Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 400
Offentligt
2015504_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 12. februar 2019
Sagsnummer: 2019-172
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af bilag II, III og V til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af
pesticiderne 2,5-dichlorbenzosyre methylester, mandipropamid, prochloraz og profoxydim i eller på speci-
fikke produkter (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF)
den 21. - 22. februar 2019.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget
ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere
for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 400: Grundnotat om ændring af maksimalgrænseværdier for 4 pesticider, komitésag
2015504_0002.png
Den 11. februar 2019
MFVM 775
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af pestici-
derne 2,5-dichlorbenzosyre methylester, mandipropamid, prochloraz og pro-
foxydim i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag II, III
og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for fire aktivstoffer i en ræk-
ke afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af
maksimalgrænseværdier på baggrund af revurderinger for stofferne 2,5-dichlorbenzosyre methyle-
ster, mandipropamid, prochloraz og profoxydim. Ændringerne betyder, at der er maksimalgrænse-
værdier, der sættes op, maksimalgrænseværdier, der sættes ned, nye maksimalgrænseværdier der
etableres og maksimalgrænseværdier der fastsættes til detektionsgrænsen. Der er gennemført risi-
kovurderinger af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og
ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable af DTU Fødevareinstituttet. DTU Føde-
vareinstituttet har også foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver
anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige
samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører forslaget ingen nævneværdige administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 21. - 22. februar 2019. En vedtagelse af forslaget
vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter på den baggrund at
støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslin-
jer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af
komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 400: Grundnotat om ændring af maksimalgrænseværdier for 4 pesticider, komitésag
2015504_0003.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a, artikel 18, stk. 1, litra b og artikel 49, stk. 2
i pesticidrammeforordningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fø-
devarer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
- med henblik på legalitetskontrol - forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-
sten. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for
Rådet, der udtaler sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samti-
dig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig indenfor fristen, skal for-
slaget sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Eu-
ropa-Parlamentet ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Fo-
der (SCoPAFF) den 21.
22. februar 2019.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse i forbindelse med godkendelse eller
ikke-godkendelse af pesticidaktivstoffer (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu
ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog fore-
taget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et even-
tuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle maksi-
malgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesti-
cidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af
konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en nul-tolerance, idet det pågæl-
dende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er pesticider,
som opføres på bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, for eksempel anvendelse af nye pesticider, udvidet anven-
delse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en
afgrøde.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 400: Grundnotat om ændring af maksimalgrænseværdier for 4 pesticider, komitésag
2015504_0004.png
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af
pesticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture Orga-
nization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II, III og
bilag V ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier (MRL) for stofferne 2,5-dichlorbenzosyre
methylester, mandipropamid, prochloraz og profoxydim.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over bag-
grund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
3
2,5-
dichlorbenzosyre
methylester
Mandipropamid
Alle afgrøder og produkter af
animalsk oprindelse.
Auberginer, urter og spiseli-
ge blomster.
Vindrueblade og blade af
lignende arter og julesalat.
Drueagurker og andre curbi-
tae med spiselig skræl.
Citrusfrugter, mango, ana-
nas, hvidløg, skalotteløg,
hoved- og pluksalat og salat-
planter, portulakker, urter og
spiselige blomster, alger og
prokaryote organismer,
ærter, hørfrø, solsikkefrø og
rapsfrø, byg, havre, ris, rug,
hvede, kaffebønner, urteud-
træk fra blomster, blade og
urter, rødder og andre dele af
planten, krydderier, sukker-
roerødder samt fedt, lever og
nyre fra kvæg.
Avocado og papaya.
Prochloraz
Maksimalgrænseværdien foreslås uæn-
dret fastsat til detektionsgrænsen, som
overføres til bilag V.
Maksimalgrænseværdien foreslås sat
op.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien har
hidtil ligget på detektionsgrænsen.
Maksimalgrænseværdien foreslås sat
ned.
Maksimalgrænseværdien foreslås sat
ned.
3
3
3
3
Maksimalgrænseværdien foreslås sat
op.
3
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 400: Grundnotat om ændring af maksimalgrænseværdier for 4 pesticider, komitésag
2015504_0005.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Profoxydim
Kumquat, litchi, passions-
frugter, kaktusfigner, stjer-
neæbler, amerikansk kaki,
granatæbler, cherimoya,
guava, brødfrugter, durian-
frugter, guanabana, valmue-
frø, lever og nyre fra svin,
fedt, lever og nyre fra får, ged
og dyr af hestefamilien, lever
af fjerkræ og fugleæg.
Alle afgrøder, honning og
andre biavlsprodukter.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien har
hidtil ligget på detektionsgrænsen.
Baggrund
for æn-
dring
3
Maksimalgrænseværdien, der er sat på
detektionsgrænsen, justeres, så den
svarer til, hvad man teknisk kan måle i
laboratoriet.
3
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdi-
er. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombina-
tionseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i EFSA
målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU Fødevarein-
stituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 400: Grundnotat om ændring af maksimalgrænseværdier for 4 pesticider, komitésag
2015504_0006.png
den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider,
hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimal-
grænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-
mark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab, at alle fø-
devarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for
forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundheds-
mæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder
bilag II, III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættel-
se af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5