Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 389
Offentligt
2013387_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
1. Indledning
Samrådsspørgsmål AA
I Informations artikel fra den 12. november 2018:
”Dansk
landbrug roser sig selv
men øger
udledningen af skadelige gasser” står der, at
landbrugets udledning af klimagasser har været
stigende siden 2010. Vil ministeren på den
baggrund redegøre for, hvad effekten af klima- og
luftudspillet samt fødevare- og landbrugspakken
er for landbrugets samlede udledning af
drivhusgasser? Kan regeringen give en garanti
for, at udledningen af klimagasser fra landbruget
vil falde, hvis der ikke gennemføres flere tiltag
end allerede aftalte indsatser og initiativerne i
regeringens klima- og luftudspil, eller mener
regeringen, at der er behov for flere tiltag end
dem, der allerede er aftalt, for at sikre, at
udledningen af klimagasser fra landbruget vil
falde i de kommende år?
Tak for spørgsmålene.
Energi-, forsynings-, og klimaministeren har
allerede været inde på 1) regerings prioritering af
klimaområdet, 2) de særlige udfordringer i
forhold til landbruget og 3) regeringens klima-,
luftudspil.
Jeg vil derfor fokusere på de delspørgsmål, som
angår 4) Fødevare- og Landbrugspakken, 5)
ønsket om en garanti for, at landbrugets
udledninger vil falde, og 6) behov for yderligere
tiltag.
Men lad mig starte med at slå fast, at jeg er glad
for dagens samråd og muligheden for at drøfte
klimaet. Det er en særligt god dag på arbejdet,
når man får mulighed for at snakke om et emne,
man synes er vigtigt, her i Folketinget.
Klimaudfordringen er en stor og vigtig opgave.
Den skal løses, og alle sektorer skal bidrage. Også
dansk landbrug.
1
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 389: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 7/2-19 om landbrugets udledninger og effekten af klima- og luftudspillet samt fødevare- og landbrugspakken, jf. samrådsspørgsmål AA
2013387_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Men jeg vil
på linje med energi-, forsynings-, og
klimaministeren
appellere til ikke at drage
forhastede konklusioner. Den bedste løsning er
ikke hårde, kortsigtede krav til landbruget om
straks at reducere sine udledninger drastisk eller
planter træer, hvor der i dag går kvæg.
Landbruget opererer på et globalt marked og er et
konkurrenceudsat erhverv. Derfor kunne krav,
der svækker rammevilkårene, føre til, at den
fødevareproduktion, der hidtil er foregået
herhjemme, flytter til andre lande.
En udflytning af produktion kunne medføre
endnu større udledninger, end den gør
herhjemme. Det vil ikke gavne klimaet set i det
store perspektiv.
Analyser peger på, at dansk landbrug er
klimaeffektivt på flere områder. Faktisk er vi så
langt fremme, at vi har mulighed for at finde de
løsninger, som skal bruges globalt. Den baby skal
vi ikke skylle ud med badevandet.
Så selvom udfordringen er stor, bør vi ikke stirre
os blinde på kortsigtet reduktion af dansk
landbrugs udledninger. I stedet skal vi søge viden
og udvikle og udbrede klimavenlige teknologier,
både herhjemme og i udlandet. Det vil være til
større og mere langsigtet gavn for klimaet.
F.eks. er gylleforsuring i stalde en konkret, dansk
opfindelse, som mindsker ammoniak- og
metanudledninger og derfor gavner både natur
og klima. I 2018 landede en dansk producent af
teknologien over 10 ordrer til udlandet. Det er
den slags løsninger, der er brug for på sigt, og
som vi med klima- og luftudspillet vil understøtte
med en tilskudsordning.
2. Klimaeffekterne af fødevare- og
landbrugspakken for landbrugets samlede
udledning af klimagasser
Lad mig efter denne indledende appel svare på
spørgsmålet om klimaeffekterne af Fødevare- og
Landbrugspakken.
3
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 389: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 7/2-19 om landbrugets udledninger og effekten af klima- og luftudspillet samt fødevare- og landbrugspakken, jf. samrådsspørgsmål AA
2013387_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
I 2016 blev der i svar til Folketinget fremlagt
beregninger af pakkens samlede klimaeffekter i
perioden 2016-2021 (MOF 2015-16, alm. del
547). Beregningerne viste en negativ nettoeffekt i
2016-2020– altså øgede udledninger
men en
positiv nettoeffekt i 2021, når kulstoflagringen
medregnes.
Der er ikke foretaget en særskilt beregning vedr.
effekten af fødevare- og landbrugspakken for
perioden efter 2021. Effekten indgår i dog i
Energistyrelsens basisfremskrivning af
landbrugets udledninger.
Nybruddet i Fødevare- og Landbrugspakken er,
at bedrifter i mere sårbare områder fremover skal
yde en ekstra miljøindsats, mens bedrifter i
mindre sårbare områder får lov at bruge mere
gødning for at øge produktionen og derigennem
indtjeningen. Det giver god mening at målrette
indsatsen på den måde. Bl.a. er det mere
omkostningseffektivt. Det håber jeg, at de fleste
kan se.
Men lad mig bare med det samme medgive, at
Fødevare- og Landbrugspakken ikke løser den
langsigtede klimaudfordring. Den skal ses i
sammenhæng med regeringens samlede politiske
initiativer– herunder det brede energiforlig,
klima- og luftudspillet, med videre.
Betyder det så, at Fødevare- og landbrugspakken,
og den centrale idé om målrettet
kvælstofregulering, var en dårlig ide? Nej.
Man kunne også spørge, om den tidligere
regerings ”Vækstplan DK” var en dårlig idé? Nej,
det var den heller ikke.
Den daværende regering havde det som en
prioritet at sikre erhvervslivet bedre rammevilkår
vel vidende, at dette førte til øgede udledninger
af CO2. I øvrigt en prioritering, vi i Venstre var
enige i, hvorfor vi indgik i aftalen.
For denne regering er det en vigtig prioritering at
forbedre landbrugserhvervets rammevilkår. Og
gode rammevilkår er som nævnt en forudsætning
5
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 389: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 7/2-19 om landbrugets udledninger og effekten af klima- og luftudspillet samt fødevare- og landbrugspakken, jf. samrådsspørgsmål AA
2013387_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
for at erhvervet kan videreudvikle sig - også i en
endnu mere klimavenlig retning.
Jeg er sikker på, at de løsninger og den viden,
som opbygges i dansk landbrug i disse år, vil
komme klimaet til gavn i fremtiden. Og det vil
regeringen arbejde for.
3. Kan regeringen give en garanti for, at
udledningen af klimagasser fra landbruget
vil falde, hvis der ikke gennemføres flere
tiltag end allerede aftalte indsatser og
initiativer i regeringens klima- og luftudspil?
Nu vil jeg bevæge mig videre til næste
delspørgsmål.
De to spørgere efterlyser en garanti for, at
udledningen af klimagasser fra landbruget vil
falde,
selvom der ikke gennemføres flere tiltag
end de allerede aftalte indsatser og initiativerne i
regeringens klima- og luftudspil.
Det kan jeg ikke garantere. I stedet vil jeg
garantere, at regeringen arbejder benhårdt for at
nå de langsigtede mål, vi har sat os.
Det er også derfor, at vi i vores klima- og
luftudspil har afsat 90 mio. kr. til målrettet
forskning i klimaløsninger på landbrugsområdet
og 100 mio. til forskning i kulstofoptag.
De mange penge er jo afsat netop fordi, at vi godt
ved,
at der vil skulle igangsættes flere indsatser.
Hvis ikke regeringen mente, der skulle
igangsættes flere indsatser, havde vi ikke afsat de
penge. Det er klart.
4. Mener regeringen, at der er behov for flere
tiltag end dem, der allerede er aftalt, for at
sikre, at udledningen af klimagasser fra
landbruget vil falde i de kommende år?
Derfor er mit svar på spørgsmålet, om regeringen
mener, at der er behov for flere tiltag, end dem
der allerede er aftalt, også:
”Ja – det mener regeringen”.
7
8
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 389: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 7/2-19 om landbrugets udledninger og effekten af klima- og luftudspillet samt fødevare- og landbrugspakken, jf. samrådsspørgsmål AA
2013387_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Men som energi-, forsynings-, og
klimaministeren har redegjort for, findes der i
dag ikke nogen simple eller oplagte løsninger på
landbrugsområdet. Vi har ikke elbiler som i
transportsektoren. Vi har ikke vindmøller og
solceller som i energisektoren. Samtidig er de
lavest hængende frugter høstet. Derfor er vi også
nødt til i første omgang at få mere viden om
teknologiernes effekter og at udvikle nye og bedre
teknologier og metoder.
Regeringen tror på, at dansk landbrug bliver en
del af den større løsning. Landbruget kan bidrage
positivt til reduktionen af skadelige klimagasser
på globalt plan
uden at produktionen flytter
eller lukkes. Men det kræver udvikling, og det er
netop den udvikling, som regeringens klima- og
luftudspil er med til at finansiere.
Og udviklingen skal ske på en smart måde. Det
nytter ikke, at vi får udviklet en masse løsninger,
der ikke kan implementeres i praksis.
Derfor har vi også i vores klima- og luftudspil
taget initiativ til et partnerskab med landbruget,
så vi sikrer, at løsningerne er brugbare.
Jeg kunne beskrive flere andre klimainitiativer,
som vi har igangsat på landbrugsområdet: Penge
til fremme af græsproduktion og bæredygtigt
protein, midler til jordfordeling og penge til
biogas og forbedring af biogasanlæg.
Men lad mig i stedet slutte af med igen at slå fast,
at denne regering prioriterer klimapolitikken
højt. Vi har ingen planer om at ignorere
klimaudfordringerne eller vores mål.
Bl.a. derfor vil regeringen løbende følge op på
klimaindsatsen med 'stocktakes' i 2022, 2024 og
2027 og vurdere mulighederne for at igangsætte
nye tiltag.
Og vi har heller ikke planer om at ”friholde”
landbruget. For landbruget skal bidrage til at løse
den udfordring, vi står overfor. Ligesom alle
andre skal.
9
10
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 389: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 7/2-19 om landbrugets udledninger og effekten af klima- og luftudspillet samt fødevare- og landbrugspakken, jf. samrådsspørgsmål AA
2013387_0006.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Men vi skal løse udfordringen på en klog og
omkostningseffektiv måde, så vi for alvor kan
bidrage til at løse udfordringen, i Danmark og
globalt. Dét er grundlaget i regeringens tilgang.
Og vi håber, at det øvrige Folketing vil dele den
tilgang.
Tak.
11
12