Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 441
Offentligt
EU og Inter nationalt
Den 27 . februar 201 9
Orienterende notat til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg om fjerde
møde i FN’s Miljøforsamling (UNEA-4)
i Nairobi, Kenya den 11.-15. marts
2019
Resum é
Fjerde møde i FN’s Miljøforsamling (United Nations Environment Assembly –
UNEA), finder sted
den 1 1 .-15
marts 2019 i Nairobi i regi af FN’s Miljøprogram
(UNEP). Temaet for mødet er bæredyg-
tigt forbrug og produktion og innovation. I forbindelse med mødet la nceres UNEP's 6. globale miljø-
tilstandsrapport (Global Environment Outlook - GEO6), en ny UNEP strategi for marin- og kystom-
rådet og som opfølgning på den tredje FN Miljøforsamling i 2017, fremlægges der til vedtagelse en
implementeringsplan mod forurening. Der forventes overordnet følgende resultater af mødet:
En politisk ministerdeklaration med fokus på årets tema om innovation og bæredygtig
produktion og forbrug, der også relaterer sig til 2030-dagsordenen
Resolutioner vedrørende konkrete miljøudfordringer, primært med relation til årets tema
Tre resolutioner om henholdsvis ovenfor nævnte implementeringsplan for forurening, UNEP's
nye marin- og kyststrategi og miljøtilstandsrapporten GEO6
Der foreligger 35 resolutionsforslag fra lande og grupper af lande. Der er en del fælles indhold, og
man vil derfor forsøge at lægge flere af dem sammen. Der er mulighed for, at der bliver foreslået
flere resolutioner, da det er muligt frem til starten af mødet. Det er sandsynligt, at spørgsmålet om
styrkelse af UNEP bliver taget op af Kenya/afrikanske lande, i relation til implementering af Rio+20
slutdokumentet, artikel 88, som handler om netop styrkelse af UNEP. Danmark vil i forhandlingerne
prioritere ministerdeklarationen og fire emner med tilknyttede resolutionsforslag. Tre af resolutio-
nerne er fremlagt af EU
og EU’s medlemsstater
i fællesskab, om henholdsvis:
bæredygtig produktion og forbrug i en cirkulær økonomi,
sikker håndtering af kemikalier og affald, og
afskovning i relation til fødevareproduktionskæder.
Den fjerde, om marint affald og mikroplast, er udarbejdet på basis af forslag fra Norge og Japan
m.fl.. Også andre resolutionsforslag vil blive fulgt fra dansk side. Beslutninger taget af Miljøforsam-
lingen er ikke juridisk, men politisk forpligtende.
Baggrund
FN ’s Miljøprogram (United Nations Environment Programme –
UN EP) blev opr ettet i 1 972 s om r esul-
ta t a f det første v erdenstopmøde om m iljø og u dvikling i Stockholm s amme år. Da nmark h ar g ennem
m a nge år s tøttet UNEP, både politisk og økon omisk, især i forhold til at fremme sikker kemikaliehånd-
ter ing, rent drikke-/ferskvand, bær edygtigt forbrug og pr oduktion og klimaområdet. På R io+20 Top-
m ødet i 201 2 besluttede m an at s tyrke UNEP. Et centralt element v ar at erstatte det tidligere s tyrelses-
r å d m ed en universel forsamling, s om fik navnet
FN ’s Miljøforsamling (UNEA).
Ma n ønskede desuden
a t s tyrke UNEP's rolle s om den ledende g lobale m iljøautoritet, og organisationens r olle i FN -systemet.
FN ’s Miljøforsamling
h ar blandt andet a utoritet til a t beslutte, hvad UNEP s kal arbejde m ed og til at
ig angsætte forhandlinger om internationale m iljøaftaler. UNEP har i m ange år a rbejdet for fremme a f
g r øn økonomi, og har a nsvaret for FN's 10-årige rammeprogram for bær edygtigt forbrug og produkti-
on, 1 0Y FP, fra Rio+20.
Mi l jø-
og Fødev areministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk