Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 570
Offentligt
2055547_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 8. maj 2019.
Sagsnummer: 2019-172
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat forslag til 2 gennemførelsesretsakter om at stille
godkendelsernes udløbsdatoer for indoxacarb i produkttype 18 samt etofenprox i produkttype 8 i bero, i hen-
hold til forordning 528/2012 om tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter
(komitesag).
Forslagene forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Biocidholdige produkter den 16. maj 2019.
Samlet set påvirker forslagene miljøbeskyttelsesniveauet neutralt, da stofferne er godkendt i EU i dag.
Regeringen mener, at det på grund af forhold, der ikke kan tilskrives ansøgerne, er nødvendigt at stille god-
kendelsernes udløbsdatoer for indoxacarb i produkttype 18 og etofenprox i produkttype 8 i bero i en periode,
der er tilstrækkelig til at give mulighed for at vurdere ansøgningerne om en eventuel fornyelse. Regeringen
agter på den baggrund at støtte Kommissionens forslag om forlængelser af udløbsdatoerne for godkendelsen
af de 2 aktivstoffer i de respektive produkttyper.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 570: Grundnotat om udløbsdatoer for indoxacarb i produkttype 18 samt etofenprox i produkttype 8, komitésag
2055547_0002.png
Den 2. maj 2019
MFVM 816
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til 2 gennemførelsesretsakter om at stille godkendelsernes udløbsda-
toer for indoxacarb i produkttype 18 samt etofenprox i produkttype 8 i bero, i
henhold til forordning 528/2012 om tilgængeliggørelse på markedet og anven-
delse af biocidholdige produkter (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår udskydelse af udløbsdatoerne for godkendelsen af indoxacarb i produkttype
18 (produkter til insektbekæmpelse) samt etofenprox i produkttype 8 (produkter til træbeskyttelse) i
henhold til forordning 528/2012 om biocidholdige produkter (komitesag). Hvis forslagene bliver
vedtaget, vil det betyde, at stofferne fortsat må indgå som aktivstof i biocidholdige produkter i de
angivne produkttyper. Der er ingen væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet og staten. Der er heller ingen væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser
for regioner og kommuner. Forslagene har ingen erhvervsøkonomiske konsekvenser. Der er på nu-
værende tidspunkt to godkendte produkter med indoxacarb i Danmark, og der er ingen godkendel-
ser af produkter med etofenprox i den relevante produkttype. Samlet set påvirker forslagene miljø-
beskyttelsesniveauet neutralt, da stofferne er godkendt i EU i dag. Forslagene forventes sat til af-
stemning i Den Stående Komité for Biocidholdige produkter den 16. maj 2019. Regeringen mener, at
det på grund af forhold, der ikke kan tilskrives ansøgerne, er nødvendigt at stille godkendelsernes
udløbsdatoer for indoxacarb i produkttype 18 og etofenprox i produkttype 8 i bero i en periode, der
er tilstrækkelig til at give mulighed for at vurdere ansøgningerne om en eventuel fornyelse. Regerin-
gen agter på den baggrund at støtte Kommissionens forslag om forlængelser af udløbsdatoerne for
godkendelsen af de 2 aktivstoffer i de respektive produkttyper.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til beslutning om at stille godkendelsernes udløbsdato
for indoxacarb i produkttype 18 (produkter til insektbekæmpelse) samt etofenprox i produkttype 8
(produkter til træbeskyttelse) i bero i en periode på 2,5 år, hvilket er tilstrækkeligt til at kunne vurdere
ansøgningerne om fornyet godkendelse. En sådan udskydelse vil medføre, at udløbsdatoen for god-
kendelserne udskydes til 30. juni 2022 for indoxacarb og til 31. juli 2022 for etofenprox.
Forslagene har hjemmel i artikel 82 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012
om tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 570: Grundnotat om udløbsdatoer for indoxacarb i produkttype 18 samt etofenprox i produkttype 8, komitésag
2055547_0003.png
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Biocidholdige produkter.
Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgi-
ver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget. Afgi-
ves der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden for to måneder forelæg-
ge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver
appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke ved-
tage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissio-
nen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen
vedtage forslaget.
Forslagene forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Biocidholdige produkter den 16. maj
2019.
Formål og indhold
De to forslag drejer sig om beslutning om at stille godkendelsernes udløbsdato i bero i en periode, der
er tilstrækkelig til at give mulighed for at vurdere ansøgningen om fornyet godkendelse for følgende to
aktivstoffer:
Indoxacarb (blanding af S- og R-former i forholdet 75:25):
Ifølge forslaget er aktivstoffet på nuvæ-
rende tidspunkt ikke omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold til artikel 5, stk. 1
1
, og det er heller
ikke identificeret som kandidat til substitution i henhold til artikel 10
2
i forordning 528/2012. Aktiv-
stoffet er optaget som godkendt aktivstof i produkttype 18 (produkter til insektbekæmpelse), og der
foreligger en ansøgning om fornyet godkendelse. Ansøgningen om fornyet godkendelse er indsendt til
Frankrig, men da Frankrig har meddelt Kommissionen, at en fuld evaluering er nødvendig, kan evalu-
eringen om fornyelsen ikke nås før den nuværende udløbsdato for godkendelsen (31. december 2019).
Etofenprox (CAS nr. 80844-07-1):
Ifølge forslaget er aktivstoffet ikke omfattet af udelukkelseskriteri-
erne i henhold til artikel 5, stk. 1 på nuværende tidspunkt, men stoffet er kandidat til substitution i
henhold til artikel 10, stk. 1, d i forordning 528/2012. Aktivstoffet er optaget som godkendt aktivstof i
produkttype 8 (produkter til træbeskyttelse), og der foreligger en ansøgning om fornyet godkendelse.
Ansøgningen om fornyet godkendelse er indsendt til Østrig, men da Østrig har meddelt Kommissio-
nen, at en fuld evaluering er nødvendig, kan evalueringen om fornyelsen ikke nås før den nuværende
udløbsdato for godkendelsen (31. januar 2020).
Fristen for, hvornår godkendelsesindehavere skal indsende ansøgning om fornyet godkendelse, er i
biocidforordningen sat så kort, at en fuld evaluering om fornyelse ikke kan nås, inden udløbsdatoen
for godkendelsen. Som en konsekvens af, at de medlemslande, der skal forestå vurderingerne, vurde-
rer, at der er behov for en fuld evaluering, foreslår Kommissionen derfor at udskyde udløbsdatoerne
for godkendelserne af de to stoffer i de respektive produkttyper for at give mulighed for fulde evalue-
ringer af ansøgningerne om fornyet godkendelse, som det tidligere var tilfældet med fornyelsen af an-
dre aktivstoffer. Udløbsdatoerne foreslås sat i bero i en periode på 2,5 år til 30. juni 2022 for
indoxacarb i produkttype 18 og til 31. juli 2022 for etofenprox i produkttype 8.
Udelukkelseskriterierne er de kriterier, som gør at et aktivstof som udgangspunkt ikke kan godkendes, hvis det
for eksempel er kræftfremkaldende, mutagent eller reproduktionstoksisk i kategori 1A eller 1B.
2
Aktivstoffer, der er kandidater til substitution, vil ved fornyelse og produktvurdering få foretaget en sammenlig-
nende vurdering med andre kemiske og fysiske alternativer og godkendes i kortere perioder end andre biocidak-
tivstoffer og
–produkter.
1
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 570: Grundnotat om udløbsdatoer for indoxacarb i produkttype 18 samt etofenprox i produkttype 8, komitésag
2055547_0004.png
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er tale om vedtagelse af nye gennemførelsesafgørelser, som er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Hvis forslagene bliver vedtaget, vil udløbsdatoen for godkendelserne bliver ændret. Det vil betyde, at
indoxacarb i produkttype 18 og etofenprox i produkttype 8 forbliver på EU-listen over godkendte ak-
tivstoffer, og at fristerne for revurderingen af aktivstoffere udskydes. Denne liste er direkte gældende i
Danmark, og der vil derfor ikke være lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Forslagene har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser for EU’s budget. Forslagene skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslagene har ingen erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Miljøstyrelsen har i øjeblikket godkendt to biocidprodukter i produkttype 18 indeholdende indoxacarb
til brug i Danmark, mens der ikke er godkendte biocidprodukter i produkttype 8 med etofenprox.
Forslagene vil påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, idet det ikke ændrer på, hvilke midler
med de pågældende aktivstoffer, der på nuværende tidspunkt er godkendt i Danmark. Indoxacarb
forventes forbudt som pesticid i løbet af 2019, det har været godkendt til sprøjtning på en række afgrø-
der. De to godkendte midler med indoxacarb er godkendt til professionel bekæmpelse af henholdsvis
myrer og kakerlakker. Det ene middel er godkendt til brug på begrænsede overflader i og omkring
bygninger, mens det andet middel kun er godkendt til indendørs brug. Anvendelsen af biocidproduk-
terne adskiller sig således væsentligt fra anvendelsen af pesticidmidler med samme aktivstof.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd bemærker, at det ikke fremgår, hvorfor den fulde evaluering er nødvendig. For
insekticidet indoxacarb bemærker Det Økologiske Råd desuden, at det bør undersøges nærmere for
giftighed over for fugle og bier. For stoffet etofenprox bemærker Det Økologiske Råd, at der er tale om
et pyrethroid, som er meget giftigt for fisk og mange sedimentlevende organismer, samt for honning-
bier og andre terrestriske invertebrater. De udvidede undersøgelser bør ikke føre til yderligere udsæt-
telse af udløbsdatoen.
Det skal hertil bemærkes, at efter at kriterierne for bestemmelse af hormonforstyrrende egenskaber
trådte i kraft den 7. juni 2018 for biocider, skal der foreligge en vurdering af stoffets hormonforstyr-
rende egenskaber, før et aktivstof kan fornys. Vurderingen skal foretages ved revurderingen af
indoxacarb og etofenprox, og blandt andet derfor er der behov for en fuld evaluering. Det bemærkes
desuden, at der i en vurdering af aktivstoffer, som anvendes til insektmidler, indgår en vurdering af
stoffets effekter over for fugle og bier.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 570: Grundnotat om udløbsdatoer for indoxacarb i produkttype 18 samt etofenprox i produkttype 8, komitésag
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslagene blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Ved behandlingen i EU er det vurderet, at det er nødvendigt at udskyde udløbsdatoerne for godkendel-
serne af indoxacarb i produkttype 18 og af etofenprox i produkttype 8 for at kunne nå at lave en fuld-
stændig vurdering af stofferne i forbindelse med en eventuel fornyelse af godkendelserne. Regeringen
agter på den baggrund at støtte Kommissionens forslag om forlængelser af udløbsdatoerne for god-
kendelsen af de 2 aktivstoffer i de respektive produkttyper.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4