
tægtsfængsel er frihedsberøvet i
institution m.v., eller er varetægts-
fængslet efter udlændingelovens §
35 b
3) personer, der i medfør af § 74 a
er frihedsberøvet i institution
m.v.,
4) personer, der i forbindelse med
fuldbyrdelse af straf uden for arre-
sthuse og fængsler, jf. stk. 1, er fri-
hedsberøvet på bopælen under in-
tensiv overvågning og kontrol ef-
ter straffuldbyrdelseslovens kapi-
tel 13 a eller 13 b eller i institution
m.v., og
5) personer, der afsoner fængsels-
straf under udstationering fra
fængsel eller arresthus.
som en skærpende omstændighed,
at den, der flygter eller bistås her-
med, er indsat i et lukket fængsel el-
ler arresthus, herunder personer i
forvaring.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
3.
I
§ 124, stk. 5,
der bliver stk. 6,
ændres »stk. 1-3« til »stk. 1, 2 og
4«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juni
2019.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
31