Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 379
Offentligt
2012803_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Tale ved samråd den 6. februar 2019 om vandråd
(samrådsspørgsmål AI og AJ stillet efter ønske
fra Ida Auken (RV), Christian Rabjerg Madsen
(S), Trine Torp (SF), Christian Poll (ALT) og Øj-
vind Vilsholm (EL).
Samrådsspørgsmål AI
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor regeringen i
forbindelse med forslag til ændring af vandområ-
deplanerne i en lang række tilfælde har valgt ikke
at følge anbefalingerne fra vandråd og kommu-
ner, hvor parterne i enighed har vurderet, at der
er vandløb, som fortsat bør være omfattet af
vandområdeplanerne?”
Samrådsspørgsmål AJ
”Det var en forudsætning for processen om vand-
rådsarbejdet, at ændringer af beskyttelsen af
vandløb først ville blive foretaget, når der lå en
samlet vurdering af indberetningerne fra vandrå-
dene og kommunerne. Indberetningerne vedrø-
rende udpegning af vandløb som kunstige eller
stærkt modificerede fra vandråd og kommuner er
ikke vurderet endnu. Vil ministeren redegøre for,
1
hvorfor flere hundrede kilometer vandløb skal
udgå af vandområdeplanerne, når den endelige
vurdering af vandløbenes kvalitet endnu ikke er
færdig?”
1.
Hvorfor er vi her i dag?
Tak for invitationen til at komme her i dag for at
fortælle om opfølgningen på vandrådsarbejdet.
Samrådsspørgsmålene handler om emner, der
også er blevet livligt debatteret i medierne. Så jeg
er glad for, at vi i dag forhåbentlig kan få et bedre
fælles billede af, hvad der er op og ned i denne
relativt tekniske proces.
De to samrådsspørgsmål (AI og AJ) hænger tæt
sammen, så jeg vil besvare dem samlet.
Lovgivningen om vandrådene findes i lov om
vandplanlægning, der blev vedtaget enstemmigt i
2013. Formålet med reglerne om vandråd var, at
skabe hjemmel til, at vandrådene kunne bidrage
med viden om lokale forhold i forbindelse med
vandløbsindsatsen.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 379: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 6/2-19 om afgrænsning af vandløb i vandområdeplanerne, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AI og AJ
2012803_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
I Fødevare- og Landbrugspakken besluttede for-
ligskredsen, at flade, smalle og gravede vandløb
uden naturpotentiale ikke skulle indgå i vandom-
rådeplanerne.
Udmøntningen skete gennem en politisk beslut-
ning om at fastsætte et sæt opdaterede kriterier
for de mindre vandløb. Udgangspunktet for de
nye kriterier var, at slyngningen og de generelle
fysiske forhold skulle være sådan, at der var
mindst 50 pct. sandsynlighed for målopfyldelse.
Aarhus Universitet leverede grundlaget for at
vurdere sandsynligheden for målopfyldelse.
For faldet blev det besluttet at fastholde det
samme krav som tidligere regeringer.
På baggrund af disse opdaterede kriterier gen-
nemgik Miljøstyrelsen den eksisterende viden om
alle de små vandløb i vandområdeplanerne.
Denne gennemgang viste, at ca. 900 km vandløb
teknisk ikke opfyldte de politisk besluttede krite-
rier for at indgå i vandområdeplanerne.
Det blev besluttet, at kommuner og vandråd her-
efter skulle inddrages i en kvalificering af vores
viden om vandløbene. Målet var at den lokale vi-
den kunne supplere de data, der var til rådighed
for Miljøstyrelsens skrivebordsgennemgang.
Der har således været mulighed for korrigere evt.
fejl i de data Miljøstyrelsen lå inde med for fx fald
og slyngning. Men omvendt har det ikke været op
til det enkelte vandråd at afgøre hvor fladt eller
hvor stor slyngning et vandløb skal have for at
indgå i vandområdeplanerne. Opgaven har såle-
des været at verificere oplysninger
ikke at be-
slutte egne kriterier.
For ikke at udelukke andre forhold, der konkret
kan have betydning for målopfyldelsen, blev der
også givet mulighed for at indsende oplysninger,
som kunne supplere kriterierne.
For én ting er det billede, man kan have af et
vandløb på Slotsholmen. Noget andet kan være
det billede der tegner sig konkret, når man ser på
vandløbet.
3
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 379: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 6/2-19 om afgrænsning af vandløb i vandområdeplanerne, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AI og AJ
2012803_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
2.
Har regeringen lyttet nok?
Det første samrådsspørgsmål (AI) handler om
hvorvidt regeringen, har lyttet tilstrækkeligt til
vandrådene. De lokale medlemmer har brugt
kræfter på at undersøge, diskutere og opstille de-
res forslag
og ikke alle finder, at deres indspil er
afspejlet ved den ændring, der gennemføres nu.
Og det er ikke godt. Det kalder på selvransagelse,
at vi ikke fra ministeriets side har været tilstræk-
keligt tydelige i at beskrive såvel opgaven som
hvorledes der følges op på arbejdet.
Lad mig først og fremmest slå fast, at regeringen
bestemt ikke sidder de mange indberetninger
overhørige. Vandrådene har leveret et helt afgø-
rende bidrag til dette vigtige arbejde. Uden vand-
rådenes og kommunernes viden og indsigt i de
lokale forhold havde vi stået med et langt mere
upræcist og misvisende datagrundlag.
Selv om det ikke lyder sådan i dele af den offent-
lige debat, så har vandrådsarbejdet allerede givet
markante resultater. Omkring 300 km vandløb
har ændret status med hensyn til om de indgår
5
eller udgår som en direkte konsekvens af vandrå-
denes indspil. Så selvom størrelsesordenen ikke
er så forskellig, er det en misforståelse, at de knap
1.000 km er de samme vandløb, som udgik i
”skrivebordsversionen”.
Det er også væsentligt at nævne, at andre indbe-
retninger - for i alt ca. 500 km vandløb - har ført
til, at Miljøstyrelsen har fået vigtig ny viden, som
dog ikke har ændret ved om vandløbet ind- eller
udgår af planerne.
Derudover er der behov for videre undersøgelser
af ca. 300 km vandløb, hvor der er modtaget op-
lysninger, som ikke endnu har kunnet vurderes
endeligt.
Så jeg er ikke enig i, at regeringen ikke har lyttet
på vandrådene. Som det fremgår af min besvarel-
se har vandrådenes indspil været med til at kvali-
ficere det grundlag vi nu står på.
3.
Næste skridt: Udpegningen
Det andet samrådsspørgsmål (AJ) handler om, at
vi i efteråret i forligskredsen besluttede at tage et
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 379: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 6/2-19 om afgrænsning af vandløb i vandområdeplanerne, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AI og AJ
2012803_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
første skridt med afgrænsningen af vandløbene,
inden de videre undersøgelser er afsluttede.
Hermed udestår en del af opfølgningen, hvilket af
nogle er blevet udlagt, som om at vi heller ikke
her lytter til vandrådene. Det er jeg ikke enig i,
selv om jeg godt kan forstå utålmodigheden med
at få gjort arbejdet færdig.
Lad os først se lidt nærmere på det som udestår.
Det drejer sig
om ”kunstige” og ”stærkt modifice-
rede” vandløb.
De kan udpeges, hvis vandløbene
fx er så uddybede at ”god tilstand”
ikke kan nås.
For at vurdere om et vandløb er stærkt modifice-
ret, kræver det samtidig en vurdering af om en
restaurering vil have
”betydelige”
negative konse-
kvenser for dem, der anvender vandløbet til fx
dræning. Det er disse analyser som fortsat pågår.
Som jeg også tidligere har skrevet til Folketinget,
er det rigtigt, at det af vejledning til kommuner
og vandråd fremgik, at Miljø- og Fødevaremini-
steriet dengang forventede en samlet beslutning.
Det vil fortsat være miljø- og fødevareministeren,
der træffer beslutning om resultatet af begge op-
gaver. Vi har alene valgt at tage det første skridt
nu af hensyn til fremdriften.
Faseopdelingen af processen betyder på ingen
måde, at vi ser bort fra indberetninger, men jeg
anerkender, at nogen oplever, at resultatet her
kun er en halv løsning fordi indberetninger om
kunstige og stærkt modificerede vandløb først
behandles senere.
De videre undersøgelser vil både afdække vand-
løb, som fx kan have potentiale for at blive gode
gydevandløb, men også vandløb, hvor der kan
tages et udvidet hensyn til fx landbrugsaktivite-
ter. Undersøgelserne kan hermed også vise, at
visse af de knap 1.000 km, der i dag står til at ud-
gå af vandområdeplanerne, kan komme ind igen
fra næste planperiode.
4.
Så, hvad gør vi nu?
Ændringen på knap 1.000 km er udtryk for, at vi
ønsker at prioritere indsatsen for at forbedre til-
7
8
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 379: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 6/2-19 om afgrænsning af vandløb i vandområdeplanerne, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AI og AJ
2012803_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
standen i de vandløb, der reelt har sandsynlighed
for at nå målene.
Det betyder ikke, at vi fjerner beskyttelsen af de
vandløb, der nu udgår. Naturbeskyttelsesloven og
vandløbsloven gælder fortsat. Når ændringen
træder i kraft senere på foråret, vil man fx fortsat
ikke kunne rørlægge disse vandløb uden tilladel-
se.
Er alt så fryd og gammen? Nej, det er ikke mit
budskab i dag. Der er mange, der gør mig op-
mærksom på, at de ikke oplever at have fået det
ud af vandrådsarbejdet, som de var stillet i ud-
sigt.
Det er et problem
og det skyldes, som jeg ser
det, to ting: For det første var vandrådenes opga-
ve svær. Databehandling er myndigheder og for-
skere måske bedre til. Lokale interessenter kom-
mer til bordet for at finde de gode løsninger
ik-
ke for at læse tekniske anvisninger. Samtidig var
vejen igennem interessekonflikter udfordret, når
spørgsmålet alene var om vandløbet var inde eller
ude.
9
For det andet kunne rammerne for arbejdet i
bagklogskabens lys have været kommunikeret
klarere. Den læring vil vi tage med i næste runde
vandråd.
Når undersøgelserne af de resterende indmeldte
vandløb er afsluttet til efteråret, er det min for-
håbning, at vi kan give vandrådene en ny start.
Vi
så i 2014, hvordan vandråd og kommuner bi-
drog til de vandløbsindsatser, som kommunerne i
dag er ved at gennemføre. Der blev generelt ud-
trykt tilfredshed og resultatet var anvendelige og
omkostningseffektive indspil inden for en kendt
økonomisk ramme.
Sammen med vore gode og vågne samarbejds-
partnere i kommunerne, landbruget og naturor-
ganisationerne skal vi have genskabt rammerne
for vandrådene. Det vil ministeriet bl.a. tage op i
forbindelse med den videre dialog om arbejds-
programmet for næste planperiode.
10