Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Spørgsmål 686
Offentligt
2034103_0001.png
Hej Rasmus,
Jeg vælger at skrive til dig. Fordi jeg vil bede dig om hjælp til at rejse min sag over for
miljøministeren. Sagen er den at jeg nu har kæmpet en ulig kamp mod Brønderslev Kommune og
NCC asfalts fabrik i Hjallerup. Kampen har nu stået på i næsten 4 år og har haft store personlige
omkostninger for mig og min familie. Sagens kærne er at jeg bor nabo til en asfaltfabrik i Hjallerup,
hvor Brønderslev kommune til dagligt har tilsyn med. Et tilsyn de overtog efter det daværende amt i
2007. Kommune har i vores øjne på det kraftigste svigtede deres tilsyn med fabrikken. Jeg vil derfor
gerne have svar spørgsmålene i denne henvendelse.
Artiklen ”Støj,
tab og stædighed”
fra
Nordjyske Stiftstidende (10. februar 2019), giver et godt
indblik i sagens forløb. Jeg tillader mig at sende nedenstående kort som viser området hvor vi bor.
Jeg bor selv i huset Håndværkervej 28 og ejer jorden Håndværkervej 26 som i dag er et dejligt
rekreativt område som indeholder skov/sø/å det rekreative område støder direkte op mod NCCs
område på Dalvej 4-6-6a og 8 alle matrikler som ligger syd for Dalvej. Virksomheden NCC er
oprindeligt startet på Dalvej 1 hvor virksomhedens daglige asfalt produktions foregår i dag.
Virksomheden råder i dag over matriklerne Dalvej 1-3-5. 4-6-6a-8.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Spørgsmål 686: MFU spm. om kommentar til henvendelse om NCC asfaltsfabriks konsekvenser for naboerne og om Brønderslev Kommunes tilsyn med virksomheden, til miljø- og fødevareministeren
2034103_0002.png
Spørgsmål:
1) Miljøklasser er et vejledende redskab for kommunerne.
Området syd for Dalvej er udlagt til lettere industri, samt blandet bolig og erhverv med maksimalt
miljøklasse 1-4. Ncc har taget dette område i brug med en anvendelse i klasse 6-7 nedknusning/
opbevaring af genbrugsasfalt i store mængder.
Naboerne oplever kraftig støj og støvpåvirkning fra området, når der knuses asfalt.
Området er taget i brug til denne aktivitet efter amternes nedlæggelse i 2007, hvor Brønderslev
kommune overtog tilsynet med virksomheden. Området blev ibrugtaget uden at den daværende
miljøgodkendelse kunne rumme det.
Set fra naboernes side udnyttede NCC groft det “tomrum” der
opstod efter kommunens overtagelse af tilsynet. Virksomheden har først i 2016 opnået en
miljøgodkendelse der dækker aktiviteten, dette alene fordi naboerne gjorde opmærksom på gener og
manglende godkendelse.
Spørgsmål: Mener ministeren at anvendelsen af den ovennævnte område er i orden, set i lyset af at
der ligger private boliger i umiddelbar tilstødning til dette område?
Se vedlagte kortbilag
Der henvises også til artiklen ”Det
er gået lige efter bogen”
fra d.
29. juni 2018, Nordjyske
Stiftstidende Aalborg.
Der henvises også til
artiklen ”Kommune nægter at besøge naboer”
bragt den 18. juni 2018 i
Thisted Dagblad.
2) Spildevand fra ovennævnte oplagringsplads ledes urenset til den lokale å.
Der opmagasineres op imod 50.000 tons genbrugsasfalt af forskellig karakter på pladsen, fordelt på
20.000 tons i en støjvold og 30.000 tons på selve pladsen. Den eneste form for filtrering af
regnvand/spildevand fra pladsen er et sandfang uden olieudskiller. Naboerne har påklaget
spillevandstilladelsen til Natur og Fødevareklagenævnet, der afviste klagen, alene fordi de mener
naboerne ikke er part i sagen. Virksomheden er tildelt ny spillevandstilladelse i januar 2018 med
krav om analyse af indholdet i spildevandet. Der er endnu intet sket.
Spørgsmål: Mener ministeren at det er i overenstemmelse med gældende lovgivning at urenset
spildevand ledes direkte i det lokale åsystem?
Der henvises til artiklen ”Ny
kritik i NCC-sag”
bragt d.
15. juli 2017 i Nordjyske.dk.
Der henvises også til artiklen ”Kommune
tillader lovbrud”
fra d.
10. november 2017, Thisted
Dagblad.
Og artiklen ”Spildevand
ender i bæk”
fra d.
10. november 2017, Nordjyske Stiftstidende
Vendsyssel,
3) Mangelfyldt tilsyn.
De nærmeste naboer har de sidste fire år klaget over støj, støv og lugtproblemer til Brønderslev
kommune op imod 100 gange. Kommunen har fra 2015 til i dag været på tilsyn på virksomheden
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Spørgsmål 686: MFU spm. om kommentar til henvendelse om NCC asfaltsfabriks konsekvenser for naboerne og om Brønderslev Kommunes tilsyn med virksomheden, til miljø- og fødevareministeren
2034103_0003.png
over 30 gange. Men på ingen af disse tilsyn har man ønsket at tage kontakt til naboerne (klager)
Spørgsmål: Mener minister at kommunen lever op til deres pligt som tilsynsmyndighed, når kun
virksomheden besøges?
Der henvises til artiklen ”Kommune nægter at besøge naboer”
bragt den 18. juni 2018 i Thisted
Dagblad.
Der henvises også til artiklen ”Det
er gået lige efter bogen”
fra d.
29. juni 2018, Nordjyske
Stiftstidende Aalborg.
4) Kraftig udvidelse af produktion.
Virksomheden Ncc har i de seneste år lukket flere værker i Nordjylland, og flyttet disse værkers
produktion til Hjallerup. Det har medført en markant forøgelse af støjgenerne ved de nærmeste
naboer. Virksomhed kan ikke overholde de støjgrænser som var angivet i deres tidligere
miljøgodkendelse. Disse grænser var fastlagt efter Miljøstyrelsens vejledning for støj.
Virksomheden ønsker og har fået dispensation overskridelse af støjen.
Spørgsmål: Mener ministeren, at det er rimeligt, at naboerne skal leve med disse støjgener, alene
fordi virksomheden har øget produktionen kraftigt, og dermed har flyttet støjende aktiviteter tættere
på naboerne?
Der
henvises til artiklen ”I
ske med NCC”
fra d.
28. august 2016, Nordjyske Stiftstidende,
Der henvises også til artiklen
”Mere
larm end loven tillader”
fra d.
28. august 2016, Nordjyske.dk,
Og artiklen ”Ord uden betydning” fra d.
5. juni 2017, Nordjyske Stiftstidende Aalborg.
5) Pyren forurening
Der blev i 2016 udtaget en vandprøve af stillestående mosevand umiddelbart nedenfor det område
Ncc anvender til knusning og opmagasinering af genbrugsasfalt. Prøven viste at indholdet at pyren
var 125 gange højere en Miljøstyrelsen anbefaler. Brønderslev kommune blev af naboerne tvunget
til at lade et rådgivende firma se på sagen. Sagen blev overgivet til Cowi som skulle lave en
vurdering af hvor pyrenen kunne stamme fra. Området syd for Dalvej har tidligere været anvendt af
firmaet Phønix som i 60’erne gravede
forskellige ting ned i jorden, her iblandt tønder med tjære.
Cowi kom frem til at det måtte være disse tønder, som er kilden til forureningen med pyren.
Cowi blev forud for deres vurdering forelagt urigtige oplysninger fra Brønderslev Kommune.
Kommunen beskrev underlaget under genbrugsasfalten som værende asfalteret med fald mod
offentlig kloak. Og dermed var der ikke mulighed for at der var sket udvaskning af farlige
stoffer(phyren) til grundvandet fra NCCs side. Denne information er imidlertid ikke rigtigt.
Området er først blevet asfalteret i 2018. Og derved har der kunne ske udvaskning igennem en 15
år. Cowi blev heller ikke oplyst at førnævnte kloak løber direkte til den lokale å.
Spørgsmål: Er det ministerens vurdering at sagen bør undersøges på ny, så det på korrekt grundlag
kan afgøres om NCC’s
langvarige og ulovlige anvendelse af området er skyld i denne forurening?
Der henvises til artiklen ”Ny
kritik i NCC-sag”
bragt d.
15. juli 2017 i Nordjyske.dk.
6) Lugtgener fra NCC
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Spørgsmål 686: MFU spm. om kommentar til henvendelse om NCC asfaltsfabriks konsekvenser for naboerne og om Brønderslev Kommunes tilsyn med virksomheden, til miljø- og fødevareministeren
2034103_0004.png
De nærmeste naboer til virksomheden NCC har de sidste fire år til tider været voldsomt generet af
lugt fra virksomhedens morgenproduktion. Angiveligt skulle der være tale om lugt fra
virksomhedens diffuse kilder. Der er fra virksomhedens side forsøgt at udføre målinger på disse
diffuse lugte. Første måling viste at de to nærmeste naboer blev udsat for 500 LE. Anden måling
viste at vi blev udsat for 150 LE. Loven tillader maksimalt 5 LE for boliger og 10 LE for
virksomheder. På baggrund af at der ikke findes direkte anerkendte målemetoder til målinger på
diffuse lugte, har Brønderslev Kommune vurderet, at virksomheden ikke afgiver lugte som kan
betragtes som værende væsentlige uden for virksomhedens område. Også her har naboerne
forgæves forsøgt at få kommunen til at besøge dem, når det lugtede. Kommunens tilsyn med
virksomheden har aldrig foregået samme dag, som der er blevet klaget. Oftest har man sendt en
medarbejder ud den efterfølgende dag og altid så sent på dagen, at NCC’s produktion for længst har
forladt virksomheden.
Spørgsmål: Synes ministeren, at Brønderslev Kommune har varetaget naboernes tarv og udført
korrekt tilsyn med virksomheden?
Der henvises til artiklen ”NCC
Roads risikerer driftsstop”
bragt
d. 3. november 2016 i Nordjyske
Stiftstidende Himmerland.
Der henvises også til
artiklen ”Lugtgener
skal væk”
bragt d.
24. november 2016, Thisted Dagblad.
Og artiklen
”Nye
målinger på NCC Roads”
bragt d. 25. november 2016,
Nordjyske.dk,
7) Støv fra NCC’s knusningsaktiviteter
De nærmeste naboer syd for virksomheden NCC har mange gange de sidste fire år oplevet støv fra
virksomhedens knusningsaktiviteter (syd for Dalvej). Støvet har ofte lagt sig som et fint støvlag
over alt på deres matrikler. Naboerne har mindst otte gange indsamlet dette støv på diverse klude.
Støvet er indsamlet på blandt andet biler og haveborde. Naboerne har også her forgæves forsøgt at
få hjælp fra Brønderslev kommune. Kludene er ofte blevet afleveret med et krav fra naboernes side
om at kommunen skulle sende dem ind til analyse. Kommunen har nægtet. Med begrundelser som
feks.:
“Da vi ikke selv har været tilstede og kunne konstatere støven som værende væsentlig, så kan
vi ikke skride
ind over for virksomheden”.
Virksomheden har de seneste tre år knust 4-5 gange om
året af 14 dages varighed. Kommunen har gentagende gange været på uanmeldt tilsyn på
virksomheden under knusningen. Men også her har naboerne oplevet at kommunen aldrig har
ønsket at besigtige deres hjem under disse tilsyn.
Spørgsmål: Mener ministeren, at Brønderslev kommune har varetaget naboernes interesser i lige så
høj grad, som de har varetaget asfaltsfabrikken NCC’s interesser?
Og synes ministeren, at de
forhold naboerne til fabrikken skal leve under er acceptable?
Der henvises til artiklen ”Kommune nægter at besøge naboer”
bragt den 18. juni 2018 i Thisted
Dagblad.