Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 419
Offentligt
2019169_0001.png
Gennemgang af
relevante regler mv.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0002.png
Dyrevelfærd hos
naturplejedyr
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0003.png
Udegående dyr i vinterperioden
Dyreværnsloven:
§ 1:
Dyr skal behandles forsvarligt
§ 3, stk. 1, sidste punktum:
Dyr skal endvidere sikres mod vejr og vind
i overensstemmelse med deres behov
3 / Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0004.png
Fællesudtalelsen fra Rådene:
(Grundlaget for Fødevarestyrelsens og
Landbrugsstyrelsens fortolkning af Dyreværnsloven)
Dyrene skal have udviklet et kraftigt og tæt hårlag, og
de skal være ved godt huld.
Der skal hele tiden være adgang til frisk drikkevand.
4 / Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0005.png
Fællesudtalelsen fra Rådene:
(Grundlaget for Fødevarestyrelsens og
Landbrugsstyrelsens fortolkning af
Dyreværnsloven)
Dyr, der er udegående hele døgnet i vinterperioden og
i perioder med vinterlignende vejr, skal have adgang
til læskur eller bygning, hvor alle dyr samtidigt kan
hvile på et tørt, strøet leje.
5 / Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0006.png
Krav om læskur eller bygning kan
fraviges under følgende
forudsætninger:
Dyrene holdes på så store arealer, at de naturlige
forhold yder dyrene en beskyttelse, der i vidt omfang
svarer til den beskyttelse, som et læskur eller en
bygning vil kunne give.
6
/ Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0007.png
Hårdførhed og robusthed:
Det Veterinære Sundhedsråd, 2018
Rådet finder, at alle kvægracer skal opfylde de
samme krav til hårdførhed og robusthed, for at kravet
om læskur om vinteren kan fraviges.
Fødevarestyrelsen tolker Rådets udtalelse således, at
det ikke alene er kvægracen, men de enkelte
kreaturers egnethed til at gå ude, der er afgørende for,
om kravet kan fraviges.
7 / Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0008.png
Udtalelse fra Det Dyreetiske
Råd om brug af dyr til
rewilding ved naturforvaltning
…..dilemmaet
mellem at lade dyrene leve som
vildtlevende for at fremme en bestemt natur og at
skulle varetage hensyn til dyrevelfærd, idet Rådet
ikke mener, at det naturlige liv nødvendigvis er
ensbetydende med optimal dyrevelfærd.
8
/ Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0009.png
Dyresundhedsmæssige aspekter ved
hold af udegående dyr
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0010.png
Dyresundhedsmæssige
aspekter
ved
hold af udegående
dyr
Udegående dyr, der holdes under hegn er omfattet af
de gældende dyresundhedsmæssige regler, uanset
arealets størrelse/placering/udformning.
Det inkluderer blandt andet regler for:
-
Overvågning af husdyrsygdomme.
-
Øremærkning.
-
Håndtering af døde dyr.
10
/ Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0011.png
Dyresundhedsmæssige bekymringer
ved udsættelse af dyr frit i naturen
Hvis der sættes større populationer af dyr, nært
beslægtede med de danske produktionsdyr, frit ud i
naturen vil de udgøre en potentiel risiko for
dyresundheden blandt produktionsdyrene.
De ”frie populationer” kan udgøre et smittereservoir,
hvor sygdomme kan florere uden at blive opdaget.
Der vil dermed være risiko for at sygdomme opdages for
sent.
Bekæmpelse af et evt. sygdomsudbrud vil blive
betydeligt vanskeliggjort (forlænget varighed) og dermed
have store økonomiske konsekvenser for den danske
eksport.
11
/ Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0012.png
Regler om udegående svin
Alle svin skal holdes under hegn. Dette gælder både
frilandstamsvin, økologiske svin og farmede vildsvin, og det
gælder uanset størrelsen på området, hvorpå dyrene holdes.
Aftale om en række initiativer for at undgå introduktion af
afrikansk svinepest til Danmark.
Som en del af aftalen skal alle vildtlevende svin i Danmark
nedlægges.
12
/ Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0013.png
Regler om mærkning og registrering af
kvæg
Alle kreaturer skal være mærket senest 20 dage efter fødslen:
Reglerne er fastsat af hensyn til dyresundheden og
fødevaresikkerheden.
Dette sikrer sporbarheden fra jord til bord og hurtig
bekæmpelse ved forekomsten af smitsomme
husdyrsygdomme.
Mulighed for forlængelse af mærkningsfristen til 6 mdr.
kræver
ansøgning til FVST og disse krav skal være opfyldt:
Primære formål er naturbeskyttelse, ekstensiv drift
lav
dyretæthed
Reduceret fysisk kontakt med mennesker pga. områdets
karakter
Dyrene udviser stærkt aggressiv adfærd ved isætning af
øremærker
Minimum 40 ha, Forsvarlig hegning
Øremærkning senest når kalven er 6 måneder gammel
ellers
DNA-test
13
/ Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0014.png
Regler om håndtering af døde husdyr og
døde vildtlevende dyr
På grund af risikoen for spredning af husdyrsygdomme gælder
følgende:
Døde husdyr skal fjernes fra området og bortskaffes.
For nedlagt vildt skal reglerne for god jagtskik følges, dvs. det
der ikke skal spises, skal graves ned på stedet eller
bortskaffes.
Trafikdræbt vildt må efterlades på stedet, eller kan fjernes og
bortskaffes.
Fødevarestyrelsen kan give tilladelse til, at døde husdyr eller
vildt anvendes til fodring af vildtlevende dyr, fx rovfugle. Der
er blandt andet krav om, at de udlægges på særligt indrettede
foderpladser, hvor større dyr ikke har adgang.
14
/ Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0015.png
Skovlov og jagtlovgivning
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0016.png
WWF’s forslag til
regelforenkling
Lempeligere krav om hugstmodenhed
som barriere for at konvertere nål til
løv
Lempeligere krav om gentilplantning af
skovlysninger
Hegn i eller omkring skove
Afskydning af vildt i hegninger som
alternativ til vinterfodring
16 / Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0017.png
Skovlovens regler om hugstmodenhed
og gentilplantning
Skovlovens formål er at bevare og
værne landets skove og øge
skovarealet.
Begrænsede muligheder i
fredskove for at
-
afdrive bevoksninger,
-
holde arealer lysåbne
-
afgræsse med dyr i større omfang.
Mulighed for dispensation fra
skovlovens regler (fx):
-
Krav om hugstmodenhed
-
Det begrænsede areal med
skovgræsning og åbne naturarealer
-
Praksis er generelt restriktiv
-
Endnu ikke udviklet praksis for
dispensationer ved større
naturprojekter.
17 / Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0018.png
Skovlovens regler
om hegn
Hegn ved skovgræsning må ikke
forringe offentlighedens færdsel
og ophold.
Hegn om skove må ikke forhindre
vildtets frie passage.
(naturbeskyttelsesloven)
18 / Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0019.png
Afskydning af dyr i hegninger
I Danmark er jagten begrænset til arter med jagttider.
I jagtlovgivningen skelnes mellem husdyr under hegn og dyrehaver
For husdyr under hegn gælder jagttidsreglerne ikke
I dyrehaver gælder bl.a. krav til antallet af dyr pr. hektar (dyretryk):
-
Vinterbestanden må højst udgøre to krondyr eller fire dådyr pr. hektar
-
Rekreative eller jagtmæssige formål (ikke kødproduktion)
-
Indhegninger over 50 hektar
19 / Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0020.png
Afskydning af dyr i hegninger
Det er hensigten at dyretrykket holdes nede på det krævede niveau i
jagttiden.
Det krævede dyretryk er fastsat, så bestanden holdes på et bæredygtigt
niveau i forhold til fødeudbuddet.
20 / Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0021.png
Regler for tilskud til naturpleje
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0022.png
Tilskud til naturpleje
Arealstøtteordningen til pleje af græs- og naturarealer
Projektstøtteordninger og markvildt
Perspektiver
– samspillet ‘landbrug og natur’
22 / Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0023.png
Pleje af græs- og naturarealer (PLG)
PLG er den store generelle arealstøtteordning
I 2018 er der udbetalt samlet ca. 150 mio. kr.
til ca. 90.000 ha
5-årige tilsagn
Prioriterer tilskud på de mest værdifulde og
plejekrævende naturarealer
Ej tilpasset lokale behov eller planer
Skal afgræsses om sommeren, men
helårsgræsning tilladt
Kompenserer for udgifter og tabt fortjeneste
ved at udføre naturpleje
Tilskudssatserne er fastsat efter
kompensationsbehov for ekstensiv drift
(græsning eller slæt)
Samlet udbetaling på PLG-areal, hvor der også
søges grundbetaling (GB), er knap 1.000
kr./ha højere end på arealer uden GB.
23 / Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0024.png
Andre tilskud med natureffekt
Eksempler:
Vådområdeprojekter
Lavbundsprojekter
Rydning og forberedelse af afgræsning
Sammenhængende arealer
Sammenhængende arealer er den nye ordning.
Opstarten har været en succes: 112 ansøgninger -
1170 ha.
Netop statsstøttegodkendt og tilsagnsgivning
påbegyndt
Ved omlægning til våd natur med henblik på
implementering af EU’s habitat-
eller
vandrammedirektiv, kan grundbetaling opretholdes
for arealet, selv hvis landbrugsaktivitet ikke
længere er mulig
24 / Miljø- og Fødevareministeriet
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0025.png
Markvildtinitiativer under den Direkte Støtte
Landbruget er DK’s største arealforvalter
Stigende udvalg og udvikling af muligheder for naturtiltag på støttearealer
Ny platform -
www.markliv.dk
- Lanceret d. 23. Januar
Samler og giver overblik over naturtiltag
bred appel i mulighederne
Platformen er et bredt samarbejde med både erhvervet og grønne organisationer
150 km ”Faunastriber”
- Vildt- og bivenlige tiltag har været grundlag for et kollektivt succes
projekt i Jylland
Generelt stor anvendelse af tiltag som vildt- og bivenlige tiltag og MFO-blomsterbrak, da det
skaber positiv opmærksomhed fra lokalsamfund
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 419: Power Point-præsentation fra temamødet d. 20/2-19 om regler og støtteordninger på landbrugsområdet ifm. naturprojekter
2019169_0026.png
Perspektiver for yderligere naturtiltag
Skal sikre incitament til at beholde
småbiotoper på markerne
Bruttoarealmodellen
Småbiotoper skal støtteberettiges på
landbrugsjorde
Et dansk forslag til den nye
forordning
Landbrugsstyrelsen arbejder på en
tilpasning af reglerne
Skovlandbrug
”Poppelgrisen” skal være lovlig
Kan forhåbentligt være en model andre
lande kan inspireres af
Tørkepakkeinitiativ.
Multifunktionel
Jordfordeling
Skal sammentænke landbrug med
biodiversitet, klima, N-reduktion,
friluftsliv m.v.
gennem brug af
jordfordelingsredskabet
Udspil til forvaltningen af de
150 mio. kr. er på vej.
26
/ Miljø- og Fødevareministeriet