Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 552
Offentligt
2052276_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af alm.
del samrådsspørgsmål AÅ, stillet den 15. marts
2019 af Ida Auken (RV).
Samrådsspørgsmål AÅ
”En
ny, stor, tysk undersøgelse viser, jf. artiklen
bragt på www.dr.dk: ”Nye tal: Luftforurening slår
dobbelt så mange ihjel, som forskerne troede”, at
op imod 800.000 mennesker i EU dør for tidligt
på grund af luftforurening, heraf 6.000 i
Danmark i 2015. Det er ca. dobbelt så mange som
tidligere anslået af Det Europæiske Miljøagentur.
De tyske forskere bag undersøgelsen opfordrer
bl.a. til, at Det Europæiske Miljøagentur
opjusterer sit tal for dødelighed på baggrund af
den nye viden, og mener, at tallene med al
tydelighed viser, at EU's grænseværdier for
luftforurening er for høje.
Giver de nye tal for dødeligheden af
luftforurening regeringen anledning til at tage
initiativer til at begrænse luftforureningen,
herunder om regeringen vil indføre
grænseværdier i Danmark, som i højere grad
følger de sundhedsmæssige guidelines i WHO?
Vil regeringen i forlængelse heraf revidere klima-
og luftudspillet samt det nationale program for
reduktion af luftforurening, hvor man med den
nuværende indsats ikke når i mål i forhold til
EU’s
2020 mål om nationale emissionslofter, når
det gælder partikler (2.5) og ammoniak?”
Svar
Tak for spørgsmålet.
Som jeg redegjorde for under det forrige samråd
har indsatsen for ren luft været en succes.
I moderne tid har luftkvaliteten i Danmark aldrig
været bedre, og vi overholder i dag alle EU's
grænseværdier.
Den tyske undersøgelse og DCE
Der forskes løbende i helbredseffekter og udgives
løbende nye artikler om emnet. Miljø- og
Fødevareministeriet har derfor bedt Nationalt
Center for Energi og Miljø på Aarhus Universitet,
1
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 552: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 30/4-19 om om EU's grænseværdier for luftforurening
2052276_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
DCE, gennemgå den tyske undersøgelse, som der
henvises til i samrådsspørgsmålet.
DCE finder som udgangspunkt, at den tyske
undersøgelse er velfunderet og peger på, at
forskellen i antal beregnede dødsfald skyldes, at
der i den tyske undersøgelse blandt andet er
antaget en større dødelighed for diabetes og
kredsløbssygdomme.
DCE oplyser imidlertid også, at der er stor
usikkerhed forbundet med beregninger af
helbredseffekter og for tidlig død som følge af
luftforurening. I den tyske undersøgelse er
usikkerheden således angivet + - 50 pct.
DCE har oplyst, at de vil drøfte den tyske
undersøgelse ved et kommende møde i det
sundhedsfaglige miljø i Danmark. På den
baggrund vil de vurdere, hvilken betydning
undersøgelsen skal have for fremtidige opgørelser
af helbredskonsekvenser af luftforurening.
Uanset om man forholder sig til de nye tal om
antal for tidlige dødsfald fra den tyske
undersøgelse, eller om man forholder sig til de
3
seneste beregninger fra DCE, er luftforurening
fortsat en udfordring, som vi fra regeringens side
handler ud fra.
Klima- og luftudspillet/NEC program
Derfor fremlagde Regeringen i oktober 2018 et
ambitiøst Klima- og luftudspil. Det har også
været grundlaget for det nationale program for
reduktion af luftforurening, som Danmark sendte
til EU-Kommissionen den 1. april. NEC-
programmet indeholder en lang række af
initiativer, som jeg kort vil gennemgå.
Grøn omstilling af transportsektoren
Som vi drøftede tidligere i dag, har ingen regering
skruet på miljøzonereglerne siden 2010. Vi
skærper reglerne for lastbiler og busser og lader
for første gang i dansk sammenhæng varebiler
være omfattet.
Men miljøzoner er kun ét af de initiativer, som
regeringen har lanceret for en grønnere
transportsektor.
Lad mig kort gentage skrotningsordningen for
gamle dieselbiler, mål om stop for salg af nye
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 552: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 30/4-19 om om EU's grænseværdier for luftforurening
2052276_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
benzin- og dieselbiler i 2030, grøn omstilling af
rutebusser og grønne taxier er bare nogle af
initiativerne.
Brændeovne
I relation til partikelforureningen er brændeovne
fortsat den største danske kilde. Derfor har vi i
regeringen også haft særlig fokus på brændeovne.
Emissionerne fra brændeovne har været støt
faldende de sidste 10 år, som følge af
partikelkrav, som alle nye brændeovne i
Danmark er omfattet af siden 2008. Vi vil
accelerere udskiftningen af de ældre brændeovne,
da de udleder op mod 5 gange så mange partikler
som en ny brændeovn.
Regeringen har indført en ny national
skrotningsordning for gamle brændeovne, som
gik i luften i februar måned. Der er stor søgning
på ordningen, og det er glædeligt at
brændeovnsejerne har taget godt imod
ordningen.
Men vi stopper ikke her. Vi vil fra 2020 indføre
krav om at udskifte de ældre og mest forurenende
5
brændeovne, når en bolig skifter ejer. Det er det
hidtil mest ambitiøse initiativ målrettet
brændeovne fra en dansk regerings side.
Landbrug
Landbruget har allerede gjort meget for at
begrænse ammoniakudledningen. Fra 1990 til
2016 faldt ammoniakudledningen således med
40 pct. Det er der ikke mange andre europæiske
lande, som kan bryste sig af. Og så har vi tilmed
det mest ambitiøse reduktionsmål i Europa. På
ammoniak er vores målsætning således 4 gange
mere end EU's gennemsnit.
[Et mål som blev
fastlagt af Ida Auken uden, at der hverken fulgte
penge eller løsningsforslag med.]
For at understøtte en fortsat reduktion i
udledningen af ammoniak har vi fra regeringens
side derfor besluttet at nedsætte et udvalg, som
skal komme med forslag til
ammoniakreducerende tiltag, som samlet kan
sikre, at Danmark kan nå i mål med
ammoniakforpligtelsen.
Vi skal finde en model, der virker, og en model,
som tager tilstrækkelig hensyn til landbrugets
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 552: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 30/4-19 om om EU's grænseværdier for luftforurening
2052276_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
konkurrenceevne. Vi har med finanslovsaftalen
for 2019 afsat 160 mio. kroner til denne indsats.
Her og nu vil vi etablere en tilskudsordning for
slagtesvinestalde, der skal være med til at
udbrede ammoniak- og drivhusgasreducerende
teknologier. Og vi stiller særlige krav til
udbringning af de gødningstyper, der har særlig
høj ammoniakfordampning.
EU eller WHO grænseværdier
Danmark overholder i dag alle EU’s
grænseværdier, men det skal selvfølgelige ikke
afholde os fra at fortsætte med at være ambitiøse,
som min gennemgang af nogle af de mange nye
initiativer viser.
EU’s grænseværdi for NO2
er den samme som
WHO’s anbefaling,
og den overholder vi som sagt
allerede i Danmark. I forhold til fine partikler er
WHO’s anbefaling lavere end EU’s
grænseværdi,
men koncentrationen af fine partikler i luften
ligger i Danmark tæt på WHO’s anbefalinger.
I Danmark er vi afhængige af en fælles europæisk
indsats, da op mod 75 pct. af luftforureningen i
Danmark kommer fra udlandet.
Jeg synes derfor, det giver god mening at vores
beskyttelsesniveau bliver fastsat indenfor EU-
fællesskabet, og jeg finder derfor ikke
umiddelbart grundlag for at indføre nationale
grænseværdier.
Afslutning
De mange ambitiøse tiltag, som regeringen har
iværksat vil bidrage til renere luft til danskerne
og til at nå vores internationale forpligtigelser.
Jeg har derfor ikke til hensigt at ændre på
hverken klima- og luftudspillet eller NEC-
programmet. Men det er klart, at arbejdet for
renere luft er en opgave, som aldrig stopper, og
hvor vi skal være opmærksomme på ny viden, så
vi kommer videre i den rigtige retning.
Tak for ordet.
7
8