Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 519
Offentligt
2044127_0001.png
Talepunkt til brug for ministeren for fiskeri og ligestilling og nordisk
samarbejdes deltagelse i samråd i Miljø- og Fødevareudvalget om
muslingebekendtgørelsen fredag den 8. februar 2019
Enhed:
FPK
Sagsbehandler:
Janne Palomino Dalby
Dato:
08-04 2019
Sagsnummer:
(Det talte ord gælder)
[Samrådsspørgsmål
som er omtalt i artiklen “Storfiskere har i det skjulte fået adgang
til tonsvis af muslinger” bragt i Berlingske den 5. april 2019?
Ministeren bedes samtidig redegøre for, på hvilken måde
ministeren har været orienteret om eller involveret i sagen”]
[Svar:]
Tak for ordet. Jeg er rigtig glad for muligheden for at drøfte det
forsøgsfiskeri, der er foregået i Storebælt.
Allerførst vil jeg gerne sige et par ord om, hvad forsøgsfiskeri
egentlig er.
For at kunne udvikle nye fiskerier, skal fiskerimulighederne
afdækkes. Et led i denne proces er gennemførelsen af
forsøgsfiskerier. Et forsøgsfiskeri kan vedrøre nye arter, nye
områder eller nye teknikker.
I et forsøgsfiskeri gives et begrænset antal fiskere efter ansøgning
mulighed for under kontrollerede forhold at afprøve det
pågældende fiskeri.
Forsøgsfiskeriet er en del af den tekniske forvaltning af
fiskeriområdet,
hvor
kompetencen
er
delegeret
til
Fiskeristyrelsen.
-
Hvad kan ministeren oplyse om de forsøg med muslingefiskeri,
1
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 519: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 10/4-19 om storfiskeres adgang til forsøg med muslingefiskeri
Dernæst vil jeg gerne gøre et grundlæggende forhold helt klart.
Jeg har set det er påstået, at forsøgsfiskeri skulle være
aftalebelagt. Det er forkert.
Aftalen om kvotekoncentration fra 2017 indeholder intet om
forsøgsfiskeri.
I
”Vækst-og
udviklingspakken for dansk fiskeri” fra december
2016 hedder det under pkt. 21:
”Der
skal tilvejebringes et fagligt grundlag for at vurdere
muligheden for at fremme fiskeri efter blåmuslinger i nye
områder og fiskeri efter østers.”
Det politiske mål her er udviklingen af fiskeri i nye områder.
Forsøgsfiskeri er alene et teknisk redskab, man kan anvende i
denne proces. Og det vil være et af flere skridt i processen frem
mod eventuelt at åbne et fiskeri i et nyt område. En proces der
omfatter dataindsamling
herunder eventuelt forsøgsfiskeri
faglig analyse, evaluering af fiskerigrundlag og endelig fordeling
af nye rettigheder på baggrund af det faglige grundlag, der er
tilvejebragt.
De første tre led er tekniske. Det sidste er politisk.
Det ville da også have været overraskende, hvis forsøgsfiskeri
pludselig skulle være blevet genstand for politiske aftaler.
Mine medarbejdere har trawlet igennem Folketingets
hjemmeside, og har kunnet konstatere, at man skal tilbage til
2001 og 2002 for at findereferencer til forsøgsfiskeri.
Jeg har en liste over vore søgninger, som jeg gerne fremsender til
Udvalget.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 519: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 10/4-19 om storfiskeres adgang til forsøg med muslingefiskeri
2044127_0003.png
Mine medarbejdere har ligeledes kunnet oplyse mig, at de i de
snart to år, hvor Udenrigsministeriet har haft ressort på
fiskeriområdet, er dette første gang, emnet tages op.
Dette på trods af, at der har været afholdt snesevis af
ordførermøder. Og som I ved, har både min forgænger og jeg haft
det princip, at dagsordenen for disse møder var åben.
Vi har taget ethvert emne og spørgsmål op, som der har været
ønske om at drøfte.
Og jeg tager gerne en diskussion om forsøgsfiskeri nu, hvor der
er interesse for det
- 0
Jeg vil gerne redegøre for de tilladelser, der er givet til
forsøgsfiskeri i Storebælt:
I 2006 og 2007
var der enkelte forsøgsfiskerier.
I perioden fra
2008 til 2016
var der ingen forsøgsfiskerier i
Storebælt.
Områderne i Storbælt indgik før 2017 ikke i de områder, hvor der
i henhold til Fødevarestyrelsens muslingebekendtgørelse kan
udføres fiskeri efter muslinger, Det drejer sig blandt andet om
produktionsområderne 90 -95. Områder der nu indgår i det
aktuelle forsøgsfiskeri.
Det kan derfor afvises, at der er sket nogen form for
særbehandling ift. til adgang til fiskeri i disse områder i årene fra
2008 til 2016. De har simpelthen ikke være åbne for nogen form
for forsøgsfiskeri efter muslinger for
nogen
fiskere.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 519: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 10/4-19 om storfiskeres adgang til forsøg med muslingefiskeri
I 2016
fik to fartøjer tilladelse til forsøgsfiskeri langs Sjællands
Vestkyst (det er områderne 102
108).
Det er i de samme områder, hvor der blev fisket i 2006
2007.
Det ene fartøj havde FTA til fiskeri på Isefjord.
Mens det andet havde FTA til østers på Limfjorden.
I 2017 udlagde Fødevarestyrelsen en række nye områder
(områderne 89-97) som produktionsområder, hvor der potentielt
kunne fiskes muslinger.
Disse områder ligger fortrinsvis i det østlige og nordlige
Storebælt.
Og i 2017
fik 8 fartøjer tilladelse til forsøgsfiskeri i Storebælt.
Heraf havde 2 fartøjer FTA til muslingefiskeri på Jyllands
østkyst.
2 fartøjer havde FTA til muslingefiskeri på Isefjord. Hertil
kom et tredje fartøj, som har haft tilladelse til omplantning
af muslinger på Isefjord.
Yderligere fik 2 fartøjer hjemmehørende på Limfjorden
tilladelse til forsøgsfiskeri. På tidspunktet for
forsøgsfiskeriet havde disse fartøjer ikke FTA til hhv.
muslinge- og østersfiskeri på Limfjorden.
Endeligt fik et fartøj der havde FTA til østersfiskeri på
Limfjorden tilladelse til forsøgsfiskeri i Storebælt.
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 519: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 10/4-19 om storfiskeres adgang til forsøg med muslingefiskeri
I 2018
fik 5 fartøjer tilladelse til forsøgsfiskeri i Storebælt i
perioden januar til juni.
Det drejer sig om:
Et fartøj med FTA på Isefjord.
2 fartøjer fra Limfjorden som på tidspunktet for
forsøgsfiskeriet ikke havde FTA til hhv. muslinge- eller
østersfiskeri.
Et fartøj med FTA til østersfiskeri på Limfjorden.
Samt et fartøj som tidligere havde haft FTA til
muslingefiskeri langs Jyllands østkyst.
Over årene er forsøgsfiskeriet på Storebælt altså gennemført af
fartøjer fra både Limfjorden, Isefjorden og Jyllands Østkyst.
Der er i 7 tilfælde imødekommet ansøgninger fra fiskere fra
Jyllands østkyst,. Det skal ses i lyset af, at der som bekendt kun er
6 licenser på Østkysten.
I årene 2016 til 2018 er der blevet givet 6 afslag på ansøgninger.
De fordeler sig med 3 afslag til fiskere med FTA til fiskeri ved
Jyllands østkyst, ét afslag til en fisker med FTA til Limfjorden og
2 afslag til en fisker, som ikke rådede over et fartøj med FTA.
5
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 519: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 10/4-19 om storfiskeres adgang til forsøg med muslingefiskeri
Fiskeristyrelsen oplevede i starten af 2018 en voksende interesse
for at deltage i forsøgsfiskeri i Storebælt.
Samtidig fandt ledelsen i den ny Fiskeristyrelse, der blev etableret
ved årsskiftet 2017/2018, at der var behov for at se nærmere på
rammerne for administrationen af forsøgsfiskeriet. På samme
måde som man gik i gang med at se på alle andre dele af
Styrelsens administration.
Styrelsen besluttede derfor at lukke for nye ansøgninger i en
periode med henblik på at få styr på rammerne. Dette blev
meddelt i et brev til fiskeriforeningerne.
Af brevet fremgik endvidere, at deltagelse i forsøgsfiskeri ikke
ville give forrang i forhold til eventuelle senere permanente
rettigheder til nye områder.
- 0-
Inden jeg går videre, vil jeg gerne knytte nogle generelle
bemærkninger til administrationen af forsøgsfiskeri frem til dette
tidspunkt:
Det står klart, når man ser tilbage, at det tidligere (i perioden
2016-2018) har været for løst og lemfældigt, hvordan man har
kunnet søge og få tildelt forsøgsfiskeri.
Der har manglet transparens om ordningerne og klare kriterier for
administrationen. Der har været en risiko for, at der har kunnet
være fiskere, der var interesserede, men måske ikke har kendt til,
at der var mulighed for at deltage i forsøgsfiskeriet.
Men der har ikke været tale om en eksklusiv adgang for særlige
fiskere. Alle muslingefiskere har haft muligheden. Og
ansøgninger om forsøgsfiskeri er så vidt vi kan se behandlet på
lige vilkår.
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 519: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 10/4-19 om storfiskeres adgang til forsøg med muslingefiskeri
Og jeg vil gentage, at der er givet tilladelser til både fiskere fra
Limfjorden, Isefjord og Østkysten.
Det har således også været bredt kendt, at det var en mulighed.
Og lad mig så sige: Den manglende transparens og uklarhed om
kriterier og instrukser for sagsbehandlingen i Fiskeristyrelsen før
ressortomlægningen er desværre et billede, vi jo kun kender alt
for godt. Og det var altså dette forhold den nye ledelse i Styrelsen
tog fat om i begyndelsen af 2018.
- 0-
I sommeren og efteråret 2018 var ikke åbent for ansøgninger, og
der blev i denne periode derfor givet afslag på alle ansøgninger,
der kom ind alligevel
heriblandt på en ansøgning fra et fartøj fra
Østkysten
I løbet af efteråret blev det samtidig klart for Fiskeristyrelsen, at
der var brug for flere oplysninger om nye områder til fiskeri efter
blåmuslinger i Storebælt, da der ikke var data og grundlag for at
træffe beslutning om et målrettet fiskeri. I nogle områder i
forsøgsordningen var der kun blevet gennemført forsøgsfiskeri i
korte perioder.
Fiskeristyrelsen indstillede derfor, at man atter burde åbne op for
forsøgsfiskeri, men at dette skulle foregå på nye og klare
betingelser og med fuld transparens. Styrelsen påpegede, at der
var brug for en ensretning af rammer og vilkår for hvem, der kan
deltage.
7
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 519: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 10/4-19 om storfiskeres adgang til forsøg med muslingefiskeri
Endvidere skulle den kommende ordning offentliggøres, så der
var lige muligheder for alle. Man rettede altså op på de mangler,
der havde været i den tidligere administration på området og
gennemførte nye principper for forsøgsfiskeri. Der skulle være:
1) transparens omkring opslag af ansøgningsrunder;
2) lige adgang for alle fiskere;
3) regler for maksimale fangstmængder pr. uge bl.a. med henblik
på at sikre, at forsøgsfiskeriet ikke fører til et overfiskeri af den
pågældende art;
4) regler for begrænsninger i adgangen til at blande
forsøgsfiskeriet sammen med andet kommercielt fiskeri med
risiko for fejlrapporteringer i forsøgsfiskeriet.
I 2019 er der derfor blevet åbnet op for en egentlig
forsøgsordning for fiskeri efter blåmuslinger i Storebælt.
Ordningen blev lanceret på Styrelsens hjemmesidemed klare
kriterier for deltagelse og fordeling af tilladelser, såfremt der var
flere ansøgere, end der var plads til i et område.
Kriterierne for deltagelse er som følger:
-
Der kan søges om tilladelse til fiskeri i
muslingeproduktionsområderne 90
95.
-
Kun ejere af fartøjer med muslinge- og/eller østers-FTA
kan ansøge om tilladelse.
-
Der kan kun søges om tilladelse til fiskeri på
forsøgsordningen til nye områder til ét fartøj.
[Reglen om, at en fisker kun må fiske i det område, han har licens
til, har en kontrolmæssig funktion og stammer fra det ordinære
fiskeri. Det er altså ikke en regel, som er indført med
forsøgsfiskeriet.]
8
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 519: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 10/4-19 om storfiskeres adgang til forsøg med muslingefiskeri
Det blev besluttet, at ordningen skulle køre i to perioder af ca. 3
måneder, så flest muligt kunne deltage i forsøgsfiskeriet.
I 2019 er der i første runde af forsøgsordningen givet
forsøgstilladelse til 4 fartøjer:
1 fartøj med FTA til Isefjord,
3 fartøjer med FTA til Limfjorden.
Desuden havde ét fartøj med FTA til fiskeri langs Jyllands
Østkyst fået tilladelse, men meldte fra ved opstart af fiskeriet.
9
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 519: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 10/4-19 om storfiskeres adgang til forsøg med muslingefiskeri
I anden runde, som løber fra 1. april
30. juni, er der givet
tilladelse til:
1 fartøj med FTA til Isefjord
3 fartøjer med FTA til Limfjorden.
Alle ansøgninger er blevet imødekommet, herunder alle
ansøgninger fra Østkysten. Alle ansøgninger er behandlet lige, og
det fremgår af alle licenserne, at deltagelse i forsøgsfiskeri ikke
giver forrang ved et senere målrettet fiskeri.
Der har været udtrykt kritik af, at fiskere fra Limfjorden har
mulighed for at pulje deres muslinger og dermed frigive fartøjer
til forsøgsfiskeri.
Den samme mulighed findes for fartøjer på Jylland Østkyst, hvor
4 ud af de 6 fartøjer er i pulje. Det er derfor ikke korrekt, at disse
fartøjer ikke har haft samme mulighed.
-
0-
10
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 519: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 10/4-19 om storfiskeres adgang til forsøg med muslingefiskeri
Om min rolle i processen kan jeg oplyse følgende:
Jeg blev i oktober 2018 forelagt og tiltrådte den nye model for
administration af området med transparens og klare kriterier.
Implementeringen af den ny ordning for forsøgsfiskeriet efter
muslinger i Storebælt blev gennemført i Styrelsen. Sådan som det
er almindelig administrativ praksis. Jeg er ikke blevet orienteret
om processen vedr. tildelingen af tilladelser. Det er også fast
praksis. Det er en administrativ opgave. Styrelsen skal tildele
tilladelserne efter reglerne og de fastsatte kriterier. Og det har de
gjort.
Vi udsendte en pressemeddelelse, da man åbnede ordningen for
ansøgninger om muslingefiskeri i december 2018. Og i marts
udsendte jeg en pressemeddelelse om de nye principper for
forsøgsfiskerier. Der skal blandt andet være:
1) transparens omkring opslag af ansøgningsrunder;
2) lige adgang for alle fiskere;
3) regler for maksimale fangstmængder pr. uge bl.a. med henblik
på at sikre, at forsøgsfiskeriet ikke fører til et overfiskeri af den
pågældende art;
4) regler for begrænsninger i adgangen til at blande
forsøgsfiskeriet sammen med andet kommercielt fiskeri med
risiko for fejlrapporteringer i forsøgsfiskeriet.
Efterfølgende orienterede jeg jer på ordførermødet 28. marts om
de nye rammer for forsøgsfiskeri, herunder efter blåmuslinger.
-
0
11
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 519: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 10/4-19 om storfiskeres adgang til forsøg med muslingefiskeri
Summa summarum: Der har ikke i årevis været et ukontrolleret
forsøgsfiskeri i Storebælt. Tværtimod har der slet ikke været
forsøgsfiskeri fra 2008 til 2016. Og i de områder, hvor der er
åbent for forsøgsfiskeri her i 2019
områderne 90-95
har der
tidligere kun været åbent i 2017 og begyndelsen af 2018.
Jeg kan så konstatere, at der har været en administration af
forsøgsfiskerier før ressortomlægningen, hvor der ikke har været
transparens om ordningerne, og der har manglet klare principper
og kriterier for sagsbehandlingen.
Det er desværre ikke så overraskende, for det er det billede, vi
kender fra hele oprydningsarbejdet.
Nu er der så blevet skabt den nødvendige transparens, principper
og klare kriterier med de nye regler, som Fiskeristyrelsen har
fastsat.
Implementeringen af de ny regler og tildelingen af tilladelser
efter de ny regler er foretaget af Fiskeristyrelsen helt efter
almindelig praksis og de gældende regler for forvaltning. Det er
en administrativ opgave.
Vi får nu et forsøgsfiskeri gennemført i år, der vil give os et
datagrundlag for at træffe beslutning om eventuel åbning af et
målrettet fiskeri efter muslinger i Storebælt.
Det næste skridt, når evalueringen og afrapporteringen foreligger,
er at drøfte fordeling af rettigheder i det nye område.
Det er en drøftelse, vi skal tage her i kredsen, for det er en
politisk beslutning.
Hvis I finder, at der
i lyset af den aktuelle kritik - er behov for,
at vi drøfter de kriterier, der er opsat for forsøgsfiskeriet, er jeg
åben over for det.
12
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 519: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 10/4-19 om storfiskeres adgang til forsøg med muslingefiskeri
Der har været kritik af, at muslingefiskere fra Østkysten ikke har
haft samme økonomiske mulighed for at deltage, fordi de ikke
samtidig kan udøve fiskeri i deres
FTA tilladelsesområde.
[Det er en praksis for muslingefiskeri, der som sagt stammer fra
det ordinære fiskeri, og som har været gældende siden 1995.]
Denne regel er med til at sikre, at vi får et sikkert datagrundlag ud
af forsøgsfiskeriet
det er jo det, der er formålet med et
forsøgsfiskeri. Og at vi undgår fejlrapportering, snyd og
overfiskeri af de bestande, der måtte være.
Der er også en grund til, at vi fastsætter maksimale
fangstmængder pr. uge. Det handler igen om at undgå overfiskeri.
Man kan godt ændre på disse kriterier. Men så skal man altså
være klar over, at man løber en risiko. Og det skal holdes op mod,
hvad der er formålet med et forsøgsfiskeri. At skaffe data, der kan
tjene som grundlag for at tage en beslutning om at åbne for
permanent fiskeri eller ej.
Så er der også nogle, der i pressen har efterspurgt begrænsninger i
kredsen af fiskere, der kan deltage i et forsøgsfiskeri ud fra
geografiske kriterier, eller ud fra om man er en såkaldt
”storfisker” eller ej.
I forbindelse med de politiske drøftelser af krydsreglen for FTA,
fastsatte vi også et loft for, hvor mange licenser en fisker må eje
til muslinge- og østersfiskeri. De lofter, som blev indført,
vedrører fiskeri på Limfjorden. Fiskere på Østkysten eller
Isefjorden er ikke underlagt den slags lofter, og der findes ikke et
nationalt loft.
Men jeg tager også gerne en drøftelse med jer om, hvorvidt vi
skal ændre på det og indføre nationale lofter for muslingefiskeri,
eller om der er andre geografiske områder, hvor vi skal indføre
lofter.
13
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 519: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 10/4-19 om storfiskeres adgang til forsøg med muslingefiskeri
Hvis I ønsker det, er jeg klar til at indkalde til en proces herom
snarest efter påske.
Hvis man ønsker, at koncentrationslofter
dvs. ejerskab af kvoter
- skal inddrages i vurderingen af, hvem der kan få lov til at
medvirke i forsøgsfiskerier, bør man være opmærksom på, at der
i dag ikke gælder sådanne begrænsninger for ejere af IOK og
FKA og disse fiskeres adgang til at deltage i forsøgsfiskerier.
Og det vil i så fald kræve, at der skulle indføres en række regler,
hvorefter en fisker, der for eksempel har nået koncentrationsloftet
på torsk, ikke må medvirke i forsøgsfiskeri efter torsk - eller i
forsøgsfiskeri i områder, hvor man risikerer at fange en torsk!
Der vil ligeledes være komplikationer ved udmøntning af reglen
for max 10% ejerskab af IOK eller max. 4% ejerskab af FKA i
forhold til forsøgsfiskeri. Skal fiskere, der har nået disse lofter
udelukkes helt fra forsøgsfiskeri?
Jeg er åben for en drøftelse af det.
[Men vil gerne pege på, at det er pudsigt, at ordførerne ikke selv
tog problemstillingen op på ordførermødet allerede i december
2017, hvor der blev forelagt et udkast til retningslinjer for
forsøgsfiskeri med videnskabeligt formål på den såkaldte 2%-
kvote.]
-
0
14
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 519: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 10/4-19 om storfiskeres adgang til forsøg med muslingefiskeri
Men når vi taler om kriterier, så burde vi måske også tale om,
hvad vi opfatter som små og store fiskere.
Gennem pressen får man nemt det indtryk, at små fiskere på
Jyllands østkyst er blevet diskrimineret, og at storfiskere fra
Limfjorden har fået særlige fordele.
Der er som sagt 6 licenser på Østkysten. De er fordelt på følgende
TRE ejere:
Brødrene B har en FTA-licens på et fartøj på Østkysten. De ejer
samtidig to både på Limfjorden med 2 muslingelicenser og 3
østerslicenser og rammer altså det ny loft for østers.
Fisker H ejer to fartøjer med to FTA-licenser på Østkysten. Han
ejer også en båd på Limfjorden med 1 muslingelicens.
Og så er der brødrene W. De ejer 3 fartøjer med muslingelicenser
på Østkysten. Og et fartøj med en licens på Isefjorden. Og
derudover ejer de en muslingefabrik.
På baggrund af tal, vi har indhentet fra DTU Aqua, kan jeg
oplyse, at brødrene B over perioden 2016 til 2019 har landet i alt
4357 tons blåmuslinger.
Fisker H har landet 17939 tons.
Og brødrene W’s
egne
fartøjer har over perioden 2016 til 2019
landet 28789 tons blåmuslinger.
Til sammenligning kan jeg oplyse, at en i dette udvalg ofte
udskældt fisker fra Limfjorden over samme periode har landet
4.162 tons blåmuslinger.
Han er ofte blevet omtalt som storfisker.
15
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 519: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 10/4-19 om storfiskeres adgang til forsøg med muslingefiskeri
Tallene var altså 4.357, 17.939 og 28.789 tons mod 4162 tons.
De små fiskere på Østkysten har altså fanget op til 7 gange så
mange blåmuslinger som den såkaldte storfisker fra Limfjorden.
Så hvem er egentlig stor, og hvem er lille? Hvem og hvorfor skal
de begrænses i at deltage i forsøgsfiskeri? Det vil jeg også gerne
diskutere.
Jeg fremsender gerne dokumentation til udvalget.
Tal er tal. Der er mange af dem. Men de er et godt grundlag for
en oplyst debat.
Tak for ordet.
Fiskeripolitisk kontor, den 8. april 2019
16