Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 445
Offentligt
2023975_0001.png
EU og Internationalt
Den 27 . februar 2019
Samrådsspørgsmål AQ:
Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den kommende dags-
orden for rådsmøde (miljø) den 5. marts 2019 samt eventuelle sager,
hvortil der søges mandat i Europa-udvalget.
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
Jeg vil forelægge miljødelen af rådsmødet (miljø) den 5. marts
2019. Punkt 2 om genbrug af spildevand forelægger jeg til for-
handlingsoplæg. Derudover er der tre punkter som forelægges til
orientering.
-
Punkt 2 vedrører
forslag om genanvendelse af vand til
markvanding.
Formandsskabet vil sandsynligvis ikke drøfte
forslaget på rådsmødet, men det kan ikke udelukkes, at formand-
skabet speeder processen op og forsøger at opnå enighed med
Europa-Parlamentet inden valget til Europa-Parlamentet i maj.
-
Forslaget lægger op til, at der ved genanvendelse af renset spilde-
vand til markvanding fastsættes minimumskrav for henholdsvis
vandkvalitet samt overvågningsfrekvens.
-
Det er ikke forventningen, at forslaget vil få reel betydning i for-
hold til markvanding i Danmark. Tilgængeligheden af grund- og
overfladevand på nuværende tidspunkt vurderes at være til-
strækkelig.
-
Regeringen støtter forslaget, som primært er en hjælp til de syd-
europæiske medlemslande, hvor vand er en knap ressource.
-
Regeringen støtter faste krav til renset spildevand, da det vil
medvirke til en ensartet hygiejnisk kvalitet for fødevarer produ-
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 445: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet om rådsmøde (miljø), den 5. marts 2019
2023975_0002.png
ceret i EU. Et regelsæt der også kommer de danske forbrugere til
gode i forhold til import af frugt og grønt.
-
Det er endvidere vigtigt for regeringen, at det er op til medlems-
landene selv at vurdere, hvorvidt omstændighederne nødvendig-
gør brug af forordningen for at undgå unødvendige byrder. Det
tegner til, at der kan opnås enighed om dette.
-
Samlet set er det et forslag, som regeringen kan støtte.
-
Punkt 3 er
drikkevandsdirektivet,
hvor formandsskabet læg-
ger op til en generel indstilling på rådsmødet. Jeg forelagde sagen
til forhandlingsoplæg tilbage i januar.
-
Som oplyst i januar har de to centrale punkter i forhandlingerne
været spørgsmålet om materialer i kontakt med drikkevand og
spørgsmålet om adgang til drikkevand.
-
Her gælder det, at der er lagt op til en harmonisering af krav til
materialer i kontakt med drikkevandet via drikkevandsdirektivet.
For så vidt angår adgangen til drikkevand giver kompromiset væ-
sentligt mere fleksibilitet til medlemslandene i forhold til det op-
rindelige forslag.
-
Danmark kan støtte de kompromisforslag, der nu ligger på bor-
det på disse centrale punkter.
-
Danmark vil fortsat have fokus på vandspild og energieffektivitet
samt fokus på, at der ikke skelnes mellem ikke-relevante og rele-
vante metabolitter og endelig på mikroplast.
-
Punkt 4 drejer sig om
miljø og klima i det europæiske se-
mester,
som er sat på til udveksling af synspunkter.
-
Det europæiske semester 2019 blev indledt i november 2018 med
offentliggørelsen af Kommissionens årlige vækstundersøgelse.
-
I vækstundersøgelsen argumenterer Kommissionen for, at man i
EU bør investere i en miljømæssig bæredygtig økonomi med fo-
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 445: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet om rådsmøde (miljø), den 5. marts 2019
2023975_0003.png
kus på klima, cirkulær økonomi, miljømæssig innovation og min-
dre forurening.
-
Regeringen er enig i, at såvel statslige som private investeringer i
EU skal understøtte en grøn omstilling. Herunder at EU fastlæg-
ger et mål om at nå en netto-nuludledning senest i 2050.
-
Punkt 5 er om en
EU-ramme for hormonforstyrrende stof-
fer og rapport om kosmetik,
hvor der skal være en drøftelse i
Rådet.
-
Hormonforstyrrende stoffer har været i fokus i Danmark i mange
år. Vi har siden 2002 haft en dansk strategi for arbejdet med dis-
se stoffer. Vi har også hele tiden lagt pres på for at få yderligere
regulering i EU.
-
Kommissionen fremlagde i november 2018 en meddelelse om en
EU-ramme for hormonforstyrrende stoffer og en rapport om
hormonforstyrrende stoffer i kosmetik.
Med meddelelsen forpligter Kommissionen sig desværre ikke til
at skærpe reguleringen af hormonforstyrrende stoffer. Jeg havde
gerne set nogle tiltag, som direkte ville forbedre beskyttelsen af
mennesker og miljø.
Jeg savner især:
-
En handlingsplan med konkrete aktiviteter og en tilhørende tids-
plan for deres gennemførelse.
-
Forslag om opdatering af datakrav, især for andre typer af stoffer
end pesticider og biocider, så det bliver muligt at identificere
hormonforstyrrende stoffer.
-
Etablering af en fælles EU-liste over hormonforstyrrende stoffer,
inklusiv stoffer som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.
-
Et forbud mod hormonforstyrrende stoffer i kosmetik, legetøj og
generelt i kemiske blandinger, som markedsføres til forbrugerne.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 445: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet om rådsmøde (miljø), den 5. marts 2019
2023975_0004.png
-
Jeg vil bruge drøftelsen til at lægge pres på Kommissionen sam-
men med mine kolleger fra ligesindede medlemslande, som for
eksempel Frankrig, Sverige og Belgien.
---o0o---
-
Under
siden sidst
vil jeg nævne en sag ved EU-domstolen, hvor
Danmark har interveneret både skriftligt og mundtligt (T-
125/17). Der forventes snart at falde dom i sagen.
-
Sagen handler om stoffet triclosan. BASF har stævnet Det Euro-
pæiske Kemikalieagentur for at få annulleret en afgørelse fra
Agenturets Klageudvalg om opretholdelse af kravet om, at BASF
skal udføre en række forsøg. Danmark har støttet Kemikalieagen-
turet.
-
Sagen er væsentlig, da den handler om medlemslandenes mulig-
hed for at anmode om yderligere oplysninger efter bestem-
melserne i REACH-forordningen i forbindelse med vurderingen
af kemikalier.
-
Sagen tager udgangspunk i to centrale spørgsmål:
-
For det første gør BASF gældende, at Kemikalieagenturets Klage-
udvalg har tilsidesat væsentlige formforskrifter, da de kun foretog
en begrænset legalitetsprøvelse i stedet for en fuldstændig admi-
nistrativ prøvelse af Kemikalieagenturets afgørelse.
-
For det andet gør BASF gældende, at proportionalitetsprincippet
blev tilsidesat i forbindelse med anmodningen om rotteforsøg, fi-
skeforsøg og persistensvurdering.
-
Danmark har fokuseret på spørgsmålet om proportionalitet,
blandt andet fordi Danmark, i samarbejde med Nederlandene,
har udarbejdet det materiale, som ligger til grund for anmodnin-
gen om de tre test.
-
Danmark har argumenteret for, at anmodningen om de tre forsøg
er proportional, da den vigtige viden, som forsøgene giver om
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 445: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet om rådsmøde (miljø), den 5. marts 2019
triclosans eventulle skadelige effekter, ikke kan fremskaffes på
anden vis.
-
Jeg kan tilføje, at BASF ikke længere producerer eller importerer
triclosan til det europæiske marked. Men det ændrer ikke ved, at
BASF skal levere resultaterne af de tre forsøg. BASF har da heller
ikke trukket sagen fra EU-Domstolen.
-
Hvis I vil vide mere om sagen, kan jeg henvise til notatet, som er
oversendt den 30. maj 2017 (EUU almindelig del bilag 702).
-
Endelig vil jeg orientere om, at Miljø- og Fødevareministeriet er
ved at udarbejde et høringssvar til Kommissionen om det igang-
værende
fitness tjek af vandrammedirektivet,
dets datterdi-
rektiver og oversvømmelsesdirektivet.
-
Af høringssvaret fremgår det blandt andet, at det er Miljø- og Fø-
devareministeriets opfattelse, at direktiverne har meget vigtige
mål, indeholder mange gode og effektive rammer samt redskaber,
og et det giver betydelig merværdi til medlemslandenes arbejde.
-
I forhold til vandrammedirektivet pointeres det dog også, at
tidsmæssige, naturgivne, praktiske og økonomiske udfordringer
gør det vanskeligt fuldt ud at nå miljømålene for alle opstillede
kvalitetselementer i 2027. Der er derfor behov for mere tid og
fortsat fleksibilitet for medlemslandene, hvis vi skal nå miljømå-
lene fuldt ud.
-
Da jeg ved, at vandrammedirektivet har særlig interesse for man-
ge, vil jeg gerne dele brevet med jer, når det er afsendt til Kom-
missionen i starten af marts.
5