Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 544
Offentligt
2050497_0001.png
Kemikalier
Ref. Julkr
Den 26. april 2019
Status 2018 for Pesticidstrategi 2017
2021
Venstre, Konservative, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti indgik d. 21. april 2017 Aftale om Pesticidstrategi 2017-2021. Aftalen er
udmøntet i Pesticidstrategi 2017-2021, som samtidig er Danmarks nationale handlingsplan for
bæredygtig anvendelse af pesticider.
Af aftalen fremgår, at der hvert år skal udarbejdes et statusnotat for implementering af strategien til
miljø- og fødevareministeren og Folketinget. Dette notat præsenterer status for indsatserne i 2018.
Gennemførelsen af initiativerne sikres af en tværministeriel styregruppe bestående af Miljø- og
Fødevareministeriet og SKAT.
D. 11. januar 2019 blev Pesticidstrategien suppleret med en tillægsaftale, som har til formål at sikre
drikkevandet bedre mod pesticider. Denne tillægsaftale er ligeledes indgået mellem Venstre,
Konservative, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti. Med tillægsaftalen er der blevet tilføjet punkter til den fremtidige implementering. De
tilføjede punkter gennemgås ligeledes i teksten herunder, men status for implementeringen af dem vil
først fremgå af statusnotatet for 2019.
Hovedkonklusioner - indsatser i Pesticidstrategi 2017-2021
Udover de forsinkelser, som aftaleparterne har været orienteret om herunder Gartnerivejledningen og
Bekæmpelsesmiddelstatistikken 2017, er indsatserne i strategien gennemført som planlagt. Herunder
gennemgås de enkelte indsatsområder.
Målsætning om reduceret pesticidbelastning.
Pesticidafgiften blev i 2013 omlagt pga. et ønske om at mindske belastningen fra pesticider. Formålet
med omlægningen var, at der skulle substitueres fra belastende til mindre belastende midler ved at
gøre afgiften til en differentieret afgift, som er fastsat af de enkelte midlers belastning af sundhed og
miljø. Samtidig blev der opsat mål om, at pesticidbelastningsindikatoren (PBI) baseret på salgstal
skulle være faldet til 1,96 i 2015, svarende til en reduktion på 40 % ift. det beregnede niveau for 2011.
Målet blev gentaget i Aftale om pesticidstrategi 2017-2021, hvor det også blev besluttet, at
aftaleparterne (V, K, LA, DF, S, RV og SF) skulle mødes i 2018 for at indgå en evt. supplerende aftale
om mulig revision af målsætningen for reduktion af pesticidbelastningen og evt. revision af afgiften på
baggrund af en evaluering af pesticidafgiften.
Miljøstyrelsen og Miljø- og Fødevareministeriets departement har i løbet af 2017 og 2018 derfor
udarbejdet en samlet evaluering at pesticidafgiften. Evalueringen er baseret på en teknisk udredning
fra IFRO (Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet (og AGRO (Institut
for Agroøkologi, Aarhus Universitet).
Evalueringen viser, at afgiften har medført de forudsatte substitutioner, da der er sket et skift til
mindre belastende pesticider, uden at det er blevet urentabelt at producere afgrøderne i Danmark.
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København K
Tlf. 72 54 40 00
• CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 544: Statusnotat for 2018 for Aftale om Pesticidstrategi 2017-2021
Ydermere viser evalueringen, at PBI for salgstal i 2016 er opgjort til 1,4, og målsætningen er dermed
formelt opfyldt. For forbrugstal viser evalueringen imidlertid, at niveauet er højere end målsætningen,
da PBI for forbrug er på 2,2. Det betyder, at der er forskelle i belastningen målt på salg og forbrug af
pesticider. Det formodes, at forskellene fortsat skyldes, at der i forbindelse med afgiftsomlægningen
blev hamstret pesticider.
Evalueringen er offentliggjort d. 1. juni 2018. Sideløbende med offentliggørelsen har der været en
teknisk gennemgang af evalueringen for aftaleparterne samt diskussion om, hvorvidt der skulle
justeres ved sammensætningen af afgiften eller målsætningen for PBI. Forskere fra Københavns
Universitet og Århus Universitet har beregnet en fremskrivning af det forventede forbrug. Resultatet af
fremskrivningerne peger på, at den fremtidige PBI med den nuværende pesticidafgift vil stabilisere sig
på et niveau mellem 1,6 og 1,8. Den fremtidige pesticidbelastning vil imidlertid være sårbar for
ændringer i kornprisen, listeprisen for pesticider, hvilke pesticider der er tilgængelige samt graden af
integreret plantebeskyttelse (IPM). Det er ikke muligt for forskerne at fremsige, hvornår belastningen
er stabiliseret på dette niveau, og niveauet er betinget af opfyldelse af de givne forudsætninger. Det er
Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at den nuværende pesticidafgift fortsat er et effektivt middel
til reduktion af pesticidbelastningen, og at den nuværende målsætning fortsat er ambitiøs. Før den
nuværende målsætning er afspejlet i forbrugstallene, er det for tidligt at fastlægge en ny målsætning.
I forbindelse med indgåelsen af tillægsaftalen er det besluttet at fortsætte med en uændret
afgiftssammensætning og målsætning. I stedet er det aftalt, at der gennemføres en fornyet evaluering
af målsætningen og pesticidafgiften i 2020, og på den baggrund drøftes behovet for en eventuel
justering af målsætningen og pesticidafgiften. Herunder ønsker aftaleparterne at se på, om nye
teknologier kan fremmes og pesticidafgiften justeres.
Bekæmpelsesmiddelstatistik 2017, der omfatter beregning af pesticidbelastningsindikator,
behandlingshyppighed og fladebelastning for både solgte mængder og forbrug (indberettede
sprøjtejournaler) er forsinket på grund af en fejl i indberetningen fra et firma og er endnu ikke
offentliggjort.
Godkendelse af pesticider
EU aktivstoffer
Der er i 2018 vedtaget fornyet godkendelse af 19 aktivstoffer og ikke fornyet godkendelse af 11
aktivstoffer i EU, desuden er anvendelsen blevet begrænset på flere aktivstoffer, herunder tre
neonikotinoider.
EU-indsatsen
Deltagelse i EU- og Nord-zone-samarbejdet har medvirket til udvikling og harmonisering af
godkendelsesområdet. Zonesamarbejdet, deltagelse i EU-møder, arbejdet med faglige og
administrative vejledninger og arbejdet med hormonforstyrrende stoffer er udført som planlagt.
Miljøstyrelsen har prioriteret kommentering af væsentlige EU-vejledninger og aktivstofvurderinger.
AGRO har gennem deltagelse i EPPO-paneler, arbejdsgrupper og workshops medvirket til udvikling af
guidelines og standarder for forsøgsudførelse og evaluering. AGRO har ved deltagelse i EUs Efficacy
Evaluator-gruppe medvirket til harmonisering af effektivitetsvurderinger af pesticider. Et revideret
guidance dokument for krav til effektivitetsdata blev publiceret primo 2018. Deltagelse i NORBARAG-
møderne sikrer en opdatering af viden om resistensudvikling i Nordzonen.
Fødevarer og foder
Fødevarestyrelsens deltagelse i EU-arbejdet for fastsættelse af maksimal-grænseværdier har fokus på,
at de foreslåede maksimalgrænseværdier for pesticidrester i foder og fødevarer er sat på det lavest
mulige niveau. Det betyder, at alle forslag til grænseværdier gennemgås nøje både med hensyn til
fødevaresikkerhed og med hensyn til at sikre, at grænseværdien er fastsat på det lavest mulige niveau
ud fra de indsendte data.
Danmark har i forbindelse med alle foreslåede maksimalgrænseværdier vurderet, om der kunne være
risiko for kombinationseffekter. Denne type vurdering indgår endnu ikke i den fælles EU-vurdering af
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 544: Statusnotat for 2018 for Aftale om Pesticidstrategi 2017-2021
foreslåede maksimalgrænseværdier. Fødevarestyrelsen og DTU Fødevareinstituttet har i 2018 deltaget
aktivt i arbejdet med en fælles EU-metode til vurdering af mulige kombinationseffekter.
Arbejdet omkring fastsættelse af maksimalgrænseværdier for specifikke foderafgrøder er fortsat på
standby, da det i øjeblikket er nedprioriteret fra EU-Kommissionens side.
National indsats
I 2018 er der truffet afgørelse for 119 godkendelsessager, heraf 74 sager om sprøjtemidler til mindre
anvendelse, paralleller og dispensationer. Fødevarestyrelsen bidrager med vurderinger i forhold til
fødevaresikkerhed. Arbejdet bidrager til fornuftig og sikker brug af pesticider og dermed en nedsat
belastning af sundhed og miljø.
Miljøstyrelsens mål for overholdelse af sagsbehandlingstider blev ikke helt opfyldt i 2018.
Forsinkelserne skyldes hen højere personaleomsætning, som kan tilskrives beslutning om udflytning
af Miljøstyrelsen til Odense.
Der er i 2018 godkendt 1 middel med et nyt aktivstof på baggrund af de ændrede krav til
langtidsstudier, som følge af langsom nedbrydning af aktivstoffet eller dets nedbrydningsprodukter.
Der er i 2018 indført forbud mod sprøjtning med glyphosat før høst i visse konsumafgrøder.
Der var i 2018 ikke afsat midler til indsatsen til fremme af alternative pesticider. Der var derfor ikke
projektopslag i 2018.
AGRO har i 2018 vurderet de erhvervsøkonomiske konsekvenser af et eventuelt forbud mod
anvendelse af 16 specifikke aktivstoffer.
Varslingssystem for udvaskning af pesticider til grundvand (VAP):
Rapporten fra perioden juli 2015 til juni 2017 er endnu ikke offentliggjort, men orientering vil
blive sendt til Miljø- og fødevareudvalget.
Bevillingen til etablering og drift af den nye testmark ved Lund udløb i 2018. Marken ved Lund
videreføres og i stedet sættes den mindst følsomme sandmark på Tylstrup i bero. Da den anden
sandmark på Jyndevad har vist sig at være den mest følsomme sandmark og denne mark er
brugt som reference til at identificere de særligt følsomme sandjorder, vurderes det
hensigtsmæssigt at pesticidmidler til sandjorder testes på Jyndevad. Marken i Tylstrup skal
stadig testes for forskellige kemiske parametre, men der analyseres ikke for pesticider på denne
ene mark.
Justerede vurderingsprincipper
Der er ikke indkommet nogen ansøgninger om at benytte de justerede vurderingsprincipper ift.
fastsættelse af nye kravværdier i grundvand for visse nedbrydningsprodukter eller for at teste
ikke-godkendte pesticider i VAP.
Der er gennemført to projekter om differentierede godkendelser: Projekt 1: Pesticider tilladt til
brug i Boringsnære Beskyttelsesområder i Holland, Sverige og tre tyske delstater og projekt 2:
Identifikation af pesticider med lav udvaskningsrisiko. Begge projekter er offentliggjort.
Screening for flere stoffer i grundvandsovervågningen
Aftaleparterne modtog i 2018 Vandpanelets anbefalinger om pesticider i
grundvandsovervågningen. Med tillægsaftalen er det besluttet, at følge Vandpanelets
anbefalinger. Der iværksættes derfor massescreening af grundvand i 2019, og der afsættes
midler til at udvikle analysemetoder for relevante stoffer. Desuden afsættes der midler til at
følge eventuelle stoffer med fund over kravværdien i de efterfølgende år. Der afsættes samlet 9
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 544: Statusnotat for 2018 for Aftale om Pesticidstrategi 2017-2021
mio.kr. om året i perioden 2019-2022 på finansloven til formålet. Såfremt der findes stoffer
over kravværdien i overvågningen, vil stofferne blive revurderet ift., om der skal ske
begrænsninger i anvendelsen, om stofferne skal forbydes, eller om stofferne skal efterprøves i
VAP.
Aftaleparterne er i 2018 orienteret om resultaterne af screening for desphenyl-chloridazon,
methyl-desphenyl-chlridazon og 1,2,4 triazol i grundvandsovervågningen.
BNBO-Handlingsplan erstattes af reduceret risiko for nedsivning af pesticider i
boringsnære beskyttelsesområder
Arbejdet med en BNBO-handlingsplan blev i første omgang udskudt grundet de politiske
forhandlinger om håndtering af pesticider i BNBO. I forbindelse vedtagelsen af tillægsaftalen
blev det besluttet at, at kommunerne skal pålægges at gennemgå alle BNBO på baggrund af en
opdateret vejledning om risikoen ved at anvende pesticider i BNBO. Kommunerne skal i første
omgang træffe de nødvendige risikoafværgende foranstaltninger ved at anvende § 24 og § 26 a i
Miljøbeskyttelsesloven. Efter tre år evalueres indsatsen. Såfremt kommunerne ikke er kommet i
mål med beskyttelsen mod forurening af BNBO, er aftaleparterne enige om at gennemføre et
generelt forbud mod sprøjtning i BNBO.
Der er udarbejdet udkast til notat om BNBO-udpegning og eksempler på tiltag i BNBO samt
udvikling af spørgeramme for opgørelse af den kommunale indsats i BNBO. Arbejde med
revision af BNBO-vejledningen er sat i gang.
Målrettet kontrol
Kontrol af brug af pesticider
Der er gennemført syn af ca. 11.400 sprøjter. Alle synsmedarbejdere har gennemført
opdateringskursus af 1 dags varighed og vejledningen om syn af sprøjter er blevet opdateret, så
Danmark fremadrettet følger en ny ISO-standard for syn af sprøjter. Landbrugsstyrelsen har
fundet overtrædelser hos ca. 5 % af jordbrugerne, og disse håndhæves af Miljøstyrelsens
Kemikalieinspektion.
Der er udstedt næsten 25.000 autorisationer i IT-systemet MAB (Miljøstyrelsens
Autorisationssystem for brug af bekæmpelsesmidler). Autorisationerne er udstedt til personer,
der gasser muldvarpe/mosegrise, og sprøjteførere af pesticider. MAB er udviklet til også at
indeholde et modul til brug for aflæggelse af prøve for G1- autorisationer (muldvarpegassere)
og til at indeholde et modul for autorisation af virksomheder, der forhandler pesticider.
IT-systemet til jordbrugernes indberetning af deres pesticidforbrug
(Sprøjtejournalindberetning
SJI) kører stabilt. Miljøstyrelsen vil udtage et antal
virksomheder til opfølgning på manglende indberetning.
Landbrugsstyrelsen udfører på vegne af Miljøstyrelsen en risiko- og dialogbaseret kontrol med
opbevaring og brug af bekæmpelsesmidler i landbrug, gartnerier, planteskoler, golfklubber,
maskinstationer og på offentlige arealer.
Landbrugsstyrelsen foretog i kontrolåret 2017/2018 i alt 708 pesticidkontroller. Resultaterne
fra kontrollen 17/18 viste, at der blev konstateret én eller flere overtrædelser på 238 kontroller
svarende til 34 %. For kontroller udtaget tilfældigt i krydsoverensstemmelses-kontrollen var
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 544: Statusnotat for 2018 for Aftale om Pesticidstrategi 2017-2021
overtrædelsesprocenten 26 %, hvilket er 2 % højere end i det foregående år. I den
risikobaserede kontrol var overtrædelsesprocenten 46 %.
De foreløbige tal for kontrolåret 18/19 tyder på, at overtrædelsesprocenten bliver en smule
højere end tidligere (år 17/18), og som tidligere ses en tydelig overrepræsentation af
overtrædelser på kontroller, som er udvalgt manuelt på baggrund af en risikovurdering af, hvor
der forventes at være overtrædelser. Her er overtrædelsesprocenten ca. 55 %, hvor den er 25 %
for kontroller udtaget tilfældigt i forbindelse med krydsoverensstemmelse. Kontrolåret 18/19 er
dog endnu ikke afsluttet, og resultatet kan derfor ændre sig, når de endelige tal foreligger.
Opgørelsen viser, at hovedparten af de konstaterede overtrædelser vedrører besiddelse af
ulovlige midler, som tidligere har været godkendte i Danmark, og overtrædelser af reglerne om
vask og påfyldning af sprøjter.
Kontrol med salg og import af pesticider
Kemikalieinspektionen fører løbende kontrol med forhandlere af pesticider. Tilsynet foregår i
hele landet hos forhandlere og importører. Der kontrolleres for, om midlerne er godkendte
samt for opbevaringen og salget af giftige og meget giftige pesticider. I perioden fra medio 2017
til primo 2019 har Kemikalieinspektionen, jf. pesticidaftalen 2017-21, skærpet kontrollen med
forhandlere af pesticider til erhvervsmæssig brug, så alle forhandlere er kontrolleret på 2 år.
Formålet er at forebygge ulovligt salg af pesticider. Målet er at nedbringe
overtrædelsesprocenten fra 30 % til 5 %.
Kemikalieinspektionen forventer at have gennemført kontrol med alle forhandlere af pesticider
til erhvervsmæssig brug indenfor 2 år til maj 2019. I kontrollen i 2018 blev der gennemført 96
tilsyn hos forhandlere af pesticider til erhvervsmæssig brug. Hos 15 (15,3 %) af forhandlerne
blev der fundet pesticider, som tidligere havde været lovlige, men nu ikke mere må sælges. Til
sammenligning blev der i 2016 fundet overtrædelser hos 15 ud af 50 forhandlere (30 %), som
havde pesticider stående, som de ikke mere måtte sælge. I 2017 havde 9 ud af 97 kontrollerede
forhandlere (9,3 %) pesticider stående, som ikke mere må sælges. Overtrædelsesprocenten er
således faldende fra 2016. Målet med, at alle forhandlere er kontrolleret, bliver opfyldt, men
målet om at nå en overtrædelsesprocent på 5 % er ikke opfyldt på nuværende tidspunkt.
Skattestyrelsen overvåger løbende importen fra tredjelande i forhold til, om der er tale om
godkendte midler, og om det er registrerede virksomheder, der foretager importen og salget.
Informationen anvendes både i forbindelse med kontrol af afgiftsregistrerede virksomheder
samt ved tilsyn hos ikke-registrerede importører. Skattestyrelsen kontrollerede i 2018 51
virksomheder
heraf 13 kontroller hos registrerede virksomheder og 38 hos uregistrerede. Der
er fundet fejl i 29 % af kontrollerne
typisk regnskabsfejl såsom fejl i sats eller antal,
bogføringsfejl, lagersvind eller misforståelse af reglerne. Der er i perioden reguleret for godt 1,7
mio. kr. netto i afgift.
Skattestyrelsen overdrager fund af ikke-godkendte midler til Miljøstyrelsen til videre
foranstaltning og evt. håndhævelse.
I april og oktober 2018 er der foretaget en målrettet kontrol ved grænsen med deltagelse fra
Skattestyrelsen og Toldstyrelsen. Afgiften kontrolleres også som en del af den løbende
grænsekontrol hos Toldstyrelsen. I 2018 blev der fundet ulovlige midler ved 16 kontroller.
5
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 544: Statusnotat for 2018 for Aftale om Pesticidstrategi 2017-2021
Pesticidrester i foder og fødevarer
Fødevarestyrelsen fører kontrol med virksomhederne og analyserer løbende foder og fødevarer
på det danske marked for indhold af rester af pesticider
og offentliggør resultaterne.
Analysemetoderne er blevet udvidet, så der kan testes for flere stoffer i foder og fødevarer, og så
det er muligt at afgive analysesvar fra dag til dag, fx i forbindelse med skærpet importkontrol,
hvor varerne tilbageholdes, indtil de kan frigives på baggrund af et analysesvar. I
Fødevarestyrelsens kontrol har der bl.a. været særlig fokus på importerede fødevarer, og
specielt i importkontrollen har der været fokus på særlige problemafgrøder og
oprindelsessteder ved udtagning af målrettede prøver blandt andet i Københavns lufthavn.
Resultaterne danner grundlag for sanktionering ved overskridelser af grænseværdierne og vil
kunne danne baggrund for en forebyggende indsats i forhold til pesticidrester - bl.a. rådgivning
af avlere. Endvidere kan resultaterne danne baggrund for information til forbrugere og erhverv
med henblik på forbedrede muligheder for at efterspørge og distribuere produkter med lavere
restindhold af pesticider. Aktiviteterne vedrørende pesticidrester i foder og fødevarer
medvirker til at sikre et højt niveau af fødevaresikkerhed.
Indsamling af viden gennem forskningsprogrammet
Der blev i 2017/2018 modtaget 22 forskningsansøgninger, hvor der er givet tilsagn til syv af
projekterne. Det samlede tilskud i 2018 var på 14,4 mio. kr. Seks rapporter fra afsluttede
projekter er blevet publiceret i 2018 på Miljøstyrelsens hjemmeside.
Bekæmpelsesmiddelforskningskonferencen holdes hvert andet år og blev afholdt i januar 2018,
hvor nystartede og afsluttede projekter blev præsenteret. Resultaterne fra de afsluttede
projekter er vurderet i forhold til Pesticidstrategi 2017-2021, implementeret ved direkte
anvendelse i godkendelsesordninger for pesticider og biocider, når dette har været relevant, og i
relevant omfang præsentereret og anvendt i EU, hos f.eks. EFSA og ECHA.
Oplysning, rådgivning og vejledning
IPM - integreret plantebeskyttelse
Der er gennemført 9 IPM projekter i 2018 med hovedsigte på kortlægning af nogle typer af
herbicidresistens, opdatering af IPM hjemmeside og IT platform til varsling og monitering,
alternativer til vækstregulering i væksthuse, rensning af returvand og indsats mod
pesticidrester i kartofler.
Partnerskab om præcisionssprøjtning er blevet etableret i 2018 på et kick-off møde i april
måned. Der er nu 120 medlemmer af partnerskabet og der blev i 2018 gennemført i alt 16
projekter i regi af Partnerskab om Præcisionssprøjtning.
I forbindelse med forhandlingerne om tillægsaftalen i efteråret og vinteren 2018/19 er
aftaleparterne blevet præsenteret for en resistenshandlingsplan. Resistenshandlingsplanen er
udarbejdet af Miljø- og Fødevareministeriets departement på baggrund af input fra
Miljøstyrelsen og Aarhus Universitet. Det er besluttet, at den skal gennemføres med de
foreslåede initiativer. Som følge af dette tilføres implementeringsarbejdet med 5 mio. kr. årligt i
3 år fra 2020-2022 således, at der med den eksisterendes indsats er i alt 21,9 mio.kr. i de
kommende 4 år.
Ydermere er det besluttet at indføre et IPM pointsystemskema på bedriftsniveau, så det kan
kontrolleres om landmanden anvender IPM principperne. Der gennemføres en analyse af
baseline af sædskiftet hos forskellige bedriftstyper til udvikling af et sædskifteindeks. På
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 544: Statusnotat for 2018 for Aftale om Pesticidstrategi 2017-2021
baggrund af baseline-projektet, skal det senere drøftes i aftalekredsen, hvilke mulige krav der
kan fastsættes for de områder, hvor der er behov for ændringer i den nuværende
sædskiftepraksis. De administrative byrder ved de obligatoriske krav vil blive modsvaret af en
tilsvarende lettelse for erhvervet, inden kravet sættes i kraft i 2020.
Brug af pesticider på offentlige arealer
Miljøstyrelsen opgør pesticidforbruget på offentlige arealer hvert tredje år på baggrund af
indberetninger fra kommuner, stat og regioner. Der blev i 2017/2018 udarbejdet en statistik
over udviklingen i pesticidforbrug på offentlige arealer i 2016. Miljøstyrelsen offentliggjorde
rapporten i februar 2018. Efter offentliggørelsen af rapporten, har en kommune meddelt
Miljøstyrelsen, at kommunen beklageligvis har indberettet en forkert mængde forbrugte
pesticider. Miljøstyrelsen valgte at rette fejlen med et supplerende rettelsesark til rapporten og
aftaleparterne blev orienteret herom. Opgørelsen viser, at forbruget af pesticider på offentlige
arealer samlet set er steget med 10 % fra 2013 til 2016, og der er sket et samlet fald på 90 %
siden første opgørelse i 1995. Pesticidforbruget på de offentlige arealer udgør fortsat kun ca. 1
promille af det samlede pesticidforbrug, og det vurderes, at forbruget nu har nået et relativt
stabilt lavt niveau. Det betyder, at det kan være vanskeligt at drage entydige konklusioner om
tendensen i udviklingen. Der er gennemført 11 kontroller hos kommunerne.
Landbrugsstyrelsen har fundet overtrædelser af pesticidreglerne hos syv af kommunerne.
For at få mere viden om udfordringer og gode erfaringer i kommunerne om brugen af
pesticider, er der igangsat en interviewundersøgelse af en række kommuner. Projektet er
forsinket, men resultatet af projektet, som Københavns Universitet står for, forventes nu at
foreligge i første halvdel af 2019.
Der er afholdt to heldagsseminarer med oplæg og praktisk demonstration af forskelligt teknisk
udstyr til bekæmpelse af ukrudt på belægninger fx ved brug af damp og varmt vand.
Færre pesticider på golfbaner
Der blev i 2013 indført belastningsloft på golfbanerne via en bekendtgørelse. Den seneste
opgørelse af oplysninger om golfbanernes indberettede pesticidforbrugsdata har vist et fald i
pesticidforbrug på 58 % og et fald i pesticidbelastning på 45 % i perioden 2013-2017. Der er i
samarbejde med golfbranchen og en undervisningsinstitution i 2018 igangsat et projekt om
rådgivning og efteruddannelse af greenkeepere inden for IPM, som afsluttes i 2019.
Landbrugsstyrelsen har på baggrund af en risikobaseret udvælgelse af 15 golfbaner gennemført
en dialogbaseret kontrol på disse og fundet overtrædelser på ni af disse golfbaner det vil sige
overtrædelser af pesticidreglerne på 60 % af de kontrollerede golfbaner. Overtrædelserne var
typisk relateret til kravene i Vaskepladsbekendtgørelsen. Kun en golfbane har indberettet et
pesticidforbrug for 2017, der overskrider belastningsloftet i 2017.
Indsatsen om at reducere risiko for nedsivning af pesticider i BNBO ved erhvervsmæssig brug
af pesticider omhandler også golfbaner.
Mindre salg af pesticider til private haver
Med tillægsaftalen er aftaleparterne enige om, at private fremadrettet kun må købe og anvende
pesticider, der sælges som klar-til-brug eller er midler med lav risiko f.eks. pelargonsyre.
Forbuddet træder i kraft den 1. juli 2020.
7
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 544: Statusnotat for 2018 for Aftale om Pesticidstrategi 2017-2021
Der blev i 2018 gennemført en brugerundersøgelse af havebrugeres forbrug af - og holdning til
brug af pesticider i private haver. Undersøgelsen dannede baggrund for en
informationskampagne på sociale medier og i pressen. Der blev indhentet fagligt bidrag til brug
af alternative metoder til pesticidanvendelse til opdatering af Miljøstyrelsens hjemmeside til
brug for kampagnen i 2019.
Statistikken over det private forbrug af pesticider viste et samlet salg på 20.001 kg aktivstoffer,
hvilket er det laveste salg af pesticider til private haver i de 11 år, opgørelsen er blevet lavet.
Opgørelsen viste også, at andelen af klar-til-brug midler for 2017 ligger på 24 %. Hvilket er et
fald i forhold til de to foregående år, hvor de i 2016 og 2015 lå på henholdsvis 26 og 32 %. I
2016 lignede det ellers en stigning i andelen af klar-til–brug midler, til en andel på 62 %, dette
skyldes en fejlregistrering af produktet. Koordinering af fejlen betød, at klar-til brug andelen er
justeret til 26 % for 2016.
8