Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 61
Offentligt
1953313_0001.png
TALEPUNKT
Til:
Fra:
Emne:
Minister for fiskeri, ligestilling og
nordisk samarbejde
TIK
J.nr.:
Dato:
2017
5898
10. oktober 2018
Samråd i Miljø- og Fødevareudvalget den 11. oktober 2018
Samrådsspørgsmål C: ”Vil ministeren orientere om status for Rigsrevisionens beret-
ning om tilskud på fiskeriområdet?”
[Det talte ord gælder]
Indledning
Jeg vil i dag orientere om Rigsrevisionens beretning til Statsrevisorerne om
tilskud på fiskeriområdet, som Statsrevisorerne i går oversendte til Folketinget.
Jeg vil først komme ind på beretningens grundlag og konklusioner og herefter
redegøre for de fremadrettede tiltag, som jeg allerede har eller agter at iværk-
sætte som konsekvens af de konstaterede forhold.
Min forgænger og jeg har løbende orienteret ordførerkredsen om status for
beretningen.
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen, som udspringer af
Rigsrevisionens løbende tilskudsrevision af Landbrugs- og Fiskeristyrelsen i
efteråret 2017. Rigsrevisionen åbnede formelt undersøgelsen i januar 2018,
og undervejs i forløbet har Udenrigsministeriet og Fiskeristyrelsen besvaret
en lang række materialeanmodninger og høringer relateret til undersøgelsen.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Talepapir fra samrådet den 11/10-18 om status for Rigsrevisionens beretning om tilskud på fiskeriområdet (samrådsspm. C)
2
Det er en omfattende undersøgelse, som Rigsrevisionen har udarbejdet. Og
jeg vil ikke lægge skjul på, at der også er brugt mange ressourcer på undersø-
gelsen i såvel Fiskeristyrelsen som i Udenrigsministeriet.
Beretningens formål og genstandsfelt
Rigsrevisionens formål med den konkrete undersøgelse har været at vurdere,
om tilskudsordningerne under det danske Hav- og Fiskeriudviklingsprogram
har været korrekt forvaltet i perioden 2014-2017.
Hav- og Fiskeriudviklingsprogrammet udmønter den Europæiske Fiskerifond
i Danmark i perioden 2014-2020, der overordnet har til formål at fremme den
fælles fiskeripolitiks målsætninger og bidrage til bæredygtig fiskeri og akva-
kultur.
EU-Kommissionen godkendte i august 2015 det danske Hav- og Fiskeriud-
viklingsprogram, der nationalt udmøntes via en politisk aftale med alle Fol-
ketingets partier om programmets prioriteter og antallet af tilskudsordninger.
Den samlede finansielle ramme udgør ca. 2 mia. kr. i programperioden. EU's
andel af rammen udgør generelt ca. 75 %, mens den resterende del er natio-
nalt finansieret.
Beretningen omhandler tilskudsområdet, men berører også fiskerikontrolom-
rådet, idet afgørelser på fiskerikontrolområdet indgår i tilskudsadministratio-
nens vurdering af, om ansøgningerne er antagelige, dvs. opfylder forudsæt-
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Talepapir fra samrådet den 11/10-18 om status for Rigsrevisionens beretning om tilskud på fiskeriområdet (samrådsspm. C)
3
ningerne for at kunne modtage og opretholde EU-tilskud. Undersøgelsesperi-
oden er udvidet til årene 2012-2018 for de dele af Rigsrevisionens beretning,
der vedrører fiskerikontrol. Dette skyldes, at grundbetingelsen for at modtage
eller opretholde EU tilskud er knyttet til en vurdering af ansøgernes såkaldte
antagelighed på ansøgningstidspunktet og op til 5 år efter projektet er gen-
nemført og tilskuddet er udbetalt.
For at Fiskeristyrelsen kan modtage en ansøgning om tilskud skal ansøgnin-
gen vurderes ”antagelig”. En ansøgning vil bl.a. skulle vurderes ”uantagelig”
i relation til tildeling af tilskud fra Hav- og Fiskeriudviklingsprogrammet,
hvis ansøgeren for eksempel har begået en alvorlig overtrædelse af fiskerilov-
givningen eller akkumuleret 9 point eller derover.
Point skal vurderes og tildeles af
Fiskeristyrelsen i henhold til EU’s pointsy-
stem for alvorlige overtrædelser af fiskerilovgivningen. Tankegangen er, at
man ikke skal kunne opnå tilskud fra EU, hvis man ikke overholder reglerne i
EU’s fælles fiskeripolitik.
Hvad bygger Rigsrevisionen sine resultater på?
Rigsrevisionen har i undersøgelsen gennemgået datamateriale i relation til
Hav- og Fiskeriudviklingsprogrammet og undersøger særskilt fire tilskuds-
ordninger. Det er investeringer i fiskerfartøjer, investeringer i akvakultur,
produktions- og afsætningsplaner samt myndighedskontrol.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Talepapir fra samrådet den 11/10-18 om status for Rigsrevisionens beretning om tilskud på fiskeriområdet (samrådsspm. C)
1953313_0004.png
4
Rigsrevisionen har på de fire udvalgte ordninger gennemgået en stikprøve af
sager, der er blevet udvalgt på baggrund af de enkelte sagers økonomiske
omfang og en række risikofaktorer. Der er således ikke tale om tilfældige
stikprøver. Derudover har Rigsrevisionen gennemgået en række pointsager
relateret til fiskerikontrolområdet. Rigsrevisionen fokuserer i beretningen i
langt overvejende grad på ordningen vedrørende fiskerfartøjer.
Rigsrevisionens konklusioner
Rigsrevisionens beretning tegner et nedslående og alvorligt billede af forvalt-
ningen af tilskud på fiskeriområdet. De identificerede kritikpunkter er ikke
meget ulig, hvad der er blevet afdækket i tidligere undersøgelser af andre
hjørner af fiskeriforvaltningen.
Jeg vil ikke gennemgå beretningen i detaljer, men komme med fire overord-
nede forhold, som jeg særligt hæfter mig ved.
For det første har selve administrationsgrundlaget for vurdering af ansøgnin-
ger og udbetaling af tilskud grundlæggende været utilstrækkeligt og fejlbe-
hæftet. Der har bl.a. ikke været de nødvendige forudsætninger til stede i for-
valtningen, som har gjort det muligt at foretage et transparent tjek af ansøger-
nes antagelighed, idet pointsystemet ikke har været operationaliseret på kor-
rekt vis.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Talepapir fra samrådet den 11/10-18 om status for Rigsrevisionens beretning om tilskud på fiskeriområdet (samrådsspm. C)
1953313_0005.png
5
Det har også givet sig udslag i mangelfulde instrukser og vejledninger, der
ikke stringent og tydeligt har operationaliseret lovkravene. Desuden sandsyn-
liggør en generel ikke-eksisterende dokumentation af afgørelser af overtræ-
delsessager, at der
kan
være sket forskelsbehandling i lignende sager.
For det andet har
den danske implementering af EU’s system for point-tilde-
ling til fiskerfartøjer og operatører ikke været i overensstemmelse med lov-
grundlaget. Det står blandt klart efter, at ministeriet som led i Rigsrevisionens
undersøgelse har rettet henvendelse til Kommissionen herom.
Det har i Danmark hidtil været praksis på fiskerikontrolområdet, at overtræ-
delser af rent nationale regler ikke har været omfattet af pointsystemet. Kom-
missionen har i august 2018 indskærpet, at både nationale og EU-regler skal
vurderes i lyset af dets formål om at bidrage til den fælles fiskeripolitik for at
vurdere, om en overtrædelse af reglen vil være omfattet af en pointvurdering.
Det betyder i sagens natur, at der vil være flere typer af sager, som ud fra en
umiddelbar vurdering må betragtes som værende omfattet af en pointvurde-
ring.
For det tredje peger Rigsrevisionen på, at den utilstrækkelige forvaltning kan
medføre genoptagelse af tidligere sager, fordi der kan være tale om uretmæs-
sig udbetaling af tilskudsmidler og krav om tilbagebetaling af tilskudsmidler
til EU-Kommissionen.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Talepapir fra samrådet den 11/10-18 om status for Rigsrevisionens beretning om tilskud på fiskeriområdet (samrådsspm. C)
1953313_0006.png
6
Endelig har Rigsrevisionen henledt opmærksomheden på en række sager un-
der fartøjsordningen, som er tilrådet gennemgået med henblik på vurdering af
svig. Det er sager, som ikke tidligere er blevet opdaget i Fiskeristyrelsens ad-
ministration, hvilket fører tilbage til det første punkt om et utilstrækkeligt ad-
ministrationsgrundlag.
Vejen frem
opfølgende tiltag
Hvordan kommer vi videre herfra? Genopretning af fiskeriområdet er en ho-
vedprioritet for regeringen og er allerede i gang. Regeringen har tilført områ-
det nye midler i 2018, og et betydeligt løft er også indeholdt i regeringens
forslag til Finansloven for 2019 med en merbevilling for 2019-2021. Desu-
den har aftaleparterne bag Hav- og Fiskeriudviklingsprogrammet 2018-2020
nikket til en justering af programmet, der også indebærer flere midler til ad-
ministration.
Det er godt! Men alvorsgraden af de forhold, som er frembragt i henholdsvis
Kammeradvokatens forvaltningseftersyn og i Rigsrevisionens beretning, gør
det klart for mig, at der skal mere til.
Derfor vil jeg som opfølgning på Rigsrevisionens beretning igangsætte en
række målrettede tiltag fokuseret på opbygningen af et nyt grundlag for til-
skudsadministrationen, der er transparent og effektivt. Der vil i fornødent
omfang blive indhentet ekstern bistand til det forestående arbejde.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Talepapir fra samrådet den 11/10-18 om status for Rigsrevisionens beretning om tilskud på fiskeriområdet (samrådsspm. C)
1953313_0007.png
7
Dette arbejde vil indebære en gennemgribende gennemgang af forvaltningen
og en samlet oprydning på tilskudsområdet samt de afledte dele af fiskerikon-
trollen
relateret til implementering af EU’s pointsystem. Den opfølgning, der
allerede er iværksat som følge af Rigsrevisionens beretning fra 2017 om kvo-
tekoncentration, bliver således udstrakt til også at omfatte tilskudsområdet.
For det første vil der blive foretaget en gennemgang og juridisk analyse af
gamle sager for fejl og forkert administration. Analysen vil omfatte alle til-
skuds- og pointsager, hvor der vil være anledning til at overveje genopta-
gelse.
For det andet igangsætter jeg en ekstern undersøgelse af de seks erhvervsret-
tede tilskudsordninger, som ikke har været omfattet af Rigsrevisionens under-
søgelse. På den måde opnås et samlet afsæt for en fremadrettet solid forvalt-
ning af hele Hav- og Fiskeriudviklingsprogrammet.
For det tredje vil administrationsgrundlaget på tilskuds- og kontrolområdet
vil blive udbygget og tilpasset i nødvendigt omfang, herunder med henblik på
at sikre overensstemmelse med EU-retten. Dette arbejde gennemføres med
henblik på at afstemme lovgrundlag, bekendtgørelser og instrukser og der-
med sikre en korrekt forvaltning, der indebærer procedurer om dokumenta-
tion og skriftlighed.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Talepapir fra samrådet den 11/10-18 om status for Rigsrevisionens beretning om tilskud på fiskeriområdet (samrådsspm. C)
8
Muligheden for digital understøttelse af Fiskeristyrelsens arbejde - for også
ad den vej at forebygge fejl og mangler i sagsbehandlingen - vil også indgå
som et element i en styrket forvaltning.
Desuden vil ministeriet have fokus på at ændre forvaltningskulturen og frem-
adrettet sikre de nødvendige kompetencer med henblik på at kunne gennem-
føre en forsvarlig sagsbehandling.
Fiskeristyrelsen skal også blive bedre til fremover selv at identificere og
handle på sager med indikation på svig. Ministeriet har allerede med hjælp
fra Kammeradvokaten taget hånd om de sager med indikationer på ulovlighe-
der, herunder svig, som Rigsrevisionen har peget på i forbindelse med udar-
bejdelsen af beretningen. I forbindelse med afdækningen af disse sager har
Fiskeristyrelsen fundet yderligere sager, som også er blevet vurderet med
hensyn til svig.
Som jeg sagde under samrådet om Kammeradvokatens forvaltningseftersyn,
så tænker jeg fortsat, hvordan kunne det her ske? Det har vi behov for at få
svar på. Jeg er i gang med, at se på hvordan en sådan undersøgelse helt kon-
kret kan foregå.
Som en direkte opfølgning på beretningen blev de sager, hvor Kammeradvo-
katen vurderer, at der er mistanke om svig i sidste uge anmeldt til politiet, og
forinden blev de som reglerne tilsiger indberettet til Det Europæiske Kontor
for Bekæmpelse af Svig (OLAF).
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 61: Talepapir fra samrådet den 11/10-18 om status for Rigsrevisionens beretning om tilskud på fiskeriområdet (samrådsspm. C)
9
Der er foretaget fem politianmeldelser relateret til en række forhold, som fx
tilbud fra afhængige parter, salg af fartøj inden tilskuddet udbetales samt til-
skud til omkostninger, som ikke er afholdt af ansøgeren m.fl. Som en del af
opfølgningsarbejdet vil det blive undersøgt, om der er flere sager med grund-
lag for mistanke om svig ud over de allerede anmeldte.
Det siger sig selv, at vi også kommer til at se på konsekvenser for de tilskuds-
ordninger, der efter planen skal åbne den kommende tid. Det gælder særligt
fartøjsordningen i 2018. Det ikke vil være forsvarligt at åbne ordninger in-
den, at der er etableret det tilstrækkelige administrationsgrundlag.
Afrunding
Opfølgningsarbejdet på fiskeriområdet er sat i gang og vil være en hovedpri-
oritet de kommende år. Jeg ser frem til det videre samarbejde med jer om en
styrket fiskeriforvaltning.