Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 124
Offentligt
Udtalelse
vedrørende fremdriften i undersøgelseskommissionen til gennemførelse af en supplerende undersøgelse af
sagen om politiets indgriben over for demonstrationer i forbindelse med kinesiske statsbesøg mv. og til un-
dersøgelse af håndteringen af
visse a dre offi ielle ki esiske esøg Ti etko
issio II ’s
arbejde.
Af kommissoriet for undersøgelseskommissionen til gennemførelse af en supplerende undersøgelse af sa-
gen om politiets indgriben over for demonstrationer i forbindelse med kinesiske statsbesøg mv. og til un-
dersøgelse af håndteringen af visse andre officielle kinesiske besøg (i det følgende benævnt kommissionen)
dateret 4. juli 2018 fremgår under pkt. 6 blandt andet, at
”Justits i istere vil ed passe de elle ru , og første ga g et
halvt år efter nedsæt-
telsen af kommissionen, informere Folketingets Udvalg for Forretningsordenen og Folke-
ti gets Retsudvalg o fre drifte i ar ejdet.”
Justitsministeriet har til brug herfor anmodet kommissionen om en udtalelse senest 3. december 2018.
Status på kommissionens arbejde pr. 3. december 2018
–
5 måneder efter gennedsættelsen
Undersøgelseskommissionen i sagen om politiets indgriben over for demonstrationer i forbindelse med ki-
nesiske statsbesøg (Tibetkommission I), der blev nedsat den 23. december 2015, havde til huse i lokaler på
Fremtidsvej 1 i Søborg. Denne ejendom ejedes ved lejemålets indgåelse af Bygningsstyrelsen, men blev un-
der kommissionens arbejde overdraget til Gladsaxe Kommune. Efter afgivelsen af beretning den 18. decem-
ber 2017 blev Tibetkommissionen I nedlagt og lokalerne på Fremtidsvej 1 i Søborg tømt og fraflyttet. Som
følge heraf har kommissionen måttet finde nye lokaler i en af Bygningsstyrelsen ejet ejendom.
Aftale med bygningsstyrelsen om leje af lokaler i Landgreven 4, København K, som opfyldte kravene til sik-
kerhed med videre, blev indgået umiddelbart efter gennedsættelsen, hvorefter lokalerne blev istandsat af
Bygningsstyrelsen og stod klar til ibrugtagning den 15. august 2018, hvor kommissionens formand og den
juridiske sekretær var frigivet fra deres ansættelser i henholdsvis Østre Landsret og Københavns Byret. Lo-
kalerne var tomme ved ibrugtagningen, hvorfor der skulle anskaffes møbler og andre fornødenheder for
driften af en arbejdsplads, herunder indkøb og installation af it til den daglige drift, printere mv. Kommissi-
onen fik bistand af Justitsministeriet hertil, herunder også med udlån af et skrivebord til kommissionens
formand, juridiske sekretær og sekretær i en overgangsperiode. Der blev etableret en midlertidig it-løsning
1