Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 438
Offentligt
2022704_0001.png
NOTAT
Ref. AM/HN
43220-000003
Fiskeriinspektorat Øst
Journalnummer: 19-
Dato:
07.02.2019
Kontrol af kystnære redskaber
Problemstilling
Departementet har bedt Fiskeristyrelsen oplyse, hvordan kontrollen af kystnære
redskaber sker.
Baggrund for forespørgslen er en henvendelse til ministeren om samme emne
grundet en sag, hvor garnredskaber har været placeret for tæt på kysten.
Baggrund
Redskabsfiskeri i kystnære områder er en attraktiv fritidsaktivitet som tiltrækker
mange fritidsfiskere. Fritidsfiskeriet udøves med faststående redskaber fortrinsvis
i form af garn og ruser, hvor garnfiskerne hovedsageligt går efter rødspætter,
skrubber og torsk mens rusefiskeriet er målrettet fangst af ål. Mens rusefiskeriet
ikke udgør nogen reel trussel mod laksefiskene, selvom ruserne ofte er placeret tæt
på kysterne, er det helt anderledes med nedgarnene, som kan være stærkt
indgribende over for ørred- og laksebestandene, især hvis de placeres tæt på
kysten eller i fredningsbælterne ved å-udløb, hvor laks og havørred trækker op for
at gyde.
Ud over det redskabsfiskeri der udøves af fritidsfiskere, er der et begrænset
erhvervsmæssigt fiskeri i det kystnære område, hvor især bundgarns- og
rusefiskeri med henblik på fangst af ål, er udbredt i visse dele af de kystnære
områder.
Kontrolindsats
Fiskeristyrelsens indsatsområde i forhold til kontrol af det kystnære
redskabsfiskeri omfatter ca. 7.300 km kyststrækning. Fiskeriet i de kystnære
områder foregår året rundt, men er sæsonmæssigt opdelt efter de enkelte
fiskearters tilstedeværelse langs kysterne.
Et af elementerne i kontrollen
er dynamiske ”hot-spot” områder, som omfatter
områder, hvor Fiskeristyrelsen har erfaring for, at der foregår ulovligt fiskeri, og
hvor det ulovlige fiskeri kan have alvorlige konsekvenser for fiskebestandene. Det
kontrolmæssige fokus flytter sig, og mens der er fokus på ulovligt rusefiskeri efter
ål i lukkeperioden maj
august, retter det kontrolmæssige fokus sig i
Fiskeristyrelsen •
Nyropsgade 30
• 1780 København V
Tlf. 72 18 56 00
• EAN
5798000008700
[email protected]
www.fiskeristyrelsen.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 438: Notat vedr. kontrol af kystnære fiskeriredskaber, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
efterårsmånederne især mod ulovligt fiskeri i fredningsbælter og garnfrie zoner,
for at give laksefiskene mulighed for at vandre op i vandløbene for at gyde.
Et andet væsentligt element i kontrollen er de anmeldelser, som Fiskeristyrelsen
modtager fra lyst- og fritidsfiskere eller alm. borgere, som på deres ture langs
kysterne observerer fiskeri, de vurderer som værende i strid med reglerne. Disse
mange tusinde ekstra ”kontroløjne” er en stor hjælp i forhold til den daglige
prioritering af kontrolindsatsen, som sker i den enkelte kontrolafdelinger.
Fiskeristyrelsen har gennem en årrække observeret en stigning i antallet af
anmeldelser.
Stigningen i antallet af anmeldelser fremgår som følger;
- 2014; 720,
- 2015; 573,
- 2016; 820,
- 2017; 903,
- 2018; 1.030.
For at kvalificere anmeldelserne og give anmelderne tilbagemelding på deres
henvendelse er Fiskeristyrelsen i enten skriftlig eller mundtlig dialog med ca. 75 %
af de borgere, der indberetter ulovligt fiskeri enten via applikationen på styrelsens
hjemmeside eller ved mail/telefonisk kontakt til kontrolafdelinger og
Fiskerimoniteringscenteret.
Alle indgåede anmeldelser vurderes løbende af kontrolpersonalet i den afdeling,
der geografisk dækker området som anmeldelsen vedrører. Ved præcise
anmeldelser om alvorlige overtrædelser, eksempelvis ulovligt garnfiskeri i
fredningsbælter eller inden for 100 meter zonen, reagerer kontrollen i det omfang,
der er kontrolhold med bådudstyr på vagt. Såfremt det ikke er muligt at reagere på
anmeldelsen umiddelbart, indgår anmeldelsen sammen med øvrig information i
den fremtidige planlægning af kontrolture.
Til udførelse af kontrollen anvender kontrolafdelingerne bil-båd-stationer (biler
med små kontrolbåde på trailere). Der patruljeres langs kysterne i bil, og der sejles
i både langs kysterne, hvor ruser, garn, tejner og kroge kontrolleres. I det
erhvervsmæssige redskabsfiskeri kontrolleres placering og afmærkning/mærkning
af fiskeredskaber samt at fiskeren har den nødvendige tilladelse til udøvelse af
fiskeriet. I det rekreative redskabsfiskeri kontrolleres endvidere antallet af
redskaber og redskabernes størrelse.
Hvis vejret tillader det, anvendes droner i kontrolarbejdet. Droner er meget
anvendelige i stille vejr, og overflyvning med droner af lavvandede områder samt
fredningsbælter med fiskeriforbud, giver et godt billede af eventuel fiskeriaktivitet.
Specielt lavvandede områder kan være svære at kontrollere fra båd og
informationerne fra droneflyvninger gør det lettere at vurdere om yderligere
kontrol er påkrævet.
Fiskeristyrelsen kontrollerer årligt godt 6.000 faststående fiskeredskaber langs de
danske kyster. I forbindelse med denne kontrol konstateres ca. 500-600
overtrædelsessager, og ca. 1.500-2.000 ulovligt anvendte redskaber tages i
bevaring.
2