Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 484
Offentligt
NOTAT
Kemikalier
Ref. LMK
Den 5. marts 2019
Redegørelse for status på aktiviteter gennemført i 201 8 under
Ny Fælles Kemiindsats 2018-21
Ifølge aftalen af 1 7 . november 2017 om ny Fælles Kemiindsats 2018-21 skal der år lig t u d a r be jde s e n
kort redegørelse for status over aftalen.
Status for planens gennemførelse - generelt
Størstedelen af initiativerne i Kemiindsatsen har et flerårigt sigte, og en række af aktiv iteterne kø r er i
hele planperioden 201 8-2021 . De årlige redegørelser har i det ly s primært fokus på v æsentlige
konkrete resultater og indsatser i det forløbne år.
Status for initiativ erne er inddelt efter Kemiindsatsens fem ov erordnede områder:
1. Oply ste
forbrugere, 2. Fair v ilkår, 3. De fem skadev irkninger i fokus, 4. Forskning og
v idensopbygning
og
5. Kontrol og ov ervågning.
Herudover indeholder aftalen en
EU-strategi.
I det følgende redegøres for status på hovedindsatserne under de fem områder samt på EU -strategien.
Kemikalieindsats 201 8-21 kan læses på
regler/handlingsplaner/kemiindsats-2018-2021/
1.
Oply ste forbrugere
https://mst.dk/kemi/kemikalier/regulering-og-
Hov edindsats: Forbrugerinformation og kampagner
Miljøsty relsen har i 201 8 gennemført kampagnen Natural Talents målrettet unge drenge og sekundært
deres forældre om risiko for parfumeallergi. Kampagnen by gger på omfattende ev idensbaserede
studier, og dets særkende v ar, at de unge selv fik lov at skabe indholdet til kampagnen, hvilket er en ny
måde at skabe engagement på. Kampagnen blev gennemført i et aktiv t og frugtpart partnerskab m e d i
alt 1 2 kommercielle og ikke kommercielle partnere fra både detailhandlen, brancheforeninger og
forbrugerorganisationer. En effektmåling v iser, at kampagnen har lev eret tilfredsstillende.
Eksempelv is at c a. 4 ud af 1 0 unge drenge i effektmålingen har kendskab til kampagnen . Ka m p a g nen
har endv idere påv irket de unge (som kender kampagnen) i forhold til v iden og opmærksomhed på
området. Omkring 1 1 .000 har besøgt kampagnens hjemmeside, hv ilket er meget tilfredsstillende ,
ligesom man samlet set er nået ud til 1 .522.838 personer og har opnået høje interaktionstal i den
digitale kampagne. Kampagnens hjemmeside findes på
http://www.naturaltalents.dk.
Mi l jø-
og Fødev areministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk