Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 545
Offentligt
2050507_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Spørgsmål AØ
”Det fremgår af et høringssvar fra Miljø-
og
Fødevareministeriet til Kommissionen af 7. marts
2019, at ”tidsmæssige, naturgivne, praktiske og
økonomiske udfordringer vanskeliggør at nå
miljømålene fuld ud for alle opstillede
kvalitetselementer med udgangen af tredje
planperiode. Der er derfor behov for yderligere
planperioder udover 2027 med henblik på at nå
miljømålene fuldt ud. Samtidig bør
medlemslandene få mulighed for i et vist omfang
at gøre brug af samtlige af direktivets
undtagelsesbestemmelser i artikel 4, nr. 4 efter
2027”, jf. MOF alm. del –
bilag 454. Vil
ministeren på den baggrund
- Redegøre for, hvorfor regeringen ønsker at
udskyde opfyldelsen af EU’s mål i
vandrammedirektivet om at opnå god
vandkvalitet på ubestemt tid, og hvorfor
regeringen har foreslået, at medlemsstaterne skal
kunne bruge alle direktivets
undtagelsesmuligheder efter 2027?
- Oplyse, hvilke konsekvenser det vil have for det
danske vandmiljø og for vandkvaliteten i søer,
åer, fjorde og havet i Europa, hvis alle
medlemslande følger den danske regerings
eksempel, og Vandrammedirektivet ændres i
overensstemmelse med den danske regerings
ønske?
Oplyse hvilke tidsmæssige, naturgivne, praktiske
og økonomiske udfordringer forhindrer
regeringen i at vedtage de nødvendige
virkemidler for at nå måltilstanden inden 2027,
og hvilke af disse er selvforskyldte? Der henvises
til, at vandrammedirektivet blev vedtaget i 2000,
at Venstre-ledede regeringer har haft flertal
2001-11 og 2015-19, samt at der endnu ikke er
taget stilling til, hvad tredje og sidste planperiode
2021-27
skal indeholde?”
1. Indledning:
Indledningsvist vil jeg gerne forklare baggrunden
for høringssvaret.
1
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 545: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 24/4-19 om overholdelse af miljømålene i vandrammedirektivet, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AØ
2050507_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
Vandrammedirektivet indeholder en forpligtelse
til, at Kommissionen i 2019 skal tage direktivet
op til fornyet overvejelse og eventuelt foreslå
ændringer til direktivet.
Kommissionen har derfor igangsat en evaluering
af implementeringen af vandrammedirektivet.
Evalueringen forventes afsluttet i efteråret 2019.
Kommissionen vil herefter overveje, om der bør
foreslås ændringer til direktivet.
Kommissionen har opfordret medlemsstater og
interessenter til at komme med input til deres
arbejde.
Miljø- og Fødevareministeriet har i marts 2019
afgivet et høringssvar, der sammenfatter vigtige
danske erfaringer.
Danmark er ikke ved at ansøge om at udskyde
indsatser. Vi giver input til en vigtig debat om
direktivet, som Kommissionen har inviteret til.
Jeg orienterede på lukket samråd i februar
udvalget om høringssvaret, men oplevede ikke på
det tidspunkt helt samme grad af interesse.
2. Vandrammedirektivet fortsætter efter
2027
Der er mange vinkler i vores høringssvar, som
ikke er blevet nævnt i den offentlige debat.
Ministeriet skriver bl.a., at direktivet danner en
virkningsfuld ramme for indsatsen for at sikre et
godt vandmiljø. Vigtigheden af direktivets krav
om ikke-forringelse fremhæves også.
Det fremgår også, at direktivet på visse områder
bør opdateres. Klimaforandringer som stigende
temperaturer og mere regn i vandområderne
giver nye udfordringer. Der var ikke det samme
fokus på klima i 2000, da direktivet blev
vedtaget, som der er i dag.
3
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 545: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 24/4-19 om overholdelse af miljømålene i vandrammedirektivet, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AØ
2050507_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
Jeg kan dog forstå, at der primært har været
interesse for den del af høringssvaret, der
omhandler direktivet efter 2027.
Det er en udbredt misforståelse, at
vandrammedirektivet slutter i 2027. Det er ikke
korrekt. 2027 er fristen for at nå direktivets
miljømål.
Vi skal fortsat udarbejde 6-årige vandplaner,
sikre vandmiljøet mod forringelse og skabe
løbende forbedringer efter 2027.
Ministeriet ønsker en drøftelse i EU af
situationen efter 2027. Det er ikke det samme
som at ønske slutdatoen generelt udskudt, som
det er blevet udlagt i pressen.
På den ene side skal vi i 2027 have opnået
direktivets miljømål. På den anden side får vi
løbende ny viden om vandmiljøets tilstand.
Vandmiljøindsatsen er med andre ord dynamisk.
Der er brug for klarhed om, hvordan vi skal
5
forholde os til en udvikling, der ikke var kendt, da
direktivet blev vedtaget.
3. Fastholdelse af ambitionsniveauet
Lad mig gøre det meget klart: Regeringen ønsker
at fastholde det overordnede ambitionsniveau i
vandrammedirektivet.
Men vi kan se, at det bliver meget svært at sikre,
at alle vandområder har opnået målopfyldelse for
alle kvalitetselementer i 2027.
Ingen medlemsstater er på nuværende tidspunkt
i mål. Kommissionen har da også tilkendegivet, at
det bliver meget udfordrende.
Derfor mener jeg, at vi sammen med
Kommissionen må lægge en realistisk plan for,
hvordan medlemsstaterne kan komme i mål.
Direktivets undtagelsesbestemmelser bør
anvendes, når det af forskellige grunde ikke er
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 545: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 24/4-19 om overholdelse af miljømålene i vandrammedirektivet, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AØ
2050507_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
realistisk at komme i mål. Og der skal selvfølgelig
foretages en konkret vurdering i de enkelte
vandområder.
Vi åbner ikke for, at medlemsstaterne skal kunne
gøre brug af alle direktivets
undtagelsesbestemmelser. Men derimod at der
skal være mulighed for at bruge bestemmelsen
om fristforlængelse på udvalgte områder. På den
måde fastholder vi ambitionsniveauet, men
medlemsstaterne får lidt længere tid på udvalgte
områder.
Hvis ikke vi vil se udfordringerne i øjnene og
fastholder den nuværende tidsramme uden at
erkende, at medlemsstaterne ikke kan følge med,
så gambler vi med opbakningen til selve
miljømålet. Og vi må se i øjnene, at der givetvis
vil være nogen, som ”kører over for rødt lys”
simpelthen, fordi de ikke kan følge med. Det
ønsker jeg ikke, hverken for vandmiljøets eller
erhvervets skyld.
Vores vandmiljø er nemlig afhængigt af, at alle
yder en indsats. Vi kan således kun opnå god
økologisk tilstand i kystvandene, hvis de andre
lande i regionen så-at-sige yder deres del af
indsatsen.
4. Hvorfor er det ikke muligt at komme i
mål inden 2027?
Jeg mener, vi skal være ambitiøse med at arbejde
for at nå målene i vandrammedirektivet.
Jeg tror dog også, at vi i et historisk perspektiv
har undervurderet, hvor ambitiøst
vandrammedirektivet rent faktisk er, og hvor dyrt
det ville blive at implementere, da man
forhandlede direktivet på plads.
Der er tale om tunge indsatser, og der findes ikke
hurtige løsninger, men derimod et langt, sejt træk
for et bedre vandmiljø.
7
8
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 545: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 24/4-19 om overholdelse af miljømålene i vandrammedirektivet, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AØ
2050507_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
I den planperiode, vi befinder os i nu, er der
indsatser, der medfører omkostninger for ca. 6,2
milliarder kroner. Indsatsen for at hindre
næringsstoffer i vandmiljøet udgør ca. halvdelen
af udgiften. Det er enorme summer, der skal til,
og det tager tid at udrulle indsatserne.
De lavest hængende frugter er for længst plukket,
og det bliver sværere og økonomisk mere
indgribende at hente de sidste tons.
Vi er i gang med en meget omfattende udvikling
af det faglige grundlag. Det er derfor for tidligt at
vurdere, hvor det lander, men det er sandsynligt,
at vi også til 3. planperiode vil have betydelige
indsatsbehov.
Hvor meget ekstra tid der bliver behov for, ved vi
ikke endnu, men der vil blive behov for mere tid
på udvalgte områder, af praktiske, tekniske eller
økonomiske årsager.
Direktivets princip om ikke-forringelse sikrer
mod tilbagefald i vandmiljøtilstanden. Der vil
9
derfor ikke blive tale om øget algevækst og
fiskedød.
Det er en fælleseuropæisk udfordring at skabe et
godt vandmiljø. Og jeg vil hellere give nogle
ekstra år til at nå det, og sikre grundlaget for, at
alle EU-medlemslande løfter i flok end at risikere,
at vi ikke når det.
Det handler ikke om partifarve, og om hvem der
har gjort hvad, hvornår. Det handler om at sikre
opbakning til målsætningen og lægge en
realistisk plan for, hvordan vi når hen til målet.
10