Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 81
Offentligt
Jørn Holger Christensen
18.10.2018
Slap test underminerer aftale: I 2025 må bilerne på papiret øge
benzinforbruget
Dagens slappe test medfører, at nye biler i 2025 på papiret må udlede tre gram CO
2
mere per km end kravene, der gælder fra 2021, selv hvis EU's ministerråd får sin vilje.
Miljøorganisation tager sig til hovedet.
Af Christoffer Elmann Ranhauge 16. oktober 2018
”C0
2
-udledningen fra nyproducerede personbiler i 2025 være 15 procent lavere end niveauet i
2021. Og I 2030 skal forureningsniveauet være reduceret med 35 procent. Denne målsætning
nåede Ministerrådet i EU til enighed om i sidste uge.
Men da der i samme periode skiftes mellem to målemetoder til at fastsætte bilernes CO
2
-udslip,
kan bilfabrikanter i 2025 få lov til at sende biler på vejene, der på papiret udleder mere CO
2
, end EU
tillader for
.”
Årsagen
I øjeblikket lyder EU-kravene til bilproducenterne, at nyproducerede personbiler i 2021 skal udlede
mindre end 95 gram CO2 pr. kilometer i gennemsnit. Den grænse bliver beregnet ud fra NEDC-
modellen (New European Driving Cycle), der er kendt som en slap test udelukkende udført på et
rullefelt i et laboratorium.
Derfor ligger forbruget i virkelig kørsel på vejene som oftest milevidt fra NEDC-normen, som er ved
at blive udfaset til fordel for WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure).
Kilde: Ingeniøren (ing.dk) -
https://ing.dk/artikel/slap-test-underminerer-aftale-2025-maa-bilerne-
paa-papiret-oege-benzinforbruget-215075?
Thorkildsvej 19, 3700 Rønne
–
tlf. 86 42 48 59
–