Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 550
Offentligt
29. april 2019
Forbrugerrådets kommentarer til Formandsskabets
diskussionsoplæg, DMØR, 2019
1. Miljøpåvirkning og fordeling
Det er spændende at formandsskabet tager dette emne op, som ellers er underbelyst. Det er dog
svært at konkludere på analysen, dels pga. problemer med opgørelsesmetoden for luftforurening, se
nedenfor, dels fordi der er flere modsatrettede tendenser, som ser ud til til dels at ophæve hinanden.
Det fremgår at ca. 70% af de mest miljøbelastede boliger befinder sig i hovedstadsområdet (s. 62),
hvor de gennemsnitlige indtægter er over landsgennemsnit. På den anden side er der en tendens til,
at personer med de laveste indtægter bor længst fra naturområder og er mere belastet med støj og
kvælstofdioxid (NO
2
). Det ville derfor være mere interessant at se på sammenhænge inden for hver
enkelt region. Det fremgår desuden at der er en overrepræsentation af de mest miljøbelastede
boliger blandt andelsboliger og private lejeboliger (s. 67). Men det gælder ikke de almene boliger,
der sammen med parcelhusene hører til de mindst belastede. Men disse to kategorier befinder sig i
hver sin ende af indkomstskalaen.
Hvad angår luftforurening giver analysen et skævt billede, da man sætter partikelforurening lig med
PM 2,5, dvs. de fine partikler. Netop disse kommer langt overvejende fra udlandet
–
kun ca. 20% af
den PM 2,5 koncentration som måles i Danmark kommer fra danske kilder, målt som
årsgennemsnit. Det er dog en større del i dagtimerne, hvor flest mennesker er udenfor. Og en meget
mindre del i indeluften, hvor stearinlys, mados og brændefyring ofte kan dominere koncentrationen
af fine partikler.
Derimod kommer de ultrafine partikler i langt højere grad fra lokale kilder, dvs. primært køretøjer
og brændefyring. Det samme gælder i nogen grad for de grovere partikler, kaldet PM 10. For
køretøjernes vedkommende kommer en stor del af PM 10 ganske vist fra afslidning fra dæk og
bremser, mere end fra udstødningen. Men der er en ret god korrelation mellem dette og de ultrafine
partikler fra udstødningen. Korrelationen bliver dog gradvist mindre, efterhånden som der kommer
partikelfiltre på en større andel af dieselbilerne. Herved mindskes mængden af ultrafine partikler
herfra, mens dæksliddet er det samme.
En marginnote s. 48 ”Lille
ulighed i PM 2,5 afspejler ensartet forureningsniveau
i Danmark” er
misvisende. Det afspejler derimod, at man bruger en måleenhed, som hovedsagelig måler
luftforurening der blæser ind fra udlandet
–
dvs. det afspejler den banalitet, at den
grænseoverskridende del af luftforureningen er ret ens ud over landet, mens hovedparten af den
lokale luftforurening ikke er medregnet.
Hvis man havde analyseret partikelforurening udtrykt ved ultrafine partikler samt PM 10, havde
man fået et resultat, der i højere grad havde lignet det for kvælstofdioxid og støj (side 4-5), dvs. en
større ulighed i miljøpåvirkning mellem befolkningsgrupper
–
dog stadig mindre end uligheden i
indkomst.
Hertil kommer, at helbredsskaderne, i hvert fald hvad angår hjerte-kar-sygdomme, er undervurderet
i de undersøgelser som formandskabet henviser til. En rapport fra KU, Institut for Folkesundhed,