Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 518
Offentligt
2043787_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål AZ
”Hvad vil ministeren gøre for at afbøde
konsekvenserne i forhold til vores drikkevand
efter de nye fund af svampemidlet DMS? Vil
ministeren tage initiativ til at fremskynde den
nye og styrkede grundvandsovervågning i lyset af
de nyeste fund af svampemidlet DMS i
drikkevandet? Mener ministeren, at det er
nødvendigt med politiske initiativer over for
økonomisk pressede vandværker som følge af de
nye fund af svampemidlet DMS, og kunne et
forslag være, at vandværkerne indbetaler f.eks. 67
øre pr. m3 vand til en fælles lokal Vandfond (Als-
modellen), som efterfølgende kan bruge på at
beskytte værkernes opland?
Der henvises til artiklen ”Svampemiddel fundet i
hver tredje drikkevandsboring: 'Det er den værste
forurening af grundvandet, vi har set'” bragt den
4. marts 2019
(https://www.dr.dk/nyheder/indland/svampemi
ddel-fundet-i-hver-tredje-drikkevandsboring-
det-erden-vaerste-forurening-af).”
1
Svar
1. Indledning
Som jeg sagde på samrådet i august sidste år, er
beskyttelsen af det danske grundvand en høj
prioritet for regeringen Derfor er jeg også glad
for, at regeringen i januar 2019 indgik en
tillægsaftale til pesticidstrategien sammen med
Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Radikale
Venstre og SF.
I lyset af vores aftale fra januar, er jeg lidt
overrasket over de spørgsmål, der er stillet til
dagens samråd. For jeg synes sådan set, at vi i
tillægsaftalen eksplicit har taget stilling til disse
spørgsmål. Men det kan være, at vi læser aftalen
forskelligt, så derfor er jeg glad for muligheden
for at komme her i udvalget i dag og forklare,
hvordan jeg læser aftalen.
Vi har i aftalen konkretiseret en række initiativer,
der skal styrke beskyttelsen af vores grundvand.
Vi har bl.a. fastlagt, hvordan vi vil sikre de
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 518: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 4/4-19 om konsekvenser for drikkevandet efter de nye fund af svampemidlet DMS
2043787_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
boringsnære beskyttelsesområder, hvor der ikke
længere skal sprøjtes. Og vi har anvist, at
vandværkerne lokalt kan gå sammen om
finansiering af omkostningerne til beskyttelse af
grundvandsressourcerne.
2. Screeningen af grundvandet
Vi har også præciseret, at der fremover skal måles
for langt flere stoffer i grundvandet. Og
regeringen og DF har på finansloven afsat 36
millioner kroner over de næste 4 år til flere
screeninger af grundvandet.
Vi har altså med pesticidstrategien og
tillægsaftalen sikret os en historisk god kontrol og
beskyttelse af det danske grundvand.
Jeg mindes også, at vi i aftalekredsen sagde til
hinanden, at når vi screener for flere stoffer, ja så
vil vi sandsynligvis i de kommende år finde flere
stoffer. Og i den forbindelse har vi alle sammen et
ansvar for at sikre, at der fortsat er tillid til
drikkevandet.
3
Tidsplanen for screeningen blev fremlagt i
forhandlingerne til tillægsaftalen, og den bliver
fulgt.
Status er, at Miljøstyrelsen netop har færdiggjort
deres arbejde med at supplere regionernes liste
over stoffer. Dernæst får pesticidarbejdsgruppen
under Vandpanelet mulighed for at komme med
input, hvilket skal være med til at sikre, at alle
relevante stoffer kommer med. Arbejdsgruppens
og Vandpanelets rolle i arbejdet fremgår af
tillægsaftalen.
Herefter skal analysearbejdet i EU-udbud, hvilket
er et krav til opgaver af den størrelsesorden.
Derefter igangsættes selve screeningen, og det er
af de grunde, jeg har nævnt, ikke praktisk muligt
at fremskynde arbejdet.
Der er løbende mulighed for at udvide listen, hvis
vi senere skulle blive opmærksomme på andre
stoffer.
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 518: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 4/4-19 om konsekvenser for drikkevandet efter de nye fund af svampemidlet DMS
2043787_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
3. Fund af DMS
DMS
eller dimethylsulfamid er det
nedbrydningsprodukt, vi også talte om på
samrådet i august 2018.
I forhold til fund af DMS, så er det vigtigt at
fremhæve to ting:
For det første, at det er vurderingen fra Styrelsen
for Patientsikkerhed, at fundene ikke udgør en
sundhedsrisiko.
For det andet har vi jo netop har gjort disse fund,
fordi Miljøstyrelsen har foretaget en proaktiv
screening af stoffet.
På samrådet i august redegjorde jeg for, at
Miljøstyrelsen havde indledt screening af DMS i
grundvandsovervågningen. Og allerede efter de
første fund af DMS kom stoffet på pesticidlisten
til boringskontrollen. Det er resultaterne herfra,
som Miljø- og Fødevareudvalget den 4. februar og
den 4. marts i år blev orienteret om.
5
Det er vigtigt, at vi agerer på fundet af DMS, og
det har vi også allerede gjort. Men det er også
vigtigt, at vi ikke spreder unødig panik. Når vi går
ud og leder efter flere stoffer, så vil en sandsynlig
konsekvens være, at vi finder flere stoffer. Og de
fund skal vi også håndtere sagligt.
4. Anvendelse af tolylfluanid og
dichlofluanid i Danmark
Jeg har tidligere redegjort for kilder til DMS.
I statusopgørelsen over fund af DMS hos
vandværkerne blev DMS ofte påvist i bynære
områder. Det vil sige i områder, hvor det kan
forventes, at der har været anvendt maling, og
hvor det er sandsynligt, at fundet kan skyldes
brugen af maling.
Som tidligere sagt, så har branchen oplyst, at
stofferne ikke længere anvendes i produkter på
det danske marked.
I efteråret 2018 har Kemikalieinspektionen i
Miljøstyrelsen kontrolleret udvalgte produkter på
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 518: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 4/4-19 om konsekvenser for drikkevandet efter de nye fund af svampemidlet DMS
2043787_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
markedet. Det viste sig, at der hverken var
tolylfluanid, dichlofluanid eller DMS i
produkterne.
Dette peger alt sammen i retning af, at
anvendelsen af de to stoffer er udfaset i Danmark.
For at undgå, at der gemmer sig gamle produkter
med de to stoffer hos borgerne, så er
Miljøstyrelsen i gang med at forberede
information til forbrugerne om, at det er vigtigt at
rydde op i og bortskaffe gamle
træbeskyttelsesmidler.
5. Fortsat godkendt i EU i dag
Tolylfluanid og dichlofluanid er godkendte
biocidaktivstoffer i EU. Begge stoffer er godkendt
til brug i bundmaling til skibe, mens tolylfluanid
også er godkendt til træbeskyttelse og som
tilsætning til maling.
Miljø- og Fødevareministeriet har indledt en
dialog med EU-Kommissionen om mulighederne
for at få de to stoffer helt forbudt til de
7
anvendelser, der kan udgøre en risiko for
grundvandet.
6. Økonomisk støtte og ”Alsmodellen”
Jeg bliver også bedt om at forholde mig til, om
det er tid til politiske initiativer over for
økonomisk pressede vandværker, og om en
løsning
kunne være ”Als-modellen”.
I ”Als-modellen” er der tale om et frivilligt
samarbejde mellem 31 vandværker på Als.
Samarbejdet går blandt andet ud på, at man er
fælles om en række opgaver som for eksempel
kontrol af pesticider, og man har
erfaringsudveksling i forhold til administrative
opgaver.
Derudover har syv vandværker oprettet et
samarbejde til forskellige former for beskyttelse
fx til skovrejsning i BNBO-områder i samarbejde
med kommunen og Naturstyrelsen.
Vandværker samarbejder flere steder i landet om
grundvandsbeskyttelse, hvilket er en mulighed
efter vandforsyningslovens § 52 b.
8
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 518: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 4/4-19 om konsekvenser for drikkevandet efter de nye fund af svampemidlet DMS
2043787_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Derudover kan kommunerne efter
vandforsyningslovens § 48 pålægge
vandforsyningsselskaber et samarbejde, hvis
dette vurderes at være nødvendigt for at sikre
blandt andet en hensigtsmæssig beskyttelse af
eksisterende drikkevandsforekomster.
Disse muligheder er også adresseret i
tillægsaftalen. Vi har altså i aftalekredsen
anerkendt, at der allerede er mulighed for lokalt
samarbejde og en meget stor frihed for den
enkelte vandforsyning til at gå med i samarbejder
med andre vandforsyninger, hvor man fordeler
udgifterne til beskyttelse m.v. Så jeg har svært
ved at se, hvad der kan tilføjes.
Vandværkerne vil tit samarbejde, hvis et
vandværk får problemer med at overholde
kravværdierne ved at man for eksempel får vand
fra et andet værk i en periode. Vandværket kan
søge om en dispensation, hvis vandet ikke
vurderes at udgøre en sundhedsrisiko af
Styrelsen for Patientsikkerhed.
9
Kan et vandværk ikke levere rent vand, og har de
ikke mulighed for at skaffe erstatningsvand
gennem aftaler med andre værker, kan jeg
pålægge et andet vandværk, at de skal levere vand
til det ramte vandværks forsyningsområde.
7. Afslutning
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at rent
vand har meget høj prioritet for regeringen.
Vi kan ikke ændre på fortiden. Vi kan overvåge
for stofferne i grundvandet og bede vandværker
om at teste for de stoffer, vi på baggrund af vores
screening og øvrige grundvandsovervågning kan
se, der er risiko for at finde i drikkevandet. De
initiativer, vi i øvrigt har igangsat i
pesticidstrategien og i tillægsaftalen skal sikre os
mod, der ikke dukker lignende sager op om 5-10-
20 år.
Helt generelt kan vi fortsat være trygge ved at
drikke det vand, der kommer ud af hanerne. Hvis
den tryghed skal bevares, så skal vi selvfølgelig
være grundige i vores kontrol af drikkevandet.
10
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 518: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 4/4-19 om konsekvenser for drikkevandet efter de nye fund af svampemidlet DMS
2043787_0006.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Det skal vi gøre på et fagligt grundlag og med de
mest optimale løsninger. Derfor er jeg også godt
tilfreds med den tillægsaftale, som blev indgået i
januar, hvor vi sikrer de boringsnære
beskyttelsesområder, og hvor vi allerede i løbet af
i år vil få screenet drikkevandet for en lang række
ekstra stoffer.
11
12