Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 374
Offentligt
2011991_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 6. februar 2019
Sagsnummer: 2019-172
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til kommissionsforordning om ændring
med henblik på tilpasning til den tekniske og videnskabelige udvikling af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komitéen den 14.-15. februar 2019.
Regeringen er generelt positiv over for forslaget, da det vil forhøje beskyttelsen af miljø og sundhed i
Danmark og i EU.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 374: Grundnotat om CLP 14 ATP, komitésag
2011991_0002.png
Den 29. januar 2019
MFVM 767
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til kommissionsforordning om ændring med henblik på tilpasning til
den tekniske og videnskabelige udvikling af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stof-
fer og blandinger (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag VI til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, med
henblik på tilpasning til den tekniske og videnskabelige udvikling. Forslaget omhandler vedtagelse af
nye eller ændrede klassificeringer af 31 stoffer. Der har særligt været diskussion vedr. stoffet titani-
umdioxid, som er foreslået klassificeret som mistænkt kræftfremkaldende ved indånding. Effekterne
er kun set ved indånding af stoffet på partikelform og forventes ikke at gøre sig gældende, når tita-
niumdioxid indgår i produkter, hvor stoffet er bundet på en fast eller flydende form. Det er derfor
foreslået, at klassificeringen afgrænses til kun at omfatte partikelformen af stoffet. Forslaget vurde-
res generelt at have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark. Særligt for titaniumdio-
xid er det muligt, at den foreslåede klassificering kan medføre økonomiske konsekvenser for visse
dele af erhvervslivet som følge af afledte konsekvenser i anden EU lovgivning (for eksempel kosme-
tik- og affaldslovgivningen). Det er dog ikke på nuværende tidspunkt muligt at vurdere disse konse-
kvenser, da det afhænger af de vurderinger og beslutninger, der måtte træffes under anden lovgiv-
ning, såfremt forslaget vedtages. Derudover forventes forslaget ikke at have væsentlige økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget
forventes sat til afstemning i REACH-komitéen den 14.-15. februar 2019. Regeringen er generelt posi-
tiv over for forslaget, da det vil forhøje beskyttelsen af miljø og sundhed i Danmark og i EU. De har-
moniserede klassificeringer sikrer en ensartet mærkning af de stoffer og blandinger, der bringes på
markedet i EU, og fritager virksomhederne for selv at skulle foretage klassificeringerne i de fareklas-
ser, der er omfattet af forslaget. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag VI til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, med hen-
blik på tilpasning til den tekniske og videnskabelige udvikling.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 374: Grundnotat om CLP 14 ATP, komitésag
2011991_0003.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 37, stk. 5, og artikel 53, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blan-
dinger og om ændring og ophævelse af direktiv 67/548/EØF og 1999/45/EF og om ændring af forord-
ning (EF) nr. 1907/2006 (herefter CLP-forordningen).
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i REACH-komitéen. Hvis der er kvalificeret
flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik
på legalitetskontrol. De udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder.
Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller
ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i REACH-komitéen, forelæg-
ger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalifice-
ret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning i komitéen på møde den 14.-15. februar 2019.
Formål og indhold
CLP forordningens bilag VI indeholder harmoniserede klassificeringer for stoffer. Bilaget bliver løben-
de tilpasset den tekniske udvikling i takt med fremsættelse og vedtagelse af nye forslag til harmonise-
rede klassificeringer. Det følger af forordningens artikel 36, at stoffer, der opfylder kriterierne for luft-
vejssensibilisering eller carcinogenicitet, mutagenicitet og reproduktionstoksicitet (CMR stoffer), skal
være underlagt en harmoniseret klassificering. Endvidere skal pesticid og biocid aktivstoffer (i henhold
til direktiv 91/414/EØF samt 98/8/EØF, der nu er erstattet af henholdsvis forordningerne 1107/2009
og 528/2012) normalt være underlagt en harmoniseret klassificering. Øvrige stoffer kan tilføjes bilag
VI ad hoc, såfremt behovet herfor kan begrundes på EU-plan.
Forslaget har primært til formål at opdatere tabel 3 i CLP-forordningens bilag VI, jf. tabel 1 og 2 ne-
denfor. Forslaget omfatter i alt 31 stoffer med ændrede eller nye klassificeringer, som har været vurde-
ret af EU's Risikovurderingskomité (RAC) i 2017. Der foreslås ændringer til den eksisterende klassifi-
cering af 14 stoffer i bilag VI, som følge af nye vurderinger af datagrundlaget (tabel 1). Heraf er der tale
om en
skærpet
klassificering for 7 stoffer, en
lempet
klassificering for 6 stoffer (to stoffer udgår således
helt af bilaget). For et stof præciseres den eksisterende klassificering hvad angår miljøfare. Derudover
foreslås optagelse af harmoniserede klassificeringer for 17 nye stoffer (tabel 2).
Nedenfor gengives de foreslåede ændringer til tabel 3 i CLP-forordningens bilag VI. Forslagets kolon-
ner for yderligere identifikation af stofferne (indeksnummer, EC og CAS numre) samt noter er af
pladsmæssige hensyn ikke medtaget nedenfor. Der henvises til Kommissionens forslag for den fuld-
stændige tabel.
Tabel 1
Tilpasning til eksisterende klassificeringer
International kemisk identifikati-
on
Klassificering
Fareklasse- og kate-
Faresætning-
gorikode(r)
skode(r)
Pik-
togram-,
signalord-
skode(r)
-
Mærkning
Faresætning-
skode(r)
Suppl.
faresætnings
kode(r)
Specifikke
koncentrati-
ons grænser ,
M-faktorer
og ATE
[UDGÅR: 4,4'-sulfonylbisphenol,
polymer with ammonium chlo-
ride(NH 4Cl), pentachlorophos-
phorane and phenol
(a)
Aquatic Chronic 4
H413
H413]
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 374: Grundnotat om CLP 14 ATP, komitésag
2011991_0004.png
International kemisk identifikati-
on
Klassificering
Fareklasse- og kate-
Faresætning-
gorikode(r)
skode(r)
[UDGÅR: disodium 4-amino-6-
((4-((4- (2,4-diaminophenyl )
azo)phenylsulfamoyl)phenyl)azo)-
5- hydroxy-3-((4-nitrophenyl)
azo)naphthalene-2,7-disulfonate
(a)
Eye Dam. 1
Aquatic Chronic 3
H318
H412
Pik-
togram-,
signalord-
skode(r)
GHS05
Dgr
Mærkning
Faresætning-
skode(r)
Suppl.
faresætnings
kode(r)
Specifikke
koncentrati-
ons grænser ,
M-faktorer
og ATE
H318
H412]
phenyl bis(2,4,6-
trimethylbenzoyl)-phosphine
oxide
(b)
cobalt
(b)
Skin Sens. 1A
Aquatic Chronic 4
H317
H413
GHS07
Wng
H317
H413
Carc. 1B
Muta. 2
Repr. 1B
Resp. Sens. 1
Skin Sens. 1
Aquatic Chronic 4
Carc. 1A
Muta. 2
Repr. 1B
Acute Tox. 4
STOT RE 1
Resp. Sens. 1
Skin Sens. 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H350
H341
H360F
H334
H317
H413
H350i
H341
H360D***
H302
H372**
H334
H317
H400
H410
GHS08
Dgr
H350
H341
H360F
H334
H317
H413
H350i
H341
H360D***
H302
H372**
H334
H317
H410
oral: ATE =
853 mg/kg
bw (anhydra-
te)
oral: ATE =
1098 mg/kg
bw (tetrahy-
drate)
STOT RE 1;
H372: C ≥
1%
STOT RE 2;
H373: 0,1 %
≤C<1%
Skin Sens. 1;
H317: C ≥
0,01 %
M=1
inhalation:
ATE =
700ppm
(gases)
oral: ATE =
100 mg/kg
bw
nickel bis(sulfamidate);
nickel sulfamate
(b)
GHS08
GHS07
GHS09
Dgr
ethylene oxide;
oxirane
(b)
Flam. Gas 1
Press. Gas
Carc. 1B
Muta. 1B
Repr. 1B
Acute Tox. 3
Acute Tox. 3
STOT SE 3
STOT SE 3
STOT RE 1
Skin Corr. 1
Eye Dam. 1
Flam. Sol. 2
Repr. 2
Acute Tox. 3
Aquatic Chronic 3
H220
H350
H340
H360Fd
H331
H301
H335
H336
H372 (nerv-
ous system)
H314
H318
H228
H361f
H301
H412
GHS02
GHS08
GHS06
GHS05
Dgr
H220
H350
H340
H360Fd
H331
H301
H335
H336
H372 (ner-
vous system)
H314
metaldehyde (ISO);
2,4,6,8-tetramethyl-1,3,5,7-
tetraoxacyclooctane
(b)
GHS02
GHS08
GHS06
Dgr
H228
H361f
H301
H412
oral: ATE =
283 mg/kg
bw
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 374: Grundnotat om CLP 14 ATP, komitésag
2011991_0005.png
International kemisk identifikati-
on
Klassificering
Fareklasse- og kate-
Faresætning-
gorikode(r)
skode(r)
2-benzyl-2-dimethylamino-4'-
morpholinobutyrophenone
(b)
Repr. 1B
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H360D
H400
H410
Pik-
togram-,
signalord-
skode(r)
GHS08
GHS09
Dgr
Mærkning
Faresætning-
skode(r)
Suppl.
faresætnings
kode(r)
Specifikke
koncentrati-
ons grænser ,
M-faktorer
og ATE
H360D
H410
pyridate (ISO);
O-(6-chloro-3-phenylpyridazin-4-
yl)
S-octyl
thiocarbonate
(b)
Acute Tox. 4
Skin Irrit. 2
Skin Sens. 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
STOT SE 3
H302
H315
H317
H400
H410
H335
GSH07
GHS09
Wng
H302
H315
H317
H410
oral: ATE =
500 mg/kg
bw
M=1
M=10
STOT SE 3;
H335: C ≥
10%
dodecyl methacrylate
(a)
GHS07
Wng
H335
2-phenylhexanenitrile
(a)
Acute Tox. 4
Aquatic Chronic 2
H302
H411
GHS07
GHS09
Wng
H302
H411
oral:
ATE = 500
mg/kg bw
thiabendazole (ISO);
2-(thiazol-4-yl)benzimidazole
(c)
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H400
H410
GHS09
Wng
H410
M=1
M=1
diethyltoluamide (ISO):
N,N-diethyl-m-toluamide;
[deet]
(a)
Acute Tox. 4
Skin Irrit. 2
Eye Irrit. 2
H302
H315
H319
GHS07
Wng
H302
H315
H319
oral:
ATE = 1892
mg/kg bw
pitch, coal tar, high-temp.;
Carc. 1A
H350
GHS08
H350
[The residue from the distillation
Muta. 1B
H340
Dgr
H340
of high temperature coal tar. A
Repr. 1B
H360FD
H360FD
black solid with an approximate
softening point from 30 °C to
180 °C (86 °F to 356 °F). Com-
posed primarily of a complex
mixture of three or more mem-
bered condensed ring aromatic
hydrocarbons .]
(a)
(a)
Eksisterende klassificering lempes (eksisterende fareklasser/farekategorier udgår eller lempes)
(b)
Eksisterende klassificering skærpes (nye fareklasser tilføjes eller eksisterende fareklasser/farekategorier skærpes)
(c)
Eksisterende klassificering præciseres (Multiplikations (M)
faktorer” til brug for miljøfareklassificering
fastsat, M = 1)
Tabel 2
Nye harmoniserede klassificeringer
International kemisk identifikati-
on
Klassificering
Fareklasse- og kate-
Faresætning-
gorikode(r)
skode(r)
Pik-
togram-,
signalord-
skode(r)
GHS08
Wng
Mærkning
Faresætning-
skode(r)
Suppl.
faresætnings
kode(r)
Specifikke
koncentrati-
ons grænser ,
M-faktorer
og ATE
titanium dioxide; [in powder form
containing 1% or more of parti-
cles with aerodynamic
diameter ≤
10 µm]
(d)
Carc. 2
H351 (inhala-
tion)
H351 (inhala-
tion)
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 374: Grundnotat om CLP 14 ATP, komitésag
2011991_0006.png
International kemisk identifikati-
on
Klassificering
Fareklasse- og kate-
Faresætning-
gorikode(r)
skode(r)
methylmercuric chloride
Carc. 2
Repr. 1A
Lact.
Acute Tox. 2
Acute Tox. 2
Acute Tox. 2
STOT RE 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
benzo[rst]pentaphene
Carc. 1B
Muta. 2
H351
H360Df
H362
H330
H310
H300
H372 (nerv-
ous system,
kidneys)
H400
H410
H350
H341
Pik-
togram-,
signalord-
skode(r)
GHS08
GHS06
GHS09
Dgr
Mærkning
Faresætning-
skode(r)
Suppl.
faresætnings
kode(r)
H351
H360Df
H362
H330
H310
H300
H372 (nerv-
ous system,
kidneys)
H410
H350
H341
Specifikke
koncentrati-
ons grænser ,
M-faktorer
og ATE
inhalation:
ATE = 0,05
mg/l (dusts or
mists)
dermal: ATE
= 50 mg/kg
bw
oral: ATE = 5
mg/kg bw
GHS08
Dgr
dibenzo[b,def]chrysene; diben-
zo[a,h]pyrene
Carc. 1B
Muta. 2
H350
H341
GHS08
Dgr
H350
H341
ethanol, 2,2'-iminobis-, N-(C13-
15-branched and linear alkyl)
derivs.
Repr. 1B
H360D
GHS08
Dgr
H360D
cyflumetofen (ISO); 2-
methoxyethyl (RS)-2-(4-tert-
butylphenyl)-2-cyano-3-oxo-3-
(α,α,α-trifluoro-o-tolyl)propionate
pentapotassium 2,2’,2’’,2’’’,2’’’’-
(ethane-1,2-
diylnitrilo)pentaacetate
Carc. 2
Skin Sens. 1A
H351
H317
GHS08
GHS07
Wng
H351
H317
Repr. 1B
Acute Tox. 4
STOT RE 2
Eye Irrit. 2
Repr. 1B
Acute Tox. 4
STOT RE 2
Eye Irrit. 2
Repr. 1B
Acute Tox. 4
STOT RE 2
N-
carboxymethylimino-
bis(ethylenenitrilo)tetra(acetic
acid)
pentasodium (carboxylatome-
thyl)iminobis(ethylenenitrilo)tetra
acetate
H360D
H332
H373 (inhala-
tion)
H319
H360D
H332
H373 (inhala-
tion)
H319
H360D
H332
H373 (inhala-
tion)
H360FD
GHS08
GHS07
Dgr
GHS08
GHS07
Dgr
GHS08
GHS07
Dgr
H360D
H332
H373 (inhala-
tion)
H319
H360D
H332
H373 (inhala-
tion)
H319
H360D
H332
H373 (inhala-
tion)
H360FD
inhalation:
ATE = 1,5
mg/l (dusts or
mists)
inhalation:
ATE = 1,5
mg/l (dusts or
mists)
inhalation:
ATE = 1,5
mg/l (dusts or
mists)
diisohexyl phthalate
Repr. 1B
GHS08
Dgr
fludioxonil (ISO); 4-(2,2-
difluoro-1,3-benzodioxol-4-yl)-
1H-pyrrole-3-carbonitrile
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H400
H410
GHS09
Wng
H410
M=1
M=10
5
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 374: Grundnotat om CLP 14 ATP, komitésag
2011991_0007.png
International kemisk identifikati-
on
Klassificering
Fareklasse- og kate-
Faresætning-
gorikode(r)
skode(r)
halosulfuron-methyl (ISO);
methyl 3-chloro-5-{[(4,6-
dimethoxypyrimidin-2-
yl)carbamoyl]sulfamoyl}-1-
methyl-1H-pyrazole-4-
carboxylate
2-methylimidazole
Repr. 1B
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H360D
H400
H410
Pik-
togram-,
signalord-
skode(r)
GHS08
GHS09
Dgr
Mærkning
Faresætning-
skode(r)
Suppl.
faresætnings
kode(r)
Specifikke
koncentrati-
ons grænser ,
M-faktorer
og ATE
M=1000
M=1000
H360D
H410
Repr. 1B
H360Df
GHS08
Dgr
H360Df
(RS)-2-methoxy-N-methyl-2-[α-
(2,5-xylyloxy)-o-tolyl]acetamide;
mandestrobin
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
H400
H410
GHS09
Wng
H410
M=1
M=10
carboxin (ISO);
2-methyl-N-phenyl-5,6-dihydro-
1,4-oxathiine-3-carboxamide;
5,6-dihydro-2-methyl-1,4-
oxathiine-3-carboxanilide
metaflumizone (ISO);
(EZ)-2'-[2-(4-cyanophenyl)-1-
(α,α,α-trifluoro-m-
tolyl)ethylidene]-[4-
(trifluoro-
methoxy)phenyl]carbanilohydrazi
de [E-isomer > 90%, Z-isomer
<10% relative content]; [1]
(E)-2'-[2-(4-cyanophenyl)-1-
(α,α,α-trifluoro-m-
tolyl)ethylidene]-[4-
(trifluoro-
methoxy)phenyl]carbanilohydrazi
de [2]
dibutylbis(pentane-2,4-dionato-
O,O')tin
STOT RE 2
Skin Sens. 1
Aquatic Acute 1
Aquatic Chronic 1
Repr. 2
Lact.
STOT RE 2
H373 (kid-
neys)
H317
H400
H410
H361fd
H362
H373
GHS08
GHS07
GHS09
Wng
GHS08
Wng
H373 (kid-
neys)
H317
H410
H361fd
H362
H373
M=1
M=1
Repr. 1B
STOT RE 1
H360FD
H372 (immu-
ne system)
GHS08
Dgr
H360FD
H372 (immu-
ne system)’
(d)
Der fastsættes endvidere noter, der afgrænser klassificeringen af titaniumdioxid holdige blandinger til kun at omfatte blandinger på pulver-
form, og hvori der indgår ≥1% titaniumdioxid partikler med en maksimal diameter på op til 10 µm (dvs. respirable partikler)
Kommissionens forslag til forordning foreslås at træde i kraft 20 dage efter offentliggørelsen i EU-
Tidende. For så vidt angår de nye eller ændrede harmoniserede klassificeringer af de 31 stoffer, som
tilføjes til bilag VI, foreslås en overgangsperiode på 18 måneder fra ikrafttrædelsesdatoen. De nye eller
ændrede harmoniserede klassificeringer må dog på frivillig basis tages i brug fra ikrafttrædelsesdato-
en.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 374: Grundnotat om CLP 14 ATP, komitésag
2011991_0008.png
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forordningen er umiddelbart gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske kon-
sekvenser.
Særligt for stoffet titaniumdioxid er det muligt, at den foreslåede klassificering kan medføre økonomi-
ske konsekvenser for visse dele af erhvervslivet som følge af afledte konsekvenser i anden EU lovgiv-
ning. Titaniumdioxid har udbredt anvendelse i for eksempel maling, fugemasse, kosmetik, plast, føde-
varer og medicinalprodukter. Mistanken om stoffets kræftfremkaldende egenskaber knytter sig ude-
lukkende til indånding af titaniumdioxid partikler, hvorfor klassificeringen foreslås afgrænset til kun
at omfatte stoffet i partikelform (pulverform) under CLP forordningen. Titaniumdioxid på fast eller
flydende form betragtes som ufarlig. Den foreslåede klassificering vil primært have effekt i arbejdsmil-
jøet, hvor stoffet håndteres på pulverform som råvare eller ved brug af pulverformige produkter.
I kosmetiklovgivningen er CMR stoffer som udgangspunkt forbudt, men stoffer klassificeret i kategori
2 kan dog undtages fra forbuddet, hvis det på baggrund af videnskabelig vurdering vurderes at være
sikkert at anvende i en given koncentration og til et givent formål.
I affaldslovgivningen vil en klassificering som CMR stof i kategori 2 kunne føre til, at affald (for ek-
sempel byggeaffald) indeholdende >1 % titaniumdioxid skal betragtes som farligt affald. Der er ikke
direkte afledte konsekvenser af en klassificering i lovgivningen for fødevarer og medicinalprodukter.
Præcis hvilke konsekvenser den foreslåede klassificering vil få i anden lovgivning afhænger af de vur-
deringer og beslutninger, der måtte træffes under de respektive lovgivninger, såfremt forslaget vedta-
ges. Kommissionen har været i dialog med de respektive ansvarlige enheder i Kommissionen med
henblik på, hvor relevant, at udarbejde vejledning under anden lovgivning (særligt i forbindelse med
affaldsrammedirektivet).
Derudover forventes forslaget ikke at medføre væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark. Virksomheder er for-
pligtede til at anvende de harmoniserede klassificeringer, hvilket blandt andet sikrer en ensartet
mærkning af de stoffer og blandinger, der bringes på markedet i EU. Fareklassificering er et væsentligt
redskab for at kunne vælge de mindst farlige stoffer på arbejdspladsen og i produktionen af forbruger-
produkter. Fareklassificeringer er desuden grundlæggende i forhold til blandt andet krav om sikker-
hedsdatablade, arbejdspladsbrugsanvisninger, begrænsninger i markedsføringen til forbrugerne og
affaldshåndtering.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget. Forbrugerrådet Tænk opfordrer rege-
ringen til at arbejde for, at brugen af titaniumdioxid i pudder eller solspray forbydes med henblik på
7
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 374: Grundnotat om CLP 14 ATP, komitésag
2011991_0009.png
beskyttelse af forbrugerne. CO-Industri finder, at titaniumdioxid ikke bør være tilladt i produkter i
pulver- eller sprayform med henblik på beskyttelse af ansatte. DI, DI Fødevarer, DFL, VKH og Plastin-
dustrien fastholder, at titaniumdioxid ikke bør klassificeres efter CLP, da den foreslåede klassificering
er baseret på en generel partikelvirkning og ikke en iboende stofspecifik egenskab. Desuden vurderer
de, at klassificeringen vil have store økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, blandt andet som
følge af behov for at ændre etiketter som følge af ny faremærkning, ligesom nogle miljømærkede sol-
cremer ikke mere vil opfylde kriterierne, og nogle affaldstyper, fx byggeaffald, vil skulle betragtes som
farligt affald.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Normalt er der kvalificeret flertal for sådanne forslag blandt medlemsstaterne. De hidtidige diskussio-
ner har dog afspejlet stor uenighed blandt medlemsstaterne vedrørende titaniumdioxid.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for forslaget, da det vil forhøje beskyttelsen af miljø og sundhed i
Danmark og i EU. De harmoniserede klassificeringer sikrer en ensartet mærkning af de stoffer og
blandinger, der bringes på markedet i EU, og fritager virksomhederne for selv at skulle foretage klassi-
ficeringerne i de fareklasser, der er omfattet af forslaget.
CLP forordningens formål er at identificere stoffers farlighed og kommunikere disse til brugerne. Det
er ikke en del af CLP forordningen at tage højde for eventuelle socioøkonomiske konsekvenser, der kan
være forbundet med en ny klassificering. Det ligger heller ikke inden for rammen for CLP forordningen
at tage højde for eventuelle afledte konsekvenser i medfør af anden lovgivning.
For titaniumdioxid støtter regeringen, at stoffet bliver omfattet af nærværende tilpasning med den
foreslåede klassificering og med de afgrænsninger, som Kommissionen har foreslået til kun at omfatte
partikelformen af stoffet. Det følger af, at de mulige kræftfremkaldende egenskaber alene er forbundet
med indånding af partikler, og at det ikke vurderes relevant at klassificere for eksempel faste og fly-
dende produkter indeholdende titaniumdioxid, hvor stoffet ikke er til stede i partikelform eller kan
frigøres på partikelform (for eksempel anvendelse i maling). Hvad angår kommentarerne fra Miljøspe-
cialudvalget bemærker regeringen, at enhver ny eller ændret klassificering vil medføre behov for at
ændre etiketteringen, samt at konsekvenser for anden lovgivning, fx justering af kriterier for miljø-
mærkning eller vedtagelse af nye begrænsninger, håndteres under disse.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Regeringen er åben for at drøfte mindre præcise-
ringer af ordlyden vedrørende klassificeringen af titaniumdioxid, så den fremstår tydelig og hensigts-
mæssig og sikrer relevant information til brugerne.
Hvis Kommissionen beslutter at sætte et forslag til afstemning, der ikke omfatter titaniumdioxid, vil
regeringen også støtte dette med henblik på at få vedtaget klassificering af de 30 øvrige stoffer, der er
omfattet af forslaget. Dertil vil regeringen presse på, for at der arbejdes målrettet for en løsning, der
tager højde for effekterne af titaniumdioxid, og som fremadrettet kan bidrage til en ensartet tilgang for
stoffer med partikeleffekter under klassificeringsreglerne.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8