Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 397
Offentligt
2015486_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 12. februar 2019
Sagsnummer: 2019-172
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af bilag II og III til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af
pesticiderne aminopyralid, captan, cyazofamid, flutianil, kresoxim-methyl, lambda-cyhalothrin, mandipro-
pamid, pyraclostrobin, spiromesifen, spirotetramat, teflubenzuron og tetraconazol i eller på specifikke pro-
dukter (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF)
den 21. - 21. februar 2019.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget
ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere
for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 397: Grudnotat om ændring af maksimalgrænseværdier for 12 pesticider, komitésag
2015486_0002.png
Den 11. februar 2019
MFVM 772
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne
aminopyralid, captan, cyazofamid, flutianil, kresoxim-methyl, lambda-
cyhalothrin, mandipropamid, pyraclostrobin, spiromesifen, spirotetramat, te-
flubenzuron og tetraconazol i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag II og
III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for 12 aktivstoffer i en række
afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af mak-
simalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser af stofferne aminopyralid, captan, cyazofa-
mid, flutianil, kresoxim-methyl, lambda-cyhalothrin, mandipropamid, pyraclostrobin, spirotetra-
mat og tetraconazol, indførelse af importtolerancer for stofferne mandipropamid, pyraclostrobin,
spiromesifen og teflubenzuron samt tilpasning af EU-grænseværdier til grænseværdier fastsat i
Codex Alimentarius for stoffet lambda-cyhalothrin. Ændringerne betyder, at der er maksimalgræn-
seværdier, der sættes op, og nye maksimalgrænseværdier, der etableres. Der er foretaget risikovur-
deringer af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og ændrin-
gerne vurderes af DTU Fødevareinstituttet ikke at udgøre en sundhedsmæssig risiko. DTU Fødevare-
instituttet har også foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anled-
ning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige sam-
fundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører forslaget ingen nævneværdige administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Plan-
ter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 21. - 21. februar 2019. En vedtagelse af forslaget vurde-
res at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som
den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager
om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 397: Grudnotat om ændring af maksimalgrænseværdier for 12 pesticider, komitésag
2015486_0003.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen -
med henblik på legalitetskontrol - forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget, så-
fremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tids-
fristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for
Rådet, der udtaler sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samti-
dig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig indenfor fristen, skal for-
slaget sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Eu-
ropa-Parlamentet ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Fo-
der (SCoPAFF) den 21.
22. februar 2019.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med godkendelse eller ikke-
godkendelse af pesticidaktivstoffer (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009).
Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdig-
evaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en
sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et even-
tuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne vurderes ikke at udgøre en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle maksi-
malgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesti-
cidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af
konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågæl-
dende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er pesticider,
som opføres på bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, for eksempel anvendelse af nye pesticider, udvidet anven-
delse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en
afgrøde.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 397: Grudnotat om ændring af maksimalgrænseværdier for 12 pesticider, komitésag
2015486_0004.png
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af
pesticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture Orga-
nization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II og III
ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier (MRL) for stofferne aminopyralid, captan, cyazofa-
mid, flutianil, kresoxim-methyl, lambda-cyhalothrin, mandipropamid, pyraclostrobin, spiromesifen,
spirotetramat, teflubenzuron og tetraconazol.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
For pesticidet cyazofamid har der været fastsat midlertidige grænseværdier på grund af manglende
data for ændringer i pesticidkoncentrationerne ved opbevaring på frost. Disse data er nu tilbagebragt
og grænseværdierne foreslås fastholdt.
For kresoxim-methyl har der været fastsat midlertidige grænseværdier på grund af manglende data for
ændringer i pesticidkoncentrationerne ved opbevaring af animalske produkter. Disse data er nu tilba-
gebragt og grænseværdierne foreslås fastholdt.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over bag-
grund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
1
1
Aminopyralid
Byg, havre og rug.
Hirse og sorghum.
Captan
Tranebær og humle.
Flutianil
Vindruer.
Lambda-
cyhalothrin
Bladselleri og knoldfennikel.
Ris.
Sojabønner og solsikkefrø.
Maksimalgrænseværdien foreslås sat op.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås fast-
sat. Maksimalgrænseværdien har hidtil
ligget på detektionsgrænsen.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås fast-
sat. Maksimalgrænseværdien har hidtil
ligget på detektionsgrænsen.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås fast-
sat. Maksimalgrænseværdien har hidtil
ligget på detektionsgrænsen.
Maksimalgrænseværdien foreslås sat op.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås fast-
sat. Maksimalgrænseværdien har hidtil
ligget på detektionsgrænsen.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås fast-
sat. Maksimalgrænseværdien har hidtil
ligget på detektionsgrænsen.
1
1
1
1
4
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 397: Grudnotat om ændring af maksimalgrænseværdier for 12 pesticider, komitésag
2015486_0005.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Mandipropamid
Rødbede, radiser, blomkål,
rosenkål, julesalat, ærter
uden bælg samt artiskokker.
Kakaobønner.
Pyraclostrobin
Citrusfrugter, blomsterkål,
hovedkål, en række hoved-
og pluksalat og salatplanter,
artiskokker, porrer og soja-
bønner.
Passionsfrugter, ananas og
ris.
Kaffebønner.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås fast-
sat. Maksimalgrænseværdien har hidtil
ligget på detektionsgrænsen.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås fast-
sat. Maksimalgrænseværdien har hidtil
ligget på detektionsgrænsen.
Maksimalgrænseværdien foreslås sat op.
Baggrund
for æn-
dring
1
2
1
Spiromesifen
Spirotetramat
En række bær, hvidløg,
knoldfennikel og rabarber.
Tranebær og kiwifrugter.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås fast-
sat. Maksimalgrænseværdien har hidtil
ligget på detektionsgrænsen.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås fast-
sat. Maksimalgrænseværdien har hidtil
ligget på detektionsgrænsen.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås fast-
sat. Maksimalgrænseværdien har hidtil
ligget på detektionsgrænsen.
Maksimalgrænseværdien foreslås sat op.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås fast-
sat. Maksimalgrænseværdien har hidtil
ligget på detektionsgrænsen.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås fast-
sat. Maksimalgrænseværdien har hidtil
ligget på detektionsgrænsen.
2
2
1
Teflubenzuron
Grapefrugter og mandariner.
2
Tetraconazol
Kaki, hørfrø, valmuefrø, fedt
fra fjerkræ samt fugleæg.
1
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne.
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 397: Grudnotat om ændring af maksimalgrænseværdier for 12 pesticider, komitésag
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænsevær-
dier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombi-
nationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i EFSA
målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU Fødevarein-
stituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos
den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider,
hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimal-
grænseværdier ikke at udgøre en sundhedsmæssig risiko.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-
mark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlems-
stater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal
for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen - og de deraf afledte forordninger - er vigtige elementer i beskyttelsen af
de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundheds-
mæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder
bilag II, III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættel-
se af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5