Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 93
Offentligt
1957351_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 24. oktober 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om standardmandat for forslag til ændring af bilag
til forordning 1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredienser med aromagivende egenskaber til an-
vendelse i og på fødevarer (komitésag - standardmandat).
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 93: Grundnotat om standardmandat - Aromaer og visse fødevareingredienser, Komitésag
1957351_0002.png
Den 24. oktober 2018
MFVM 679
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om standardmandat for forslag til ændring af Bilag til forordning 1334/2008 om
aromaer og visse fødevareingredienser med aromagivende egenskaber til an-
vendelse i og på fødevarer (komitesag - standardmandat)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen fremsætter løbende forslag til ændring af Bilag til forordning 1334/2008 om aroma-
er og visse fødevareingredienser med aromagivende egenskaber til anvendelse i og på fødevarer.
Hvert år fremlægger Kommissionen således et antal sager af samme karakter. Samtidig har Folke-
tingets Europaudvalg i sin beretning af 5. juli 2013, der trådte i kraft den 1. september 2013, åbnet
for øget brug af standardmandater i komitésager. Regeringen støtter forslag, der vurderes generelt
at hæve eller være uden betydning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen stemmer
imod forslag, hvor der ifølge den videnskabelige rådgivning kan blive tale om et forringet beskyttel-
sesniveau. Regeringen agter at lægge nærværende notat til grund ved afstemninger om komitéfor-
slag fra og med den 5. november 2018.
Baggrund
Kommissionen fremsætter løbende forslag til ændring af Bilag til forordning 1334/2008 om aromaer
og visse fødevareingredienser med aromagivende egenskaber til anvendelse i og på fødevarer.
Forslagene fremsættes med hjemmel i artikel 11, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredienser med aromagivende egenskaber til anvendelse i
og på fødevarer samt med hjemmel i artikel 7, stk. 4, 5 eller 6 i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning 1331/2008 om en fælles godkendelsesprocedure for fødevaretilsætningsstoffer, fødevareenzymer
og fødevarearomaer.
Forslagene behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for et forslag, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 3 måneder, med henblik på legalitetskontrol. Kommissionen vedtager et forslag, så-
fremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Hvis der er tale om et særligt hastende tilfælde, vedtager og iværksætter Kommissionen forslaget
straks efter opnåelse af kvalificeret flertal i SCoPAFF. I disse tilfælde meddeler Kommissionen straks
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 93: Grundnotat om standardmandat - Aromaer og visse fødevareingredienser, Komitésag
Europa-Parlamentet og Rådet om foranstaltningen, idet begge instanser kan gøre indsigelser med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 1 måned med henblik på legalitetskontrol. Opnås
der ikke kvalificeret flertal i SCoPAFF, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-
Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder.
Kommissionen vedtager et forslag, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller
ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Formål og indhold
Forordning 1334/2008 indeholder i bilag 1 alle tilladte aromastoffer, men ikke alle stoffer er vurderet
for deres sundhedsmæssige effekter. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) risikovur-
derer løbende de stoffer, som industrien indsender toksikologiske data for. Det drejer sig om de stoffer
på listen, som har en fodnote, der angiver, at stoffet mangler en sundhedsmæssig evaluering. Mange af
forslagene til ændring af Bilag 1 til forordning 1334/2008 omhandler risikohåndtering af stoffer med
en fodnote. I 2016 blev der fremsat tre forslag, i 2017 to og i første halvdel af 2018 fremsatte Kommis-
sionen fire forslag. Kommissionen fremlægger således hvert år et forholdsvis stort antal sager af sam-
me karakter. I de seneste år har Danmark stort set støttet alle forslag, som Kommissionen har fremsat.
Forslagene kan omhandle:
Sletning af fodnoter til aromastoffer. En fodnote slettes, når EFSA har vurderet, at stoffets anven-
delse som aroma ikke giver anledning til en sundhedsmæssig bekymring.
Begrænsning eller udvidelse i anvendelse af et allerede godkendt aromastof. Dette sker med bag-
grund i ansøgers information om stoffet og dets anvendelse i visse fødevarekategorier og evt. en
vurdering af EFSA. Der kan evt. fastsættes grænseværdier for anvendelsen.
Sletning af allerede godkendte aromastoffer fra listen over tilladte aromastoffer. Dette kan ske,
hvis ansøger ikke længere støtter anvendelsen af et aromastof, eller hvis EFSA vurderer, at et aro-
mastof er skadeligt for cellernes arveanlæg (genotoksisk).
Redaktionelle ændringer som eksempelvis ændringer i identifikationsnummer eller nomenklatur.
Godkendelse af nye aromaer til anvendelse i specifikke fødevarer, visse fødevarekategorier eller
alle fødevarer. Der kan eventuelt fastsættes grænseværdier for anvendelsen.
Godkendelse af nye aromaer sker på baggrund af en konkret ansøgning fra en virksomhed. Ansøgnin-
gen sendes til Kommissionen, som efter at have kontrolleret ansøgningen sender denne videre til EF-
SA. EFSA skal komme med en videnskabelig udtalelse om, hvorvidt aromaen er tilstrækkeligt doku-
menteret. EFSA’s begrundede udtalelse bliver forelagt Kommissionen, medlemsstaterne og ansøger.
På baggrund af EFSA’s udtalelse, relevante bestemmelser i fællesskabslovgivningen og andre beretti-
gede faktorer af relevans for den pågældende sag fremsætter Kommissionen forslag om henholdsvis
godkendelse eller afvisning af ansøgningen.
Forslag fra Kommissionen og risikovurderinger fra EFSA vurderes af Fødevarestyrelsen, og hvis det
skønnes nødvendigt, inddrages DTU Fødevareinstituttet. Fødevarestyrelsen drøfter ligeledes risiko-
håndtering af aroma med de øvrige medlemsstater og Kommissionen på de løbende møder i EU-
arbejdsgruppen for aroma.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagerne som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik
på legalitetskontrol.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 93: Grundnotat om standardmandat - Aromaer og visse fødevareingredienser, Komitésag
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Aromaer reguleres af forordning 1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredienser med aromagi-
vende egenskaber til anvendelse i og på fødevarer. Forordningen er direkte gældende i dansk ret.
Konsekvenser
Forslag, der vurderes at have væsentlige konsekvenser lovgivningsmæssigt, statsfinansielt, administra-
tivt eller samfundsøkonomisk, og forslag der medfører nævneværdige erhvervsøkonomiske konse-
kvenser, er ikke omfattet af dette standardmandat.
Høring
De konkrete forslag om aromaer vil fortsat blive sendt i høring på høringsportalen forud for afstem-
ning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF).
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at det er vigtigt at sikre harmoniserede regler for aromaer, der
kan anvendes i fødevarer, og at godkendelsen og anvendelsen sker ud fra kriterier fastsat i forordning
1334/2008 om aromaer og visse fødevareingredienser med aromagivende egenskaber til anvendelse i
og på fødevarer.
Regeringen støtter udelukkende forslag til risikohåndtering af aroma, når forslagene ikke giver anled-
ning til sundhedsmæssige betænkeligheder og opfylder kravene i forordningen.
Regeringen støtter derfor Kommissionens forslag, når følgende forudsætninger er opfyldt:
EFSA har vurderet, at der ikke er en sundhedsmæssig bekymring ved et aromastofs nuværende,
eventuelle begrænsede, anvendelse, og at stoffet derfor fortsat bør tillades i samme fødevarekate-
gorier og mængder som hidtil.
Forslaget begrænser anvendelsen af et aromastof, hvor der er tvivl om risikovurderingen, og for-
slaget fjerner fodnoten, der siger, at den sundhedsmæssige evaluering mangler. Dette suppleres
med, at regeringen arbejder for at stoffet tages op til fremtidig yderligere evaluering.
Sletning af aromastoffer fra listen over tilladte aromaer i tilfælde, hvor EFSA har vurderet, at der
er en sundhedsmæssig bekymring, og aromastofferne derfor ikke bør tillades tilsat fødevarer.
Regeringen stemmer imod forslag, hvor der ifølge den videnskabelige rådgivning kan blive tale om et
forringet beskyttelsesniveau eller opretholdelse af et utilstrækkeligt beskyttelsesniveau.
Herudover vil regeringen afstå fra at stemme, når der konstateres formelle fejl i proceduren vedrøren-
de fremsættelse af forslag til afstemning, som fører til, at forslagets konsekvenser ikke umiddelbart
kan vurderes på fyldestgørende vis.
Hvis der afviges fra ovenstående tilgang, vil forslagene blive forelagt efter normal procedure.
Miljø- og Fødevareministeriet vil én gang årligt ved påbegyndelsen af det næstfølgende kalenderår
orientere Folketingets Europaudvalg om, hvilke forslag om ændring af bilag 1 til forordning
1334/2008, der i det forgangne år er blevet behandlet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødeva-
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 93: Grundnotat om standardmandat - Aromaer og visse fødevareingredienser, Komitésag
rer og Foder (SCoPAFF), med anførelse af dansk holdning til det enkelte forslag og afstemningens
resultat.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4