Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 449
Offentligt
2025465_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 5. marts 2019
Sagsnummer: 2019-172
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens udkast til gennemførelsesbe-
slutning vedrørende fastsættelse af regler om beregning, kontrol og rapportering af data, som dokumenterer
opfyldelse af målsætningerne for genanvendelse af emballageaffald og fastlægger formatet for rapportering af
data herom udført som ændring af kommissionsbeslutning 2005/270 af 22. marts 2005 (komitésag).
Forslaget er sat til afstemning i skriftlig procedure i den tekniske tilpasningskomité nedsat under affaldsdi-
rektivet med frist den 13. marts 2019.
Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 449: Grundnotat om genanvendelse af emballageaffald, komitésag
2025465_0002.png
Den 3. marts 2019
MFVM 787
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens udkast til gennemførelsesbeslutning vedrørende fastsæt-
telse af regler om beregning, kontrol og rapportering af data, som dokumente-
rer opfyldelse af målsætningerne for genanvendelse af emballageaffald og fast-
lægger formatet for rapportering af data herom udført som ændring af kommis-
sionsbeslutning 2005/270 af 22. marts 2005 (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesbeslutning, der præciserer og harmoniserer
reglerne for, hvorledes medlemsstaterne skal implementere emballagedirektivets artikel 5, 6a og 12
om reglerne for beregning, kontrol, rapportering og rapporteringsformat for emballageaffald og
emballagegenanvendelse. Reglerne skal bidrage til at sikre pålideligheden og sammenligneligheden
af de data, medlemsstaterne indrapporterer om opfyldelse af emballagedirektivets genanvendelses-
mål for emballageaffald. Udover at præcisere direktivets bestemmelser om, hvad der kan medregnes
i genanvendelsen af emballageaffald, indebærer forslaget, at medlemsstaterne på en række områder
skal levere forskellige typer af mere præcis dokumentation for, hvorledes de opfylder direktivets gen-
anvendelsesmålsætninger, herunder krav til indholdet i en årlig kvalitetssikringsrapport samt krav
om analyser og stikprøver vedrørende de samlede emballageaffaldsmængder, emballageaffald der
bionedbrydes og vedrørende metal i slaggen fra emballageaffald, der forbrændes. Herudover inde-
holder forslaget generelle kvalitetskrav til stikprøveundersøgelser. Forslaget er sat til afstemning i
skriftlig procedure i den tekniske tilpasningskomité nedsat under affaldsdirektivet med frist den 13.
marts 2019. Forslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for regio-
ner, kommuner eller erhvervslivet. Forslagets analyse- og rapporteringskrav vurderes at have be-
grænsede statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i
Danmark. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt udkast til kommissionsbeslutning om fælles regler for beregning, kontrol
og rapportering om mængden af emballage affald til genanvendelse og hvorledes rapportering herom
skal finde sted.
Forslaget er fremlagt med hjemmel i artikel 5, stk. 4, artikel 6a, stk. 9 og artikel 12, stk. 3d i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2018/852 af 30. maj 2018 om ændring af direktiv 94/62 om embal-
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 449: Grundnotat om genanvendelse af emballageaffald, komitésag
lage- og emballageaffald (fremover
emballagedirektivet) samt med hjemmel i artikel 11a, stk. 9 i Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/851 af 30. maj 2018 om ændring af direktiv 2008/98 EF
om affald.
Forslaget behandles efter en undersøgelsesprocedure i den tekniske tilpasningskomité nedsat under
affaldsdirektivet. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissio-
nen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen
ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag el-
ler indenfor en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/indenfor to måneder forelægge komitéen et
ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget
med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forsla-
get.
Forslaget er sat til afstemning i skriftlig procedure i den tekniske tilpasningskomité nedsat under af-
faldsdirektivet med frist den 13. marts 2019.
Formål og indhold
Som udmøntning af Kommissionens handlingsplan om cirkulær økonomi fra december 2015, har Rå-
det og Parlamentet i maj 2018 vedtaget en række ændringer af centrale affaldsdirektiver, herunder til-
føjet til emballagedirektivet en ny artikel 5 om genbrug af emballager samt en ny artikel 6a om regler
for beregning af om direktivets bindende mål for genanvendelse af emballageaffald er opfyldt. Det æn-
drede emballagedirektiv har tilføjet nye og skærpede mål for genanvendelse af emballageaffald for
2025 og for 2030.
Den nye artikel 6a fastlægger de grundlæggende regler for beregningen af, hvor stor en del af det frem-
bragte emballageaffald, der kan indrapporteres som genanvendt ved opfyldelsen af de skærpede mål.
Overordnet gælder, at kun vægten af det emballageaffald, som tilgår den genanvendelsesoperation,
hvor den konkrete oparbejdning af affaldsmaterialer til produkter, materialer eller stoffer finder sted,
kan medregnes. Dvs., der kan kun medregnes den affaldsmængde, som går til genanvendelse efter at
alt affald, der frasorteres i forbindelse med forudgående sortering og andre forberedende foranstalt-
ninger er fjernet. Artikel 6a opregner herefter særlige regler for, 1) medregning af genanvendelse af bi-
onedbrydeligt emballageaffald, 2) for emballageaffald, der er blevet af-klassificeret som affald, 3) for
medregning af metalslagge til genanvendelse fra forbrændingsanlæg, samt 4) for medregning af em-
ballageaffald, der eksporteres til genanvendelse henholdsvis i en anden medlemsstat i EU eller i et
tredjeland udenfor EU. Endelig fastlægger artikel 6a en forpligtelse for Kommissionen til senest den
31. marts at vedtage en gennemførelsesretsakt, der fastsætter detaljerede og harmoniserede regler for
medlemsstaternes implementering af beregningsreglerne og for så vidt angår metoden til at fastsætte
vægten af det emballageaffald, der er produceret. Direktivets artikel 5 fastlægger regler for, hvorledes
salgsemballager, der genbruges og træemballager, der ved reparation forberedes med henblik på gen-
brug, kan medregnes i genanvendelsesmålet. Endelig fastlægger direktivets artikel 12 om rapportering,
at Kommissionen skal beslutte, i hvilken form de fastlagte rapporteringskrav skal indberettes af med-
lemsstaterne.
Formålet med nærværende forslag er at fastsætte detaljerede og harmoniserede regler for medlemssta-
ternes implementering af emballagedirektivets artikel 5, 6a og 12 om reglerne for beregning, kontrol,
rapportering og rapporteringsformat for emballageaffald og emballagegenanvendelse. Reglerne skal
således bidrage til at sikre pålideligheden og sammenligneligheden af de data medlemsstaterne ind-
rapporterer om opfyldelse af emballagedirektivets genanvendelsesmål for emballageaffald.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 449: Grundnotat om genanvendelse af emballageaffald, komitésag
2025465_0004.png
Følgende konkrete elementer indgår i forslaget:
Præcisering af emballagedirektivets artikel 6a om regler for hvornår emballageaffald kan betragtes
som genanvendt i henhold til målsætningerne i direktivets artikel 6
Forslagets centrale artikel 6c, stk. 1, præciserer direktivets artikel 6a om regler for beregning af endelig
genanvendelse i forhold til de opstillede målsætninger, herunder blandt andet:
om mulighed for at medregne såkaldte ”ikke-målsatte” materialer i opgørelsen af genanvendel-
sesmålet,
om fradrag af ”ikke-målsatte” materialer
på virksomheder, hvor både sortering og endelig genan-
vendelse finder sted,
om korrektion for fugtighed af de genanvendte materialer,
om pligten til at adskille emballageaffald fra ikke-emballageaffald af tilsvarende materialer samt
om muligheden for at medregne materialer til genanvendelse, der måtte fremkomme som et re-
sultat af fremtidige nye teknologier til genanvendelse af for eksempel blandet emballageaffald.
Mulighed for medregning af genbrugsemballager i direktivets genanvendelsesmål
Forslagets artikel 6a præciserer direktivets bestemmelser om, at markedsførte salgsemballager til gen-
brug, der indgår i et genbrugssystem, kan medregnes som genanvendte første gang de markedsføres i
et maksimalomfang på 5 procentpoint af den samlede genanvendelse for samme type emballagemate-
riale jf. emballagedirektivets artikel 5, stk.2.
Mulighed for medregning af reparerede træemballager i direktivets genanvendelsesmål
Forslagets artikel 6b fastlægger, at medlemsstaterne kan vælge at medregne mængden af træembal-
lage, som repareres med henblik på genbrug, ved beregning af genanvendelsesmål. Mængden af træ-
emballage, som repareres, skal både tælle med i forsyningsmængden og i mængden af genanvendt træ-
emballage.
Materialekategorisering af kompositemballager (emballager sammensat af flere materialer)
Forslagets artikel 6c, stk. 2 fastlægger, at kompositemballage fremover skal indrapporteres pr. materi-
ale, der indgår i emballagen. Hvis et materiale dog udgør mindre end 5 % af kompositemballagens
samlede vægt, kan medlemsstaterne vælge ikke at opgøre materialerne separat. Hidtil har komposit-
emballager alene skulle rapporteres/medregnes under den dominante materialetype (f.eks. pap). Den
ændrede indrapporteringsmetode skal levere en mere retvisende og harmoniseret opgørelse af især
plastikemballage-affaldsmængden (og genanvendelsen), end det er tilfældet, hvis kompositemballager
alene opgøres som for eksempel pap.
Krav om stikprøveundersøgelse ved beregning af metal i slaggen på forbrændingsanlæg
Forslagets artikel 6d fastlægger, at for at kunne medregne genanvendelse af metal i slagge fra forbræn-
dingsanlæg i emballagegenanvendelsen, skal metalandelen, der stammer fra emballageaffald, fastsæt-
tes ved en specifik beregningsmodel, der fremgår af forslagets bilag III og som understøttes af stikprø-
veundersøgelser. Undersøgelsen skal foretages mindst hvert femte år, eller når der er grund til at an-
tage, at andelen har ændret sig væsentligt.
Krav om kompositionsanalyser ved medregning af emballageaffald, der bionedbrydes
Hvor bionedbrydeligt emballageaffald komposteres eller bioforgasses sammen med øvrigt bionedbry-
deligt affald og medregnes som genanvendt emballageaffald, stilles der krav om, at genanvendelsen
verificeres ved regelmæssige kompositionsanalyser, som skal vise, hvor stor en del af det genanvendte
affald, der er bionedbrydeligt emballageaffald.
Krav om verifikation af data vedr. de samlede emballageaffaldsmængder
Forslagets artikel 6f, stk. 1 kræver, at især data vedrørende opgørelse af emballageaffaldsmængderne
skal søges verificeret ved anvendelse af forskellige metoder, således at f.eks. opgørelser baseret på data
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 449: Grundnotat om genanvendelse af emballageaffald, komitésag
2025465_0005.png
om markedsførte emballageprodukter indenfor et givet kalenderår sammenholdes med andre rele-
vante affaldsdata, herunder kompositionsanalyser af blandet husholdningsaffald udført som stikprøve-
undersøgelser, og at Kommissionen, hvis det vurderes relevant skal informeres om signifikante uover-
ensstemmelser.
Kvalitetskrav til stikprøveundersøgelser
Forslagets artikel 6f, stk. 4 stiller kvalitetskrav til de undersøgelser, der måtte være nødvendige for at
tilvejebringe data. Undersøgelserne skal være regelmæssige og bygge på en repræsentativ stikprøve af
populationen. I kvalitetssikringsrapporten skal det angives, hvor stor en andel af populationen, der er
blevet undersøgt samt, hvad konfidensintervallet og fejlmargenen er.
Definition af punkt for endelig genanvendelse
Emballagedirektivet foreskriver, at det affald, som bringes ind i den endelige genanvendelsesproces,
kan regnes som genanvendt jf. baggrundsafsnittet ovenfor. Som en præcision af direktivet på dette
punkt opstilles der i forslagets bilag 2 en liste over såkaldte ”calculation points” for de 7 mest alminde-
lige typer af affaldsmaterialer
dvs. det punkt i genanvendelsesprocessen, hvor affaldet kan siges at
indgå i den endelige proces for omdannelse til nye produkter eller materialer og dermed kan medreg-
nes som genanvendt.
Rapportering af metode for tilvejebringelse af indberettede mængder af genanvendt affald
Forslaget indeholder retningslinjer for en omfattende såkaldt kvalitetssikringsrapport, der skal udfyl-
des af medlemsstaterne med det formål at evaluere, forklare og verificere de indberettede data. I kvali-
tetssikringsrapporten angives de anvendte metoder til indsamling af data, og der angives usikkerheder
forbundet med metoderne samt ændringer fra forgående år. For eksempel skal det beskrives, hvorle-
des andelen af emballageaffald er adskilt fra opgørelsen af den samlede affaldsmængde.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtagen retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er ikke i dansk lovgivning fastsat regler for, hvordan genanvendelsen af emballageaffald skal opgø-
res/beregnes.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har begrænsede statsfinansielle konsekvenser, idet det indebærer en række nye analysekrav,
der skal udføres regelmæssigt samt en præcisering af de mere omfattende krav til den årlige indrap-
portering og opgørelse af genanvendelsen og en beskrivelse af grundlaget herfor i en ligeledes årlig
kvalitetssikringsrapport.
Analyse- og rapporteringsarbejdet skal forestås af Miljøstyrelsen. Det vurderes at udarbejdelsen af den
årlige kvalitetssikringsrapport omfangsmæssigt ikke vil være væsentligt anderledes end den bredere
rapportering, som medlemsstaterne har skullet levere efter emballagedirektivets hidtidige rapporte-
ringsbestemmelser.
Udgifterne til de løbende analyse- og rapporteringskrav forbundet med implementering af forslaget vil
kunne finansieres inden for rammerne af Miljøstyrelsens budget.
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 449: Grundnotat om genanvendelse af emballageaffald, komitésag
2025465_0006.png
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget skønnes ikke
at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet høringssvar fra
Dansk Industri (DI) og fra Danmarks Naturfredningsforening (DN). DI støtter, at opgørelsen af mæng-
der og genanvendelse samt kontrol med emballageaffald harmoniseres på tværs af EU. DI støtter her-
udover omlægning til et fokus på reel genanvendelse. DI finder dog, at ønsket om at tilvejebringe kor-
rekte affaldsdata bør afvejes nøje med den potentielle byrde forbundet hermed. Endelig støtter DI mu-
ligheden for på visse områder, at kunne medregne genbrug i genanvendelsesmålet, en mulighed man
gerne så realiseret på andre områder for eksempel vedrørende elektronikaffald. DN er positiv overfor,
at genanvendelse bliver målt på faktisk genanvendelse og ikke som i dag på indsamlet mængde. Her-
udover finder DN, at den årlige kvalitetssikringsrapport også belyser kvalitet i genanvendelse.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et flertal af medlemsstater har udtrykt generel opbakning til Kommissionens forslag.
Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser kommissionens udkast til gennemførelsesbeslutning om ensartede regler for bereg-
ning, kontrol og rapportering af data om genanvendelse af emballageaffald velkommen.
Regeringen støtter en harmoniseret beregningsmetode for emballageaffald med henblik på en ensartet
beregning af emballageaffaldet på tværs af medlemsstaterne. En ensartet metode til beregning af gen-
anvendelse på tværs af medlemsstaterne er nødvendig for at sikre lige konkurrencevilkår, og at data
kan sammenlignes på tværs af EU og anvendes til at kontrollere, at medlemsstaterne lever op til de
fastsatte målsætninger om genanvendelse af emballageaffald som fastlagt i emballagedirektivets arti-
kel 6 stk.1, litra f)
–i).
Regeringen støtter endvidere de nye årlige rapporteringskrav, der fokuserer på medlemsstaternes
målopfyldelse samt den tilhørende kvalitetssikringsrapport, der skal redegøre for de metoder, der er
anvendt til at beregne målopfyldelsen og tilvejebringe de nødvendige data herom. Kvalitetssikrings-
rapporten gør det muligt for Kommissionen og de øvrige medlemsstater at validere kvaliteten af den
dokumentation og de metoder, der er lagt til grund for de genanvendelsesdata, medlemsstaterne ind-
rapporterer, og dermed mulighed for en meningsfuld sammenligning af målopfyldelsen i EU.
Regeringen er tilfreds med, at der for de enkelte affaldsstrømme nu er foretaget en mere entydig fast-
læggelse af det punkt i genanvendelseskæden, hvorefter affald kan regnes som genanvendt, ligesom
Regeringen kan støtte den overordnede metodefrihed til at tilvejebringe data herom. Regeringen fin-
der heroverfor, at den veludbyggede kvalitetssikringsrapport understøtter såvel validiteten i data som
kvaliteten af de valgte metoder til indhentning af data.
Regeringen er enig i, at affald fra kompositemballager fremover skal opgøres per materiale, der indgår
i emballagen for herigennem at levere en mere retvisende og harmoniseret opgørelse af især mængden
af henholdsvis plastik- og papemballage-affaldsmængderne, end det vil være tilfældet, hvis komposit-
emballager alene opgøres på baggrund af det dominerende emballagemateriale (typisk pap), således
som det hidtil har været muligt.
Endelig ønsker regeringen, at det i artikel 6c, litra i) om genanvendelse tilvejebragt via nye teknologier,
tydeliggøres, at tab i genanvendelsesprocessen, der hidrører fra fysiske eller kemiske transformationer,
5
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 449: Grundnotat om genanvendelse af emballageaffald, komitésag
som knytter sig til selve processen, ikke fradrages i den genanvendte mængde, som kan medregnes i de
bindende genanvendelsesmål for emballageaffald.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6