Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 462
Offentligt
2027554_0001.png
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Sydjylland
MST-520-00017
Ref. ALH
Den 28. november 2018
Miljøstyrelsens bemærkninger til klage over afslag på ophævelse
af fredskovspligt ved SuperBrugsen i Rødekro
Redegørelse for sagen
24. maj 2018: Miljøstyrelsen giver afslag efter skovloven på ophævelse af
fredskovspligt på ca. 0,3 ha af BaneDanmarks fredskovsbælte ved siden af
SuperBrugsen i Rødekro. SuperBrugsen ønsker at bruge arealet til udvidelse af P-
plads og etablering af en vaskehal.
15. juni 2018: LandSyd Landinspektørerne påklager afslaget på vegne af
SuperBrugsen.
11. juli 2018: Codex Advokterne beder på vegne af SuperBrugsen Klagenævnet om
at udsætte afgørelsen af klagesagen, da advokaterne ønsker at sende supplerende
indlæg.
17. juli 2018: Miljøstyrelsen sætter klagesagen i bero i klageportalen.
25. september 2018: Codex Advokaterne sender supplerende bemærkninger til
klagen. Da klagesagen er sat i bero, og der i mellemtiden er oprettet en ny
klageportal bliver de supplerende bemærkninger ved en fejl ikke registreret i
klageportalen.
14. oktober 2018: Miljøstyrelsen modtager Codex Advokaternes supplerende
bemærkninger direkte fra LandSyd Landinspektørerne.
17. oktober 2018: Miljøstyrelsen tager telefonisk kontakt til Miljø- og
Fødevareklagenævnet og oplyser, at hverken klagesagen eller de supplerende
bemærkninger findes i den nye klageportal. Herefter overfører klagenævnet klagen
til den nye klageportal.
De væsentligste punkter i klagen af 15. juni 2018 og i de supplerende
bemærkninger af 25. september 2018:
1.
Arealet ligger i byzone og indgår i et erhvervsområde og et centerområde i
kommuneplanen.
2. Når det planlagte støjhegn ved jernbanen er sat op, vil løvtræbæltet være
under 0,5 ha og være mindre end 20 meter bredt. Dermed lever det ikke op til
skovlovens definition på skov.
Miljøstyrelsen • Skovridervej 3 • Arnum • 6510 Gram
Tlf. 72 54 40 00
• CVR 25798376 • EAN 5798009883131 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 462: Henvendelse af 11/3-19 fra Super Brugsen Rødekro om afslag på ophævelse af fredsskovspligt
3.
4.
Løvtræbæltet har p.g.a. sin ringe størrelse og placering hverken forstlig eller
rekreativ værdi.
Arealet med løvtræbæltet har derimod klare samfundsmæssige interesser ved
etablering af ekstra parkeringspladser. De ekstra P-pladser er af overordnet
samfundsmæssig interesse for erhvervsudvikling i centrum af Rødekro.
Parkeringspladsen benyttes også af andre end SuperBrugsens kunder bl.a. af
gæster i kroen Røde-Kro.
Miljøstyrelsen har følgende bemærkninger til ovenstående punkter:
Ad. 1.:
Udpegningen af et fredskovsareal i kommuneplanen som
erhvervsområde eller centerområde kan ikke tilsidesætte fredskovspligten.
Ad 2.:
Ved fredskovskonstateringen i 1991 var løvtræbæltet 0,6 ha stort og
over 20 meter bredt. Det levede derfor dengang op til skovlovens definition
på skov og dermed fredskov. Når først et areal er blevet fredskovspligtigt
binder fredskovspligten selv om arealet efterfølgende bliver lidt mindre.
Ad. 3.:
BaneDanmarks fredskovspligtige løvtræbælter langs jernbanerne er
generelt smalle med en bredde på 20-25 meter. Miljøstyrelsen er enig i at
disse løvtræbælter ikke har stor værdi hverken forstligt eller rekreativt.
Miljøstyrelsen vurderer dog, at løvtræbælterne har værdi både landskabeligt
og biologisk. Derfor fastholder Miljøstyrelsen fredskovspligten på disse
løvtræbælter. Miljøstyrelsen vurderer at også de 0,3 ha af løvtræsbæltet ved
SuperBrugsen har værdi landskabeligt og biologisk og har derfor givet afslag
på ophævelse af fredskovspligen.
Ad. 4.:
Det fremgår af bemærkningerne til skovloven, at der ved
samfundsmæssige hensyn, der kan betinge en dispensation fra skovloven
eller en ophævelse af fredskovspligt, tænkes på vejanlæg, ledningsanlæg med
el eller vand e.lign. Miljøstyrelsen vurderer ikke, at P-pladser er af så stor
samfundsmæssig betydning at det overstiger vigtigheden af at bevare
fredskoven.
I klagen henvises til flere klagenævnsafgørelser, hvor der efter klagers mening
er ophævet fredskovspligt med den begrundelse at private anlæg er
samfundsmæssigt vigtigere end bevaring af fredskov. Miljøstyrelsen finder
ikke, at de nævnte klagenævnsafgørelser er sammenlignelige med denne sag:
I afgørelsen NMK-61-00090 er der tale om en flugtskydningsbane. Der er ved
afgørelsen lagt vægt på at der er tale om et formål til glæde for friluftslivet og
at der var et samfundsmæssigt ønske om udvidelse af skydebanekapaciteten i
området.
I afgørelsen NMK-61-00035 er der tale om en ny adgangsvej. Der er ved
afgørelsen lagt vægt på at trafiksikkerheden blev bedre og på at adgangen til
skoven blev forbedret.
I NMK-61-00029 er der tale om ophævelse af fredskovspligt på et lille
fredskovsareal. Der er ved afgørelsen lagt vægt på arealets begrænsede
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 462: Henvendelse af 11/3-19 fra Super Brugsen Rødekro om afslag på ophævelse af fredsskovspligt
rekreative værdi, områdets karakter og beliggenheden i forhold til den
planlagte byudvikling på stedet. Endvidere har nævnet vurderet, at afgørelsen
vil have en meget begrænset præcedensvirkning.
Med venlig hilsen
Anne Livbjerg Hansen
skovfoged
3