Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 484
Offentligt
2035601_0001.png
NOTAT
Kemikalier
Ref. LMK
Den 5. marts 2019
Redegørelse for status på aktiviteter gennemført i 201 8 under
Ny Fælles Kemiindsats 2018-21
Ifølge aftalen af 1 7 . november 2017 om ny Fælles Kemiindsats 2018-21 skal der år lig t u d a r be jde s e n
kort redegørelse for status over aftalen.
Status for planens gennemførelse - generelt
Størstedelen af initiativerne i Kemiindsatsen har et flerårigt sigte, og en række af aktiv iteterne kø r er i
hele planperioden 201 8-2021 . De årlige redegørelser har i det ly s primært fokus på v æsentlige
konkrete resultater og indsatser i det forløbne år.
Status for initiativ erne er inddelt efter Kemiindsatsens fem ov erordnede områder:
1. Oply ste
forbrugere, 2. Fair v ilkår, 3. De fem skadev irkninger i fokus, 4. Forskning og
v idensopbygning
og
5. Kontrol og ov ervågning.
Herudover indeholder aftalen en
EU-strategi.
I det følgende redegøres for status på hovedindsatserne under de fem områder samt på EU -strategien.
Kemikalieindsats 201 8-21 kan læses på
regler/handlingsplaner/kemiindsats-2018-2021/
1.
Oply ste forbrugere
https://mst.dk/kemi/kemikalier/regulering-og-
Hov edindsats: Forbrugerinformation og kampagner
Miljøsty relsen har i 201 8 gennemført kampagnen Natural Talents målrettet unge drenge og sekundært
deres forældre om risiko for parfumeallergi. Kampagnen by gger på omfattende ev idensbaserede
studier, og dets særkende v ar, at de unge selv fik lov at skabe indholdet til kampagnen, hvilket er en ny
måde at skabe engagement på. Kampagnen blev gennemført i et aktiv t og frugtpart partnerskab m e d i
alt 1 2 kommercielle og ikke kommercielle partnere fra både detailhandlen, brancheforeninger og
forbrugerorganisationer. En effektmåling v iser, at kampagnen har lev eret tilfredsstillende.
Eksempelv is at c a. 4 ud af 1 0 unge drenge i effektmålingen har kendskab til kampagnen . Ka m p a g nen
har endv idere påv irket de unge (som kender kampagnen) i forhold til v iden og opmærksomhed på
området. Omkring 1 1 .000 har besøgt kampagnens hjemmeside, hv ilket er meget tilfredsstillende ,
ligesom man samlet set er nået ud til 1 .522.838 personer og har opnået høje interaktionstal i den
digitale kampagne. Kampagnens hjemmeside findes på
http://www.naturaltalents.dk.
Mi l jø-
og Fødev areministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 484: Statusredegørelse 2018 under Ny Fælles Kemiindsats
2035601_0002.png
Miljøsty relsen har endvidere i nov ember 2018 gennemført informationsindsatsen
”Gør det selv som en
professionel”
målrettet gør-det-selv -segmentet. Hov edbudskabet er, at folk skal huske at følge
sikkerhedsanvisningerne, specielt beskyttelsesmaske. Informationskampagnen blev lavet i samarbejde
med en række interessenter og markedsført på egne medier, digitale medier samt i medier, som
målgruppen læser. Baggrunden er en rapport fra Miljøstyrelsens forbrugerprogram, der viste en risiko
v ed nogle produkter. Indsatsen er evalueret med et pænt resultat, hvor hovedfor må let h a r v æ re t a t
ramme målgruppen bredt med et enkelt budskab. Kampagnens hjemmeside kan ses her
http://www.mst.dk/påmedmasken
Primo 201 8 gennemførte Miljøstyrelsen kampagnen
”Kan du regne med jakken?”,
som henve ndt e s ig
til børnefamilier og havde fokus på fluorstoffer i udendørs tøj. Kampagnen anv e nd t e b lo g ge re s a m t
digitale medier. Et andet ben i kampagnen v ar information til forhandlere over hele landet, s å d e ka n
rådgiv e forbrugerne på området. Kampagnen blev gennemført i samarbejde med en lang række
interessenter. Se mere på
http://www.flourfri.dk.
Budskaberne blev relancere t i no v e m ber 2 0 1 8 p å
facebooksiden Hv erdagskemi. Tankegangen bag relanceringen er, at for at opnå effekt er man nø d t t il
at gentage budskaberne systematisk over længere tid.
I 201 8 har Miljøsty relsen endv idere gennemført en informationsindsats om kemikalie regler for
nethandelsbutikker, hvor forbrugervinklen v ar, at borgerne har ret til en række oplysninger, o g s å nå r
de handler på nettet. Eksempelv is faremærkningen. Kampagnens budskab om, at nethandlen skal
kende reglerne i kemikalielovgivningen, er gennem denne informationsindsats blevet bredt eksponeret
ov er for medlemmer af relevante brancheforeninger, interesseorganisationer, Fa c ebo ok -g ru p pe r o g
iv ærksætter- og web-shopfora. Borgerne blev nået via facebooksiden Hv erdagskemi.
Miljøsty relsen er sammen Forbrugerrådet Tænk Kemi inv olveret i et EU projekt (LIFE A s kREA CH, ) ,
som har til formål at udv ikle en ny digital platform (app, hjemmeside, database) inspireret af den
danske app Tjek Kemien. Den ny e app kommer til at dække hele EU og har til formål at gøre det lettere
at få v iden om særligt problematiske stoffer (stoffer på kandidatlisten) i de v arer, man køber
(https://mst.dk/kemi/kemikalier/reach-og-clp/faa-ov
erblik-ov er-reach/kandidatlistestoffer-og-
informationspligter/life-askreach/).
Appen forventes lanceret ultimo 2019. I 2018 h a r d e t d r e jet s ig
om forberedende arbejde.
Miljøsty relsens og Fødev aresty relsens fælles indgang
”kendkemien.dk”
indeholder information til
forbrugere om kemiske stoffer i fødev arer og forbrugerprodukter som kosmetik, legetøj, tøj og
elektronik. Portalen blev lanceret 12. september 2018 og samler information fr a Miljø s t y re ls e ns o g
Fødev arestyrelsens hjemmesider, så forbrugere kan læse de aktuelle råd om kemi i hv erdag en s a m le t
ét sted. Portalen opdateres løbende i takt med, at der ændres på råd og guides på de forskellige
områder. Indholdet i portalen ligger fortsat på de to sty relsers individuelle hjemm e sid er m e d fæ lle s
grafik. De to eksisterende facebooksider MadMedMindreKemi (FV ST) og Hv erdagskemi (MST)
henv iser til y derlige information og guides under kendkemien.dk. Fælles ny hed om portalen kan læse s
her:https://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Aktuelt/Sider/Pressemeddelelser_2018/Slip_for_u
n%C3%B8dig_kemi_med_ny _hjemmeside.aspx
I løbet af året har der løbende v æret formidlet information og gode råd om kemi i hv erdagen på
Miljøsty relsens hjemmeside, facebooksiden Hv erdagskemi, Miljøstyrelsens facebookside , I nst a gr a m
og Twitter. Der bliv er ligeledes formidlet information til forbrugere om kemiske stoffer i fødev a re r p å
Fødev arestyrelsens hjemmeside samt på Fødevarestyrelsens facebookside MadMedMindreKemi.
Facebooksiden Hv erdagskemi er i fortsat markant vækst. V ed udgangen af 201 8 v ar der således 34.044
mennesker, der fulgte Hv erdagskemi. Facebooksiden MadMedMindreKemi følges også af et stort antal
forbrugere
– 55.000 personer ”synes godt om” siden.
En række af informationskampag ner ne
b å d e
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 484: Statusredegørelse 2018 under Ny Fælles Kemiindsats
til v irksomheder og til forbrugerne
har ov er året brugt Hv erdagskemi som platform , lig e so m d e t o
sider bruges til at formidle ny aktuel v iden om kemi i forbrugerprodukter og fødevarer.
I februar relancerede Miljøstyrelsen f.eks. budskaberne fra en tidligere
kampagne ”Kemi i børnehøjde”
på Hv erdagskemi. Kampagnen, der blev gennemført i 201 7 , handler om kemi i hjemmet og
besky ttelsen af børn fra 0 -3 år. Kampagnens budskaber er udov er Fødev aresty relsen udformet
sammen med Sundhedsstyrelsen og Lægemiddelstyrelsen. Tankegangen bag relanceringen e r, at for at
opnå effekt er man nødt til at gentage budskaberne systematisk over længere tid.
På Miljøsty relsens hjemmeside om kemikalier er der i løbet af 201 8 udarbejdet særlige tem a s ide r o m
flourstoffer i udendørstøj, om gør-det-selv-produkter, gravide m.v. ligesom antallet af gr ø nne t ip s t il
borgerne er udvidet hen over året, blandt andet med information om squishies.
Hov edindsats: Viden om biocider/sikker brug af biocider på jobbet
I den politiske aftale ønskes det sikret, at både forbrugere og professionelle anvender biocider korrekt.
Det ønskes, at forbrugere særligt informeres ift. desinfektions-, insekt-, alge- og træbeskyttelsesmidler.
Der er i 201 8 udarbejdet fakta-ark til mst.dk omhandlende henholdsvis biocidbehandlede a r tikle r o g
afskrækningsmidler. Fakta-arkene forv entes offentliggjort primo 201 9.
”Sikker
brug af biocider på
jobbet” blev diskuteret på biocidpanelets efterårsmøde, og der arbejdes videre med indsatsen i 201 9
.
Hov edindsats: Allergistrategi
Miljø-og Fødevareministeriet lancerede i oktober 2018 en ny allergistrategi med en række init ia t iv e r,
som skal sikre, at færre danskere får hudallergi i fremtiden. Strategien er inddelt i fem fokusområd er:
V iden om effekt o g eksponering, V urdering af kemikaliers allergifremkaldende egenskaber,
Information og regulering, Særligt problematiske kemikalier og Samarbejde med interessenter og
andre my ndigheder.
V idencenter for Allergi fortsætter den målrettede v idensopbygning om allergifremkaldende stoffe r, jf.
afsnit 4 om forskning og v idensopby gning nedenfor . Forbrugerprojekt med fokus på allergenerne
Krom V I og Kobolt i lædervarer er afsluttet og afv enter offentliggørelse i 2019.
Ny e in-v itro metoder (i reagensglas) til test af kemikaliers potentiale for udv ikling af hudallergi er
implementeret under EUs kemikalielov giv ning, REACH. Desuden arbejdes der internationalt på at
udarbejde in-vitro metoder til at v urdere potensen af allergifremkaldende stoffer , o g Miljø s ty r e lse n
deltager heri. Muligheden for at udv ikle en ny (Q)SAR model til forudsigelse af alle r g e ne e ffe kt e r e r
v ed at bliv e afdækket. På sigt v il denne model kunne bruges til at opdatere den danske (Q)SAR
database, den danske v ejledende liste til selvklassificering samt til et fremtidigt EU samarbejd e o m a t
kontrollere REACH registreringsoplysninger hvad angår hudallergi.
Miljøsty relsen har i efteråret 201 8 gennemført kampagnen ”Natural Talents”
(jf. afsnit om
Forbrugerinformation og kampagner ov enfor). Der har også v æret rettet henv endelse til EU-
Kommissionen i forhold til y derligere begrænsning af parfumestoffer i både kosmetiske produ kt er o g
legetøj.
I 201 8 er arbejdet med at etablere et dialogforum startet. Formålet med dette forum er, at
my ndigheder og relev ante interessenter på allergiområdet kan dele erfaringer, diskutere ny e
problemstillinger og sty rke koordinering af initiativer på allergiområdet.
Hov edindsats: Miljømærker
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 484: Statusredegørelse 2018 under Ny Fælles Kemiindsats
2035601_0004.png
Målet med miljømærkeindsatsen er at inspirere forbrugere til at efterspørge miljømærkede produ kt er
og øge udbuddet der, hv or der er et lille udbud af produkter.
Indsatsen er opdelt i tre områder:
1 ) Øge efterspørgslen efter miljømærkede varer:
Miljømærkning Danmark etablerede i 2018 et koncept med forbrugerrettede temasider på ecolabel.dk.
Målet med temasiderne er at giv e gode råd om god kemi i hv erdagen og inspirere til en mere
bæredygtig hverdag. I 2018 etableredes temasiderne ”Børn og Gravide” og ”Pas på dig selv ” (målret t et
kv inder med børn i alle aldre), der samlet set indeholder mere end 20 inspirerende art ikler. Co nt e nt
fra siderne blev løbende distribueret v ia sociale medier og PR.
2) Øge udbuddet af miljømærkede v arer
målrettet markedsdialog:
Miljømærkning Danmark satte 201 8 fokus på at understøtte Københavns Kommunes indsats fo r a t få
større udbud af miljømærket legetøj med bl.a. deltagelse på stort markedsdialogmøde med bra nch en.
Derudov er satte Miljømærkning Danmark fokus på markedsdialogen med branchen v ia LinkedIn.
3) Tilskudsordning:
Miljøsty relsen gennemførte i 2018 en miljømærketilskudsordning , der gav tils ku d t il v irks o mh e de r
med henblik på, at de skal undersøge muligheden for at opnå licens til tøj -/teks t il -/ba by p rod u kte r,
legetøj, børne-/ungemøbler og parfumefri make -up produkter til unge. Der v ar 21 ansøgere og 8
v irksomheder har fået et tilskud på 40-1 00.000 kr. til at gennemgå deres forretningsmodel med
henblik på at miljømærke deres produkter. Der er giv et støtte til 2 ansøgere i hv e r ka t e g or i. De r v a r
ingen ansøgere til kategorien personlige computere, tablets og lignende . Der forventes først lic ens e r i
2020 som resultat af tilskudsordningen.
2. Fair v ilkår
Hov edindsats: REACH og CLP
Miljøsty relsen arbejder aktiv t med at forbedre v irksomheders registreringer under REACH.
Miljøsty relsen kommenterer både på udkast til afgørelser, som er udarbejd et a f ECHA , v e d r ø rend e
dossierv urdering (kontrol af registreringsoply sninger samt industriens testforslag) , og udkast til
afgørelser, som er udarbejdet af andre lande i forbindelse med stofvurderinger. Miljøstyrelsen har haft
hov edfokus på at forbedre beslutningsudkast for de principielt v igtigste sager v edrørende specielt
beky mrende stofegenskaber (miljøfarlighed (PBT), kræft, skader på arv eanlæg/DNA (mutagenicite t),
skader på forplantning og udvikling samt hormonforstyrrende effekter), og hv or d e r e r s æ r lig t s t or t
potentiale for, at de påkræv ede oplysninger kan lede til en bedre risikohåndtering og derved reducer et
påv irkning af mennesker og miljø. I 2018 er der indsendt 22 ændringsforslag til sådanne beslutninger,
hv ilket har medført, at ca. 80 % af de kommenterede beslutninger er blevet ændret på baggrund a f d e
danske kommentarer.
Et andet v irkemiddel under REACH er stofv urderinger, hvor medlemslandene, h e r u nde r Da nm a r k,
udfører stofvurderinger af en række prioriterede stoffer, hv or der er mistanke om, at udsætte lse n ka n
medføre en risiko for mennesker eller miljø. Danmark har udv algt stoffer ud fra en mistanke om
kræftfremkaldende v irkning, om skadev irkning på arv eanlæggene, om reproduktionsskadende
v irkning, om hormonforstyrrende v irkning på mennesker eller miljø, og/eller om and e n v irkning p å
miljøet samtidig med, at der er en høj udsættelse af mennesker og miljø og dermed en stor risiko.
Hv is det ev aluerende medlemsland v urderer, at der er behov for y derligere dokumentation for at
kunne afklare en beky mring, udarbejder medlemslandet et udkast til afgørelse, som indeholder krav til
REACH registranterne om at lev ere dokumentation, f.eks. v ed at udføre specifikke tests. Udkast til
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 484: Statusredegørelse 2018 under Ny Fælles Kemiindsats
beslutning rundsendes blandt de øvrige medlemslande til kommentering og v edtages e ft er følg end e i
ECHAs Medlemsstatsudv alg. Resultaterne af disse tests er begy ndt at komme ind og v il i de
kommende år danne grundlag for efterfølgende regulering af stofferne, når dette v iser sig at v ære
begrundet (klassificering, optag på kandidatlisten og/eller begrænsningsforslag). St o fv ur de ring ka n
også munde ud i et konklusionsdokument ofte fulgt op af et reguleringstiltag, ifald doku m ent at ione n
herfor er fundet tilstrækkelig.
Miljøsty relsen har i 201 8 v æret ansvarlig for stofvurderinger for følgende stoffer:
Fire Ftalater, der ligner de ftalater, som allerede er optaget på kandidatlisten som
hormonforstyrrende og/eller er klassificeret som reproduktionsskadende. I 2018 har Danmark
for alle 4 stoffer identificeret mangler i regis treringerne i forhold til REACHs
registreringskrav , bl.a. mht. information om langtidsskadev irkninger, skader på
forplantningsevnen eller på udviklingen. EUs Kemikalieagentur vil på baggrund af den danske
v urdering udarbejde beslutninger, der vil pålægge registranten at iv ærksætte testning mhp. a t
disse højtonnagestoffer lever op til registreringskravene , og hv or vurdering a f o g b e s lu t ning
om behov et for regulering muliggøres.
OAPP, som Danmark først v urderede i 201 2. På baggrund af Danmarks v urdering b e s lut te d e
EU, at registranten skulle udføre test af reproduktionsskadende v irkning og
hormonforstyrrende virkning i dy r og miljø. Disse test forelå i februar 2018, og Danmark skal i
201 9 v urdere, om OAPP på den baggrund giv er anledning til y derligere beky mring for
mennesker sundhed og/eller miljøet.
Propoxyleret bisphenol A, som Danmark først v urderede i 201 3. Miljøstyrelsen er g å e t i g a ng
med v urderingen af de kræv ede test for reproduktionsskadende og hormonforsty rrende
v irkning, som forelå fra registranten i september 2018, med henblik på deadline til septemb er
201 9.
For Ziram, der anv endes som pesticid og i en række andre produkter, ledte Miljøstyrel sens v u r de ring
til en EU enstemmig v edtagelse i december 201 7 om at pålægge registranterne at teste stoffet for
effekter på hjernen, herunder om udsættelse for stoffet kan medføre udvikling af Parkinsons s y g d om .
Imidlertid har registranten appelleret til EU Kemikalieagenturet, ECHAs Board of Appeal.
Miljøsty relsen intervenerer ikke direkte, men har i 201 8 givet fagligt input til sagen.
En tidligere dansk stofvurdering for triclosan, der bl.a. anvendes i kosmetik, er blev e t p å kla g e t a f e n
ty sk v irksomhed til EU-retten. V irksomheden er utilfreds med, at de er blevet pålagt at undersøge, o m
stoffet kan påv irke hjernens udv ikling, og om det er særligt skadeligt i miljøet. Sagen blev i første
omgang forelagt for ECHAs appeludv alg, hv or v irksomheden tabte sagen. Danmark interv enerer i
retssagen til fordel for ECHA.
Danmark har i 201 8 indsendt forslag om harmoniseret klassificering for stoffet DBMC so m s ka d e lig t
for forplantningen, og forslaget forventes behandlet i ECHA i løbet af 201 9. Derudover blev fire danske
forslag til harmoniseret klassificering, som v ar indsendt i 2017, behandlet i 201 8. Det d r e je r s o m o m
forslag til klassificering af bly som farligt for v andmiljøet, hvilket blev vedtaget. Desuden b le v fo r s lag
om klassificering af to parfumestoffer (Citral, Geraniol) som stærkt allergifremkaldende behandlet.
Stofferne blev ikke klassificeret som stærkt allergifremkaldende, men Geraniol blev klassifice re t s o m
hudsensibiliserende. Citral har i forv ejen denne klassificering. Endelig blev forslag om at kla s s ifi c er e
ftalaten DINP som skadelig for forplantningen og udv ikling ikke v edtaget, da det blev v urderet, a t d e r
ikke er tilstrækkeligt v idenskabeligt grundlag for en klassificering.
I 201 8 har Danmark også arbejdet på klassificeringsforslag for stofferne Ben zophenon og Cumene som
kræftfremkaldende, og forslagene forventes indsendt til ECHA i 201 9. Ligelede s fo rv e nte s ind s end t
5
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 484: Statusredegørelse 2018 under Ny Fælles Kemiindsats
2035601_0006.png
dansk forslag om klassificering af parfumestoffet Cinnamaldehy d som allergifremkaldende. Dette
indgik tidligere som et element i britisk klassificeringsforslag, som UK har trukket tilbage.
Miljøsty relsen indsendte i februar 201 8 et beslutningsforslag til ECHA om optagelse af tjærestoffet
BgP (som hører til stofgruppen PAH’er
) på kandidatlisten ov er særligt problematiske stoffer for
stoffets miljøskadelige egenskaber (meget persistent og meget bioakkumulerbart, v Pv B).
Miljøsty relsen modtog kommentarer til beslutningsforslaget fra andre medlemsstater, NGO’er og
ECHA. På baggrund af disse kommentarer blev beslutningsforslaget justeret, og ECHAs
Medlemsstatsudvalg nåede til en enstemmig beslutning om optagelse af stoffet på kandidatlisten i juni
201 8.
Derudov er deltager Miljøsty relsen aktiv t i en række ekspertgrupper, herunder ek spertgruppen for
hormonforsty rrende stoffer, ekspertgruppen for særligt miljøskadelige stoffer (PBT) og
ekspertgruppen for risikohåndtering af problematiske stoffer. En lang række stoffer er behandlet i
disse ekspertgrupper, og v ed aktiv deltagelse i dette arbejde har Miljøstyrelsen ikke kun påv ir ke t EUs
kemikaliepolitik v ia de forslag, som udarbejdes af Danmark, men også v ed at kommentere på fo r s la g ,
som udarbejdes af andre EU medlemslande samt ECHA og Kommissionen.
Begrænsningsforslag: EU-Kommissionen har i 201 8 v edtaget to begrænsningsforslag, som
Miljøsty relsen helt eller delvis har udarbejdet, nemlig forslaget om forbud mod varer med 4 ftalater og
forslaget mod v isse sprayprodukter med perfluorerede silaner. Et forslag om tatoverings fa rv e r, h v o r
Miljøsty relsen også har bidraget, er under afsluttende behandling i Kemikalieagenturets
v idenskabelige komiteer. Miljøsty relsen bistår Kemikalieagenturet med at udarbejde et forslag om
regulering af fosforklor baserede flammehæmmere i v arer, som børn kan komme i kontakt med.
Miljøsty relsen har i 201 8 lanceret to nye værktøjer, der skal hjælpe v irksomheder med at sp o r e, h v a d
deres produkter består af, og hv ilke kemiske stoffer de skal v ære ekstra opmærksomme på. Læs her
https://www.dmogt.dk/branchenyt/faa-hjaelp-til-at-spore-kemi-i-dine-produkter
Hov edindsats: Cirkulær økonomi og plast sam t PVC-indsats
I 201 8 er der gennemført en kortlægning af PV C produkter på det da nske marked og deres ind h old a f
(skadelige) stoffer. Derudover har der v æret fokus på at indkredse relevante produktområder, hvor der
er basis for at erstatte PV C med andre materialetyper.
Der er gennemført tre mindre forundersøgelser, som opfølgning på PV C kortlægningen: en
undersøgelse af, hv ilke produkttyper organotin-forbindelser indgår i, og hv ordan der ka n a na ly s er es
for deres tilstedeværelse, en undersøgelse af, om der er et miljømæssigt grundlag for at igangs æ t t e e n
indsats ift. indsamling, genanv endelse eller materialesubstitution for nogle s pecielle mindre
produktgrupper som bannere med reklametryk, hoppeborge, markedstelt e, p r e se nning e r o g a nd e t
samt en undersøgelse af, hv ordan resultaterne fra et stort projekt netop afsluttet af ECHA og den
europæiske kemi brancheorganisation CEFIC om additiv er i plast kan komplementere og u d v id e d e n
forståelse, der er opnået i den danske PV C kortlægning.
På basis af ov enstående analyser er det besluttet, hvordan den resterende PV C indsats gennemføres, jf.
projektkatalog, som har v æret i høring hos aftaleparterne.
Hov edindsats: Innovation i kem i
Substitutionspartnerskabet ”Kemi i Kredsløb” blev afsluttet i 201 8. Partnerskabet har bl.a. udviklet
hjemmeside og v ærktøjer, som virksomheder kan bruge i forbindelse med deres substitutionsarbejde,
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 484: Statusredegørelse 2018 under Ny Fælles Kemiindsats
og som er indgået i konkrete v irksomheders projekter for substitution til mindre problematiske
kemikalier. Som eksempel kan næv nes projekt om substitution af opløsningsmidler i try kfarve, hvor en
v erdensførende dansk v irksomhed ly kkedes med at finde et mindre sundheds - og miljøskadeligt
alternativ til de opløsningsmidler, der bruges i dag. Det ny e opløsningsmiddel er dog ikke
implementeret endnu, da prisen er for høj til rentabel substitution.
Det opfølgende projekt v edr. innovationsindsats for substitution af Kemi blev sendt i udbud i o kt o b e r
201 8. Projektet er startet primo 2019 og v il løbe indtil udgangen af 2021. En del af projektets formål er
at få udbredt kendskabet og anv endelsen af de v ærktøjer, som blev udv iklet under det forgående
projekt Kemi i Kredsløb til den danske industri.
Miljøsty relsens redegørelse for, hvordan det undgås, at sundheds- og miljøskadelige kemikalier u d g ør
en barriere for cirkulær økonomi v il blive udarbejdet i to dele, hvoraf d e n fø r s t e d e l r e de g ør fo r d e
igangv ærende initiativ er i Danmark, EU og globalt, der bidrager til at sik re, at der tages højde for
sundheds- og miljøskadelige kemikalier i den cirkulære økonomi. Denne del er udarb e jd e t i 2 0 1 8 o g
ov ersendt til aftaleparterne. Anden del går i dy bden med udvalgte brancher med afsæt i d e s e kt o r e r,
der er udpeget i anbefalinger fra regeringens Adv isory Board for cirkulær Økonomi. Anden del
færdiggøres ultimo 2019.
Hov edindsats: Information til v irksomheder om og tilskud til biocider
Der har i 201 8 v æret fokus på sikker drift af biocid -helpdesken, hv or ansøgere kan få juridisk og
teknisk bistand om biocider, forordningen og ansøgningskrav.
Der planlægges fortsat en tilskudsrunde i 2019 til v irksomheder, der har udviklet mind r e b e la s te nde
biocider og har brug for støtte til produktgodkendelse efter den markant mindre
omkostningskrævende og forenklede godkendelsesprocedure, der samtidig giver nemmere a d g a ng t il
de øv rige EU landes markeder eller til godkendelse af mindre belastende aktivstoffer.
Herudov er har Miljøsty relsen deltaget i en række forskellige arrangementer hos forskel lige
brancheorganisationer for at fortælle om forordningens krav og relevante problemstillinger.
Hov edindsats: Vejledning til v irksomheder om kemi i fødev arer
Fødev aresty relsen har afholdt møder med branchen om relev ante og aktuelle emner indenfor de
forskellige kemiske lov giv ningsområder fx om den ny e planteliste/nov el food, tilsætningsstoffer,
malakitgrønt, fødevarekontaktmaterialer og akrylamid.
Der udarbejdes løbende ny e v ejledninger samt opdatering og digitalisering af eksisterende
v ejledninger. I 201 8 er fv st.dk blev et opdateret om fødev arekontaktmaterialer (bl.a. rustfrit stål,
fluorerede stoffer og dansk tjekliste om overensstemmelseserklæring for fødevarekontaktmater ia le r),
med en planteliste med risikovurderinger af planter og status i forhold til nov el foo d r e gle rne o g o m
tilsætningsstoffer (bl.a. fødevarelisten med indplacering af konkrete produkter i fødevarekate g orie r).
Kemi Tjeklisten, som ligger på fv st.dk, er også blevet opdateret.
3. De fem skadev irkninger i fokus
Hov edindsats: Globale konventioner
På det globale område v ar der i 201 8 særligt fokus på Minamatakonv entionen om kv iksølv og på
arbejdet med at udv ikle anbefalinger til en ramme for det globale arbejde med kemikalier og affald
efter 2020, der skal v idereføre arbejdet under den globale kemikaliestrateg i, SA ICM, o g b id r a g e t il
7
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 484: Statusredegørelse 2018 under Ny Fælles Kemiindsats
opfy ldelsen af 2030-agendaen og de glo bale bæredygtighedsmål. Under SAICM v ar fokus blandt andet
på at udv ikle ambitiøse, realistiske mål og milepæle for at kunne v urdere fremdriften af aftalen. Unde r
Minamatakonv entionen v ar der blandt andet fokus på en fastsættelse af, hv ornår affald indehol de nde
kv iksølv falder ind under konv entionens bestemmelser , at v edtage en v ejledning til opry dning på
forurenede grunde og fastsættelse af rammerne for fremadrettet at kunne v urdere effektiv iteten af
konv entionen. Danmark bidrog økonomisk til UN Env ironments arbejde med at implementere
Minamatakonv entionen og til den intersessionelle proces under SAICM, der skal udv ikle anbefaling e r
til det globale kemikalie- og affaldssamarbejde efter 2020.
Danmark fremsendte den 2. opdaterede nationale implementeringspla n for Stockholmko nv e nt ionen
om persistente organiske miljøgifte (POP-stoffer) til konv entionens sekretariat, hvor der især v ar fokus
på seks ny e stoffer, der er optaget under konv entionen siden sidste opdatering i 201 2. Nationale
implementeringsplaner er et krav for parter under konv entionen og formidler den v iden, der er
nationalt om forekomst af POP-stoffer, samt beskriv er tiltag, der kan forbedre implementeringen.
Danmark deltog 1 7 .-21 . september 201 8 som medlem i det 1 4. møde i den tekniske komité under
Stockholmkonventionen (POPRC-1 4).
Udenfor aktiv iteterne under Kemiindsats 201 8-21 tiltrådte Danmark Kigali-ændringen til
Montrealprotokollen om stoffer, der nedbryder ozonlaget. Æ ndringen vurderes at forhindre en g lo b a l
temperaturstigning på 0,5°C og bidrager dermed v æsentligt til klimamålene.
Hov edindsats: Biocider
Miljøsty relsen har i 201 8 fortsat deltaget aktivt i EU-forv altningskomitéer med at v urdere aktivstoffer .
Der er truffet ca. 1 6 beslutninger om aktiv stoffer i EU med dansk deltagelse. Antallet af trufne
beslutninger er lav ere end i de foregående år. Dette skyldes især, at kriterierne for hormonforstyrrende
egenskaber for biocider trådte i kraft 7 .juni 201 8. Efter denne dato skal der først v ære foretaget en
v urdering af aktiv stoffet i forhold til disse kriterier, før der kan tages beslutning om godkendels e a f e t
aktiv stof. Dette har medført en længere beslutningsproces. Kommissionen har fokus på, at fremdriften
øges igen, men der kan i 201 9 stadig forventes et lav ere niv eau af godkendelser.
Miljøsty relsen har desuden bidraget til risikovurdering af produkter mhp. EU-g o d ke nd els e. I 2 0 1 8
blev der truffet de fem første beslutninger om EU-godkendelse af produkter i EU med dansk
deltagelse. De godkendte produkter er alle desinfektionsmidler med aktivstoffet jo d . EU-g o d ke nd te
produkter kan markedsføres i hele EU uden specifik national risikovurdering. Det er derfor v ig tig t , a t
Miljøsty relsen bidrager til EU-risikov urderingen af produkterne for at sikre et højt beskyttelsesniv ea u
samt hensy n til særlige danske forhold, f.eks. resistens, kv alitetskrav, anvendelses- og miljøforhold.
Hov edindsats: Forberede regulering af CMR, horm onforsty rrende, neurotox og
PBT /POP
Projektet v edrørende udv ikling og forbedring af computermodeller (QSAR) i 201 8 har result eret i
udv ikling og forbedring af modeller for hormonforstyrrende effekter med fokus på skjo ld b r us kir tlen
thy roidea. Disse modeller kan bruges til at forudsige effekter på hjernens udv ikling. Der er også
udv iklet modeller, der kan forudsige, om et stof aktiv erer specifikke r e cep t ore r, d e r e r inv olv er et i
dannelsen af kræft tumorer. QSAR modellerne kan bruges til at forberede regulering af forskellige
stoffer, da det er muligt at screene for og identificere særligt bekymrende stoffer, der skader h je r nens
udv ikling, v irker hormonforsty rrende, er CMR (kræftfremkaldende, mutagene eller
reproduktionsgiftige) eller skader miljøet.
8
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 484: Statusredegørelse 2018 under Ny Fælles Kemiindsats
Hov edindsats: Nano
Miljøsty relsen har deltaget aktivt i EU-arbejdet med bidrag til Kommissionens udvikling af fo r s la g t il
ændring af registreringsforpligtelserne under REACH, så der tages højde for stoffer på nanoform.
Disse ændringer blev v edtaget i 201 8. Ligeledes deltager Miljøsty relsen i OECDs Working Party on
Manufactured Nanomaterials, hv or de gældende testmetoder løbende bliv er opdateret til også at
kunne anv endes til test af nanomaterialer. Endelig deltager Miljøsty relsen aktiv t i ECHAs
ekspertgruppe for nanomaterialer.
Der er nu indberettet for 4. år til det danske nanoregister, men kun få v irksomheder har indberettet e t
mindre antal forbrugerprodukter med nanomaterialer, som kan frigiv es fra produkterne . I forlængelse
af den tidligere ministers møde med aftaleparterne den 23. januar 201 8 om kemiindsatsen, blev
Miljøsty relsen efterfølgende bedt om at iv ærksætte en række und ersøgelser, som er blevet gennemfø rt
i 201 8. Undersøgelsernes foreløbige resultater peger i retning af, at aktiv iteter som helpdesk og mød e r
med brancheforeninger ikke har ændret v ed billedet af, at antallet af registranter og registreringer i det
danske nanoproduktregister er faldende og meget lav t. Et notat fra DTU indikerer, at de
analy semetoder, der findes for nanomaterialer, er så komplekse, v idenskræv ende og
omkostningsfulde, at det ikke med rimelighed kan siges, at der findes egnede analy semetoder, s om
v irksomheder og my ndigheder kan anv ende. De gennemførte aktiv iteter, som har haft til formål at
identificere nanoprodukter, herunder også indberetningerne til det danske nanoproduktreg ist er , h a r
ikke giv et grundlag for at træffe konkrete foranstaltninge r for at besky tte miljø eller sundhed i
Danmark. De gennemførte aktiv iteter har også samlet informationer om andre landes nationale
registre, hvor disse landes my ndigheder på forespørgsel har oplyst, at de modtagne oplysninger - som i
Danmark - ikke har giv et grundlag for at træffe konkrete foranstaltninger for at besky tte miljø eller
sundhed. Der er ligeledes indhentet informationer fra div erse databaser for nanomaterialer, herund er
det Europæiske Kemikalieagenturs informationsportal EUON og DTUs nanodatabase (nanodb.dk).
4. Forskning og v idensopbygning
Hov edindsats: Forstærket forskningsindsats i hormonforstyrrende stoffer m ed s t y rke t
fokus på effekter hos m ennesker
Center for Hormonforsty rrende Stoffer (CeHoS) blev igangsat i 201 4 under den tidligere
Kemikalieindsats 201 4-201 7 . Med den ny e indsats for 201 8-2021 blev CeHoS forlænget og
aktiv iteterne udv idet, og formålet er at skabe den nødv endige v iden og sikre kompetencer, der
muliggør ny regulering af hormonforstyrrende stoffer. I aftalen er således afsat 34,3 mio. krone r t il a t
sty rke v idensopbygningen og forskningen i hormonforstyrrende stoffer med styrket fokus p å e ffe kt e r
hos mennesker, og der blev indgået kontrakt for den ny e bevilling primo april 2018.
Centret har igangsat flere projekter, som tilsammen adresserer tre v igtige fokusområder med det
ov erordnede formål bedre at kunne besky tte befolkningen mod hormonforsty rrende effekter i
fremtiden. De tre prioriterede områder dækker:
a) Hormonforstyrrelser tidligt i liv et og betydning for helbred senere i liv et med fokus på
reproduktion, herunder identificering og verificering af tidlige markører.
b) Beskriv else af v irkningsmåder, inklusive nye virkningsmekanismer, som ka n føre til
hormonforstyrrelser: ny v iden til at udv ikle bedre testmetoder for identifikation af kemikaliers
hormonforstyrrende potentiale hv er for sig og i kombination
c) Kortlægning af befolkningens udsættelse for hormonforstyrrende stoffer: effekt af regulering og
identificering af data gaps.
9
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 484: Statusredegørelse 2018 under Ny Fælles Kemiindsats
Centerets årlige informationsdag blev afholdt 1. november 2018. Som noget nyt i d e n ig a ng v æ re nde
fireårsperiode afholdes også en såkaldt intern forskerworkshop en gang å rligt. I 2018 afholdtes d e nne
den 1 2. nov ember på Rigshospitalet.
./.
.
Hov edindsats: Allergicenter
V idencenter for Allergi har som overordnet formål at fortsætte den målret t ed e v id enop by g ning o m
allergifremkaldende stoffer til understøttelse af my ndighedernes foreby ggende arbejde, herunder
særligt at danne et v idenskabeligt grundlag for regulering og kommunikation sindsatser.
Centeret blev oprettet i 2001 og blev senest forlænget v ed Kemiindsatsen 201 8-21 med en årlig
bev illing på 4,725 mio. kroner. Herudover har v idencenteret haft y derligere bevillinger fra for s ke llig e
fonde, så budgettet har været på ca. 1 0 mio. kroner i direkte udgifter i 2018.
Fokus for centrets arbejde i 201 8 har været:
Ov erv ågning af forekomsten af allergi over for kemiske stoffer. Data udtrækkes fra en nationa l
database, som nu dækker indberetninger fra 1 00 % af alle hospitalsafdelinger og 20% af
priv atpraktiserende læger inden for det dermatologiske speciale. Derudov er følges
hy ppigheden af allergi fra offentliggjorte artikler i Europa. Specifikt er der lav et en analyse fo r
perioden 2007-2017, hv or gennemsnittet i forekomsten af allergi i Europa v ar ca. 20%. De r e r
således grund til at tro, at forekomsten af allergi over for kemiske stoffer også har udviklet sig i
Danmark siden 2006 niv eauet på 1 0 %.
Parfumeallergi, der er i stigning blandt v oksne eksempatienter , specielt blandt y ngre og
kv inder. Det er især et parfumestof, limonene, der hy ppigt udløser allergi.
Nikkelallergi, hv or der har v æret et stort fald siden nikkelreguleringen blev indført i 1 991 .
Imidlertid er der stadig ca. 1 0 % af de y ngre v oksne kv inder, som har nikkelalle rg i. I 2 01 8 e r
det desuden v ist, at også kort, gentagen kontakt med genstande, der frigiver nikke l, ka n g iv e
allergisk nikkeleksem.
Allergi ov er for MI og andre isothiazolinoner, som har v æret årsag til en epidemi af
kontaktallergi i Danmark. Blandt andet v ha. dokumentation opsamlet af v id e nce nt er et b le v
det i 201 8 besluttet i EU, at indføre en meget restriktiv grænse for, hv ornår kemiske
blandinger med MI skal mærkes som allergifremkaldende. I 2018 er der dog blevet påvist ny e
kilder (læderprodukter) og andre kemiske varianter (OIT=octylisothiazolinone) som å r s a g t il
allergiske reaktioner.
Allergi ov erfor akry later, som kan anv endes både i forbrugerprodukter og medicinske
sammenhænge. Centeret har deltaget i en europæisk undersøgelse o m forekomsten a f a lle r g i
ov er for negleprodukter, som konkluderede, at der er behov for en begrænsning af de t illa d t e
mængder af akry later i disse produkter.
Der henv ises endv idere til notat fra CeHoS, der v edlægges som bilag til Fødev aresty relsens og
Miljøsty relsens notat af 8. februar 2019 om årlig screening af forskningsindsatsen/status for 2018.
V idencenter for Allergi har i 201 8 offentliggjort 32 v idenskabelige artikler i internationale tid sskrift er ,
og der er afsluttet 2 ph.d.-studier. Ud ov er forskningsaktiv iteten har centeret en stor
formidlingsaktiv itet med mange v idenskabelige og populære foredrag, ny hedspresse og drift af
hjemmeside.
./.
Der henv ises endv idere til notat fra V idencenter for Allergi, der v edlægges som bilag til
Fødev aresty relsens og Miljøsty relsens notat af 8. februar 201 9 om årlig screening af
forskningsindsatsen/status for 2018.
10
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 484: Statusredegørelse 2018 under Ny Fælles Kemiindsats
2035601_0011.png
Hov edindsats:
Forskningsprojekter
Fødev arestyrelsen
m ellem
DT U
Fødev areinstituttet
og
Fødev areforlig 3 har indeholdt forskning omkring kemi i fødev arer. Fokus har v ær et b e s kr ev et i t r e
delprojekter v edrørende henholdsvis:
Kombinationseffekter
Analy semetoder
Risk-benefit-v urderinger.
Fødev areforlig 3 har kørt fra 201 5-18, hv orfor 2018 har v æret afslutningen på pr o je kte rne , s o m d o g
delv ist v idereføres fra 2019 under Ny Fælles Kemiindsats 2018-21.
Projektet om kombinationseffekter handler om at tilv ejebringe ny e toksikologiske data og udv ikle
v ærktøj til v urdering og håndter ing af kombinationseffekter (cocktaileffekter). Formålet er, at
tilv ejebringe mere information om kemiske stoffers sundhedsskadelige effekter
både indiv iduelt og i
”cocktails”. Projektet indeholder udvikling af ny e koncepter og beregning s m et ode r t il v ur d
ering a f
kombinationseffekter af kemiske stoffer fra fødev arer og andre kilder samt undersøgelser af
mekanismer bag kemiske stoffers påv irkning af mandlig reproduktion. Dette forv entes at kunne
bidrage til en forbedret risikovurdering af kemiske stoffer. A lle delprojekter er fæ r d ig e o g fo r v ent es
afrapporteret i foråret 2019.
Projektet om analysemetoder fokuserer på udv ikling af screeningsmetoder, ny e analytiske teknologie r
og ny e udfordringer. Formålet er at sty rke metodegrundlaget for den kemiske fødevar eov e rv å gning /
beredskab. Screeningsmetodeudv iklingen har omfattet naturlige toksiner
eksempelv is
py rrolizidinalkaloider og my kotoksiner, hv oraf de sidstnæv nte dannes af skimmelsv ampe - og
afsmitning fra fødev arekontaktmaterialer. I 2018 har fokus v æret p å generisk ekstrakt ion, s å p r øv e r
kan forberedes til samtidig analyse for fx my kotoksiner, spor af antibiotika, pesticider og forureninger.
Ny analy tisk teknologi har omhandlet udv ikling af ny e koncepter til hurtig bestemmelse af my ko -
toksiner. Ny e udfordringer har omfattet nanopartikler og mikroplast i fisk. I 201 8 er arbejdet med
udv ikling af metoder til påvisning af især metalbaserede nanopartikler i kontaktmaterialer, fø d ev a re r
og biologisk v æv blevet afsluttet.
Projektet om risk-benefit-v urderinger har fokuseret på at kv antificere positiv e og negativ e
sundhedseffekter med henblik på udførelse af helhedsv urderinger (risk -benefit), beregning af
sy gdomsby rde
og
rangering
af
fødev arerelaterede
risici
i
Danmark
.
Generelt er påbegy ndte opgav er fuldført ultimo 201 8. De v æsentligste fremskridt i 201 8 er sket
indenfor arbejdet med substitutionsmodellen, hvor der nu benyttes probabili s tis ke d a t a , s o m e r e n
v igtig del af arbejdet med at kv antificere de sundhedsmæssige fordele ved en kost , der følger de danske
kostråd. Et andet område er de matematiske programmeringer, som er brugt til at estimere det
optimale indtag af fisk, hv or modellen er blev et udv idet til også at omfatte priser på fisk, dv s.
omkostninger for forbrugeren. Derudover er der inkluderet en kv antitativ helhedsvurdering af hørfrø.
Der henv ises endv idere til notat fra DTU Fødev areinstituttet, der v edlægges som bilag til
Fødev aresty relsens og Miljøsty relsens notat af 8. februar 201 9 om årlig screening af
forskningsindsatsen/status for 2018.
5. Kontrol og ov ervågning
Hov edindsats: Kontrol i forhold til REACH og CLP
Kemikalieinspektionen fortsatte i 201 8 tilsynskampagnen fra 2017 v edrørende byggemarkeders
ov erholdelse af informationspligten i REACH. Ifølge REACH art. 33, stk. 2, er en lev erandør v ed
./.
11
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 484: Statusredegørelse 2018 under Ny Fælles Kemiindsats
2035601_0012.png
forespørgsel forpligtet til indenfor 45 dage at oplyse, om der findes særligt problematiske stoffer i
produktet. Kampagnen hav de fokus på muligt indhold af ftalater i forbrugerprodukter lavet af blød
plast/PV C. Kemikalieinspektionen modtog et korrekt svar ud af de 1 0 produkter, hvor
by ggemarkederne var forpligtet til at sv are. Her erkendte byggemarkedet indholde t af ftalaterne DIBP
og DBP i produktet inden for de 45 dages svarfrist. Fem ud af otte by ggemarkeder sv arede ikke
korrekt. Kemikalieinspektionen indskærpede reglerne over for disse fem byggemarkeder. Resultatet af
denne kontrol offentliggøres foråret 2019.
Kemikalieinspektionen har forsat i regi af det fælles EU-projekt (FORUM-REF 6-projektet)
gennemført kontrolkampagne omkring kontrol af klassificering og mærkning af kemi ske blandinger. I
201 8 v ar fokus på klassificering og mærkningen af godkendte tr æbesky ttelsesmidler og dermed
kontrol af, om de biocidholdige produkter overholder de stillede krav i Miljøstyrelsens g o d kend els e.
Kontrollen omfattede 13 træbeskyttelsesmidler. Fire af produkterne fik indskærp e ls er o m m a ng ler i
forhold til CLP og/eller biocidreglerne. Resultatet vil fremgå af den fælles EU afra p p o r te ring u lt im o
201 9.
Kemikalieinspektionen har sammen med Toldstyrelsen og sammen med 1 2 andre EU-lande i 201 8
udført kontrol af, om eksportforsendelser af farlige kemikalier var registreret korr ekt jf. PIC
forordningen (Prior Informed Consent). Kemikalieinspektionen konstatere de tre overtrædelser ud af
1 1 eksporter. Kemikalieinspektionen har indskærpet overfor en dansk v irksomhed om manglende
regelefterlevelse af PIC forordningen. Kemikalieinspektionen har v ideresendt de to øvrige
ov ertrædelser til en anden ansv arlig my ndighed i EU. EU-rapporten kan læses her:
https://echa.europa.eu/documents/10162/0/forum_project_on_control_of_pic_en.pdf/cc3f86b4 -
62b0-1ba6-da32-e6f6601ed518
Hov edindsats: Kontrol i forhold til biocidforordningen
I 201 8 kontrollerede Kemikalieinspektionen skadedyrsbekæmperes opbevaring og m a r ke d sfø ri ng a f
biocidholdige produkter. Der blev kontrolleret fire skadedyrsbekæmpere og kontrollen b le v a fs lu t te t
med en politianmeldelse samt tre v irksomheder uden overtrædelser.
Kemikalieinspektionen har i 201 8 kontrolleret hestemidler. Kontrollen har udelukkende haft fokus på
e-handel. 1 0 virksomheder er blevet kontrolleret. Kontrollen er afsluttet med 1 0 indskærpelser og
heraf blev to politianmeldt.
Kemikalieinspektionen har fø rt kontrol hos forhandlere og importører af biocider for, o m d e r s æ lg e s
ulov lige produkter. Der blev ført kontrol hos 197 importører og forhandlere. Der v ar overt ræ d els er a f
biocidreglerne hos 50 virksomheder, de hy ppigste overtrædelser v ar salg af danske m id le r , s o m ikke
mere v ar lov lige at sælge eller besidde, næst hy ppigst v ar ulov lig og v ildledende markedsføring af
produkter med biocidfunktion, som ikke v ar godkendt. Endeligt blev der fundet seks ulov ligt
importerede produkter.
V ed kontrollen med forhandlerne blev der udtaget biocidprodukter, som blev analy seret for, om
indholdet stemte overens med godkendelsen af produktet. Resultatet af denne kontrol offe ntlig g øre s
foråret 2019.
Endv idere har Kemikalieinspektionen kontrolleret markedsføring af algemi dler. Kontrollen omfatted e
en forudgående informationsindsats hos by ggemarkederne om reglerne for markedsføring af
algemidler med henblik på at undgå salg af algemidler, som ikke er godkendt af Miljøsty relsen.
Derefter fulgte Kemikalieinspektionen op med stikprøv ekontroller hos forhandlere. Resultatet af
denne kontrol offentliggøres foråret 2019.
12
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 484: Statusredegørelse 2018 under Ny Fælles Kemiindsats
Endelig gennemførte Kemikalieinspektionen en kampagne, hvor ulovlig markedsføring på internettet
af gasningsmidler til bekæmpelse af f.eks. muldvarpe og mosegrise blev kontrolleret. V ia søgninger på
nettet fandt Kemikalieinspektionen 1 5 hjemmesider, som markedsførte Karbid til bekæmpelse af
muldv arpe og mosegrise. Kemikalieinspektionen indskærpede salgsstop overfor alle v irksomhederne.
Alle v irksomheder har efterkommet indskærpelsen.
Hov edindsats: Kontrol m ed forbrugerprodukter, herunder styrket importkontrol
Kemikalieinspektionen kontrollerede i 201 8 indhold af ftalater i legetøj og SCCP (andre
plastblødgørere) i legetøj og småbørnsprodukter. Kemikalieinspektione n kontrollerede 64
legetøjsprodukter, der blev udtaget fra 1 9 forskellige forhandlere. Resultatet af denne kontrol
offentliggøres i foråret 2019.
Endv idere har Kemikalieinspektion kontrolleret, om reglerne overholdes i forhold til, at der ikke må
anv endes ulovlige fluorholdige drivhusgasser i hårprodukter. V ed kontrollen blev
indholdsdeklarationen på 200 hårprodukter kontrolleret. Kontrollen fokuserede især på salg fra
netbutikker. 10 produkter indeholdt HFC-1 52a. Kemikalieinspektionen har indskærpet et salgsstop
mod disse 1 0 produkter. En enkelt importør fik endv idere et påbud om at tilbagetrække et produkt fra
deres forhandlere i Danmark.
Desuden gennemførte Kemikalieinspektionen en kontrol af læderprodukter for ov erholdelse af
forbuddet mod krom (V I). Samtidig blev produkterne undersøgt for muligt indhold af kobolt som le d i
et forbrugerprojekt om indhold af kobolt i læderprodukter som kilde til allergi. Resultatet af denne
kontrol offentliggøres foråret 2019.
V idere foretog Kemikalieinspektionen i 2018 en kontrol af god fremstillingspraksis (GMP) hos
v irksomheder, der producerer kosmetik, med udgangspunkt i den EU harmoniserede standard DS-ISO
227 16 om retningslinje for v urdering af fremstillingspraksis. Kemika lieinspektionen kontrollerede fire
v irksomheder og v urderede, at de fire v irksomheder har iv ærksat passende procedurer og indrettet
lokaliteterne således, at deres kosmetiske produkter kan fremstilles i ov erensstemmelse med god
fremstillingspraksis.
Endelig deltog Kemikalieinspektionen i et fælles-nordisk kontrolprojekt, om give-away produkter
ov erholder reglerne om indhold af regulerede kemiske stoffer (Giv e -away produkter (reklamegaver) er
produkter, som en v irksomhed giv er gratis v æk, oftest til salgsfr emmende formål (branding)). I den
danske del har Kemikalieinspektionen kontrolleret 14 elektriske og elektroniske produkter og to
tekstilprodukter. Kontrollen v iste, at langt de fleste ov erholdt reglerne, dog v ar der to produkter, som
indeholdt bly over grænseværdien i henhold til EUs RoHS-regler. Kemikalieinspektionen har derfor
indskærpet salgstop mod det ene produkt. Det andet produkt blev ud fra en samlet v urdering anset
som mindre alv orligt. Samlet er der kontrolleret mere end 1 00 firmaer, primært impo rtører og
distributører i de nordiske lande. Ca. 250 produkter er kontrolleret. Fællesrapporten om
kontrolprojektet offentliggøres maj 2019.
Kemikalieinspektionen har i 201 8 haft fokus på både import og øget e -handel og sammenhængen
herimellem. V ia samarbejdsaftalen med Toldsty relsen er der sikret beslaglæggelse af ulov lige
produkter fra tredjelande, som insektrepellent, fiskegrej, rottegift og mølkugler. Disse beslaglæggels er
indgår i Kemikalieinspektionens opgørelse af indberetninger, som Inspektionen m odtog 415 af i 201 8.
Der blev afsluttet 466 indberetninger i 2018 (der bliver løbende overført indberetninger fra forrige å r ,
der bliv er afsluttet året efter).
13
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 484: Statusredegørelse 2018 under Ny Fælles Kemiindsats
2035601_0014.png
I forbindelse med kontrolkampagnerne har der v æret fokus på at udtage produkter fra e -handelssider
til undersøgelse/analyser, som f.eks. under algemiddelkampagnen, hestemidler, ulovlige fluorholdige
driv husgasser i hårprodukter og give -away produkt kampagnen. Øget fokus på import og e -handel er
sammen med de øv rige kontrolkampagner med til at sikre , at ulovlige produkter ikke når ud til
butikkerne/forbrugerne.
Miljøsty relsen har
som led i at sty rke importkontrollen - derudov er afholdt en workshop med
relev ante interessenter om importkontrol og e -handel. På workshoppen tilsluttede interessenterne s ig
en ambition om en fælles indsats mod import af v arer med ulo v lige kemikalier. Ambitionen bliv er
drøftet i Kemikalieforum med henblik på at iv ærksætte opfølgende initiativer til at forebygge import a f
v arer med ulovlig kemi. Der v il herunder være tale om en forebyggende kontrolinds a t s b e s t åe nde a f
information rettet mod v irksomheder og forbrugere. Indsatsen s kal foreby g g e im p o rt a f v a r e r m e d
ulov lig kemi samt hjælpe med at forhindre, at forbrugerne uvidende kommer til at indkø be prod ukt er
med skadelig kemi.
Miljøsty relsen har ev alueret sin praksis for notifikationer til RAPEX -sy stemet, hv orefter EU-
medlemslande
har
pligt
til
notificere
produkter
til
det
fælles
europæiske
informationsudvekslingssystem, RAPEX , hv is der identificeres produkter på markedet, som u d g ø r e n
alv orlig risiko. Ev aluering af praksis v iser, at Danmark generelt ikke indberetter så mange pr o du kt er ,
som v isse andre medlemslande. Forskellen sky ldes blandt andet, at Danmark i ov erensstemmelse med
forordningen kun notificerer produkter, der udgør en alv orlig kemisk risiko, mens en del EU lande
notificerer produkter i RAPEX v ed enhver overtrædelse af lov givningen uanset risikoen ved produktet.
Det er Miljøsty relsens v urdering, at en indberetning af et produkt til R APEX sy stemet som
udgangspunkt skal ske på baggrund af en konkret risikov urdering, der v iser, at produktet udgør en
alv orlig risiko. Der kan dog v ære tilfælde, hvor en overtrædelse automatisk medfører en alvorlig risiko,
og i de tilfælde v il det ikke v ære nødv endigt med en risikov urdering. Den danske fremgangsmåde
sikrer, at det kun er produkter, som udgør en alvorlig risiko, der notificeres, og samtidig sikres d e t, a t
forbrugerne kun adv ares, når der reelt er en risiko v ed produktet.
Arbejdet med at ev aluere sanktionspraksis i Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion i aftaleperioden me d
henblik på mulig skærpelse af sanktionerne ov erfor ikke mindst gentagne ov ertrædelser af regler
pågår. Ev alueringen forventes at foreligge senest primo 2020.
Hov edindsats: Undersøgelse af forbrugerprodukter
Miljøsty relsen har i 201 8 offentliggjort seks undersøgelser om kortlægning og risikov urdering af
kemikalier i forbrugerprodukter. Undersøgelserne v edrører produkter som cykelhjelme, anilin i kr id t ,
fluorstoffer i kosmetiske produkter og kosmetiske produkter, der
anprises som ’probiotisk’ eller
’præbiotisk’.
I to
undersøgelser om ’gør-det-selv projekter’ i hjemmet og
”parfume og andre organiske stoffer i squishy legetøj” blev der påvist en mulig s u nd h e d s ris iko. De t
medfører, at der i 2019 v il blive igangsat opfølgende undersøgelser på begge områder.
På grundlag af analy seresultaterne, risikov urdering og de informationer, Kemikalieinspektionen
indhentede fra importører/producenter af squishy legetøjsprodukterne, har alle distributører og
importører, på nær en importør, v algt at stoppe salget og har tilbagekaldt squishy legetøjsprodukterne
fra deres kunder. Squishy legetøjsprodukterne fra undersøgelsen er notificeret i RAPEX .
Miljøsty relsen har igangsat y derligere fire ny e undersøgelser i 201 8 om kemikalier i
forbrugerprodukter, som forventes publiceret i 201 9. Det drejer sig om kortlægning af kemiske stoffer i
rengøringsmidler, migration af monomerer (afgivelse af de moleky ler, der udgør byggestenene i pla s t )
i legetøj, risikovurdering af fremkaldere i termopapir og Krom V I og kobolt i lædervarer.
14
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 484: Statusredegørelse 2018 under Ny Fælles Kemiindsats
Hov edindsats: Kontrol og kompetenceudvikling af tilsy nsførende mv.
Fødev aresty relsens tilsy nsførende instrueres i, at de skal kontrollere kemi i forbindelse med de
ordinære tilsyn af fødevarevirksomheder. Dette sker fx i forbindelse med a fh o lde lse a f r o a d s h ow s i
Fødev aresty relsens fødev areenheder. Der er afholdt roadshows om fødev arekontaktmaterialer,
akry lamid, tilsætningsstoffer og desinfektionsmidler.
Der er desuden afholdt kurser for de tilsy nsførende om fødev arekontaktmaterialer (plast),
grundkurser om tilsætningsstoffer og kemiske forureninger og pesticidrester i fødev arer samt
specialiseringskurser om tilsætningsstoffer og aroma og om kemiske forureninger.
I tre erfa-grupper indenfor områderne fødev arekontaktmaterialer, kemiske forureninger og
tilsætningsstoffer drøftes kontrolrelevante emner med de tilsynsførende.
Hov edindsats: Ny kontrol af biocidrester i fødev arer
I 201 8 blev der igangsat kontrol af rester af biocider i fødev arer. Som pilotprojekt blev der i 201 8
udtaget prøver af mælk, som blev analyseret for jod som restindhold af desinfektionsmidler. Yderligere
kontrol med anv endelse af biocider i fødev arev irksomheder mv . samt gennemførelse af relev ant
analy tisk kontrol er under planlægning for 2019.
EU-strategi
Hov edindsats: Ftalater i fokus
Efter dansk pres om at forby de fire hormonforsty rrende ftalater i en lang række produkter, der
anv endes i v ores hv erdag, blev EU’s medlemslande enige om et forbud. Forbuddet vil omfatte e n la ng
række forbrugerprodukter til indendørs brug og produkter, hv or der er direkte kontakt. Det kan fx
v ære pilatesbolde, badeforhæng og regnjakker. Forbuddet blev enstemmigt v e dtaget af EUs
medlemslande i sommeren 201 8 o g offentliggjort i EU-tidende den 1 8. december 201 8. Forbuddet
gælder fra d. 7 . juli 2020, hv orefter der ikke længere må markedsføres produkter , som indeholder
ftalaterne DEHP, BBP, DBP og DIBP i produkter til indendørs brug og produkter, hvor der e r d ir e kte
kontakt.
Danmark rejste problemstillingen i 2009 og har siden presset på for et forbud. Forslaget til EU -forbud
er udarbejdet af Danmark i samarbejde med Det Europæiske Kemikalie agentur (ECHA). Forslag e t e r
begrundet i, at den samlede udsættelse for de fire ftalat er fra kilder som forbrugerprodukter,
indeklima og fødev arer er for høj. De enkelte produkter udgør meget sjældent en risiko. De t e r fø r s t e
gang et forbud er baseret på den samlede udsættelse.
Hov edindsats: Strategi for, hv ilke stoffer der skal sættes in d ov er for
Fødev aresty relsen og Miljøsty relsen v il med udgangspunkt i notat af 8. februar 201 9 om årlig
screening af forskningsindsatsen
status for 201 8 med bilag 1 -3 (notater fra hhv . CeHOS, V idencenter
for Allergi og DTU Fødev areinstituttet) prioritere arbejdet med en række konkrete stoffe r /om r åd e r i
201 9 med mulighed for at fortsætte arbejdet over en længere periode. Nota te t m e d b ila g e r v e dla g t
denne statusredegørelse.
201 8 er første år af en fireårig indsats for CeHoS og V idencenter for Allergi. CeHoS, V id ence nte r fo r
Allergi og DTU har udarbejdet de ov ennæv nte notater, som redegør for deres forskningsindsatser
./.
15
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 484: Statusredegørelse 2018 under Ny Fælles Kemiindsats
2035601_0016.png
under Kemiindsatsen. Notaterne fra de tre forskningsinstitutioner for dette første år af Kemiindsatse n
peger kun i begrænset omfang på konkrete kemiske stoffer. Ud ov er resultater og v iden, som genereres
i forskningsindsatserne under Kemiindsatsen, modtager styrelserne løbende input til, hv ilke konkr et e
kemiske stoffer der er behov for at v urdere og håndtere. Inputtet består fx af EUs v urderinger og viden
fra EUs v arslingssy stemer samt den rådgiv ning, forskningsinstitutioner y der i forbindelse med
regeltilbliv else og rekv irerede risikov urderinger. Resultater fra den løbende kontrol indgår også i
prioriteringen.
Udv ælgelsen af stoffer på prioriteringslisten sker ud fra v iden om stoffernes farlighed og
eksponeringsrisiko. Den samlede v urdering og prioritering foregår årligt og tager afsæt i de modt a g ne
input fra forskningsinstitutionerne CeHoS, V idencenter for Allergi og DTU Fødev areinstituttet.
Projekterne på Fødevareinstituttet påbegyndes i 2019, da de politisk prioriterede ind s a ts er p å DTU i
201 8 v ar afslutningen af aktiv iteterne under det tidligere Fødev areforlig 3. Resultaterne af den
igangsatte forskning v il løbende blive offentliggjort i hele perioden. DTU Fødevareinstituttet arbejder i
forskningsindsatserne under Kemiindsatsen med at udv ikle og indarbejde ny e metoder til
risikov urdering af kemiske stoffer i fødevarer:
Screeningsmetoder til analyser af mange kemiske stoffer på é n gang
V urdering af cocktails af kemiske stoffer
Sammenhængen mellem kemiske stoffer og tarmbakterier
Helhedsv urderinger forskellige kostmodeller
risk-benefit v urderinger ift. kemisk
fødev aresikkerhed og ernæring.
På hormonområdet offentliggjorde CeHoS den 31 . oktober 201 8 en rapport med det faglige
baggrundsmateriale til, at Danmark kan gå v idere med at udarbejde en liste over hormonforstyr rend e
stoffer, gerne i samarbejde med andre EU-medlemsstater. Dette arbejde er igangsat under den
tidligere Kemikalieindsats 201 4-1 7 , men blev afsluttet under den nuv ærende indsatsperiode.
Miljøsty relsens arbejde i 201 9 vil også tage udgangspunkt i denne rapport.
Prioritering af fremtidig indsats
Fødev arestyrelsen og Miljøstyrelsen v il med udgangspunkt i ov enstående prioritere ar be jde t m e d e n
række konkrete stoffer/områder i 201 9 med mulighed for at fortsætte arbejdet ov er en længere
periode. Arbejdet vil omfatte EU forhandlinger om fælles europæis k regulering, målrette t ko ntr ol o g
information til erhv erv og forbrugere. Med tilv ejebringelse af ny v iden om stoffernes risiko og
udv ikling af ny e v urderingsmetoder v il prioriteringslisten løbende blive tilpasset.
På baggrund af en screening, herunder jf. CeHoS rapporten fra 201 8, v il Miljøsty relsen prioritere
arbejdet med følgende stoffer på hormonområdet:
Bisphenol AF (udarbejdelse af forslag til REACH Kandidatlisten over særligt problematiske
stoffer i samarbejde med Sv erige).
Solfiltret 4-MBC (udarbejdelse af analy se v edrørende behov for yderligere regulering).
Miljøsty relsen finder det også relevant at foretage opdateringer af v urderinger for stofferne
Buty lparaben, triclosan og Buty lated hy droxyl-anisole; BHA med henblik på at v urdere
behov og muligheder for y derligere regulering.
På allergiområdet v il Miljøstyrelsen prioritere indsats inden for følgende områder:
Udarbejde klassificeringsforslag for relevante parfumestoffer som f.eks . ka ne la ld ehy d s a m t
ev entuelt for stoffer foreslået af V idencente r for Allergi.
Arbejde for en supplerende klassificering af en epoxyforbindelse som allergifremkaldende.
16
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 484: Statusredegørelse 2018 under Ny Fælles Kemiindsats
På baggrund af den indledende screening, vil Fødevarestyrelsen prioritere arbejdet med:
Fluorerede stoffer i fødev arer og fødev areemballage, herunder mulighederne for et dansk
forbud mod anv endelse af organiske fluorforbindelser i fødev arekontaktmateria ler a f p a p o g
papir.
Procesforureninger
akry lamid og PAH.
Hov edindsats: Indspil til non-toxic environment og opfølgning på REACH Rev iew
Kommissionen er under 7 . Miljøhandlingsprogram forpligtet til senest i 201 8 at fremlægge en stra t eg i
for et giftfrit miljø. Danmark fremsendte 1 8. april 2018 tekniske input til, hv ad denne str at e gi ka n o g
bør indeholde.
Kommissionen offentliggjorde 5. marts 201 8 deres gennemgang af EU’s
kemikalielov giv ning, REACH (REACH rev iew). Danmark har gennem 201 8 haft fokus på
implementering af konklusionerne fra rev iewet samt behovet og mulighederne for y derligere handling.
Danmark fremsendte 1 6. april 2018 kommentarer til REACH rev iewet, hv or der udtrykkes støtte til d e
1 6 aktiv iteter, der peges på i rev iewets konklusion, og samtidig påpeges 1 2 y derligere aktivitete r, h v or
der er behov for handling. Som opfølgning på kommentarer ne samlede Danmark REACH-UP kred s e n
med det formål, at ligesindede lande kunne gå sammen om at rejse behovet for yderlige re h a nd ling i
EU, herunder blandt andet at åbne forordningens tekst for at inkludere nogle af de 1 2 y derligere
aktiv iteter. Der v ar ikke fælles opbakning fra REACH-UP kredsen til at tage dette op p å e t r å d s m ø d e
på dav ærende tidspunkt. I sommeren 2018 sendte ministre fra Finland, Frankrig, Tyskland, Le t la nd,
Litauen, Lux emborg, Nederlandene, Norge, Slov akiet og Sv erige et samlet brev til Kommissionen,
hv ori de udtrykte seriøs bekymring omkring den manglende fremdrift fra Kommissionens s id e t il a t
v idereudv
ikle EU’s kemikaliepolitik, hv ilket også er nødv endigt for at opnå en cirkulær økonomi.
Miljø- og fødev are ministeren blev medunderskriver af brevet i september 2018. Implementeringen a f
de 1 6 aktiv iteter i REACH rev iewet bliv er løbende diskuteret på møder mellem EU -landendes
kompetente my ndigheder (CARACAL), hv or Danmark også bidrager blandt andet til diskussioner
omkring anv endelse af forsigtighedsprincippet.
Hov edindsats: Mulighederne
kem ikonference afsøges
for
afholdelse
af
en
europæisk/international
Kommissionen gennemfører i øjeblikket en række analyser af den eksisterende kemika lier eg ule ring ,
som enten er blev et offentliggjort (REACH rev iew) eller forventes at bliv e offentlig g jort p r im o 2 0 1 9
(Refit af anden kemikalielovgivning end REACH). Disse analy ser danner grundlag for diskussione r p å
EU-niv eau af, hv ordan EUs kemikalielovgivning kan v idereudvikles og optimeres t il fo r d el fo r b å d e
borgere, v irksomheder og myndigheder. Den kommende EU-kommission tiltræder i e ft e r å re t 2 01 9 .
Danmark er i dialog med Kommissionen om afholdelse af en fælles konference i Brux elles ultimo ju ni
201 9, der vil v ære et optimalt tidspunkt til diskussioner om fremtidens kemikaliepolitik.
17