Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 90
Offentligt
Til Folketingets
Miljø- og Fødevareudvalg
Via e-post
Den 24. oktober 2018
Vedr.: Kommissionens direktivforslag om reduktion af visse plastprodukters miljøpåvirkning.
På udvalgets møde i dag den 24. oktober under pkt. 4 på dagsordenen er miljø- og fødevare-
ministeren i samråd om regeringens indstilling til Kommissionens forslag om reduktion af visse
plastprodukters miljøpåvirkning.
Bryggeriforeningen, DI og DI Fødevarer har afgivet høringssvar, og i forlængelse heraf vil vi gerne
uddybe vores vurdering af de erhvervsøkonomiske konsekvenser. Vi er enige i regeringens
vurdering af, at de
vil være ”betydelige”, men vi vil gerne fremhæve, at de i høj grad vil afhænge af
direktivets
afgrænsning af ”fødevareemballager” og ”drikkevareemballager”.
Af rammenotatet fremgår det, at ”drikkevareproducenterne” estimerer en mérpris på ca. 110 mio.
kr. som følge af kravet om fastgjorte låg. Den oplyste mérpris vedrører imidlertid alene den
forventede mérpris for nye låg til plastflasker, der allerede indgår i pantkravet. En tilsvarende
mérpris vil komme for de emballager, der indlemmes i pantsystemet i 2020 (saft og juice) og for
alle de øvrige drikkevareemballager, der omfattes af designkravet, fx kartonner.
Derudover skal tappekolonner ombygges, lågskruemaskiner skal ombygges eller udskiftes, og
samtlige flaske- og lågforme hos både leverandører og hos tapperierne skal udskiftes.
Omstillingsomkostningerne er alene for Bryggeriforeningens medlemstapperier estimeret til at
udgøre 60
–
70 mio. kr., udover de 110 mio. kr. til nye låg. Mejeribranchen og juicebranchen
leverer også drikkevarer i forskellige typer af plastemballage, og der vil ligeledes være udgifter til
omstilling i disse brancher som følge af et designkrav
–
såfremt disse emballager ender med at falde
inden for definitionen, hvilket vi gerne vil advare meget imod.
1