Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 444
Offentligt
2023815_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Tale ved samråd om antal af døde grise på
samlesteder den 28. februar 2019
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål AM, stillet den 29. januar 2019 af
Simon Kollerup (S) og Søren Egge Rasmussen (EL).
Samrådsspørgsmål AM
Mener ministeren, at Folketinget er blevet korrekt
informeret om antal af døde grise ved samlestederne
og antallet af politianmeldelser om overtrædelser af
transportegnetheden ved transport af grise? Der
henvises til ministerens svar på MOF alm. del -
spørgsmål 163, hvoraf det fremgår, at
”Fødevarestyrelsen har derfor ikke mulighed for at
opgøre antallet af eller årsagen til døde grise
konstateret i forbindelse med Fødevarestyrelsens
kontroller på danske samlestalde" og til følgende
artikler bragt på dr.dk den 24. januar 2019 ”Når ikke
at krydse grænsen: Tusindvis af eksport-grise dør i
Danmark”
og ”Kritik af kontrol med dyrevelfærd:
Grove overtrædelser registreres ikke”.
Svar
Lad mig begynde med at sige, at der ikke skal
være tvivl om, at Folketinget altid skal have
korrekte og fyldestgørende svar.
MOF 163 blev læst som et ønske om at få opgivet
antallet af døde grise i hver af de tre situationer;
1) under transport, 2) ved aflæsning og 3) i
forbindelse med opholdet på samlestedet.
Og det er - som angivet i svaret - ikke muligt at
oplyse antallet af døde grise, som er konstateret
under Fødevarestyrelsens kontrol på
samlestederne, fordelt på årsag og sted.
Når jeg læser spørgsmålet igen, kan jeg dog godt
se, at der samtidigt også kan være spurgt til det
samlede antal døde grise og her kunne vi være
kommet med et skøn i form af antallet af døde
grise, som forarbejdningsvirksomheden Daka
henter fra samlestederne.
1
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 444: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 28/2-19 om antal døde grise på samlesteder, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AM
2023815_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Og uanset om man har læst spørgsmålet på den
ene eller den anden måde, så burde antallet af
døde grise, som kan opgøres, at samlestederne
får afhentet, være blevet oplyst til Folketinget.
Det er en fejl, og det burde have været fanget
mange steder i ministeriet
herunder hos mig.
Det skete ikke, og det beklager jeg. Det har jeg
gjort i medierne, da jeg blev opmærksom på
fejlen, og det gør jeg selvfølgelig også i dag over
for udvalget. Der er blevet fremsendt et berigtiget
svar til udvalget og til spørgeren, hr. Simon
Kollerup.
Antal døde grise på samlesteder
Det berigtigede svar indeholder oplysninger fra
Svineflyttedatabasen om antallet af døde grise og
antallet af smågrisecontainere med døde grise,
som er blevet afhentet på samlestederne af Daka.
Tallene viser, at næsten 67.000 døde grise blevet
afhentet på de danske samlesteder af Daka i
årene 2007 til 2017. I samme periode blev der
eksporteret ca. 69 mio. grise fra samlestederne.
3
Derudover er ca. 9.400 smågrisecontainere også
blevet afhentet. Man ved ikke hvor mange grise,
der er i de enkelte containere, da hverken
samlestederne, Fødevarestyrelsen eller Daka
registrerer antallet af grise i containerne.
Som også angivet i berigtigelse af MOF 163, så
kan det ske, at der i tilknytning til samlestedet
også er registreret en anden type besætning,
f.eks. en slagtesvinsbesætning.
Hvis sådan en besætning også har døde grise,
som skal afhentes af Daka, så vil disse døde grise
også indgå i Daka-tallene under samlestedet. Det
kan derfor ikke med sikkerhed afgøres, om de
døde grise stammer fra samlestedet eller fra den
anden besætning på stedet, da der kan ske
sammenblanding af døde grise fra de to
besætningstyper.
Derfor kan tallet også indeholde grise, som ikke
døde på selve samlestedet, men i en tilknyttet
besætning.
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 444: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 28/2-19 om antal døde grise på samlesteder, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AM
2023815_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Man kan med andre ord ikke sætte lighedstegn
mellem antallet af døde grise, som er blevet
afhentet af Daka og så antallet af grise, som døde
i forbindelse med transporten
fra besætning og
til samlested. Men som nævnt, så er tallet et skøn
for det samlede antal.
Antallet er heller ikke lig med antallet af grise,
der er døde som følge af en lovovertrædelse, som
Fødevarestyrelsen i så fald burde have
sanktioneret.
Eksempelvis kan samlestedet selv vælge at aflive
grise, som samlestedet, på grund af handelsfejl,
f.eks. pukkelryg, ikke vurderer at kunne sælge
videre til sine kunder.
Kontrollen
I forbindelse med grisenes ankomst til
samlestedet vurderer Fødevarestyrelsen grisenes
transportegnethed.
I forbindelse med denne kontrol kan
Fødevarestyrelsen konstatere, at der: 1) er grise,
5
som er døde ved ankomst til samlestedet, 2) er
grise, der ikke vurderes egnede til den videre
transport og 3) er grise, som ikke var
transportegnede til turen fra besætningen til
samlestedet.
Der skal som udgangspunkt sanktioneres,
såfremt dyrene har været transporteret trods
manglende transportegnethed.
Det vil dog i en del af disse tilfælde ikke altid
være muligt for Fødevarestyrelsen at vurdere og
føre bevis for, at grisen ikke var transportegnet
ved afgangen fra besætningen.
Der kan f.eks. være tale om en gris, som har
pådraget sig skader under transporten til
samlestedet, uden at denne skade er en
overtrædelse af reglerne om transport af dyr eller
andre dyrevelfærdsregler.
Det samme kan gælde for grise, der er døde ved
ankomsten til samlestedet.
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 444: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 28/2-19 om antal døde grise på samlesteder, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AM
2023815_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Og uanset om der er sket en overtrædelse eller ej,
så vil de døde, herunder aflivede grise, blive
afhentet af Daka og dermed indgå i tallet.
Registrering af sanktioner
Fødevarestyrelsen udfører årligt både kontrol
med dyrevelfærd i besætninger og kontrol med
transport af dyr. Resultaterne af disse kontroller
opgøres i Fødevarestyrelsens årlige
dyrevelfærdsrapport.
I samrådsspørgsmålet henvises der til en artikel
fra DR, hvor det anføres, at to konkrete sager,
hvor det Veterinære Sundhedsråd har udtalt sig,
ikke fremgår af Fødevarestyrelsens
dyrevelfærdsrapport.
Den ene af sagerne er desværre, på grund af en
teknisk fejl, ikke kommet med i
Fødevarestyrelsens rapport.
Dette er selvfølgeligt beklageligt, men det er
svært helt at undgå tekniske fejl i
databehandlingen eller fejlregistreringer i
7
forbindelse med Fødevarestyrelsens omfattende
kontrol.
Det skal dog understreges, at den manglende
registrering i dyrevelfærdsrapporten ikke siger
noget om håndteringen af sagen i
Fødevarestyrelsen. Her blev sagen fra starten
politianmeldt.
Den anden sag fremgår af Fødevarestyrelsens
velfærdsopgørelse. Sagen fremgår bare ikke
under Fødevarestyrelsens kontrolresultater, men
under politiets opgørelse over kontroller. I
velfærdsopgørelsen er styrelsens kontroller og
politiets kontroller opgjort hver for sig.
I den konkrete sag tilkaldte den tilsynsførende
dyrlæge, grundet sagens alvor, politiet til
samlestedet. Sagen blev derfor til en politisag
med det samme og fremgår derfor, helt korrekt,
af opgørelsen over politiets kontroller.
8
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 444: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 28/2-19 om antal døde grise på samlesteder, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AM
2023815_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Afslutning
Jeg vil gerne slutte med at sige, at
dyretransporter selvfølgelig skal ske på en
dyrevelfærdsmæssigt forsvarlig måde.
Og det er et område, hvor der fortsat skal
arbejdes, både i Danmark, men også på EU-
niveau.
Den stigende eksport af grise fra Danmark er et
udtryk for, at de danske smågrise er eftertragtede
i udlandet. Det skal vi være stolte af. Men netop
derfor har Danmark også et stort ansvar.
Som I ved, indgik regeringen og Dansk Folkeparti
i december sidste år en politisk aftale om styrket
kontrol af dyretransporter. I aftalen indgår en
omlægning af kontrollen, så den bliver mere
målrettet de såkaldte ”brodne kar”.
Samtidig øger
vi antallet af indladningskontroller væsentligt og
giver embedsdyrlægerne mere tid til at
kontrollere hver gris for transportegnethed.
Det er en af de mest markante skærpelser af
kontrollen med dyrevelfærd ved transport af grise
under nogen regering.
Der er således iværksat mange initiativer for at
forbedre kontrollen med dyretransporter, og vi vil
evaluere effekten af dem i slutningen af 2019 med
henblik på at drøfte den fremtidige kontrol.
9
10