Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 53
Offentligt
Notatark
Sagsnr.:09.02.15-K04-3-18
Sagsbehandler
Vibeke Volmers
Dato: 9. marts 2018
Tilsynsindsats Hjarnø Havbrug
Da vi blev gjort opmærksomme på, at nogle lystfiskere havde fanget sølvlaks i farvandet ved
Horsens Fjord, og at de angiveligt skulle stamme Hjarnø Havbrug, undersøgte vi først, om op-
dræt af sølvlaks var i overensstemmelse med havbrugets tilladelse eller om der var grundlag
for at håndhæve efter miljøbeskyttelsesloven og i givet fald hvilke håndhævelseskridt.
Der har været mange udtalelser i pressen om, at havbrugets opdræt var ulovligt og at der ikke
var de nødvendige tilladelser. Det skal præciseres, at kommunen i denne sag alene har ansva-
ret for og kompetencen til at dække forhold vedrørende miljøbeskyttelsesloven. Det betyder,
at vi alene kan/skal vurdere om havbruget har ovetrådt sin miljøgodkendelse/tilladelse.
I den aktuelle sag er tilladelsens vilkår 4, 6 og 27 relevante.
I vilkår 4 står, at myndigheden skal orienteres mindst 14 dage før udsætning af fisk. Det er ik-
ke sket, og det er blevet indskærpet over for virksomheden, at det skal ske fremover. Der er
altså tale om en overtrædelse af vilkåret, men det har ikke miljømæssige konsekvenser.
Vilkår 6 står der, at der kun må udsættes virusfri laksefisk fra virusfrie dambrug, og at sund-
hedsdokumentation herfor skal vises på vores forlangende. Da sølvlaks er laksefisk er de altså
tilladte i forhold til miljøgodkendelsen. Vi forlangte at se denne dokumentation, men fik den
først efter at vi havde rykket for den. Dokumentationen kom i form af fødevarestyrelsens god-
kendelse af, at de importerede sølvlakseæg var sygdomsfrie. Den sene fremsendelse blev også
påtalt i førnævnte indskærpelse. Vilkåret er dermed overholdt.
Vilkår 27 omhandler den årlige indberetning, og her fremgår det af vilkåret, at det skal oplyses
med vægt og antal, hvad der er sat ud. Der er ikke specifikt krav om, at udsætningen skal op-
gøres på fiskearter. Det fremgår heller ikke noget sted af lovgivningen, at en sådan opdeling
skal finde sted. Af opgørelsen fremgår det, at der er udsat 128.000 regnbueørreder i 2016.
Havbruget har hertil oplyst, at de to fiskearter er slået sammen og alle indberettet som regn-
bueørreder. Det er noget rod, men ikke i strid med nogen regler.
Hvis
der derimod er udsat 128.000 ørreder og
også
14.000 sølvlaks, som det har været anty-
det i pressen, så er sagen langt mere alvorlig, for så betyder det samtidigt, at der også er
brugt mere foder end oplyst. Men det skal understreges, at det alene er påstande, der har ver-
seret i pressen.
Da vi modtog de første berigtigende oplysninger fra havbruget, var der ikke oplysninger om,
hvor de importerede sølvlakseæg var blevet udklækket. Havbrugets konsulent har på vores
spørgsmål oplyst, at de er blevet klækket på Hundshage Klækkeri. Klækkeriet er ikke miljø-
godkendt endnu. Det er en overtrædelse af miljøbeskyttelseslovens § 33 at påbegynde god-
kendelsespligtig virksomhed uden miljøgodkendelse, men dette forhold var allerede under lov-
liggørelse. Vi modtog en ansøgning om miljøgodkendelse i september 2017, men har endnu
ikke færdigbehandlet den.
Klækkeriet er i princippet Hjarnø Havbrug A/S uvedkommende, idet Hundshage Klækkeri og
Hjarnø Havbrug er to forskellige virksomheder. De har dog samme ejer nemlig Hjarnø Dam-
brug Holding Aps. Hvorfor de naturligt knyttes sammen.
Miljøtilsyn generelt
Det er fastsat i bekendtgørelse om miljøtilsyn, at godkendelsespligtige virksomheder skal have
et fysisk tilsyn mindst hvert tredje år
–
et såkaldt basistilsyn. Tilsynsfrekvensen kan øges og