Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 53
Offentligt
1951533_0001.png
NOTAT
Den 9. oktober 2018
Opfølgning på samråd 24. januar om Hjarnø Havbrugs opdræt
af sølvlaks og afdækning af eventuelle lignende sager
På samråd den 24. januar 2018 i Miljø- og Fødevareudvalget om Hjarnø Havbrugs opdræt af sølvlaks
uden de rette tilladelser, tilkendegav daværende Miljø- og Fødevareminister Esben Lunde Larsen, at
der skulle gennemføres en kulegravning af forholdet om opdræt af sølvlaks i Hjarnø havbrug. Det blev
ligeledes tilkendegivet fra ministeren, at det skulle undersøges, om der findes andre lignende sager og i
givet fald følges op herpå.
Der henvises samtidigt til den tidligere ministers besvarelse af Alm. del spørgsmål nr. 423 og 429,
hvori det bekræftes, at kulegravningen udover Hjarnø havbrug omfatter en undersøgelse af om der er
andre lignende sager.
I notatets
kapitel 1
gengives indhentede oplysninger om Hjarnø havbrug, herunder:
Status for Hjarnø havbrugs manglende tilladelser til opdræt af sølvlaks efter Forordning
708/2007 om brug af fremmede og lokalt fraværende arter i akvakultur (RFO 708).
Status for opfølgning, herunder om mulig sanktionering af forholdet om manglende tilladelser
efter RFO 708 til opdræt af sølvlaks på Hjarnø havbrug.
Status for Hjarnø havbrugs autorisation som akvakulturbrug og tilsynet hermed.
Status for Hjarnø havbrugs dyresundhedsmæssige certifikater og tilsynet hermed.
Status for Hjarnø havbrugs manglende placeringstilladelse efter bekendtgørelse 1489 af 6.
december 2016 om etablering og drift af havbrug.
Videregivelse af Hedensted kommunes redegørelse for miljøtilsyn på Hjarnø havbrug.
I notatets
kapitel 2
gengives indhentede oplysninger om andre lignende sager om manglende
tilladelser efter RFO 708:
Status for lignende sager på andre akvakulturbrug om manglende tilladelser efter RFO 708.
Status for opfølgning på disse sager, herunder om mulig sanktionering af forholdet.
Status for etablering af fornødne myndighedsprocedurer for samarbejde og vidensdeling.
I notatets
kapitel 3
gengives herudover indhentede oplysninger om placeringstilladelser efter
bekendtgørelse 1489 af 6. december 2016 om etablering og drift af havbrug, herunder:
Oplysninger om hidtidig administration af placeringstilladelser.
Status for gennemgang af placeringstilladelser på eksisterende danske havbrug.
I
kapitel 4
findes en opsummering af de forudgående kapitler.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Opfølgning på samråd 24/1-18 om Hjarnø Havbrugs opdræt af sølvlaks
1951533_0002.png
./.
Den tidligere og nuværende Miljø- og Fødevareminister har svaret på en række MOF Alm. del
spørgsmål om sagen. Disse er vedlagt som
bilag 1
til nærværende notat. Nærværende notat supplerer
de oplysninger, der allerede fremgår af svarene på spørgsmålene.
Der henvises til den tidligere ministers besvarelse af Alm. del spørgsmål 123, for en generel
gennemgang af en række tilladelser som forudsættes ved havbrugsdrift, herunder placeringstilladelse,
miljøgodkendelse, autorisation som akvakulturbrug, dyresundhedsmæssige certifikater og tilladelse til
indførelse af ikke-hjemmehørende arter. I
bilag 2
til nærværende notat er gengivet en oversigt over
disse tilladelser, og notatets konklusioner med udgangspunkt i Hjarnø havbrug.
Miljø- og Fødevareministeriet har indhentet bidrag fra Miljøstyrelsen og Fødevarestyrelsen samt
Fiskeristyrelsen, der henhører under Udenrigsministeriet. Herudover har Hedensted kommune
bidraget i forhold til Hjarnø havbrug, jf.
bilag 3.
./.
./.
1. Samlet redegørelse for Hjarnø Havbrug
Oversigt over anlæg/produktionsenheder relateret til Hjarnø Havbrug A/S
Fødevarestyrelsen har fremsendt en gennemgang af de anlæg/produktionsenheder som
Fødevarestyrelsen har autoriseret og registreret i det Centrale Husdyrbrugs Register (CHR)
1
.
Hjarnø Havbrug A/S (CVR-nr. 16038784) ejer:
Hjarnø Havbrug (CHR-nr. 103483)
Havbruget Hundshage (CHR-nr. 103487)
Hundshage Klækkeri (CHR-nr. 121553)
+ 3 blåmuslingebrug
Ejeren af Hjarnø Havbrug A/S (ifølge CVR) ejer også:
Hjarnø Dambrug Holding Aps (CVR-nr. 70311615), som har en opskæringsvirksomhed med
CHR-nr. 103692.
A.M. Aqua A/S (CVR-nr. 19292509), som har tre dambrug:
o
Agerskov Dambrug (CHR-nr. 103509)
o
Uhre Dambrug (CHR-nr. 103734)
o
Karup Elværk Dambrug (CHR-nr. 103763)
Fødevarestyrelsen har fremsendt følgende liste over de igangværende produktionsenheder med
laksefisk, som ejes af ejeren af Hjarnø Havbrug A/S.
CHR nr
103483
103487
103509
103734
103763
Navn
Hjarnø
Havbrug
Havbruget
Hundshage
Agerskov
Dambrug
Uhre
Dambrug
Karup Elværk
Dambrug
Beliggenhed
I havet ved
Hjarnø
I havet ved
Hundshage
Agerskovvej 1
7441 Bording
Uhrevej 61
7470 Karup J
Aahavevej 5
7470 Karup J
Ejernavn
Hjarnø Havbrug A/S
Hjarnø Havbrug A/S
A.M. Aqua A/S
A.M. Aqua A/S
A.M. Aqua A/S
Dyreart
Laksefisk
Laksefisk
Laksefisk
Laksefisk
Laksefisk
Ejet siden
20-04-2001
20-04-2001
01-04-2011
01-10-2010
23-08-2000
1
Ophørte anlæg/produktionsenheder er ikke medtaget i gennemgangen.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Opfølgning på samråd 24/1-18 om Hjarnø Havbrugs opdræt af sølvlaks
1951533_0003.png
121553
Hundshage Klækkeri
Snaptunvej 69
7130 Juelsminde
Hjarnø Havbrug A/S
Laksefisk
13-01-2014
Hjarnø Havbrug A/S’s
import af sølvlakseæg
Fødevarestyrelsen har oplyst, at Hjarnø Havbrug har importeret sølvlakseæg to gange, henholdsvis
den 8. januar 2015 og den 6. januar 2016. Fødevarestyrelsen har i den forbindelse godkendt den
fremsendte dokumentation, der viste, at importen af sølvlakseæggene levede op til de veterinære krav.
Fødevarestyrelsens kontakt med Hjarnø Havbrug A/S, herunder Hjarnø havbrug
Fødevarestyrelsen har som led i kulegravningen af den konkrete sag fremsendt en gennemgang af
Fødevarestyrelsens kontakt med virksomheden Hjarnø Havbrug A/S siden 1. januar 2015, da de første
sølvlakseæg bliver importeret til virksomheden den 8. januar 2015. Fødevarestyrelsen gennemgår ikke
Fødevarestyrelsens kontakt med de muslingebrug, der ejes af virksomheden, da Fødevarestyrelsen har
vurderet, at denne kontakt er irrelevant for den konkrete sag vedrørende sølvlaks.
Fødevarestyrelsen oplyser, at der i perioden 1. januar 2015 til 1. marts 2018 er foretaget 23
kontrolbesøg på de 6 anlæg Hjarnø Havbrug, Havbruget Hundshage, Hundshage Klækkeri, Agerskov
Dambrug, Uhre Dambrug og Karup Elværk Dambrug. Af disse 23 kontrolbesøg har de 21 været
ordinære kontrolbesøg. Udover de ordinære kontrolbesøg har Fødevarestyrelsen den 25. marts 2015
foretaget økologikontrol af Karup Elværk Dambrug og den 21. februar 2018 foretaget ekstra kontrol af
Hundshage Klækkeri med henblik på at få klarlagt, om sølvlaksene kan have været på klækkeriet indtil
udsætningen på Hjarnø Havbrug.
Den ordinære kontrol af dambrugene og klækkeriet foretages hvert andet år, mens den ordinære
kontrol af havbrugene foretages to gange årligt. I forbindelse med kontrolbesøgene kontrolleres om de
smitteforebyggende foranstaltninger lever op til de lovmæssige krav, diverse optegnelser gennemgås
og sundhedstilstanden vurderes, samt der udtages prøver til rutinemæssig virologisk overvågning og
restkoncentrationsundersøgelser.
I forbindelse med samtlige kontroller har resultatet af kontrollen været ”ingen anmærkninger”,
hvilket
vil sige, at veterinærreglerne ikke har været overtrådt på Hjarnø havbrug eller på de fem andre
akvakulturanlæg med laksefisk drevet af samme ejer.
Manglende tilladelse til opdræt af ikke-hjemmehørende arter efter RFO 708/2007
Miljøstyrelsen har oplyst, at de som ny myndighed for forordningen efter samrådet 24. januar 2018
har vurderet, om Hjarnø Havbrugs indførelse af sølvlaks var omfattet af forordningen.
Miljøstyrelsen har i første omgang udbedt sig information om renhedsgraden af de indførte æg, det vil
sige, hvor stor en andel af æggene, der med sikkerhed var hunæg. Virksomhedens rådgiver har
videresendt informationer fra det canadiske firma, der har produceret æggene, der viser, at der er tale
om en monosex hun-population, hvor æg produceres med genetiske metoder og består således af 100
% hunæg. Dette er nødvendig og relevant viden i forhold til at vurdere om havbruget ville have kunnet
opnå tilladelse efter forordningen.
Hvis Hjarnø Havbrug havde søgt om tilladelse til indførelse af en 100% hun-population af sølvlakseæg
til klækning på Hundshage klækkeri med henblik på senere udflytning til havbrug, ville Miljøstyrelsen
have vurderet, at der ville være tale om en rutineflytning i forordningens forstand. Ved en
rutineflytning forstås en overflytning, der ikke giver anledning til nogen skadelig økologisk virkning.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Opfølgning på samråd 24/1-18 om Hjarnø Havbrugs opdræt af sølvlaks
Dette begrundes i, at da der alene er tale om hunfisk, vil der ikke være risiko for at sølvlaksene kan
etablere en bestand i danske farvande, og at en eventuel effekt i form af ødelagte gydebanker, hvor
havørred har lagt æg, vil være begrænset og forbigående og ikke have nogen effekt på naturlige
bestande af laksefisk i vandløbene.
Miljøstyrelsen skal som tilsynsmyndighed i forhold til RFO 708/2007 sikre, at ulovlige forhold bringes
til ophør eller lovligøres. Det er Miljø- og Fødevareministeriets umiddelbare fortolkning af
definitionerne i RFO 708/2007, at det forhold, at der er tale om
”all female” populationer af sølvlaks,
hvor det kan godtgøres, at 100 % af de klækkede æg er hunner, ikke uden videre medfører, at
forordningen ikke finder anvendelse og at der skal søges om tilladelse til indførsel af fremmede arter,
som indføres med henblik på deres brug i akvakultur med mindre de ville skulle bruges i et lukket
anlæg. Et havbrug er i denne sammenhæng ikke et lukket anlæg.
Hjarnø Havbrug skulle derfor have søgt om tilladelse til indførelse af sølvlakseæg efter forordningen.
Det er Miljøstyrelsens vurdering, at Hjarnø, hvis de havde søgt, ville have fået en tilladelse.
Set i lyset af ovenstående, agter Miljøstyrelsen ikke at forfølge sagen yderligere.
Manglende placeringstilladelse for Hjarnø havbrug
Fiskeristyrelsen har oplyst, at det daværende Fiskeridirektorat meddeler placeringstilladelse til Hjarnø
Havbrug 30. december 1997. Tilladelsen var gældende indtil den 31. december 2004.
Fiskeristyrelsen har oplyst, at der er ikke søgt om forlængelse af placeringstilladelsen.
Opfølgning
Efter overdragelse af myndighedsansvaret for placeringstilladelser, er Miljøstyrelsen i gang med at
tilrettelægge en ny administrationspraksis til behandling af sager om placeringstilladelser, jf. afsnit 3
nedenfor. Der er på nuværende tidspunkt ikke taget endeligt stilling til konkrete sager, herunder i
forhold til Hjarnø Havbrug.
Hedensted Kommunens oplysninger til belysning af den konkrete sag
Idet der henvises til den tidligere ministers besvarelse af Alm. del spørgsmål nr. 426 og 427, omfatter
kulegravningen af sagen om Hjarnø havbrug A/S ikke en undersøgelse af, hvordan Hedensted
kommune har varetaget sin rolle som miljø- og tilsynsmyndighed for Hjarnø havbrug eller andre
havbrug i kommunen. Som anført i den tidligere ministers besvarelse af spørgsmål nr. 426 har
kommunen tilbudt at bidrage til en grundig belysning af den aktuelle sag.
Hedensted kommune har på baggrund heraf fremsendt et notat om kommunens tilsynsindsats på
Hjarnø havbrug. Dette er vedlagt som
bilag 3.
./.
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Opfølgning på samråd 24/1-18 om Hjarnø Havbrugs opdræt af sølvlaks
2. Andre lignende sager om indførsler/opdræt af ikke-hjemmehørende og
lokalt fraværende arter efter RFO 708/2007.
Som det fremgår af den daværende Miljø- og Fødevareministers besvarelse af MOF Alm. del spørgsmål
nr. 123 har Miljøstyrelsen det fremadrettede ansvar for sager i medfør af RFO 708/2007.
Miljøstyrelsen varetager således nu alle ansøgninger efter RFO 708/2007. De arter, som vil skulle
forvaltes efter forordningen, forventes i overvejende grad at være fisk.
Status over indførsler af ikke-hjemmehørende arter registeret af Fødevarestyrelsen
Fødevarestyrelsen godkender de dyresundhedsmæssige betingelser for indførsler af levende fisk og æg
og har ud fra registreringer i TRACES/CVED om indførsler af levende fisk og æg og til brug for
kulegravningen, oplyst, at der er sket indførsel af seks ikke-hjemmehørende arter fordelt på fem
akvakulturanlæg i 2016 og 2017. Fødevarestyrelsen har oplyst, at de i TRACES kun kan søge tilbage til
og med 1. januar 2016.
Herudover har Fødevarestyrelsen oplyst, at Fødevarestyrelsen har godkendt de dyresundhedsmæssige
betingelser i forbindelse med import af sølvlaks til yderligere to virksomheder udover Hjarnø Havbrug
A/S. På den ene virksomhed godkendte Fødevarestyrelsen de dyresundhedsmæssige betingelser i
forbindelse med import af sølvlaks i december 2013 og på den anden virksomhed godkendtes
tilsvarende import i januar 2014.
Miljøstyrelsens status for gennemgang af indførslerne
Miljøstyrelsen har oplyst, at de på baggrund af oplysningerne fra Fødevarestyrelsen i løbet af maj
måned 2018 har startet en gennemgang af de andre tilfælde af artsindførsler i 2016 og 2017 på i alt fire
anlæg udover Hjarnø havbrug, for at vurdere om der er grundlag for en håndhævelse overfor
virksomhederne. Alle fire anlæg er landbaserede anlæg og det primære spørgsmål i den forbindelse er
om disse anlæg er såkaldt lukkede anlæg. Lukkede anlæg skal ikke ansøge og opnå tilladelse efter
Forordningen.
Forordningens definition af et lukket anlæg er meget snæver. Der skal således være tale om et
landbaseret anlæg, som opfylder en række krav, herunder at vandet recirkuleres, at afløbsvandet ikke
kommer i forbindelse med åbne vandsystemer, før det er filtreret el.lign. og behandlet med henblik på
at hindre udledning af fast affald til vandmiljøet og udslip af opdrættede arter eller ikke-målarter, der
kan overleve og efterfølgende reproducere.
Et akvakulturanlæg har importeret
Morone spp.
(Striped Bass) i perioden 2016-2017. Samme anlæg
importerede også sølvlaks i december 2013, ifølge Fødevarestyrelsen. Miljøstyrelsen har oplyst, at
styrelsen har bedt virksomheden om supplerende oplysninger relateret til beskrivelsen af anlægget
som
værende et ”lukket anlæg”. På baggrund af disse oplysninger og styrelsens opfølgende tilsyn på
anlægget i maj 2018, er det styrelsens vurdering, at der er tale om et lukket anlæg og dermed ikke
pligtig til at søge og opnå tilladelse efter forordningen.
Et akvakultur anlæg har importeret
Seriola spp.(Kingfish)
i perioden 2016-2017. Miljøstyrelsen har
indledende bedt virksomheden om at indsende en ansøgning efter forordningen. Miljøstyrelsen har
også kontaktet den stedlige kommune, som har oplyst, at der er tale om et lukket anlæg.
For de resterende to akvakultur anlæg resterer der for Miljøstyrelsen en pågående sagsbehandling i
forhold til om forsøgsbrug er omfattet af forordningen og om transport, til forsøgsanlæg og til put-and-
take søer, er omfattet af forordningen. Det ene af disse anlæg har importeret
Dicentrarchus labrax
(Havbars) og
Sparus aurata
(Guldbrasen), mens det andet anlæg har importeret
Silurus spp.
5
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Opfølgning på samråd 24/1-18 om Hjarnø Havbrugs opdræt af sølvlaks
(Malle) i perioden 2016-2017. Miljøstyrelsen vurderer, at put-and-take søer ikke i sig selv er omfattet
af forordningen, da der ikke foregår dyrkning eller opdræt af fisk. Miljø- og fødevareministeriets
departement, der har ressortansvaret for forordningen, bidrager i forbindelse hermed til fortolkningen
af denne.
Miljøstyrelsen oplyser, at styrelsen har fulgt op på Fødevarestyrelsens oplysninger om en virksomheds
import af sølvlaks i januar 2014. Miljøstyrelsen har indledende konstateret, at akvakulturanlægget i
2016 blev forpagtet til anden side, og at der ikke siden 2016 er importeret eller opdrættet sølvlaks på
dette anlæg.
Fremadrettet sagsbehandling
Med henblik på fremadrettet at sikre lovlig indførelse/opdræt af ikke-hjemmehørende arter efter
forordningen indhenter Miljøstyrelsen oplysninger fra alle relevante landbaserede akvakulturanlæg til
brug for Miljøstyrelsens administration generelt og tilsynsforpligtelse og til brug for styrelsens
udarbejdelse af en samlet oversigt over lukkede anlæg, som styrelsen i medfør af forordningen skal
offentliggøre.
Miljøstyrelsen har i februar 2018 skrevet til alle kommuner, havbrug og dambrug, at ansøgninger om
at indføre eller omplante en lokalt fraværende art fremover skal sendes til Miljøstyrelsen.
Miljøstyrelsen har ligeledes bedt kommunerne om at underrette styrelsen, hvis de har kendskab til
eller får kendskab til akvakulturanlæg, der opdrætter fremmede eller lokalt fraværende arter.
Miljøstyrelsen har desuden opdateret sin hjemmeside med information om forordningen.
For at styrke sagsbehandlingen, samarbejdet og koordinationen indenfor Miljø- og
Fødevareministeriet samt inddragelse af kommunerne i forhold til forordningen, har Miljøstyrelsen i
samarbejde med Fødevarestyrelsen og Miljø- og Fødevareministeriets departement udarbejdet en
procedure, som skal sikre, at administrationen af reglerne bliver en integreret del af det samlede
myndighedssamarbejde på akvakulturområdet. Herudover indgår også, at Fødevarestyrelsen vil dele
information med Miljøstyrelsen om tilladelser de måtte give til import af fremmede arter.
Snitflader med Udenrigsministeriet
Ansvaret for opdræt af skaldyrsarter hører under Udenrigsministeriets ressort i regi af ansvarlig
myndighed for fiskeriloven (bl.a. bekendtgørelse om opdræt af muslinger og østers i vandsøjlen og
bekendtgørelse om kulturbankeproduktion af muslinger og østers). I de tilfælde, hvor
Udenrigsministeriet/Fiskeristyrelsen modtager ansøgning om opdræt af ikke hjemmehørende
skaldyrsarter, vil ansøgningen blive sendt til Miljøstyrelsen mhp. vurdering ift. naturbeskyttelsesloven.
I den forbindelse vurderer Miljøstyrelsen et evt. behov for at ansøger skal søge om tilladelse efter RFO
708/2007.
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Opfølgning på samråd 24/1-18 om Hjarnø Havbrugs opdræt af sølvlaks
3. Andre lignende sager for placeringstilladelser på andre havbrug
Som det fremgår af den daværende Miljø- og Fødevareministers besvarelse af MOF Alm. del spørgsmål
nr. 123 har Miljøstyrelsen det fremadrettede ansvar for administrationen efter bekendtgørelse 1489 af
06/12/2016 om etablering og drift af havbrug, herunder at modtage og behandle ansøgninger om
placeringstilladelser.
Den hidtidige administration af placeringstilladelser
Fiskeristyrelsen har oplyst, at der tidligere har været en tidsmæssig koordinering af Landbrugs- og
Fiskeristyrelsens placeringstilladelser og amternes miljøtilladelser, idet der for drift af havbrugsanlæg
kræves begge tilladelser. Fiskeristyrelsen har oplyst, at Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har behandlet
de ansøgninger om placeringstilladelser, som er indgået.
Miljøstyrelsen har oplyst, at placeringstilladelser gennem tiden er givet med forskellig varighed, og
nogle er givet uden tidsbegrænsning. Nogle af de udstedte placeringstilladelser er udløbet og den
fortsatte drift vil derfor kræve en fornyelse.
Status over havbrugenes placeringstilladelser
Miljøstyrelsen har, i forbindelse med overdragelsen af sager om placeringstilladelse fra
Fiskeristyrelsen, gennemgået placeringstilladelser på de eksisterende havbrug, men har på nuværende
tidspunkt ikke taget endelig stilling til de konkrete sager angående placeringstilladelser, herunder i
forhold til Hjarnø Havbrug.
Miljøstyrelsen har ved gennemgangen konstateret, at mindst seks eksisterende havbrug, inkl. Hjarnø
havbrug har en placeringstilladelse, der i dag er udløbet.
Miljøstyrelsen har indledende samtidigt meddelt alle eksisterende havbrug, at såfremt havbruget ikke
er i besiddelse af en gyldig placeringstilladelse på det eksisterende driftssted, skal der ansøges herom
til Miljøstyrelsen. Miljøstyrelsen har på denne baggrund modtaget disse ansøgninger om
placeringstilladelser fra de pågældende eksisterende havbrug.
Der skal forinden en konkret sagsbehandling af de enkelte sager, fastlægges en administrationspraksis,
der sikrer myndighedsbehandlingen fremover på dette område. Der udestår afklaring af en række
komplekse juridiske problemstillinger bl.a. i forhold til samspillet mellem fiskerilovens regler om
placeringstilladelse og miljøbeskyttelses-lovgivningen, og den retlige ramme er derfor fortsat under
afklaring.
På denne baggrund vil Kammeradvokaten nu blive bedt om at bistå ministeriet. De vil gennemgå hvert
enkelt havbrugs placeringstilladelse, således at der kan skabes et komplet overblik over sagernes status
samt den hidtidige sagsbehandling af placeringstilladelser.
Herefter skal Miljøstyrelsen foretage den konkrete sagsbehandling af de enkelte sager, herunder om
der skulle være grundlag for håndhævelse og sanktion.
4. Opsummering
Miljø- og Fødevareministeriet kan konstatere, at der ikke har været den fornødne opmærksomhed med
forordning 708/2007 om brug af fremmede arter i akvakultur. Tilsvarende ses at være tilfældet i
forhold til administration af havbrugs placeringstilladelser.
7
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 53: Opfølgning på samråd 24/1-18 om Hjarnø Havbrugs opdræt af sølvlaks
I forhold til forordning 708/2007, har Miljøstyrelsen i februar 2018 skrevet til alle kommuner,
havbrug og dambrug, at ansøgninger om at indføre eller omplante en lokalt fraværende art fremover
skal sendes til Miljøstyrelsen. Miljøstyrelsen har ligeledes bedt kommunerne om at underrette
styrelsen, hvis de har kendskab til eller får kendskab til akvakulturanlæg, der opdrætter fremmede
eller lokalt fraværende arter. Miljøstyrelsen har desuden opdateret sin hjemmeside med information
om forordningen. Der er således orienteret bredt om forordningen med henblik på at undgå lignende
sager fremadrettet.
For at styrke sagsbehandlingen, samarbejdet og koordinationen indenfor Miljø- og
Fødevareministeriet samt inddragelse af kommunerne i forhold til forordningen, har Miljøstyrelsen i
samarbejde med Fødevarestyrelsen og Miljø- og Fødevareministeriets departement udarbejdet en
procedure, som skal sikre, at administrationen af reglerne bliver en integreret del af det samlede
myndighedssamarbejde på akvakulturområdet. Herudover indgår også, at Fødevarestyrelsen vil dele
information med Miljøstyrelsen om tilladelser de måtte give til import af fremmede arter.
I forhold til Hjarnø Havbrug A/S har Miljøstyrelsen samlet vurderet, at Hjarnø Havbrug A/S ville have
opnået tilladelser til de to omhandlede indførsler af sølvlakseæg. Miljøstyrelsen agter på den baggrund
ikke at forfølge sagen yderligere.
I forhold til placeringstilladelser har Miljøstyrelsen, efter overdragelse af myndighedsansvaret,
konstateret, at flere havbrug har en placeringstilladelse, der er udløbet. Miljøstyrelsen har på
nuværende tidspunkt ikke taget stilling til eller truffet afgørelse i konkrete sager, herunder i forhold til
Hjarnø Havbrug.
På denne baggrund vil Kammeradvokaten nu blive bedt om at bistå ministeriet. De vil gennemgå hvert
enkelt havbrugs placeringstilladelse, således at der kan skabes et komplet overblik over sagernes status
samt den hidtidige sagsbehandling af placeringstilladelser. Herefter skal Miljøstyrelsen foretage den
konkrete sagsbehandling af de enkelte sager.
8