Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 434
Offentligt
2022252_0001.png
Debat og afstemning den 14. februar 2019 om Europa-Parlamentets beslutning om
gennemførelse af forordning nr. 1/2005 om beskyttelse af dyr under transport i og uden for
EU
udarbejdet af EP-udvalget AGRI med Jørn Dohrmann som ordfører
Torsdag den 14. februar 2019 vedtog Europa-Parlamentet en såkaldt egeninitativ-betænkning om
gennemførelsen af forordning nr. 1/2005 om beskyttelse af dyr under transport i og uden for EU
(2018/2110(INI)). Beslutningen blev vedtaget med 411 stemmer for, 43 imod og 110 hverken for
eller imod. Ordføreren var Jørn Dohrmann (Dansk Folkeparti, ECR). Udvalget om Landbrug og
Udvikling af Landdistrikter (AGRI) står bag betænkningen. Den samlede tekst kan findes
her.
Betænkningen var en opfølgning på en tilsvarende EP-beslutning fra
2012.
Europa-Parlamentet henstiller til, at der foretages flere uanmeldte og risikobaserede kontroller, at
transporttiden minimeres, og at der fortrinsvis transporteres slagtekroppe i stedet for levende dyr.
Jørn Dohrmann udtrykte, at han ønsker, at transporttiden af levende dyr bliver så kort som mulig.
Sofia Ribeiro (EPP) fremhævede, at det ikke er alle borgere, der bor i storbyer. Transporten af
levende dyr kan derfor ikke helt afskaffes. Nicola Caputo (S&D) som er medlem af udvalget om
Landbrug og Udvikling af Landdistrikter (AGRI), bemærkede hertil, at der bør oprettes flere lokale
slagterier. Behovet for at skabe lokale kredsløb, så transporttiden forkortes, blev nævnt af flere
MEP’er.
Under debatten blev det flere gange fremhævet, at Kommissionen bør forøge indsatsen for at
retsforfølge overtrædelser. I den forbindelse bør der i højere grad anvendes moderne teknologi til at
sikre overholdelse af reglerne. Jørn Dohrmann bemærkede, at gennemførelsen af forordning nr.
1/2005 er meget forskellig fra medlemsstat til medlemsstat. Dohrmann understregede, at dette
forringer dyrevelfærden og fordrejer konkurrencen på det indre marked.
Fredrick Federley (ALDE) utalte, at det var på tide at Den Europæiske Ombudsmand så på om
Kommissionen opfylder sin opgave. Anja Hazekamp (GUE/NGL) kritiserede bl.a. Kommissionen
for at undlade at indlede en overtrædelsesprocedure over for Kroatien. Der blev henvist til art. 13 i
TEUF, hvorefter Unionens politikker inden for landbrug, fiskeri, transport mv. skal fastlægges og
gennemføres under fuldt hensyn til velfærden hos dyr som følende væsner.
Herudover var fokus på at øge kontrollen i forhold til dyr, der transporteres ud af EU for at blive
slagtet i tredjelande. Jørn Dohrmann udtalte, at transporten af levende dyr til lande uden for EU bør
indstilles, hvis landende ikke overholde de samme krav til dyrevelfærd som EU.
Keith Tayler (EFA), som er medlem af Transport- og Turismeudvalget (TRAN), og Thomas Waitz
(EFA) henviste begge til EU-Domstolens dom i sagen C-424/13 Zuchtvieh-Export GmbH mod
Stadt Kempten fra den 23. april 2015. Her udtalte EU-Domstolen, at ved en langvarig forsendelse,
som påbegyndes på EU’s område, men ender uden for dette område, finder forordning nr. 1/2005
også anvendelse på den del af forsendelsen, som finder sted på et eller flere tredjelandes områder.
EU-Kommissær for fødevaresikkerhed Vytenis Andriukaitis fastholdt, at der er sket forbedringer,
selv om der stadig er svagheder i systemet. Han understregede ligeledes, at det er medlemsstaterne,
der er hovedansvarlige for, at reglerne bliver overholdt. Andriukaitis beskrev, at Kommissionen
skubber på for bedre dyrevelfærd i EU’s handelsaftaler, ligesom der skal sikres
mere kontrol og
bedre uddannelse af transportvirksomhedernes medarbejdere.