Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 53
Offentligt
1951536_0001.png
Notatark
Sagsnr.:09.02.15-K04-3-18
Sagsbehandler
Vibeke Volmers
Dato: 9. marts 2018
Tilsynsindsats Hjarnø Havbrug
Da vi blev gjort opmærksomme på, at nogle lystfiskere havde fanget sølvlaks i farvandet ved
Horsens Fjord, og at de angiveligt skulle stamme Hjarnø Havbrug, undersøgte vi først, om op-
dræt af sølvlaks var i overensstemmelse med havbrugets tilladelse eller om der var grundlag
for at håndhæve efter miljøbeskyttelsesloven og i givet fald hvilke håndhævelseskridt.
Der har været mange udtalelser i pressen om, at havbrugets opdræt var ulovligt og at der ikke
var de nødvendige tilladelser. Det skal præciseres, at kommunen i denne sag alene har ansva-
ret for og kompetencen til at dække forhold vedrørende miljøbeskyttelsesloven. Det betyder,
at vi alene kan/skal vurdere om havbruget har ovetrådt sin miljøgodkendelse/tilladelse.
I den aktuelle sag er tilladelsens vilkår 4, 6 og 27 relevante.
I vilkår 4 står, at myndigheden skal orienteres mindst 14 dage før udsætning af fisk. Det er ik-
ke sket, og det er blevet indskærpet over for virksomheden, at det skal ske fremover. Der er
altså tale om en overtrædelse af vilkåret, men det har ikke miljømæssige konsekvenser.
Vilkår 6 står der, at der kun må udsættes virusfri laksefisk fra virusfrie dambrug, og at sund-
hedsdokumentation herfor skal vises på vores forlangende. Da sølvlaks er laksefisk er de altså
tilladte i forhold til miljøgodkendelsen. Vi forlangte at se denne dokumentation, men fik den
først efter at vi havde rykket for den. Dokumentationen kom i form af fødevarestyrelsens god-
kendelse af, at de importerede sølvlakseæg var sygdomsfrie. Den sene fremsendelse blev også
påtalt i førnævnte indskærpelse. Vilkåret er dermed overholdt.
Vilkår 27 omhandler den årlige indberetning, og her fremgår det af vilkåret, at det skal oplyses
med vægt og antal, hvad der er sat ud. Der er ikke specifikt krav om, at udsætningen skal op-
gøres på fiskearter. Det fremgår heller ikke noget sted af lovgivningen, at en sådan opdeling
skal finde sted. Af opgørelsen fremgår det, at der er udsat 128.000 regnbueørreder i 2016.
Havbruget har hertil oplyst, at de to fiskearter er slået sammen og alle indberettet som regn-
bueørreder. Det er noget rod, men ikke i strid med nogen regler.
Hvis
der derimod er udsat 128.000 ørreder og
også
14.000 sølvlaks, som det har været anty-
det i pressen, så er sagen langt mere alvorlig, for så betyder det samtidigt, at der også er
brugt mere foder end oplyst. Men det skal understreges, at det alene er påstande, der har ver-
seret i pressen.
Da vi modtog de første berigtigende oplysninger fra havbruget, var der ikke oplysninger om,
hvor de importerede sølvlakseæg var blevet udklækket. Havbrugets konsulent har på vores
spørgsmål oplyst, at de er blevet klækket på Hundshage Klækkeri. Klækkeriet er ikke miljø-
godkendt endnu. Det er en overtrædelse af miljøbeskyttelseslovens § 33 at påbegynde god-
kendelsespligtig virksomhed uden miljøgodkendelse, men dette forhold var allerede under lov-
liggørelse. Vi modtog en ansøgning om miljøgodkendelse i september 2017, men har endnu
ikke færdigbehandlet den.
Klækkeriet er i princippet Hjarnø Havbrug A/S uvedkommende, idet Hundshage Klækkeri og
Hjarnø Havbrug er to forskellige virksomheder. De har dog samme ejer nemlig Hjarnø Dam-
brug Holding Aps. Hvorfor de naturligt knyttes sammen.
Miljøtilsyn generelt
Det er fastsat i bekendtgørelse om miljøtilsyn, at godkendelsespligtige virksomheder skal have
et fysisk tilsyn mindst hvert tredje år
et såkaldt basistilsyn. Tilsynsfrekvensen kan øges og
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Opfølgning på samråd 24/1-18 om Hjarnø Havbrugs opdræt af sølvlaks
1951536_0002.png
afhænger af den miljørisikoscore, som skal vurderes for virksomhederne. Scoren fastsættes
ud fra tre parametre
–A
miljøledelse og systematik, B håndtering af kemikalier og farligt affald
samt C regelefterlevelse.
Miljøbeskyttelsesloven bruger ikke begrebet ”skærpet tilsyn”, men på
baggrund af den bereg-
nede score, kan der mellem basistilsyn hvert tredje år gennemføres såkaldt prioriterede tilsyn.
Sideløbende med fysiske tilsyn udføres administrative tilsyn som f.eks. at gennemgå virksom-
hedernes egenkontrol eller andre indberetninger.
Det er i miljøbeskyttelsesloven forudsat, at en væsentlig del af tilsynsindsatsen baseres på
egenkontrol og indberetninger.
Miljøtilsyn Hjarnø Havbrug A/S
Der er ført fysisk tilsyn med Hjarnø Havbrug hvert tredje år. Det er begrænset, hvad man får
ud af et fysisk tilsyn ved selve havbruget. Man kan tjekke antal og position af netbure, men ik-
ke antallet af fisk eller hvor meget foder og fækalier, der tabes til vandet. Tab af stoffer fra
imprægnering af nettene kan heller ikke ses, ligesom brugen af medicin heller ikke kan.
Det miljømæssigt betydende fra havbrug er udledningen af næringsstoffer fra foder og fisk,
medicin og imprægnering, og her er det alene virksomhedens egne registreringer og opgørel-
ser, der kan kontrolleres. De kontrolleres ved at sammenligne opgørelserne med tilladelserne.
Frekvensen for fysisk tilsyn på Hjarnø Havbrug kunne sættes op, men af grunde som er be-
skrevet ovenfor, vil det næppe gøre nogen forskel eller give et bedre kvalitet i tilsynet, at be-
søge havbrugene hyppigere.
Tilsyn og kontrol med havbrug sker derfor løbende, når der kommer oplysninger om driften,
men om disse oplysninger vurderes på kontoret hos havbrugsejer eller på kontoret på rådhu-
set er ligegyldigt i denne sammenhæng. Det er en tilsynsopgave, men ikke et fysisk tilsyn.
Hedensted Kommune er bekendt med, at der det seneste par år har været sygdom og udskift-
ning i virksomhedens ledelse. Det har ganske vist haft den konsekvens, at der har været et vi-
denstab og kontinuitetstab for så vidt angår driften, men det har ikke ført til, at de forhold,
som ligger inden for kommunens kompetenceområde, har ført til påtaler om overtrædelse af
lovgivning eller vilkår.
Konsekvenser og indsats fremover
Der er altid grund til at overveje om en virksomhed kan betragtes som troværdig i forhold til
indberetninger. Hedensted Kommune vurderer dog, at der ikke er tale om så væsentlige
uoverensstemmelser, at sagen kan ”bære” en
ændret/skærpet tilsynsindsats eller ligefrem po-
litianmeldelse. Retten ser som regel også på, om en overtrædelse har haft miljømæssige kon-
sekvenser eller økonomisk gevinst, og det er der ikke tale om i den aktuelle sag.
Virksomheden har allerede fået en indskærpelse for overtrædelse af vilkår 4
et forhold som i
mange andre situationer kun ville have ført til en henstilling.
For at undgå den seneste tids misinformation og/eller manglende information fremover, styr-
kes dialogen med virksomheden. Virksomheden har selv givet udtryk for, at den vil indføre et
kvalitetssystem, så der fremover ikke sker fejlagtige eller mangelfulde indberetninger. Det
kunne være en god anledning for os som myndighed, at bidrage til, at der laves relevante pro-
cedurer, som sikrer at vi får de nødvendige og korrekte oplysninger.
Det blev på samrådet MOF den 24. januar 2018 antydet, at Hedensted Kommune ikke havde
kontrolleret virksomhedens regnskaber bl.a. med henblik på at se, hvor meget foder, der var
blevet købt. Og det kan vi bekræfte, at vi ikke har. For det første har vi aldrig gjort det på no-
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Opfølgning på samråd 24/1-18 om Hjarnø Havbrugs opdræt af sølvlaks
1951536_0003.png
gen virksomheder, og for det andet kan vi ikke se, at dette skridt er hjemlet i miljøbeskyttel-
sesloven. Herudover kan det muligvis være i konflikt med retsbeskyttelsesloven.
Viden om indkøbt fodermængde ville heller ikke kunne dokumentere, hvor meget af det, der er
brugt på et havbrug, og endelig er tilsynsmyndighedens medarbejdere typisk ikke regnskabs-
kyndige.
Alt i alt mener vi, at vi har leveret den tilsynsindsats, der nødvendig og hjemlet i regelsættet
til miljøloven.
3