Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 425
Offentligt
2020536_0001.png
FAKTAARK om status for genopretning på fiskeriområdet
Arbejdet med genopretningen er i Fiskeristyrelsen organiseret i 3 spor med i alt 17
projekter:
Spor om forvaltningskultur med fem projekter
Spor om kontrol med seks projekter
Spor om tilskud med seks projekter
Enhed:
Fiskeristyrelsen/TIK
Dato:
19-02-2019
Sagsnummer:
2019-8443
I det følgende gives en kort status for arbejdet.
Spor om forvaltningskultur
Projekt 1 Dokumentation og forvaltningsforståelse
Tiltagene er forberedt og iværksættes efter tilendebragt kursus om journalisering, idet
journaliseringspligten er blevet indskærpet. Der skal bl.a. arbejdes med en grundlæg-
gende forvaltningsforståelse i hele organisationen, herunder skal der:
udarbejdes en vejledning om de forvaltningsmæssige regler
gennemføres et undervisningsforløb
sikres løbende forankring i hele organisationen.
Projekt 2 Journalisering
Der er gennemført kurser om journalisering, herunder viden om de generelle
forvaltningslove. De sidste er ved at blive afviklet i den regionale kontrol.
Projekt 3 Kommunikation
Fiskeristyrelsen er i gang med at udarbejde brevmanualer og en sprogpolitik.
Fiskeristyrelsen er i dialog med konsulentfirmaer med henblik på at udarbejde
en ny kommunikationsstrategi.
Projekt 4 Struktur og rette kompetencer
Der er udarbejdet organisationsanalyse og udmeldt organisationsændring i
den regionale kontrol pr. 1. maj
Nye kontorchefer for den regionale kontrol med forvaltningskompetencer er
under rekruttering.
Der er ansat en ledende revisor og øvrige medarbejdere til det nye revisions-
team i Fiskerikontrolkontoret er under rekruttering
Der er ved at bliver udarbejdet en ny proces for afgørelser
Der er ansat i alt fire nye jurister
Der er ansat to nye mellemledere med stærkere forvaltningskompetencer
Der er ansat fire sagsbehandlere til tilskudsområdet
Der ansat to medarbejdere på IT-området.
Projekt 5 Lederen
værktøjer og viden
Der er udarbejdet et nyt ledelsesgrundlag for styrelsen
Der gennemført lederseminarer for at afdække lederudviklingsbehov
Der er udviklet et lederudviklingsprogram, der skal gennemføres i 2019.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 425: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir samt faktaark fra temamødet 20/2-19 om status for genopretning på fiskeriområdet med ministeren for fiskeri og ligestilling og Kammeradvokaten
2020536_0002.png
Spor om kontrol
Projekt 1 Administrationsgrundlag på kvotekoncentrations- og pointområdet
Arbejdet med at udarbejde et nyt administrationsgrundlag er i fuld gang i tæt
samarbejde med Kammeradvokaten og Deloitte.
Der er udarbejdet koncept for instrukser, vejledninger og tjeklister samt af-
dækning af digitaliseringspotentiale.
De første fire sagsbehandlingsinstrukser er helt færdige (A-status, administra-
tion af fartøjer, ejerskifte af fartøjer, administration af puljefiskeri).
Projekt 2 Solidt grundlag for håndhævelse og sanktionering (Håndhævelses-
håndbog)
Koncept for sagsbehandlingsinstrukser er klarlagt.
To pilotprojekter om overtrædelser om hhv. logbogsregler og redskabsregler
er gennemført med udgangen af marts måned.
Projekt
3 Digital understøttelse
Udvikling af et nyt kvotekoncentrationsprogram.
Kravspecifikationen til IT-understøttelsen er under udarbejdelse med henblik
på at etablere et funktionsdygtigt system inden udgangen af 2. kvartal i 2019.
Det er ved at blive etableret mulighed for elektroniske indberetninger om lån-
givning og finansielle transaktioner.
Projekt 4 Implementere ny lovgivning vedr. kvotekoncentrationsområdet
Implementeringen af nye regler om fx ejerskab af erhvervsfiskerselskaber og
loft for udleje af kvoter er i gang. Der udarbejdes nye ansøgningsskemaer, in-
strukser og registrering af opdaterede ejerforhold i vores registre.
Mht. b-kvoter er beskrivelsen af implementeringsreglerne påbegyndt med
forventet ikrafttrædelse 1. juli 2019.
Projekt 5 Korrekt implementering af pointsystemet og rette op på sagsbe-
handlingen
Der er udarbejdet en juridisk analyse af EU-Kommissionens udlægning af
pointsystemets anvendelse.
En operationaliseret instruks om pointtildeling er under udarbejdelse.
Projekt 6 Opfølgning på opmærksomhedspunkter i Kammeradvokatens for-
valtningseftersyn
Analyse af sagerne om dispensation fra kravene til trawlfiskeri i Limfjorden
og tildeling af generationsskiftesild er påbegyndt.
Spor om tilskud
Projekt 1 Administrationsgrundlag:
Der er etableret administrationsgrundlag for de fem første ordninger med
henblik på åbning i 2019. Det er ordningerne:
- Fiskeri, natur og miljø
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 425: Ministeren for fiskeri og ligestillings talepapir samt faktaark fra temamødet 20/2-19 om status for genopretning på fiskeriområdet med ministeren for fiskeri og ligestilling og Kammeradvokaten
2020536_0003.png
- Vandløbsrestaurering
- Produktions- og afsætningsplaner (PAP)
- Fællesindsatser for fiskeri
- Afsætningsfremmme
Projekt 2 Digital understøttelse og forenkling:
Proces om udbud for Fiskeristyrelsens nye sagsbehandlingssystem er påbe-
gyndt med henblik på implementering inden årets udgang.
Projekt 3 Rette op på sagsbehandling:
Implementere de ændringer, der allerede i dag er identificeret i den igangvæ-
rende sagsbehandling.
Projekt 4 Gennemgang af de resterende ni ordninger:
Kammeradvokaten har gennemgået fem ordninger og er kommet med anbe-
falinger til bekendtgørelser og vejledninger.
Projekt 5 Genoptagelse af gamle sager:
Kammeradvokatens er i gang med at udarbejde den juridiske ramme for gen-
optagelse af gamle sager.
Projekt 6 Undersøge for svig:
Fiskeristyrelsen er i gang med sammen med Kammeradvokaten at udarbejde
proces og metode for risikobaseret udvælgelse af sager til undersøgelse for
mistanke om svig.
Fiskeripolitisk afdeling i departementet
Der er etableret en Fiskeripolitisk afdeling i Udenrigsministeriets departe-
ment, der består af to kontorer. Det ene kontor har særskilt til opgave at føre
tilsyn med Fiskeristyrelsen. Tilsynet skal imødegå risici og skabe behørig sik-
kerhed for, at der administreres effektivt samt i overensstemmelse med lov-
givningen og afsatte bevillinger.
Der har i afdelingen været afholdt temamøder om den kritik, der har været af
fiskeriområdet, herunder administrationskulturen, kursus i journaliserings-
praksis og om de syv centrale pligter for embedsmænd i centraladministratio-
nen (Kodex VII).
Der er desuden blevet gennemført en strategiproces med en ekstern konsu-
lent med fokus på ledelsesgruppen og medarbejderniveau. Der er blevet ar-
bejdet med emner af relevans for den fremførte kritik af fiskeriområdet og
nødvendigheden af en ny administrationskultur. Forløbet er mundet ud i et
nyt strategikort for fiskeriområdet, som der løbende vil blive fulgt op på.
Fiskeristyrelsen / TIK
3