Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 78
Offentligt
1954537_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 16. oktober 2018
Sagsnummer: 2018-320
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til gennemførelsesrets-
akt om godkendelse af anvendelsen af natriumdichromat som bejdsemiddel til industriel farvning af uld i
mørke farver i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komite-
sag).
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 25. oktober 2018.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 78: Grundnotat om godkendelse af natriumdichromate (Ormezzoano), komitésag
1954537_0002.png
Den 12. oktober 2018
MFVM 673
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
natriumdichromat som bejdsemiddel til industriel farvning af uld i mørke farver i hen-
hold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komi-
tesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet natriumdichromat som bejdsemiddel til industriel farvning af uld i mørke farver i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget
giver den italienske virksomhed Ilario Ormezzano Sai Spa tilladelse til efter optag på godkendelsesli-
sten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 4 år
fra ”solnedgangsdatoen” den
21. september 2017. Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 25. oktober 2018.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Sagen forventes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekven-
ser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt
at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres
sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig om en specifik
anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. I nærværende godkendelse af anvendelse af
natriumdichromat har Kommissionen forslået yderligere risikohåndteringsforanstaltninger og mo-
nitering, således at de endelige risikohåndteringsforanstaltninger vil være tilstrækkelige til at sikre
arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, og den beregnede maksimale koncentration i
arbejdsmiljøet er lavere end Arbejdstilsynets grænseværdi. Regeringen agter på den baggrund at
støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af natri-
umdichromat som bejdsemiddel til industriel farvning af uld i mørke farver i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 78: Grundnotat om godkendelse af natriumdichromate (Ormezzoano), komitésag
1954537_0003.png
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 25. oktober 2018.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Ilario Ormezzano Sai Spa fra Italien om
fortsat anvendelse af op til 130 tons om året af natriumdichromat til henholdsvis:
Ompakning til distribution til virksomheder, der anvender stoffet som bejdsemiddel til industriel
farvning af uld i mørke farver (samtlige 130 tons).
2. Anvendelse som bejdsemiddel til industriel farvning af uld i mørke farver hos 11 farverier
(downstreambrugere) i Italien (her anvendes 80 tons, de øvrige 50 tons eksporteres til lande uden
for EU).
Ilario Ormezzano Sai Spa fremsendte den 21. marts 2016 ansøgning om godkendelse af natrium-
dichromat til ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-
forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovur-
dering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 2. maj 2017 har afgivet følgende udtalel-
ser:
1.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 78: Grundnotat om godkendelse af natriumdichromate (Ormezzoano), komitésag
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er
passende og effektive for den generelle befolknings udsættelse via miljøet, men at de
ikke
er
passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere. RAC vurderer dog, at
de foreslåede tiltag og måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse vil forbedre
situationen. RAC anbefaler, at udledning til miljø overvåges for at gøre vurderingen af den
generelle befolkning mere robust.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren (inden
solnedgangsdatoen). SEAC har desuden konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de
socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af
anvendelsen af stoffet.
o
Kommissionen vurderer, at der på grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udar-
bejdet, og på basis af en tidligere analyse, som Kommissionen har udført i forbindelse med ansøgnin-
gen fra en lignende italiensk virksomhed Gruppo Collo, om alternativer, som vil kunne implementeres
inden for en kort årrække. Kommissionen vurderer derfor, at der, når de socioøkonomiske vurderinger
tages i betragtning, vil kunne gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 4 år fra sol-
nedgangsdatoen frem til den 21. september 2021 for de beskrevne anvendelser. Den 4-årige periode vil
give virksomheden mulighed for at implementere alternativet. Godkendelsen gives under forudsæt-
ning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har
beskrevet. Derudover er det en forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren evaluerer virksomhedens
og farveriernes risikohåndteringsforanstaltninger, indfører brug af åndedrætsværn for at opnå til-
strækkelig beskyttelse i situationer, hvor der kan opstå eksponering og kommunikerer dette til farveri-
erne. Ansøgeren skal ligeledes implementere et årligt uddannelsesforløb i brug af personlige værne-
midler hos farverierne. Endelig skal både ansøgeren og farverierne gennemføre overvågning af ar-
bejdstagernes udsættelse for stoffet og udledning til miljø via luft og spildevand.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget
skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 78: Grundnotat om godkendelse af natriumdichromate (Ormezzoano), komitésag
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i færdige produkter.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds ompakning til distribution af 130 tons
om året til farverier samt den specifikke anvendelse af stoffet som bejdsemiddel i en årlig mængde på
80 tons, hvor det er dokumenteret, at der ikke findes alternativer for ansøgeren, som er økonomisk
gennemførlige (inden solnedgangsdatoen). På baggrund af ansøgningen har Kemikalieagenturets risi-
kovurderingskomité, RAC, konkluderet, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger ikke er
tilstrækkelige og effektive til begrænsning af risici for arbejdstagere. RAC vurderer dog, at de foreslåe-
de tiltag og måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og udledning til miljøet vil forbedre situa-
tionen. Kemikalieagenturets socioøkonomiske komité, SEAC, har desuden konkluderet, at de socio-
økonomiske fordele opvejer risici for arbejdstagere. SEAC har på baggrund af ansøgerens oplysninger
om analyser og forskning vedrørende alternativer foreslået, at godkendelsen gives for en periode på 7
år, hvilket Kommissionen på baggrund af viden om alternativer har valgt at ændre til 4 år, som vil give
virksomheden mulighed for at implementere alternativet. Herudover fremgår i Kommissionens forslag
til beslutning om godkendelse vilkår om, at ansøgeren skal overvåge udledning til miljøet og arbejdsta-
gernes udsættelse for natriumdichromat. Resultaterne herfra anvendes til at evaluere om risikohånd-
teringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er effektive med henblik på yderligere begrænsning af
arbejdstagernes udsættelse for stoffet samt udledning til miljøet. Ansøgeren skal desuden evaluere
virksomhedens og farveriernes risikohåndteringsforanstaltninger, herunder indføre brug af ånde-
drætsværn for at opnå tilstrækkelig beskyttelse i situationer, hvor der kan opstå eksponering, og kom-
munikere dette til farverierne. Ansøgeren skal ligeledes implementere et årligt uddannelsesforløb i
brug af personlige værnemidler hos farverierne.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget, og der er ikke modtaget bemærknin-
ger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil støtte forslaget. Seks lande
har dog i REACH komiteen givet udtryk for, at de ikke forventer at støtte en periode på 4 år og i stedet
ønsker en 7-årig godkendelse. Fire lande har tilkendegivet, at de støtter en 4-årig periode.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
Regeringen agter at støtte forslaget, idet der tages udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de
generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og
miljøkrav. Herudover er den beregnede maksimale koncentration i luften i arbejdsmiljøet (1,25 µg/m
3
)
lavere end Arbejdstilsynets grænseværdi for arbejdsmiljøet (5 µg/m
3
), og der stilles desuden krav om
evaluering af effektiviteten af risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold med henblik på
yderligere begrænsning af arbejdstagernes udsættelse for stoffet samt udledning til miljøet. Endelig
udløber godkendelsen den 21. september 2021.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4