Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
REU Alm.del Bilag 118
Offentligt
1994882_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. december 2018
Forvaltningsretskontoret
Victoria Maria Ljunggren
2018-769-0127
929015
Forslag
til
Lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen
(Ophævelse af revisionsbestemmelse)
§1
I lov nr. 606 af 12. juni 2013 om offentlighed i forvaltningen, som ændret
ved lov nr. 148 af 7. februar 2017, lov nr. 503 af 23. maj 2018 og lov nr. 556
af 29. maj 2018, foretages følgende ændring:
1.
§ 44
ophæves.
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2019.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Ophævelse af revisionsbestemmelse).
1. Indledning
Det følger af offentlighedslovens § 44, at justitsministeren i folketingsåret
2018-19 skal fremsætte lovforslag om revision af offentlighedslovens § 16
om postlister. Ved en postliste forstås en fortegnelse over dokumenter, der
den pågældende dag er modtaget i eller afsendt af myndigheden.
Det er forudsat i forarbejderne til offentlighedslovens § 16, at en ordning
med obligatoriske postlister i første omgang indføres som en forsøgsord-
ning. Forsøgsordningen blev iværksat med virkning fra den 1. januar 2015
og omfattede Sundheds- og Ældreministeriet (tidligere Ministeriet for Sund-
hed og Forebyggelse), Søfartsstyrelsen, Region Syddanmark og Slagelse
Kommune. Forsøgsordningen ophørte ved udgangen af 2016.
Det er endvidere forudsat i forarbejderne, at forsøgsordningen skal evalue-
res. Evalueringen skal danne grundlag for en stillingtagen til, i hvilket om-
fang ordningen skal gøres permanent, herunder om ordningen skal omfatte
samtlige ministerielle departementer, underliggende styrelser mv. Evalue-
ringen af postlisteforsøget blev gennemført i 2017, og postlisteudvalget af-
gav en rapport i juli 2017.
Det følger af supplementet til politisk aftale af 3. oktober 2012 mellem den
daværende regering (S, R og SF), V og K om en ny offentlighedslov, at
offentlighedsloven skal evalueres tre år efter dens ikrafttræden, dvs. den 1.
januar 2017. Folketingets Ombudsmand og Justitsministeriet har i den for-
bindelse hver især udarbejdet redegørelser om erfaringerne med anvendel-
sen af loven.
Som opfølgning på den generelle evaluering af offentlighedsloven har der
været forligskredsdrøftelser om en ny aftale om offentlighedsloven. Af den
grund bl.a. er revisionen af postlistebestemmelsen blevet udskudt i 2017 og
i 2018.
Det har imidlertid ikke været muligt at opnå enighed i forligskredsen om at
ændre offentlighedsloven, herunder indføre en postlisteordning.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at revisionensbestemmelsen i of-
fentlighedslovens § 44 bør ophæves.
2. Lovforslagets indhold
2
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Ophævelse af revisionsbestemmelse).
2.1. Gældende ret
Offentlighedslovens § 44 blev indført ved lov nr. 606 af 12. juni 2013 om
offentlighed i forvaltningen (offentlighedsloven), som trådte i kraft den 1.
januar 2014.
Det følger af bestemmelsen, at justitsministeren i folketingsåret 2018-19
skal fremsætte lovforslag om revision af bestemmelsen i § 16 om postlister.
Efter offentlighedslovens § 16, stk. 1, kan justitsministeren efter forhandling
med vedkommende minister bestemme, at ministerielle departementer samt
nærmere angivne underliggende styrelser og direktorater skal udfærdige en
fortegnelse over dokumenter, der den pågældende dag er modtaget hos eller
afsendt af myndigheden (postliste). Bestemmelse om at føre postlister for
den centrale forvaltning i kommunerne og regionerne træffes af økonomi-
og indenrigsministeren efter forhandling med vedkommende kommune el-
ler region.
Det fremgår af offentlighedslovens § 16, stk. 2, at en postliste skal offent-
liggøres på myndighedens hjemmeside, hvis der bliver truffet bestemmelse
efter offentlighedslovens § 16, stk. 1. Postlisten skal indeholde oplysninger
om dato for dokumentets modtagelse eller afsendelse, navnet på eller karak-
teren af modtageren eller afsenderen af dokumentet, kort, tematisk angivelse
af dokumentets indhold samt et journalnummer eller anden identifikations-
betegnelse.
Det forudsættes i forarbejderne til lov nr. 606 af 12. juni 2013, at postliste-
ordningen først indføres som en forsøgsordning med henblik på at indhente
erfaringer om arbejds- og ressourcebelastningen ved at føre en postliste,
samt i hvilket omfang en postliste vil blive anvendt af bl.a. medierne for at
identificere sager og dokumenter, der kunne være interesse i at søge om akt-
indsigt i, jf. Folketingstidende 2012-13, A, L 144 som fremsat, side 81. For-
søgsordningen skulle være etableret senest et år efter, at offentlighedsloven
var trådt i kraft.
Forsøgsordningen blev iværksat med virkning fra den 1. januar 2015 og om-
fattede Sundheds- og Ældreministeriet (tidligere Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse), Søfartsstyrelsen, Region Syddanmark og Slagelse Kom-
mune. Forsøgsordningen ophørte ved udgangen af 2016.
3
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Ophævelse af revisionsbestemmelse).
Det er endvidere forudsat i forarbejderne til offentlighedsloven, at forsøgs-
ordningen skulle evalueres. Evalueringen skulle danne grundlag for en stil-
lingtagen til, i hvilket omfang ordningen skal gøres permanent, herunder om
ordningen skal omfatte samtlige ministerielle departementer, underliggende
styrelser mv.
Evalueringen af postlisteforsøget er blevet foretaget af et uafhængigt ek-
spertudvalg, der i juli 2017 afleverede sin rapport til Justitsministeriet. Rap-
porten er sendt til Folketingets Retsudvalg og forligskredsen i juli 2017. Ek-
spertudvalget bestod af professor Søren Mørup, tidligere direktør i Statsfor-
valtning Hovedstaden Bente Flindt Sørensen og kontorchef i Datatilsynet
Jesper Husmer Vang.
I rapporten opstiller ekspertudvalget forskellige modeller for, hvordan en
eventuel ordning kan udformes, hvis det politisk måtte blive besluttet at ind-
føre en sådan. Udvalget anfører i den forbindelse, at på den ene side taler
hensynet til offentlighedens indsigt i og kontrol med den offentlige forvalt-
ning for en indførelse af en pligtmæssig postlisteordning, og på den anden
side er der et hensyn til det offentliges ressourcer. I afvejningen skal der
også tages hensyn til, i hvilket omfang de åbne postlister kan antages at blive
brugt af offentligheden og medierne, idet postlisterne ellers mister deres re-
elle nytteværdi.
Udvalget anbefaler bl.a., at en eventuel ordning som minimum kommer til
at omfatte samtlige departementer. Herudover kommer udvalget bl.a. med
forskellige forslag til, hvordan en eventuel ordning kan forbedres, herunder
gøres mere brugbar for medierne.
Baseret på oplysningerne fra det departement (Sundheds- og Ældreministe-
riet), der deltog i forsøgsordningen, skønner udvalget, at en permanent post-
listeordning for alle departementer samlet vil indebære omkostninger i stør-
relsesordenen 5 mio. kr. til etablering og 25 mio. kr. i løbende drift, herunder
1,1 mio. kr. til behandling af yderligere aktindsigtsanmodninger. Hertil
kommer omkostninger til etablering og vedligeholdelse af it-løsninger.
Udvalget udtaler sig ikke om, hvorvidt der bør indføres en permanent ord-
ning med åbne postlister, men udtaler, at det må bero på en politisk beslut-
ning, om der skal indføres en obligatorisk åben postlisteordning, og hvilket
omfang en sådan ordning i givet fald skal have.
4
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Ophævelse af revisionsbestemmelse).
Bestemmelsen i § 44 skal således ses i sammenhæng med det forhold, at
postlisteordningen i første omgang indføres som en forsøgsordning, og at
der efter forsøgsordningens ophør, kan tages politisk stilling til, i hvilket
omfang en obligatorisk åben postlisteordning skal indføres.
Revisionen af § 16 om postlister er blevet udskudt i 2017 ved lov nr. 148 af
7. februar 2017 til folketingsåret 2017-18 og i 2018 ved lov nr. 556 af 29.
maj 2018 til folketingsåret 2018-19.
Baggrunden for udskydelsen i 2017 var dels, at det ville efterlade endog
meget kort tid til at gennemføre evalueringen af postlisteforsøget (der udløb
ved udgangen af 2016), hvis der allerede i folketingsåret 2016-17 skulle
fremsættes lovforslag på baggrund af evalueringen af forsøgsordningen,
dels at evalueringen af postlisteforsøget med fordel kunne indgå i de drøf-
telser, der ville være som opfølgning på den generelle evaluering af offent-
lighedsloven, som skulle finde sted i 2017. Se Folketingstidende 2016-17,
A, L 70 som fremsat, side 3. De politiske drøftelser om den generelle eva-
luering af offentlighedsloven var ligeledes baggrunden for udskydelsen af
revisionen i 2018. Se Folketingstidende 2017-18, A, L 224 som fremsat,
side 3.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
I overensstemmelse med forarbejderne til offentlighedslovens § 16 har der
været indført forsøg med obligatoriske postlister hos udvalgte myndigheder.
Forsøgsordningen er blevet evalueret af et ekspertudvalg.
Der er ikke i forbindelse med evalueringen af forsøgsordningen taget stilling
til, i hvilket omfang en sådan ordning bør indføres, idet dette spørgsmål
ifølge ekspertudvalget må bero på en politisk beslutning.
Det følger af supplementet til politisk aftale af 3. oktober 2012 mellem den
daværende regering (S, R og SF), V og K om en ny offentlighedslov, at
offentlighedsloven skulle evalueres tre år efter dens ikrafttræden, dvs. den
1. januar 2017. Det fremgår af aftalen, at det skulle evalueres, hvordan of-
fentlighedslovens såkaldte ministerbetjeningsregel og folketingspolitikerre-
gel anvendes.
Evalueringen skulle ifølge aftalen ske ved, at Folketingets Ombudsmand
skulle redegøre for, om myndighedernes anvendelse af de to bestemmelser
5
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Ophævelse af revisionsbestemmelse).
er i overensstemmelse med loven. Denne redegørelse afgav Folketingets
Ombudsmand den 7. marts 2017. Justitsministeriet skulle herefter udarbejde
en samlet redegørelse om anvendelsen af bestemmelserne. Redegørelsen
skulle også mere generelt belyse de hidtidige erfaringer med anvendelsen af
loven, herunder de regler, der indebærer mere åbenhed i den offentlige for-
valtning.
Som opfølgning på denne generelle evaluering af loven har der været for-
ligskredsdrøftelser om en ny aftale om offentlighedsloven. Af den grund er
revisionsbestemmelsen i offentlighedslovens § 44 blevet udskudt i 2017 og
i 2018, da det var Justitsministeriets vurdering, at spørgsmålet om indførelse
af en obligatorisk åben postlisteordning med fordel kunne indgå i disse drøf-
telser.
Justitsministeren præsenterede i foråret 2017 forligskredsen for forskellige
muligheder for at lempe den såkaldte ministerbetjeningsregel. Der har siden
været forligskredsdrøftelser om en ny aftale om offentlighedsloven. Drøf-
telserne har imidlertid ikke ført til en ny aftale, da forligskredspartierne ikke
kunne nå til enighed.
Da det ikke har været muligt at opnå enighed i forligskredsen om at ændre
offentlighedsloven, herunder vedrørende postlister, finder Justitsministeriet
ikke, at der på nuværende tidspunkt er grundlag for at fremsætte lovforslag
om revision af offentlighedslovens § 16 eller udskyde revisionen af bestem-
melsen på ny.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at revisionensbestemmelsen i of-
fentlighedslovens § 44 bør ophæves, således at der ikke længere er krav om
revision af lovens § 16.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Ophævelse af revisionsbestemmelse).
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. december 2018 til den 18.
januar 2019 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisatio-
ner mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Berlingske Media, Civilstyrelsen,
Dagbladet Information, Danmarks Lokal-Tv Forening, Danmarks Medie-
og Journalisthøjskole, Danmarks Radio, Dansk Folkeoplysnings Samråd,
Dansk Industri (DI), Dansk Journalistforbund, Dansk Student Tv Forening,
Danske Advokater, Danske Idébaserede Lokale Elektroniske Medier, Dan-
ske Medier, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
Den Kristne Producentkomité, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Dom-
stolsstyrelsen, Foreningen af Danske Lokale Ugeaviser, Institut for Menne-
skerettigheder, Juridisk Institut
Syddansk Universitet, Juridisk Institut
Aalborg Universitet, Juridisk Institut
Aarhus Universitet, Jyllandsposten,
KL, Kristeligt Dagblad, Københavns Retshjælp, Københavns Universitet
Det Juridiske Fakultet, Politiken, Producentforeningen, Retspolitisk For-
ening, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden i Grønland,
SAML Sammenslutningen af Medier i Lokalsamfundet, samtlige byretter,
Statsforvaltningen Hovedstaden, Statsforvaltningen Midtjylland, Statsfor-
valtningen Nordjylland, Statsforvaltningen Sjælland, Statsforvaltningen
Syddanmark, Sø- og Handelsretten, TV2/DANMARK A/S, TV3 A/S, Ve-
stre Landsret, Østre Landsret og Aarhus Retshjælp.
9. Sammenfattende skema
7
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Ophævelse af revisionsbestemmelse).
1994882_0008.png
Positive
konse- Negative konsekven-
kvenser/mindreud- ser/merudgifter
gifter (hvis ja, an- (hvis ja, angiv hvilke)
giv hvilke)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem princip-
per for implementering af er-
hvervsrettet
EU-regulering
/Går videre end minimums-
krav i EU-regulering (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspek-
ter
Ja
Nej
X
8
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Ophævelse af revisionsbestemmelse).
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Efter den gældende bestemmelse i offentlighedslovens § 44 skal justitsmi-
nisteren fremsætte forslag om revision af lovens § 16 i folketingsåret 2018-
19.
Det foreslås, at bestemmelsen i offentlighedslovens § 44 ophæves.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2019.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale anvendelsesområde og indebæ-
rer, at loven ikke gælder på Færøerne og Grønland.
9
REU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 118: Udkast til lovforslag om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Ophævelse af revisionsbestemmelse).
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 606 af 12. juni 2013 om of-
fentlighed i forvaltningen, som æn-
dret ved lov nr. 148 af 7. februar
2017, lov nr. 503 af 23. maj 2018
og lov nr. 556 af 29. maj 2018, fo-
retages følgende ændring:
§ 44.
Justitsministeren fremsætter
forslag om revision af § 16 i folke-
1.
§ 44
ophæves.
tingsåret 2018-19.
10