Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 586
Offentligt
2059078_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 3. juni 2019
Sagsnummer: 2019-172
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om tilladelse til fortsat markedsføring af produkter,
der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret raps T45 i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer
(komitésag).
Forslaget forventes at komme til afstemning på møde i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder den 11. juni 2019.
En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 586: Grundnotat om tilladelse til fortsat markedsføring GMO raps T45, komitésag
2059078_0002.png
Den 29. maj 2019
MFVM 826
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om tilladelse til fortsat markedsføring af produkter, der indeholder, består af
eller er fremstillet af genetisk modificeret raps T45 i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1829/2003 om genetisk modifice-
rede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om re-godkendelse af fødevarer, foder og andre produkter end
fødevarer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret raps T45 i
henhold til GMO-forordningen (komitesag). Godkendelsen vedrører ikke dyrkning af rapsen i EU.
Raps T45 har fået indsat genet pat, som gør planten resistent over for ukrudtsmidler baseret på glu-
fosinat som aktivt stof. Rapsen indeholder ikke antibiotikaresistensgener. Raps T45 er allerede god-
kendt til anvendelse i EU til fødevare- og foderbrug samt andre anvendelser på lige fod med ikke-
genmodificeret raps. I henhold til forordning (EF) 1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og
foder (GMO-forordningen) skal godkendelsen fornys efter 10 år. Raps T45 markedsføres ikke længe-
re som såsæd og har ikke været dyrket siden 2005. Formålet med ansøgningen er at tage højde for
eventuel tilstedeværelse af rapsen i eksporter til EU som følge af, at dyrkning har fundet sted i tredje-
lande indtil 2005. Vurderingen i forbindelse med godkendelsen i EU omhandler sikkerheden af de
produkter, der ønskes markedsført, og ikke hvorvidt der er en nyttevirkning heraf. Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at der ikke er nye data, som ændrer på den oprinde-
lige risikovurdering om, at raps T45 er lige så sikker at anvende som tilsvarende ikke-genmodificeret
soja med hensyn til potentielle effekter på menneskers og dyrs sundhed og på miljøet ved de påtænk-
te anvendelser. De rådgivende danske eksperter ved DTU Fødevareinstituttet og Aarhus Universitet
er enige i denne vurdering. En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at ville berøre beskyttelsesni-
veauet i Danmark og i EU. Forslaget forventes at komme til afstemning på møde i Den Stående Ko-
mité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den 11. juni 2019. Regeringen agter på den baggrund at
støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om tilladelse til markedsføring af fødevarer, foder og andre produk-
ter end fødevarer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret raps
T45 efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september
2003 om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (GMO-forordningen).
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 586: Grundnotat om tilladelse til fortsat markedsføring GMO raps T45, komitésag
2059078_0003.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i GMO-forordningens artikel 7 og 19.
Beslutningen træffes på grundlag af et forslag fra Kommissionen, som forelægges Den Stående Komité
for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (Stående Komité) efter undersøgelsesproceduren. Hvis komitéen
afgiver en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Opnås der ikke
kvalificeret flertal for forslaget i komitéen, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen
inden for to måneder kan forelægge et ændret forslag for komitéen eller inden for en måned kan fore-
lægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse
om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal
en positiv udtalelse eller ingen udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den
11. juni 2019.
Formål og indhold
I januar 2018 indsendte Bayer Crop Science N.V. en ansøgning om fornyet godkendelse af fødevarer,
foder og andre produkter end fødevarer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af gene-
tisk modificeret raps T45 i henhold til reglerne i GMO-forordningen. Ansøgningen omfatter ikke dyrk-
ning af rapsen i EU.
Raps T45 markedsføres ikke længere som såsæd, og har ikke været dyrket siden 2005. Formålet med
ansøgningen er at tage højde for eventuel tilstedeværelse af rapsen i eksporter til EU som følge af, at
dyrkning har fundet sted i tredjelande indtil 2005.
Raps T45 har fået indsat genet pat, som gør planten resistent over for ukrudtsmidler baseret på glufo-
sinat som aktivt stof. Raps T45 indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener. Den sundheds- og
ernæringsmæssige kvalitet af raps T45 adskiller sig ifølge ansøgningen ikke fra konventionel (ikke-
genmodificeret) raps.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) er den 14. februar 2019 kommet med en udtalel-
se om sikkerheden af raps T45 til de ansøgte formål. Autoriteten vurderer, at der ikke er fremkommet
nye oplysninger, som ændrer på den oprindelige konklusion om, at raps T45 er lige så sikker at anven-
de som tilsvarende ikke-genmodificerede raps. Udtalelsen er udarbejdet som led i ansøgningsprocedu-
ren for re-godkendelse af genmodificerede organismer til fødevare- og foderbrug i henhold til forord-
ning (EF) 1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foder.
EFSA har i sin vurdering taget hensyn til de specifikke spørgsmål og bekymringer, der var indsendt af
EU-medlemsstaterne i forbindelse med høringen af de kompetente myndigheder i henhold til artikel 6
og 18 i GMO-forordningen.
EFSA’s konklusion vedrørende risikovurderingen er, at raps T45 er lige så sikker at
anvende som til-
svarende ikke-genmodificeret raps.
Godkendelsens omfang
Kommissionens forslag lægger op til, at der gives fortsat tilladelse til import, forarbejdning og mar-
kedsføring af fødevarer og foder og andre produkter end fødevarer og foder, som indeholder, består af
eller er fremstillet af raps T45. Godkendelsen omfatter ikke dyrkning af rapsen i EU. Formålet er at
tage højde for små spor af rapsen i importerede landbrugsafgrøder som direkte eller indirekte følge af,
at rapsen har været markedsført indtil 2005.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 586: Grundnotat om tilladelse til fortsat markedsføring GMO raps T45, komitésag
Indehaveren af tilladelsen skal sikre, at sendinger af oliefrø-raps til EU bliver testet for tilstedeværelse
af T45 raps. Indehaveren skal årligt rapportere resultaterne af disse tests til EU-Kommissionen sam-
men med resultaterne af den miljømæssige overvågning.
Godkendelsen vil gælde fra datoen for offentliggørelse af en eventuel beslutning om godkendelse i EU-
Tidende. Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato. Såfremt godkendelsen ønskes opretholdt efter
udløb af 10 års fristen, vil der skulle ansøges om re-godkendelse.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i
Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reglerne umiddelbart
gældende i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virksomheder og umiddelbart gæl-
dende for disse.
Konsekvenser
Forslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser og vurderes ikke at indebære administrative byrder
for erhvervet. Det vurderes, at forslaget kan have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for den
animalske produktion i Danmark, idet en manglende godkendelse vil kunne afskære erhvervet fra
forsyningen af gængse råvarer på verdensmarkedet. Godkendelsen af den konkrete GM raps forventes
desuden ikke at medføre ændringer af det eksisterende importmønster.
Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af raps T45 konkluderer
EFSA, at rapsen ved de påtænkte anvendelser er lige så sikker som tilsvarende konventionel, ikke-
genmodificeret raps med hensyn til potentielle effekter på menneskers og dyrs sundhed og på miljøet.
Dette indebærer bl.a., at de nye proteiner, der dannes som følge af genmodificeringen, vurderes at
være sundhedsmæssigt uproblematiske.
DTU Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Instituttet kan
tilslutte sig EFSA’s
vurdering af, at raps T45 er lige så sikker som konventionel ikke-genmodificeret
raps. Det er DTU Fødevareinstituttets vurdering, at de nye informationer og tilføjelser, som foreligger i
denne ansøgning vedrørende den gensplejsede raps T45 i relation til sundhedsmæssige herunder er-
næringsmæssige aspekter, ikke ændrer ved de tidligere vurderinger af, at rapsen kan betragtes
sundhedsmæssigt som traditionel raps. Vurderingen i forbindelse med godkendelsen i EU omhandler
sikkerheden af de produkter, der ønskes markedsført, og ikke hvorvidt der er en nyttevirkning heraf.
Landbrugsstyrelsen har bedt Aarhus Universitet om at vurdere de miljømæssige konsekvenser ved en
re-godkendelse af genetisk modificeret raps T45 til fødevare- og foderbrug. Universitetet har vurderet,
at import af raps T45 til andre formål end dyrkning med meget stor sandsynlighed ikke vil medføre
effekter på natur og miljø, og at den foreslåede generelle overvågning er tilstrækkelig. Vurderingen er
hermed i overensstemmelse med EFSA’s vurdering.
De danske eksperter har ikke fundet anledning til at indsende bemærkninger til EFSA i forbindelse
med behandlingen af ansøgningen om re-godkendelsen af raps T45.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 586: Grundnotat om tilladelse til fortsat markedsføring GMO raps T45, komitésag
2059078_0005.png
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
DI Fødevarer anbefaler, at godkendelsen imødekommes, da EFSA har vurderet, at rapsen er lige så
sikker at anvende som tilsvarende ikke-genmodificeret raps.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning opfordrer til at stemme imod ansøgningen. Foreningen er
ikke enig i vurderingen af, at markedsføringen af rapsen ikke vil have negative effekter på menneskers
og dyrs sundhed. Forbrugersammenslutningen er af den opfattelse,
at GMO’er generelt er farlige for
sundhedens opretholdelse.
De Samvirkende Købmænd har ingen bemærkninger til godkendelsen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hidtidige komiteafstemninger blandt medlemsstaterne om godkendelse
af GMO’er under GMO-
forordningen har hverken vist et kvalificeret flertal for eller imod. Forslaget kan på den baggrund for-
ventes at blive sendt til appeludvalget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende genmodifice-
rede afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurdering som fastsat i
GMO-forordningen.
Den sundheds- og miljømæssige vurdering af anvendelse af fødevarer og foder bestående af eller frem-
stillet af raps T45 giver ikke danske og internationale eksperter anledning til bemærkninger.
Der er ikke krav i lovgivningen om, at ansøgere skal redegøre for den samfundsmæssige nyttevirkning
af GMO’er. Dette aspekt indgår ikke i forordningens
kriterier for godkendelse.
Regeringen noterer sig, at betingelserne for opnåelse af en godkendelse er opfyldt og, at der på den
baggrund ikke er fagligt eller juridisk grundlag for at modsætte sig en godkendelse. Regeringen agter
på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4