Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 439
Offentligt
2025457_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. marts 2019
2019-1216
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 28. februar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L153
Forslag til lov om ændring af lov om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for ud-
vikling af Ørestad Fælled Kvarter), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 23:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27/2-19 fra Andelsforeningen
BK87 vedrørende ophævelse af fredningen af området nord for Vejlands Allé og
området øst for Bådehavnsgade, jf. L 153
bilag 8.
Svar:
Først og fremmest bemærker jeg, at det er en forkert præmis, der er lagt til
grund i Andelsforeningens henvendelse, herunder notatet fra advokatfirmaet
Energi & Miljø.
Der er således ikke tale om, at By & Havn med lovforslaget tilføres en økono-
misk værdi, som selskabet ellers ikke ville være berettiget til. Der er tale om en
erstatning for en værdi, som selskabet har været stillet i udsigt, og som selska-
bet dermed har haft en berettiget forventning om ville tilfalde selskabet.
Lovforslaget skal således give mulighed for, at By & Havn kan udvikle en række
arealer som erstatning for Ørestad Fælled Kvarter, som By & Havn ejer, men
som selskabet ikke kan byudvikle, som det ellers har været forudsat siden star-
ten af 1990’erne.
Dette fremgår tillige af den lov fra 2007, hvorved selskabet er
stiftet.
Københavns Kommune har fået udarbejdet en vurdering af erstatningsspørgs-
målet af advokatfirmaet Horten, som også konkluderer, at Københavns Kom-
mune er erstatningspligtig. Københavns Kommune har overfor ministeriet op-
lyst, at den overordnede konklusion er gengivet i undersøgelsen, august 2018
side 25:
https://www.kk.dk/sites/default/files/yderligere_undersoegelse_af_alternativ
e_byggemuligheder_til_oerestad_faelled_kvarter_0.pdf
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 439: Kopi til orientering af henvendelse af 27/2-19 vedrørende ophævelse af fredningen af området nord for Vejlands Allé og området øst for Bådehavnsgade, fra Andelsforeningen BK87
2025457_0002.png
Ministeriet kan bekræfte, at By & Havn, også efter ministeriets vurdering, har
ret til en erstatning/kompensation for Ørestad Fælled Kvarter, som ikke - som
forudsat - kan bebygges.
Ørestad Fælled Kvarter ejes af By & Havn og har været forudsat bebygget siden
starten af 1990’erne. Idet Københavns Kommune ikke som forudsat kan tilve-
jebringe den fornødne lokalplan for området, har Københavns Kommune i ste-
det en forpligtelse til at tilvejebringe alternative byggefelter som erstatning for
Ørestad Fælled Kvarter
alternativt skal Københavns kommune kompensere
By & Havn økonomisk for den manglende indtjening, som det vurderes at ud-
viklingen af Ørestad Fælled Kvarter ville indebære for By & Havn.
På den baggrund har Københavns Kommune undersøgt et omfattende antal
byggefelter. På baggrund af denne undersøgelse, som kan findes på Køben-
havns Kommunes hjemmeside, har et bredt flertal i Københavns Borgerrepræ-
sentation indgået en aftale om erstatning for det aflyste byggeri på Ørestad
Fælled Kvarter i forbindelse med Københavns Kommunes budgetaftale for
2019.
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Konservative Folkeparti), Socialde-
mokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre har
den 25. oktober 2018 indgået en tilsvarende aftale om erstatning for byggeriet
på Ørestad Fælled Kvarter, som skal sikre at Københavns Kommunes aftale kan
realiseres.
Der er altså ikke tale om, at By & Havn erhverver mere end, hvad der allerede
har været stillet selskabet i udsigt. Der er derimod tale om, at et byggefelt er-
stattes med tre andre byggefelter, som tilsammen skønsmæssigt rummer den
samme værdi.
Der er derfor ikke tale om statsstøtte, men om erstatning.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen