Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 92
Offentligt
1957343_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 24. oktober 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om standardmandat for forslag om godkendelse
eller afvisning af ernærings- og sundhedsanprisninger til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1924/2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer (komitésag - standardmandat).
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 92: Grundnotat om standardmandat - Ern rings- og sundhedsanprisninger, Komitésag
1957343_0002.png
Den 24. oktober 2018
MFVM 678
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag om godkendelse eller afvisning af ernærings- og sundhedsanprisnin-
ger til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 om ernæ-
rings- og sundhedsanprisninger af fødevarer (komitésag - standardmandat)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen fremsætter løbende forslag til godkendelse af ernærings- og sundhedsanprisninger af
fødevarer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. decem-
ber 2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer (i det følgende benævnt som anpris-
ningsforordningen). Hvert år fremlægger Kommissionen således et forholdsvist stort antal sager af
samme karakter. Samtidig har Folketingets Europaudvalg i sin beretning af 5. juli 2013, der trådte i
kraft den 1. september 2013, åbnet for øget brug af standardmandater i komitésager. Regeringen
støtter udelukkende forslag, der bygger på et solidt videnskabeligt grundlag og dermed ikke udgør
en risiko for menneskers sundhed. Regeringen lægger endvidere vægt på, at anprisninger skal være
forståelige og anvendelige for forbrugeren, ligesom de ikke må skabe frygt eller vildlede forbruge-
ren. Regeringen finder det også væsentligt, at anprisninger ikke er i modstrid med almindeligt aner-
kendte kostanbefalinger. Endelig lægger regeringen vægt på, at der fastsættes betingelser for an-
vendelse af de anprisninger, der godkendes. Regeringen støtter Kommissionens forslag til afvisning
af anprisninger, hvor anprisningerne ikke bygger på et videnskabeligt grundlag, og hvor der derfor
kan være risiko for menneskers sundhed. Regeringen agter at lægge nærværende notat til grund ved
afstemninger om komitéforslag fra og med den 5. november 2018.
Baggrund
Kommissionen fremsætter løbende forslag til godkendelse af ernærings- og sundhedsanprisninger af
fødevarer i henhold til forordning 1924/2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer.
Forslag til godkendelse af nye ernæringsanprisninger eller ændring af allerede vedtagne ernæringsan-
prisninger fastsættes med hjemmel i artikel 8, stk. 2, i anprisningsforordningen. Forslag om godken-
delse eller afvisning af sundhedsanprisninger eller ændring af allerede vedtagne sundhedsanprisninger
faststættes med hjemmel i artikel 17, stk. 3, eller artikel 18, stk. 5, i anprisningsforordningen.
Forslag behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen for-
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 92: Grundnotat om standardmandat - Ern rings- og sundhedsanprisninger, Komitésag
1957343_0003.png
slaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal
inden for 3 måneder, med henblik på legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rå-
det og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås
der ikke kvalificeret flertal i SCoPAFF, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-
Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder.
Kommissionen vedtager forslaget, hvis Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke
har udtalt sig inden for tidsfristen.
Formål og indhold
Forslagene vedrører enten godkendelse af ernæringsanprisninger (artikel 8, stk. 2, i anprisningsfor-
ordningen) eller godkendelse eller afvisning af sundhedsanprisninger (artikel 17, stk. 3, eller artikel 18,
stk. 5, i anprisningsforordningen). Der kan ved mærkning og markedsføring af fødevarer kun anvendes
de ernærings- og sundhedsanprisninger, der er godkendt, og med hjemmel i anprisningsforordningen
kan der løbende vedtages eller afvises nye anprisninger. Cirka 12-15 gange årligt sættes forslag om
ernærings- og sundhedsanprisninger til komiteafstemning. Der er primært tale om godkendelse eller
afvisning af sundhedsanprisninger. Kommissionen fremlægger således hvert år et forholdsvis stort
antal sager af samme karakter. I de seneste år har Danmark stort set støttet alle forslag, som Kommis-
sionen har fremsat.
Godkendelse af ernæringsanprisninger
Ved en ernæringsanprisning forstås enhver anprisning, som angiver eller indikerer, at en fødevare har
særlige ernæringsmæssige egenskaber på grund af et indhold af energi, næringsstoffer eller andre stof-
fer. For eksempel
”sukkerfri” eller ”lavt indhold af fedt”.
De tilladte ernæringsanprisninger fremgår af
bilaget til anprisningsforordningen. Kommissionen kan fremsætte forslag om ændringer af bilaget
efter høring af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), hvis dette er relevant. Ændring
af bilaget vedtages efter forskriftproceduren med kontrol.
Godkendelse eller afvisning af sundhedsanprisninger
Ved en sundhedsanprisning forstås enhver anprisning, som fastsætter eller giver indtryk af, at der er
en sammenhæng mellem en fødevare eller en bestanddel af en fødevare og sundhed, fx:
”Protein bidrager til at vedligeholde muskelmasse” (en ”artikel 13- sundhedsanprisning”)
”Beta-glucan
fra havre har vist sig at reducere kolesterolindholdet i blodet. Et højt kolesteroltal er
en risikofaktor i forhold til udvikling af koronar hjertesygdom”
, jf. artikel 14, stk. 1, litra a (en
”ar-
tikel 14-sundhedsanprisning”).
Sundhedsanprisninger, der specifikt henviser til børns udvikling og sundhed, fx
”Vitamin D er nød-
vendigt for barnets vækst og knogleudvikling”,
er omfattet af anprisningsforordningens artikel 14, stk.
1, litra b (en
”artikel 14-sundhedsanprisning”).
Godkendelse af en sundhedsanprisning sker på baggrund af en konkret ansøgning fra en virksomhed.
Ansøgningen sendes til den kompetente nationale myndighed, som efter at have kontrolleret ansøg-
ningen sender denne videre til EFSA. EFSA skal komme med en videnskabelig udtalelse om, hvorvidt
anprisningen er tilstrækkeligt dokumenteret. EFSA’s begrundede udtalelse bliver forelagt Kommissio-
nen, medlemsstaterne og ansøger. På baggrund af EFSA’s udtalelse, relevante bestemmelser i fælles-
skabslovgivningen og andre berettigede faktorer af relevans for den pågældende sag fremsætter Kom-
missionen forslag om henholdsvis godkendelse eller afvisning af sundhedsanprisningen i ansøgningen.
Der er forskellige godkendelsesprocedurer alt efter, hvilke sundhedsanprisninger der er tale om. Føl-
gende forslag vedrørende godkendelse eller afvisning af sundhedsanprisninger vil blive behandlet i
forskriftprocedure med kontrol:
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 92: Grundnotat om standardmandat - Ern rings- og sundhedsanprisninger, Komitésag
1) Forslag om
godkendelse eller afvisning
af sundhedsanprisninger, der omhandler en reduceret
risiko for sygdom eller henviser til børns udvikling og sundhed, jf. artikel 14, stk. 1, litra a og b
("artikel 14-anprisninger").
2) Forslag om
godkendelse
af andre sundhedsanprisninger end dem, der henviser til en reduceret
risiko for sygdom og til børns udvikling og sundhed (”artikel 13-anprisninger”, hvor godkendte an-
prisninger optages på ”artikel 13 listen”, jf. artikel 13, stk. 3).
Jf. artikel 13, stk. 1, litra a-c drejer det
sig om sundhedsanprisninger, der beskriver eller henviser til (a) et næringsstofs eller andet stofs
betydning for vækst, udvikling og kroppens funktioner, eller (b) psykologiske og adfærdsmæssige
funktioner, eller (c) en slankende virkning eller vægtkontrol eller nedsat sultfølelse eller øget mæt-
hedsfornemmelse eller til en reduktion af kostens energiindhold.
3) Forslag om
afvisning
af sundhedsanprisninger, der er ansøgt om at få
godkendt,
fordi
EFSA’s
vurdering har afvist det videnskabelige grundlag for anprisningen, jf. artikel 13, stk. 5 (afslag på
tilføjelse til artikel 13 listen).
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Forslag om godkendelse eller afvisning af anprisninger er gennemførelsesbestemmelser til en allerede
vedtaget retsakt, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Gældende dansk ret
Anprisningsforordningen er direkte gældende i Danmark og de øvrige medlemsstater.
Konsekvenser
Forslag, der vurderes at have væsentlige konsekvenser lovgivningsmæssigt, statsfinansielt, administra-
tivt eller samfundsøkonomisk, og forslag der medfører nævneværdige erhvervsøkonomiske konse-
kvenser, er ikke omfattet af dette standardmandat.
Høring
De konkrete forslag om godkendelse eller afvisning af anprisninger vil fortsat blive sendt i høring på
høringsportalen forud for afstemning i i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF).
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at anprisninger bør bygge på et solidt videnskabeligt grundlag
og dermed ikke udgøre en risiko for menneskers sundhed. Desuden må godkendte anprisninger ikke
være i strid med forordningens generelle principper og bestemmelser. Således skal anprisninger
blandt andet være forståelige og anvendelige for forbrugerne, ligesom de ikke må skabe frygt og/eller
vildlede forbrugeren.
Regeringen finder det endvidere væsentligt, at anprisninger ikke er i modstrid med almindeligt aner-
kendte kostanbefalinger. Ligeledes er det vigtigt, at der fastsættes betingelser for anvendelse af de an-
prisninger, der godkendes. Dette er med til at sikre, at forbrugerne får de relevante oplysninger og ikke
bliver vildledt, samt at der kan føres en effektiv fødevarekontrol.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 92: Grundnotat om standardmandat - Ern rings- og sundhedsanprisninger, Komitésag
Endelig finder regeringen det væsentligt, at der ikke godkendes anprisninger, herunder fastsættes
betingelser for anvendelse, som kan føre til overdrevent forbrug eller på anden måde er sundheds-
mæssigt uforsvarligt.
Regeringen kan støtte godkendelse af ernærings- og sundhedsanprisninger i tilfælde, hvor:
EFSA har afgivet en positiv videnskabelig udtalelse, og anprisningen derved vurderes at bygge på
et solidt videnskabeligt grundlag, og anprisningen uden tvivl er i overensstemmelse med de gene-
relle principper og bestemmelser i anprisningsforordningen.
Regeringen kan støtte afvisning af anprisninger i tilfælde, hvor:
EFSA har afgivet en negativ videnskabelig udtalelse, og det derved vurderes, at anprisningen ikke
bygger på et solidt videnskabeligt grundlag.
EFSA har afgivet en positiv videnskabelig udtalelse, men sundhedsanprisningen vurderes at være i
strid med de generelle principper og bestemmelser i anprisningsforordningen.
Herudover vil man fra regeringens side afstå fra at stemme, når der konstateres formelle fejl i procedu-
ren vedrørende fremsættelse af forslag til afstemning, som fører til, at forslagets konsekvenser ikke
umiddelbart kan vurderes på fyldestgørende vis.
Hvis der afviges fra ovenstående fremgangsmåde, vil sagerne blive forelagt efter normal EU-
procedure.
Miljø- og Fødevareministeriet vil én gang årligt ved påbegyndelsen af det næstfølgende kalenderår
orientere Europaudvalget om, hvilke anprisninger, der i det forgangne år er blevet behandlet i i Den
Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF), med anførelse af dansk holdning til
den enkelte anprisning og afstemningens resultat.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4