Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 372
Offentligt
2011410_0001.png
05-02-2019
Forslag
til
Lov om ændring af fiskeriloven
(Digitaliseret fiskerikontrol og frivilligt kystfiskermærke m.v.)
§1
I lov om fiskeri og fiskeopdræt (fiskeriloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 764 af 19. juni 2017 som
ændret ved lov nr. 1563 af 19. december 2017, lov nr. 736 af 8. juni 2018 og lov nr. 1734 af 27.
december 2018, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 34, stk. 1, nr. 5,
ændres »pr. landing og« til: » pr. landing,«.
2.
I
§ 34, stk. 1, nr. 6,
ændres »bifangster.« til: » bifangster og«.
3.
I
§ 34, stk. 1,
indsættes som
nr. 7:
»7) salg eller udlejning af fangstrettigheder.«
4.
Efter § 101 indsættes:
»Kapitel 16a
Frivillig mærkningsordning for skånsomt kystfiskeri
§ 101a.
Ministeren for fiskeri og ligestilling kan etablere og drive en frivillig mærkningsordning til
fremme af kystfiskeri med anvendelsen af skånsomme fiskeredskaber.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om administrationen af og betingelser for deltagelse i den i
stk. 1 nævnte mærkningsordning, herunder om
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
omfattede arter og produkter,
krav til fartøjer, redskabstyper og fiskemetoder,
krav til håndtering af fangster,
krav om uddannelse,
udformning og anvendelse af et mærke,
dokumentation, kontrol og tilsyn, og
betaling for deltagelse i ordningen.«
1
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0002.png
5.
I
§ 102, stk. 2,
indsættes efter »tilsvarende varer, der«: »landes af dansk indregistrerede
fiskerfartøjer i udlandet eller«.
6.
I
§ 103, 2. pkt.,
indsættes efter »afholder udgifter«: »til fondens administration inden for en
ramme på 5 procent af de samlede årligt opkrævede afgifter og«.
7.
I
§ 117
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Ministeren kan for erhvervsmæssigt fiskeri og dertil knyttede erhverv fastsætte regler om
anvendelse af elektroniske kontrolinstrumenter, herunder udstyr til kameramonitering, til
dokumentation for og kontrol af overholdelse af loven, regler fastsat i medfør af loven samt de i §
10 nævnte EU-retsakter, herunder regler om
1) specifikation, installation, drift og vedligeholdelse af kontrolinstrumenter,
2) lagring, håndtering og ejerskab af indsamlede oplysninger,
3) pligt til overdragelse i digitaliseret format af indsamlede oplysninger til offentlige
myndigheder i kontroløjemed eller til statistisk brug og
4) om skiltning om bord på fiskefartøjer til samlet opfyldelse af de forpligtelser til at informere
de ombordværende, der følger af lov om supplerende bestemmelser til forordning om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger og lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse
af tvangsindgreb og oplysningspligter.«
Stk. 2-7 bliver herefter stk. 3-8.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål
1.2. Baggrund
1.2.1 Salg og udlejning af fangstrettigheder
1.2.2 Frivilligt kystfiskermærke
1.2.3. Produktionsafgiftsfonde
1.2.4. Digitaliseret fiskerikontrol
2. Lovforslagets indhold
2.1. Salg og udlejning af fangstrettigheder
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Udenrigsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Frivilligt kystfiskermærke
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Udenrigsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Produktionsafgiftsfonde
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Udenrigsministeriets overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
2.4. Digitaliseret fiskerikontrol
2.4.1. Gældende ret
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0004.png
2.4.2. Udenrigsministeriets overvejelser
2.4.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for stat, regioner og kommuner
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0005.png
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål
Som opfølgning på Aftale om indsats mod kvotekoncentration i dansk fiskeri blev parterne enige
om, at der skulle igangsættes et projekt med henblik på at undersøge, hvordan staten kan sælge eller
udleje fangstrettigheder til fisk og skaldyr. Med lovforslaget foreslås indført en bemyndigelse til
ministeren for fiskeri og ligestilling til at kunne gennemføre ordninger med salg og udlejning af
fangstrettigheder.
I Beretning om en Vækst- og Udviklingspakke for dansk fiskeri blev det besluttet, at der skulle
arbejdes for at etablere en frivillig mærkningsordning for skånsom kystfiskeri. Med lovforslaget
foreslås der indført en hjemmel til ministeren for fiskeri og ligestilling til at kunne etablere og drive
en frivillig mærkningsordning for skånsom kystfiskeri, samt en bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om ordningen.
Fiskerilovgivningen har til formål at sikre et bæredygtigt grundlag for det erhvervsmæssige fiskeri
og de dertil knyttede erhverv. Den teknologiske udvikling har banet vejen for nye måder at udføre
fiskerikontrol på med anvendelse af elektroniske kontrolinstrumenter, som både kan give en mere
enkel og mere effektiv kontrol. Med lovforslaget foreslås derfor indført en hjemmel til ministeren
for fiskeri og ligestilling til at kunne stille krav om, at erhvervsfiskerfartøjer og dertil knyttede
erhverv skal være forsynet med elektroniske kontrolinstrumenter til dokumentation for og kontrol af
overholdelse af fiskerilovgivningen.
Endelig indeholder lovforslaget en hjemmel til anvendelse af produktionsafgifter til dækning af
afgiftsfondenes administrationsomkostninger, samt en præcisering af reglerne om opkrævning af
produktionsafgifter for fisk.
1.2. Baggrund
1.2.1. Salg og udlejning af fangstrettigheder
Som opfølgning på Aftale om indsats mod kvotekoncentration i dansk fiskeri indgået den 16.
november 2017 af Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, og Socialistisk
Folkeparti blev parterne i maj 2018 enige om, at der skulle frigøres midler til iværksættelse af
initiativer til gavn og udvikling for dansk fiskeri, herunder på kontrolområdet, blandt andet ved at
hæve promilleafgiften på fisk til op til 6 promille af landingsværdien. Samtidig blev det besluttet, at
der skulle igangsættes et projekt med henblik på at undersøge mulighederne for at frigøre flere
midler gennem en kapitalisering af uudnyttede fangstrettigheder til fisk og skaldyr, eksempelvis ved
salg på auktion eller udlejning af kvoteandele og mængder. Med lovforslaget foreslås der indført en
bemyndigelse til ministeren for fiskeri og ligestilling til at kunne gennemføre ordninger herom.
1.2.2. Frivilligt kystfiskermærke
5
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0006.png
I Beretning om en Vækst- og Udviklingspakke for dansk fiskeri, Beretning nr. 2 afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 7. december 2016, blev det besluttet at arbejde for at etablere en frivillig
mærkningsordning for skånsomt kystfiskeri, som skulle bidrage til at understøtte en positiv
udvikling i dansk kystfiskeri med fokus på anvendelse af skånsomme redskaber. Tilsvarende
ordninger kendes fra andre områder inden for fødevareproduktion, eksempelvis
dyrevelfærdsmærket. Mærkningsordningen skulle indgå i en samlet indsats for at styrke
kystfiskeriet og bidrage til at fremme interessen for skånsomt kystfiskerfangede fisk.
1.2.3. Produktionsafgiftsfonde
Med indførelsen af differentierede niveauer for produktionsafgiften for fisk pr. 1. januar 2019
forventes administrationen af selve opkrævningen af afgiften at blive mere omfattende. Hertil
kommer en øget administration i forbindelse med uddeling af midler til flere forskellige formål.
Hidtil har Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation, der forestår den daglige administration
af fiskeafgiftsfonden, afholdt alle udgifter ved administrationen. Som følge af den forventede øgede
administration findes det rimeligt, at organisationen kan godtgøres de afholdte udgifter til
administrationen af fiskeafgiftsfonden inden for en ramme på 5 procent af de samlede årlige
afgifter. Samtidig præciseres det, at opkrævningen af produktionsafgiften også omfatter fisk, som
landes af danske fiskerfartøjer i udlandet.
1.2.4. Digitaliseret fiskerikontrol
Fiskerilovgivningen har til formål at sikre et bæredygtigt grundlag for det erhvervsmæssige fiskeri
og de dertil knyttede erhverv. For at nå denne målsætningerne, er det nødvendigt med en effektiv
kontrol med overholdelsen af reglerne.
Med Aftale om digitaliseringsklar lovgivning af 16. januar 2018 er der fastsat 7 principper for
digitaliseringsklar lovgivning. Lovgivningen skal blandt andet muliggøre automatisk
sagsbehandling og sikre sammenhæng på tværs med genbrug af data, og lovgivningen
skal
udformes, så den giver mulighed for effektiv it-anvendelse i kontroløjemed.
I takt med den teknologiske udvikling er det blevet muligt at erstatte traditionelle kontrolmetoder,
som fysisk tilstedeværelse af fiskerikontrollører på fartøjer på havet eller i en havn, hvor fangsterne
landes og håndteres, med anvendelse af nye teknologiske løsninger. Eksempelvis kunne det være
monitering af fiskeriaktiviteter på det åbne hav ved anvendelse af
sensorer på spil og motorer i
kombination med positionsdata. Mange af de nye teknologiske løsninger kan både give en mere
enkel og mere effektiv fiskerikontrol.
Samtidig er kravene til fiskerikontrollen ændret i takt med ændringer i regelsættene for fiskeriet.
Den største ændring kom med reformen
af EU’s fiskeripolitik
fra 2013, som indførte
landingsforpligtelsen som et af hovedelementerne, hvorefter erhvervsfiskere har pligt til at lande
alle fangster af kvoterede fiskearter. Landingsforpligtelsen bliver også omtalt som
udsmidsforbuddet eller discardforbuddet.
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0007.png
Europa-Kommissionen har foreslået en obligatorisk anvendelse af elektronisk kontrol i det forslag
til revision af kontrolforordningen, som blev fremsat i foråret 2018, KOM (2018) 368 af 30. maj
2018. Introduktionen i dansk fiskeri af anvendelsen af elektroniske kontrolinstrumenter bør i videst
muligt omfang ske i takt med, at anvendelsen introduceres i andre EU-lande, så der ikke opstår
konkurrenceforvridning til skade for danske fiskere.
Fiskeriloven i sin nuværende udformning er skrevet i en tid, hvor fiskerikontrollen ikke skete med
anvendelse af teknologiske løsninger, og fiskeriloven indeholder derfor ikke en generel hjemmel til
at kunne stille krav om anvendelse af elektroniske kontrolinstrumenter. Med lovforslaget foreslås
der indført en bemyndigelse til ministeren for fiskeri og ligestilling til for erhvervsmæssigt fiskeri
og dertil knyttede erhverv at kunne stille krav om anvendelse af elektroniske kontrolinstrumenter.
I Danmark har vi gode erfaringer med anvendelsen af den såkaldte Black Box-teknologi, der med
sensorer på fiskeudstyret i kombination med detaljeret positionsdata kan monitere
fiskeriaktiviteterne. Systemet anvende i dag ved fiskeri efter muslinger og østers i blandt andet
Natura 2000-områder i Limfjorden med særlig hjemmel i fiskerilovens § 10 d. Den foreslåede
generelle hjemmel forventes i første omgang anvendt til at udbrede Black Box-teknologien til
fiskeriet i Øresund, hvor der er forbud mod anvendelse af trawl.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Salg og udlejning af fangstrettigheder
2.1.1. Gældende ret
Efter fiskerilovens § 34, stk. 1, er ministeren for fiskeri og ligestilling bemyndiget til at fastsætte
regler om den erhvervsmæssig udnyttelse af de levende ressourcer i saltvand. Hjemlen er udmøntet
i bekendtgørelse nr. 1270 af 30. oktober 2018 om regulering af fiskeriet
(reguleringsbekendtgørelsen). Disse regler omfatter både den danske administration af og fordeling
blandt danske fiskere af de fiskekvoter, som efter EU's fælles fiskeripolitik tildeles Danmark, og
administration og fordeling af andre fangstrettigheder, som ikke er omfattet af EU's fælles
fiskeripolitik, eksempelvis tildeling af licenser til fiskeri efter muslinger. § 34, stk. 1, indeholder
ikke hjemmel til at opkræve betaling for tildeling af fangstrettigheder.
2.1.2. Udenrigsministeriets overvejelser
Rettighederne til at fiske stiller samfundet i dag til rådighed for fiskerne. Således er der ikke blevet
opkrævet nogen betaling, når man har fordelt rettigheder til årlige andele af de danske fiskekvoter
og andre rettigheder til at fiske. Inden for nærmere fastsatte grænser og med visse undtagelser kan
fiskerne sælge deres rettigheder til andre. Fiskerne betaler hvert år en afgift for hvert kilo fisk, der
landes på op til 6 promille af landingsværdien, den såkaldte promilleafgift.
En kilde til finansiering af initiativer til udvikling af dansk fiskeri, herunder på kontrolområdet,
kunne eksempelvis være salg på auktion eller udlejning af nye eller uudnyttede eksisterende
fangstrettigheder til fisk og skaldyr.
7
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0008.png
For at undersøge mulighederne for salg eller udlejning af rettigheder bør der igangsættes et projekt,
hvor forvaltningen kan indhente erfaring med sådanne ordninger, forinden der etableres mere varige
ordninger. Salg og udleje kunne eksempelvis ske i form af et salg af en kvoteandel eller ved
tidsbegrænset udleje af retten til at fiske en bestemt mængde af en kvote. Prisfastsættelsen vil kunne
ske ud fra en fast pris, på en auktion, ved licitation eller budrunde. Salg eller udlejning kunne også
forbeholdes visse dele af fiskeriflåden eller personer og juridiske selskaber, såfremt man måtte
ønske, at rettighederne alene skulle gå til disse.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Med forslaget i § 1, nr. 3, til en ny § 34, stk. 1, nr. 7, foreslås det, at den eksisterende bemyndigelse
til ministeren for fiskeri og ligestilling til at kunne fastsætte regler om den erhvervsmæssig
udnyttelse af de levende ressourcer i saltvand suppleres med en bemyndigelse til at kunne fastsætte
regler om gennemførelse af ordninger med salg eller udlejning af fangstrettigheder.
Bemyndigelsen er formuleret således, at salg eller udlejning af fangstrettigheder ikke er afgrænset
til at skulle ske efter en bestemt metode, men eksempelvis vil kunne ske ved salg eller
tidsbegrænset udlejning af rettigheder, ved fast pris, auktion, licitation eller budrunde m.v., samt at
et salg eller udlejning af rettigheder vil kunne være forbeholdt en nærmere defineret gruppe af
fartøjer eller personer og juridiske selskaber.
Det forventes, at bemyndigelsen i første omgang vil blive anvendt til at iværksætte et projekt med
salg eller udlejning af rettigheder. Baseret på erfaringerne fra projektet kan der træffes beslutning
om eventuel etablering af varige ordninger.
2.2. Frivilligt kystfiskermærke
2.2.1. Gældende ret
Efter den gældende lovgivning er der ikke hjemmel til, at ministeren for fiskeri og ligestilling kan
etablere og drive en frivillig mærkningsordning inden for fiskerisektoren.
2.2.2. Udenrigsministeriets overvejelser
En mærkningsordning for skånsomt kystfiskeri vurderes at kunne bidrage til at understøtte en
positiv udvikling i dansk kystfiskeri med fokus på anvendelse af skånsomme redskaber. Tilsvarende
ordninger kendes fra andre områder inden for fødevareproduktion, eksempelvis
dyrevelfærdsmærket etableret af Miljø- og Fødevareministeriet.
Mærkningsordningen skal indgå i en samlet indsats for at styrke kystfiskeriet og bidrage til at
fremme forbrugernes interesse for skånsomt kystfiskerfanget fisk. Mærkningsordningen bør være
enkel, både hvad gælder kriterier og kontrol, for at sikre, at så mange kystfiskere som muligt vil
deltage i ordningen. Med mange fiskere i ordningen kan der opnås stabile leverancer af fisk med
mærket til aftagerne, dette gælder særligt for detailhandelen, som er afhængige af at kunne udbyde
mere eller mindre det samme produktsortiment hele året, men også for restauranter og kantiner samt
andre aftagere af fiskene, eksempelvis leverandører af måltidskasser.
8
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0009.png
2.2.3. Den foreslåede ordning
Med forslagets § 1, nr. 4, foreslås det, at der indsættes en ny § 101a, hvor der i stk. 1 gives
ministeren for fiskeri og ligestilling hjemmel til at kunne etablere og drive en frivillig
mærkningsordning til fremme af kystfiskeri med anvendelsen af skånsomme fiskeredskaber.
I forslaget til stk. 2, foreslås det, at ministeren kan fastsætte nærmere regler om administrationen af
og betingelser for deltagelse i mærkningsordningen, herunder om omfattede arter og produkter, krav
til fartøjer, redskabstyper, fiskemetoder, herunder varighed af fiskeriet, krav til håndtering af
fangster, der ligger ud over de krav, som gælder i henhold til lovgivningen i øvrigt, krav om
uddannelse, udformning og anvendelse af et mærke, dokumentation, kontrol og tilsyn, og om
betaling for deltagelse i ordningen.
Kriterierne for deltagelse i ordningen forventes at ville ligge på linje med kriterierne for deltagelse i
den nuværende kystfiskerordning for tildeling af særlige kvoteandele, blandt andet at fiskerfartøjet
højst må være 15 meter langt og minimum 80% af fangstrejserne er på under 2 døgn. Efterlevelse af
håndteringskrav kan eksempelvis ske gennem obligatorisk deltagelse i særligt tilrettelagte kurser.
Mærkningsordningen vil både kunne anvendes af fiskerierhvervet og senere omsætningsled i
engros- og detailleddet, samt restaurationsbranchen. Udformningen af mærkningsordningen
forventes at skulle ske i tæt samarbejde med disse parter.
Endelig skal det være muligt for fiskere fra andre EU- og EØS-lande at deltage i ordningen, ligesom
det skal være muligt, at fisk fanget af udenlandske fartøjer, der deltager i en lignende ordning, også
kan anvende det danske mærke.
2.3. Produktionsafgiftsfonde
2.3.1. Gældende ret
Fiskerilovens kapitel 17 omhandler administrationen af produktionsafgifter. Herefter kan ministeren
for fiskeri og ligestilling fastsætte regler om nedsættelse af en eller flere produktionsafgiftsfonde til
administration af afgifterne. Fondene ledes af en bestyrelse udpeget af ministeren.
Efter § 102, stk. 2, kan ministeren efter indstilling fra produktionsafgiftsfondenes bestyrelse
fastsætte regler om betaling af afgifter på fisk.
Efter § 103, kan fondene anvende afgifterne til en række formål i fiskerierhvervets interesse, og der
kan også afholdes udgifter til honorar til medlemmerne af fondenes bestyrelser. Der er ikke
hjemmel til at afholde udgifter til fondenes administration.
På nuværende tidspunkt er der alene nedsat én produktionsafgiftsfond, Fiskeafgiftsfonden, jf.
bekendtgørelse nr. 1392 af 10. december 2010 om produktionsafgift på fisk landet af danske
fiskerfartøjer.
2.3.2. Udenrigsministeriets overvejelser
9
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0010.png
Fiskeafgiftsfondens formål er at styrke udviklingsmulighederne og konkurrenceevnen inden for
sektoren. Produktionsafgiften betales i dag af alle fisk, der landes, opdrættes, tilvirkes eller
omsættes her i landet, eller af tilsvarende varer, der indføres til landet. Produktionsafgiften
opkræves som en promilleandel af landingsværdien. Med virkning fra 1. januar 2019 er
produktionsafgiften hævet fra 2 promille af fartøjernes årlige landingsværdi til 4 promille af
fartøjernes årlige landingsværdi op til 25 mio. kr. og 6 promille af den del af fartøjernes årlige
landingsværdi, der overstiger 25 mio. kr. Der er desuden indført et bundfradrag på 500.000 kr.
årligt, dvs. der betales ikke produktionsafgift af de første 500.000 kr. af hvert fartøjs årlige
landingsværdi.
Ændringen af produktionsafgiften forventes at give et merprovenu til fonden på godt 7 mio. kr.
årligt. Hidtil har fonden primært anvendt midler til støtte til fiskeriets lærlingeuddannelse. Med det
øgede provenu forventes det, at flere andre formål også vil kunne tilgodeses.
Med indførelsen af differentierede niveauer for produktionsafgiften forventes administrationen af
selve opkrævningen af afgifterne at blive mere omfattende. Hertil kommer en øget administration i
forbindelse med uddeling af midler til flere forskellige formål.
Hidtil har Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation efter bemyndigelse fra ministeren for
fiskeri og ligestilling forestået den daglige administration af fiskeafgiftsfonden, og foreningen har
afholdt alle udgifter ved administrationen. Som følge af den forventede øgede administration findes
det rimeligt, at Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation kan godtgøres de afholdte udgifter
til administrationen af fiskeafgiftsfonden. Foreningen skønner, at udgifterne vil udgøre under 5
procent af de samlede årlige afgifter. Samtidig præciseres det, at opkrævningen af
produktionsafgiften også omfatter fisk, som landes af danske fiskerfartøjer i udlandet.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Med forslagets § 1, nr. 5, foreslås det, at det i lovens
§ 102, stk. 2,
præciseres, at der kan opkræves
afgift af fisk, der landes af dansk indregistrerede fiskerfartøjer i udlandet.
Med forslagets § 1, nr. 6, foreslås det, at der i lovens
§ 103, 2. pkt.,
indsættes hjemmel til, at der kan
afholdes udgifter til fondenes administration inden for en ramme på 5 procent af de samlede årligt
opkrævede afgifter. Som udgifter til fondenes administration kan blandt andet medregnes udgifter
til kontorhold og lønninger til personale, samt øvrige udgifter til fondenes drift. Udgifterne til
administration skal fremgå af fondenes budget og regnskaber. Udgifter til Udenrigsministeriets
tilsyn med produktionsafgiftsfondene og ministeriets administration og kontrol i øvrigt i relation til
fondene vil ikke kunne dækkes af fondene, men skal afholdes inden for ministeriets eksisterende
rammer.
2.4. Digitaliseret fiskerikontrol
2.4.1. Gældende ret
10
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0011.png
Efter fiskerilovens § 117, stk. 1, påhviler det ministeren for fiskeri og ligestilling at kontrollere
overholdelse af loven, regler fastsat i medfør af loven samt de i § 10 nævnte EU-retsakter, det vil
sige EU's fælles fiskeripolitik. Kontrollen sker efter reglerne i fiskerilovens kapitel 20 om afgivelse
og behandling af oplysning og kapitel 22 om kontrol og tilsyn.
Kontrollen sker i overensstemmelse med Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009 af 20. november
2009 om oprettelse af en EF-kontrolordning med henblik på at sikre overholdelse af reglerne i den
fælles fiskeripolitik, i daglig tale kontrolforordningen, som blandt andet stiller krav om anvendelse
af elektronisk positionsudstyr på fiskerfartøjer, det såkaldte VMS, og om elektroniske indberetning
af logbøger, landingserklæringer, omladningsopgørelser og salgsnotaer.
Kontrolopgaven med fiskernes overholdelse af fiskerilovgivningen reguleres ikke detaljeret i EU-
lovgivning, men i henhold til artikel 15, stk. 13, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
Nr. 1380/2013 af 11. december 2013 om den fælles fiskeripolitik, ændring af Rådets forordning
(EF) nr. 1954/2003 og (EF) nr. 1224/2009 og ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002
og (EF) nr. 639/2004 samt Rådets afgørelse 2004/585/EF, i daglig tale grundforordningen, skal
medlemsstaterne hver især sikre en detaljeret og nøjagtig dokumentation for alle fangstrejser blandt
andet ved at sikre, at en tilstrækkelig kapacitet og midler står til rådighed for fiskerikontrollen.
Dermed er det overladt til de nationale myndigheder, ud over kravene i kontrolforordningen, at
anvende de kontrolredskaber, som findes mest velegnede til kontrol med det relevante fiskeri.
Ifølge fiskerilovens § 10 d kan ministeren fastsætte regler vedrørende fiskeri for at undgå
forringelse af naturtyper og levesteder for arter i internationale beskyttelsesområder samt
forstyrrelse af de arter, som områderne er udpeget for, hvis disse forstyrrelser har betydelige
konsekvenser for målsætningerne i Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af
naturtyper samt vilde dyr og planter, kaldet habitatdirektivet. Bestemmelsen er anvendt til at stille
krav om anvendelse af elektronisk overvågningsudstyr og særlige positionsmeldinger i fiskeriet
efter muslinger og østers.
Ud over de konkrete krav i kontrolforordningen og fiskerilovens § 10 d er der ikke hjemmel i
fiskeriloven eller kontrolforordningen til at stille krav om anvendelse af elektroniske
kontrolinstrumenter.
Efter fiskerilovens § 130, stk. 2, kan der i regler udstedt i medfør af loven fastsættes straf af bøde
for overtrædelse eller forsøg på overtrædelse af bestemmelserne i reglerne.
2.4.2 Udenrigsministeriets overvejelser
Fiskerikontrollen omfatter i dag en fysisk kontrol og en såkaldt administrativ kontrol. Den
administrative kontrol omfatter en kontrol af dokumenter og indberetninger til fiskerikontrollen. Det
er blandt andet kontrol af den enkelte fiskers indberetninger i logbogen, hvor oplysninger om
fangster samt tid og sted for fiskerier registreres. Indberetningerne suppleres af VMS-data om
fiskerfartøjernes positioner, som i et vist omfang giver mulighed for at krydstjekke
overensstemmelser mellem VMS-data og logbogsdata.
11
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0012.png
Den fysiske kontrol er en kontrol, hvor fiskerikontrollører ved en fysisk tilstedeværelse på
eksempelvis et fiskerfartøjer på havet eller ved losning i havne kan kontrollere, om reglerne for
fiskeri er overholdt. Det gælder eksempelvis regler om anvendelse af bestemte typer redskaber med
en vis maskestørrelse, eller regler om mindstestørrelse for de fisk, der afsættes til konsum.
Kravene til fiskerikontrollen er ændret i takt med ændringer i regelsættene for fiskeriet. Den største
ændring kom med reformen
af EU’s fiskeripolitik
fra 2013, som indførte landingsforpligtelsen som
et af hovedelementerne, hvorefter erhvervsfiskere har pligt til at lande alle fangster af kvoterede
fiskearter. Landingsforpligtelsen bliver også omtalt som udsmidsforbuddet eller discardforbuddet.
Den teknologiske udvikling gør det i dag muligt at erstatte nogle af de traditionelle kontrolmetoder
med anvendelse af nye teknologiske løsninger, men fiskeriloven i sin nuværende udformning er
skrevet i en tid, hvor fiskerikontrollen ikke skete med anvendelse af teknologiske løsninger, og
fiskeriloven indeholder derfor ikke en generel hjemmel til at kunne stille krav om anvendelse af
elektroniske kontrolinstrumenter.
Kun på et enkelt område er der hjemmel til og anvendes der i dag elektroniske kontrolinstrumenter
ud over elektronisk logbog og VMS. Dette gælder ved kontrol af fiskeri efter muslinger og øster i
Natura 2000-områder, hvor der er et særligt behov for sikre, at der ikke sker forringelse af områdets
bundfauna og levesteder for de beskyttede arter, som udpegningen af Natura-området er sket af
hensyn til. Ved denne særlige kontrol
anvendes de såkaldte Black Box med
sensorer på spil og
motorer i kombination med detaljerede positionsdata. Hermed får kontrolmyndighederne
oplysninger om, hvor og hvornår alle fartøjer med tilladelse til fiskeri efter muslinger og østers
fisker, uden at kontrollen skal være fysisk til stede i nærheden af eller på et fiskerfartøj, noget der
både er dyrt og i et vist omfang forstyrrer arbejdet om bord. Anvendelsen af Black Box betragtes
såvel af myndighederne som af fiskerierhvervet som en valid og troværdig kontrolmetode, der
samtidig er både effektiv og proportional. Systemet tillader ydermere en mere målrettet og præcis
forvaltning, så selv relativt små geografiske områder kan holdes åbne for fiskeri.
Et tilsvarende kontrolbehov forventes inden for en kortere årrække at ville opstå i relation til
forpligtelserne til at beskytte særlige områder under havstrategidirektivet, jf. Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2008/56/EF af 17. juni 2008 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets
havmiljøpolitiske foranstaltninger.
Et andet kendt elektronisk kontrolinstrument er kameramonitering på fiskerfartøjer. Danmark tog i
2008 politisk initiativ til drøftelse af anvendelse af kameramonitering i EU som led i
fiskerikontrollen. I perioden 2009-2015 er der gennemført omfattende forsøg i Danmark, England
og Skotland og mindre forsøg i Tyskland, Sverige og Holland med kameramonitering på
fiskerfartøjer. Den gennemgående konklusion fra forsøgene er, at kameramonitering er et effektivt
instrument til at sikre overholdelsen af fiskerilovgivningen, herunder særligt landingsforpligtelsen,
og at anvendelsen af systemet sammen med fangstkvoteordningen medfører, at fiskerne bringer alle
fangster i land. Allerede det første danske forsøg viste en markant ændring i fiskernes adfærd, en
tendens der fortsatte igennem hele forsøgsperioden. EU-Kommissionen har sit i forslag til ændring
12
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0013.png
af kontrolforordningen fra maj 2018 foreslået bestemmelser med krav om anvendelse af intern
kameramonitering. Forslaget forventes dog tidligst forhandlet på plads i løbet af 2020.
Black Box, kameramonitering og andre endnu ukendte teknologiske løsninger vil således med
fordel kunne anvendes, hvor der er et særligt kontrolbehov, og medvirke til en mere enkel og mere
effektiv kontrol for både fiskerierhvervet og for fiskerikontrollen. Ligeledes kan det tænkes, at
anvendelse af elektroniske kontrolinstrumenter kunne blive aktuelt i havne og på andre lokaliteter,
hvor håndtering af fangster af fisk og skaldyr i fiskerirelaterede erhverv er underlagt fiskerilovens
regler. Det kunne eksempelvis være i forbindelse med vejning ved losning af fangsterne.
Foruden til kontrolformål, vil visse af de detaljerede oplysninger om fiskeriet indsamlet med
elektroniske kontrolinstrumenter kunne bruges som datagrundlag i forbindelse med udarbejdelsen af
den biologiske rådgivning om fiskeriet. Med et mere detaljeret datagrundlag kan den biologiske
rådgivning blive styrket og mere præcis. Det vil i mange tilfælde komme fiskerierhvervet til gode,
idet man i fiskeriforvaltningen ikke længere vil være tvunget til at fastlægge en given kvote ud fra
forsigtighedsprincippet og dermed fastsætte kvoten på et lavere niveau, på grund af manglende data.
Samlet set vurderes det, at tilvejebringelse af en hjemmel til at kunne stille krav om anvendelse af
elektroniske kontrolinstrumenter i kontrollen med erhvervsfiskeriet og de dertil knyttede erhverv,
vil have flere fordele, som både vil komme fiskerierhvervet og samfundet til gode, idet dette vil
give mulighed for en forbedret og mere kosteffektiv fiskerikontrol, samt et forbedret datagrundlag
for den biologiske rådgivning bag fiskeriforvaltningen.
2.4.3 Den foreslåede ordning
Forslaget i § 1, nr. 7, omfatter indsættelse af et nyt stk. 2 i §117. De gældende stk. 2-7 bliver
herefter stk. 3-8.
Med forslaget til § 117, stk. 2, foreslås det, at ministeren for fiskeri og ligestilling får bemyndigelse
til at fastsætte regler for erhvervsmæssigt fiskeri og dertil knyttede erhverv om anvendelse af
elektroniske kontrolinstrumenter til dokumentation for og kontrol af overholdelse af loven, regler
fastsat i medfør af loven samt de i lovens § 10 nævnte EU-retsakter.
Bemyndigelsen til ministeren er begrænset til at udstede regler rettet mod det erhvervsmæssige
fiskeri og dertil knyttede erhverv, og kan således ikke anvendes over for det rekreative fiskeri.
Bemyndigelsen omfatter både muligheden for fastsætte regler om, at der skal anvendes et specifikt
elektronisk kontrolinstrument, herunder udstyr til kameramonitering, samt muligheden for at
fastsætte nærmere regler i relation til kontrolinstrumentet, herunder tekniske specifikationer, krav til
installationen, drift og vedligeholdelse. Bemyndigelsen omfatter også mulighed for at kunne
fastsætte regler om lagring, håndtering og ejerskab af de data, som indsamles med
kontrolinstrumentet, samt regler om pligt til at indsende eller overdrage data til
kontrolmyndigheden i kontroløjemed eller overdragelse til offentlige myndigheder i statistisk
øjemed. Bemyndigelsen omfatter desuden en mulighed for ministeren til at kunne pålægge
13
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0014.png
erhvervet udgifterne forbundet med pligten til at anskaffe og installere de elektroniske
kontrolinstrumenter samt den efterfølgende drift og vedligeholdelse.
Indsamlingen og den efterfølgende håndtering, lagring og behandling af oplysningerne skal ske i
overensstemmelse med gældende offentligretlige regler, herunder forvaltningsloven og lov om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter
(retssikkerhedsloven). Såfremt der med det specifikke elektroniske kontrolinstrument sker
indsamling af personoplysninger skal tillige lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende
bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven) iagttages.
Herigennem sikres den samme retssikkerhedsmæssige beskyttelse, som gælder i forhold til den
hidtidige fiskerikontrol og eventuelle efterfølgende overtrædelsessager.
Endelig foreslås det, at ministeren bemyndiges til at kunne fastsætte regler om skiltning om bord på
fiskerfartøjer, hvor der anvendes elektroniske kontrolinstrumenter, der indsamler
personoplysninger, til samlet opfyldelse af de forpligtelser til underretning af den registrerede, der
følger af databeskyttelsesloven og artikel 13 og 14 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
(databeskyttelsesforordningen). En underretning enkeltvis af samtlige ombordværende på hver
fangstrejse er på den ene side ikke umulig eller uforholdsmæssigt vanskelig at opfylde, da det trods
alt drejer sig om en kendt og overskuelig personkreds. På den anden side vurderes udlevering af en
standardblanket eller lignende til hver eneste ombordværende ved hver fangstrejses begyndelse,
hverken at være praktisk eller egne sig til at tjene det retssikkerhedsmæssige formål, som ligger til
grund for kravet om forudgående underretning.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for stat, regioner og kommuner
Forslaget vedrørende ordninger med salg og udlejning af kvoter og årsmængder m.v. forventes at
medføre begrænsede personaleudgifter til etablering og drift af ordningerne. Udgifterne forventes
afholdt inden for eksisterende rammer.
Forslaget vedrørende etablering og drift af et frivilligt kystfiskermærke forventes af medføre
udgifter til personale og etablering, drift og kontrol af mærkningsordningen, herunder it-
understøttelse af kontrollen, på i alt ca. 2,5 mio. kr. i hvert af årene 2019-2022. Der forventes
ligeledes udgifter til markedsføring af mærket, særligt i opstartsfasen, på 2,5 mio. kr. i hvert af
årene 2019-2022. Udgifterne afholdes inden for Udenrigsministeriets eksisterende ramme.
Forslagene vedrørende produktionsafgiftsfondene forventes ikke at medføre merudgifter for det
offentlige.
Forslagene vedrørende digitaliseret fiskerikontrol vurderes at medføre udgifter til personale til
vejledning, administration og kontrol samt udgifter til etablering og drift af nødvendige it-systemer
til understøttelse af anvendelse af et givet elektronisk kontrolinstrument. Omfanget af udgifterne vil
afhænge af, hvilke elektroniske kontrolinstrumenter, der i forbindelse med udnyttelsen af
14
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0015.png
bemyndigelsen vil blive stillet krav om, og kan derfor ikke opgøres nærmere på nuværende
tidspunkt. Det må dog forventes, at en del af udgifterne vil kunne afholdes inden for eksisterende
bevillinger gennem omprioritering i fiskerikontrollen. Derimod vil der skulle tages stilling til større
enkeltudgifter, eksempelvis til etablering og drift af nødvendige it-systemer, som ikke forventes at
kunne afholdes inden for de eksisterende bevillinger.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget vedrørende ordninger med salg og udlejning af kvoter og årsmængder m.v. forventes i
meget begrænset omfang at ville føre til administrative udgifter for erhvervslivet, idet der vil være
udgifter forbundet med at byde på de fangstrettigheder, der udbydes til salg eller leje. Ligeledes vil
der være udgifter til selve betalingen for fangstrettighederne, som købes eller lejes. De nærmere
regler om ordningerne skal fastlægges ved bekendtgørelse, hvorfor de administrative konsekvenser
for erhvervslivet ikke kan angives nærmere.
Forslaget vedrørende etablering og drift af et frivilligt kystfiskermærke forventes kun i begrænset
omfang at medføre administrative udgifter for de fiskere og virksomheder, som vælger at benytte
ordningen. Der forventes ikke at blive opkrævet gebyr for deltagelse i ordningen i den 4-årige
periode 2019-2022, hvortil der er afsat finansiering på finansloven 2019. Herefter kan det eventuelt
blive besluttet, at der skal betales et gebyr for at benytte ordningen, som skal dække udgifter
relateret til ordningen. De nærmere regler om mærkningsordningen skal fastlægges ved
bekendtgørelse, hvorfor de administrative konsekvenser for erhvervslivet ikke kan angives
nærmere.
Forslagene vedrørende produktionsafgiftsfondene forventes ikke at medføre administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, idet fartøjer, der lander fisk i udenlandske havne,
allerede i dag betaler produktionsafgift.
Forslaget vedrørende digitaliseret fiskerikontrol forventes i meget begrænset omfang at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet, primært i forbindelse med vedligeholdelse af
systemer og udstyr. Samtidig forventes anvendelsen af digitale kontrolinstrumenter at ville medføre
en forenkling af kontrollen, som vil kunne spare fiskerne for administrative udgifter. Omfanget af
de administrative udgifterne vil afhænge af, hvilke elektroniske kontrolinstrumenter, der i
forbindelse med udnyttelsen af bemyndigelsen vil blive stillet krav om, og kan derfor ikke opgøres
nærmere på nuværende tidspunkt.
Forslaget vedrørende digitaliseret fiskerikontrol forventes at medføre engangsudgifter til
anskaffelse og installation af det krævede udstyr, samt løbende udgifter til drift og vedligeholdelse.
Omfanget af engangs- og driftsudgifter vil afhænge af, hvilke elektroniske kontrolinstrumenter, der
i forbindelse med udnyttelsen af bemyndigelsen vil blive stillet krav om, og kan derfor ikke opgøres
nærmere på nuværende tidspunkt. Forslaget forventes tillige at kunne medføre visse øgede
indtægter for fiskerierhvervet, i det omfang et bedre datagrundlag vil resultere i højere kvoter.
15
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0016.png
Efter de nuværende EU-regler for EU's Hav- og Fiskerifond for perioden 2014-2020, kan der
gennem det nationale program ydes tilskud med op til 80% til anskaffelse af elektronisk
kontroludstyr. Der er dog ikke truffet politisk beslutning om at yde støtte hertil i det nuværende
danske fiskeriudviklingsprogram 2014-2020. Omkostninger til drift og vedligeholdelse er ikke
tilskudsberettigede. EU-reglerne for den kommende programperiode 2021-2027 er under
forhandling i EU-institutionerne, hvorfor det er uvist, om der fra 2021 vil være muligt at yde støtte
under programmet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget forventes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget forventes at kunne have positive miljømæssige konsekvenser for de marine ressourcer, da
en mere effektiv fiskerikontrol vil understøtte en miljømæssigt bæredygtig udnyttelse af de
akvatiske ressourcer og de marine økosystemer.
7. Forholdet til EU-retten
Etableringen af en frivillig mærkningsordning vil skulle notificeres til Europa-Kommissionen, jf.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) nr. 2015/1535 af 9. september 2015 om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester.
Formålet med lovforslaget er at forbedre og effektivisere fiskerikontrollen og forslaget medvirker
dermed til opfyldelse af Danmarks forpligtelse til at sikre overholdelse af EU’s fælles fiskeripolitik.
Forslagets øvrige elementer indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra 31. januar 2019 til 28. februar 2019 været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer og m.v.:
3F Transportgruppen, Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Atlantic Shipping,
Brancheforeningen Dansk Skaldyrsopdræt, Danish Seafood Association, Danmarks Fiskehandlere,
Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Pelagiske Producentorganisation, Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks Sportsfiskerforbund,
Dansk Akvakultur, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Erhverv, Dansk Fritidsfiskerforbund,
Danske Havne, Danske Speditører, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DI Fødevarer, DI
Handel, DTU Aqua, Greenpeace, Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Fiskeindustriens
Arbejdsgiverforening, Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Foreningen af Fiskeauktioner og Samlecentraler i
Danmark, Foreningen Muslingeerhvervet, Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri, FSR - danske
revisorer, Landbrug og Fødevarer, Levende Hav, Marine Ingredients Denmark, NOAHs Sekretariat,
OCEANA, WWF.
9. Sammenfattende skema
16
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0017.png
Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser
for stat, regioner og kommuner
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
Ingen
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Visse øgede indtægter i det
omfang et bedre datagrundlag
resulterer i højere kvoter.
Negative konsekvenser/
merudgifter
Udgifter til personale og
etablering, drift og kontrol af
mærkningsordningen,
herunder it-understøttelse, på i
alt ca. 2,5 mio. kr. i hvert af
årene 2019-2022.
Udgifter til personale og
udgifter til etablering og drift
af nødvendige it-systemer i
relation til elektroniske
kontrolinstrumenter.
Ingen
Engangsudgift til anskaffelse
af samt løbende drifts- og
vedligeholdelsesudgifter
vedrørende elektroniske
kontrolinstrumenter.
Ingen eller begrænset.
Ingen
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-regulering
Miljømæssigt mere
Ingen
bæredygtig udnyttelse af de
akvatiske ressourcer.
Etableringen af en mærkningsordning vil skulle notificeres til
Europa-Kommissionen.
Lovforslaget indeholder i øvrigt ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1-2.
Forslaget i nr. 1 og 2 er konsekvensændringer som følge af tilføjelsen af et nyt nr. 7 i § 34, stk. 1, jf.
forslaget i nr. 3.
Til nr. 3.
Efter fiskerilovens § 34, stk. 1, er ministeren for fiskeri og ligestilling bemyndiget til at fastsætte
regler om den erhvervsmæssig udnyttelse af de levende ressourcer i saltvand. Hjemlen er udmøntet
17
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0018.png
i bekendtgørelse om regulering af fiskeriet, jf. bekendtgørelse nr. 1270 af 30. oktober 2018. Disse
regler omfatter både den danske administration af og fordeling blandt danske fiskere af de
fiskekvoter, som efter EU's fælles fiskeripolitik tildeles Danmark, og administration og fordeling af
andre fangstrettigheder, som ikke er omfattet af EU's fælles fiskeripolitik, eksempelvis tildeling af
licenser til fiskeri efter muslinger. Fiskerilovens § 34, stk. 1, indeholder ikke hjemmel til at opkræve
betaling for tildeling af fangstrettigheder.
Med forslaget til
§ 34, stk. 1, nr. 7,
foreslås det, at den eksisterende bemyndigelse til ministeren for
fiskeri og ligestilling til at kunne fastsætte regler om den erhvervsmæssig udnyttelse af de levende
ressourcer i saltvand suppleres med en bemyndigelse til at kunne fastsætte regler om salg eller
udlejning af fangstrettigheder.
Bemyndigelsen er formuleret således, at ordninger om salg eller udlejning af fangstrettigheder ikke
er afgrænset til at skulle ske efter en bestemt metode, men eksempelvis vil kunne ske ved salg eller
tidsbegrænset udlejning af rettigheder, ved fast pris, auktion, licitation eller budrunde m.v., samt at
et salg eller udlejning af rettigheder vil kunne være forbeholdt en nærmere defineret gruppe af
fartøjer eller personer og juridiske selskaber.
Det forventes, at bemyndigelsen i første omgang vil blive anvendt til at iværksætte om et projekt
med salg eller udlejning af rettigheder.
Til nr. 4.
Efter den gældende lovgivning er der ikke hjemmel til, at ministeren for fiskeri og ligestilling kan
etablere og drive en frivillig mærkningsordning inden for fiskerisektoren.
Med forslaget til
§ 101a, stk. 1,
foreslås det, at der gives ministeren hjemmel til at kunne etablere og
drive en frivillig mærkningsordning til fremme af kystfiskeri med anvendelsen af skånsomme
fiskeredskaber.
Med forslaget til
§ 101a, stk. 2,
foreslås det, at ministeren kan fastsætte regler om administrationen
af og betingelser for deltagelse i mærkningsordningen, herunder om omfattede arter og produkter,
krav til fartøjer, redskabstyper, fiskemetoder, krav til håndtering af fangster, krav om uddannelse,
udformning og anvendelse af et mærke, dokumentation, kontrol og tilsyn, og om betaling for
deltagelse i ordningen.
Kriterierne for deltagelse i ordningen forventes fastlagt i samarbejde med erhvervet, og forventes at
ville ligge på linje med kriterierne for deltagelse i den nuværende kystfiskerordning for tildeling af
særlige kvoteandele, blandt andet at fiskerfartøjet højst må være 15 meter langt og minimum 80% af
fangstrejserne er på under 2 døgn.
Endelig skal det være muligt for fiskere fra andre EU- og EØS-lande at deltage i ordningen, ligesom
det skal være muligt, at fisk fanget af udenlandske fartøjer, der deltager i en lignende ordning, også
kan anvende det danske mærke.
Til nr. 5.
18
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0019.png
Fiskerilovens kapitel 17 omhandler administrationen af produktionsafgifter. Herefter kan ministeren
for fiskeri og ligestilling fastsætte regler om nedsættelse af en eller flere produktionsafgiftsfonde til
administration af afgifterne. Fondene ledes af en bestyrelse udpeget af ministeren. Efter § 102, stk.
2, kan ministeren for fiskeri og ligestilling efter indstilling fra produktionsafgiftsfondenes bestyrelse
fastsætte regler om betaling af afgifter på fisk.
Med forslaget til
§ 102, stk. 2,
foreslås det, at der i loven præciseres, at der kan opkræves afgift af
fisk, der landes af dansk indregistrerede fiskerfartøjer i udlandet. Da fiskeriloven ikke gælder for
Færøerne og i Grønland, vil bestemmelsen tillige omfatte landing på Færøerne og i Grønland.
Til nr. 6.
Efter lovens § 103 kan produktionsafgiftsfondene anvende afgifterne til en række formål i
fiskerierhvervets interesse, og der kan også afholdes udgifter til honorar til medlemmerne af
fondenes bestyrelser. Der er ikke hjemmel til at afholde udgifter til fondenes administration.
Med forslaget til
§ 103, 2. pkt.,
foreslås det, at der i lovens indsættes en hjemmel til, at der kan
afholdes udgifter til fondenes administration inden for en ramme på 5 procent af de samlede årligt
opkrævede afgifter. Som udgifter til fondenes administration kan blandt andet medregnes udgifter
til kontorhold og lønninger til personale, samt øvrige udgifter til fondenes drift. Udgifterne til
administration skal fremgå af fondenes budget og regnskaber. Udgifter til Udenrigsministeriets
tilsyn med produktionsafgiftsfondene vil ikke kunne dækkes af fondene, men skal afholdes inden
for ministeriets eksisterende rammer.
Til nr. 7
Efter fiskerilovens § 117, stk. 1, påhviler det ministeren for fiskeri og ligestilling at kontrollere
overholdelse af loven, regler fastsat i medfør af loven samt de i § 10 nævnte EU-retsakter.
Kontrollen sker efter reglerne i fiskerilovens kapitel 20 om afgivelse og behandling af oplysning og
kapitel 22 om kontrol og tilsyn.
Kontrollen sker i overensstemmelse med Rådets forordning (EF) nr. 1224/2009 af 20. november
2009 om oprettelse af en EF-kontrolordning med henblik på at sikre overholdelse af reglerne i den
fælles fiskeripolitik, som blandt andet stiller krav om anvendelse af elektronisk positionsudstyr på
fiskerfartøjer, VMS, og om elektroniske indberetning af logbøger, landingserklæringer,
omladningsopgørelser og salgsnotaer.
I henhold til artikel 15, stk. 13, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr. 1380/2013 af
11. december 2013 om den fælles fiskeripolitik, ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1954/2003
og (EF) nr. 1224/2009 og ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 og (EF) nr. 639/2004
samt Rådets afgørelse 2004/585/EF skal medlemsstaterne sikre en detaljeret og nøjagtig
dokumentation for alle fangstrejser blandt andet ved at sikre, at en tilstrækkelig kapacitet og midler
står til rådighed for fiskerikontrollen. Dermed er det overladt til de nationale myndigheder, ud over
kravene i kontrolforordningen, at anvende de kontrolredskaber, som findes mest velegnede til
kontrol med det relevante fiskeri.
19
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0020.png
Ifølge fiskerilovens § 10 d kan ministeren fastsætte regler vedrørende fiskeri for at undgå
forringelse af naturtyper og levesteder for arter i internationale beskyttelsesområder samt
forstyrrelse af de arter, som områderne er udpeget for, hvis disse forstyrrelser har betydelige
konsekvenser for målsætningerne i Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af
naturtyper samt vilde dyr og planter.
Fiskeriloven indeholder i øvrigt ikke hjemmel til at stille krav om anvendelse af elektroniske
kontrolinstrumenter.
Med forslaget til
§ 117, stk. 2,
foreslås det, at ministeren for fiskeri og ligestilling for
erhvervsmæssigt fiskeri og dertil knyttede erhverv kan fastsætte regler om anvendelse af
elektroniske kontrolinstrumenter, herunder udstyr til kameramonitering, til dokumentation for og
kontrol af overholdelse af loven, regler fastsat i medfør af loven samt de i lovens § 10 nævnte EU-
retsakter, herunder regler om specifikation, installation, drift og vedligeholdelse af
kontrolinstrumenter, lagring, håndtering og ejerskab af indsamlede oplysninger, pligt til
overdragelse i digitaliseret format af indsamlede oplysninger til offentlige myndigheder i
kontroløjemed eller til statistisk brug og om skiltning om bord på fiskefartøjer til samlet opfyldelse
af de forpligtelser til at informere de ombordværende, der følger af lov om supplerende
bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og lov om retssikkerhed ved
forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter.
Bestemmelsen foreslås indsat som et nyt stykke, hvorefter de nuværende stk. 2-7 bliver til stk. 3-8.
Bemyndigelsen til ministeren foreslås begrænset til regler rettet mod det erhvervsmæssige fiskeri og
dertil knyttede erhverv, og kan således ikke anvendes over for det rekreative fiskeri.
Bemyndigelsen foreslås for det første at omfatte muligheden for ved bekendtgørelse at stille krav
om, at et fiskerfartøj eller en virksomhed i øvrigt skal være forsynet med et eller flere specifikke
elektroniske kontrolinstrumenter. I forslaget er det eksplicit nævnt, at bemyndigelsen også omfatter
muligheden for at stille krav om anvendelse af udstyr til kameramonitering. Det forudsættes i den
forbindelse, at der udelukkende kan stilles krav om kameramonitering i områder på fartøjer og
virksomheder, hvor fangst tages ombord, håndteres, forarbejdes, losses, lastes m.v., hvorfor alle
mandskabs- og opholdsrum i øvrigt, som privat område ikke vil kunne være omfattet af
moniteringen. Formålet med kravet foreslås at skulle være, at erhvervsfiskeren eller virksomheden i
kontroløjemed skal kunne dokumentere overholdelse af fiskerilovens regler, regler fastsat i medfør
at loven og regler under EU's fælles fiskeripolitik.
Bemyndigelsen foreslås ikke at forudsætte, at der stilles samme krav til alle fiskerfartøjer eller
virksomheder, men krav kan stilles for udvalgte flådesegmenter eller virksomhedstyper. Der gives
med forslaget også bemyndigelse til ministeren til at kunne pålægge erhvervet udgifterne forbundet
med pligten til at anskaffe og installere de elektroniske kontrolinstrumenter samt den efterfølgende
drift og vedligeholdelse heraf.
20
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0021.png
For det andet foreslås det, at der med bemyndigelsen i forbindelse med et krav om anvendelse af et
kontrolinstrument også kan fastsættes nærmere regler om eksempelvis tekniske specifikationer for
kontrolinstrumenterne, krav til hvor og hvordan installationen skal foretages, krav til drift og
vedligeholdelse, regler om lagring, håndtering og ejerskab af de data, som indsamles med
kontrolinstrumentet. Som en del af pligten til vedligeholdelse, vil der også kunne fastsættes
nærmere regler for de procedurer, som fartøjsføreren eller virksomhedsejeren vil blive forpligtet til
at skulle iagttage i tilfælde af svigt i det tekniske udstyr. Dette kunne eksempelvis være krav om at
give meddelelse til fiskerikontrollen, og eventuelt i den forbindelse at blive underlagt
fiskerikontrollens instruktioner om at sejle i havn inden for en given frist.
For det tredje foreslås der også en bemyndigelse til at kunne fastsætte regler om pligt til i
digitaliseret format at overdrage indsamlede data til kontrolmyndigheden i kontroløjemed eller til
andre offentlige myndigheder til statistisk brug, eksempelvis overdragelse med henblik på styrkelse
af datagrundlaget for den biologiske rådgivning på fiskeriområdet. Der vil i den forbindelse kunne
fastsættes regler om digitale formater m.v.
Endelig foreslås det for det fjerde, at ministeren vil kunne fastsætte regler om skiltning om bord på
fiskerfartøjer, hvor der anvendes elektroniske kontrolinstrumenter, der indsamler
personoplysninger, til samlet opfyldelse af de forpligtelser til underretning af den registrerede, der
følger af lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og artikel 13 og 14 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Til § 3
Fiskeriloven gælder som udgangspunkt ikke for Færøerne og Grønland, jf. lovens § 143, stk. 1.
Efter lovens § 143, stk. 2, finder loven anvendelse for overtrædelse af visse EU-forordninger, også
når de er begået på Færøerne eller i Grønland. Efter § 130, stk. 8, hører overtrædelser af de
pågældende EU-forordninger under dansk straffemyndighed (jurisdiktion), uanset om overtrædelsen
er begået uden for Danmark, hvis overtrædelsen er begået af en person, der på gerningstidspunktet
havde dansk statsborgerskab og ikke havde bopæl eller i øvrigt var hjemmeboende på Færøerne
eller i Grønland.
De foreslåede ændringer i nærværende ændringslov vedrører ikke de forhold, der er omfattet af de
EU-forordninger, der nævnes i lovens § 143, stk. 2, og som skal forebygge, afværge og standse
ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri (IUU).
Det foreslås derfor, at ændringsloven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
21
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0022.png
22
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0023.png
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
§ 34.
Ministeren for fiskeri og ligestilling kan
fastsætte regler om den erhvervsmæssige
udnyttelse af ressourcerne, herunder om
Nr. 1-4 ---
5) den maksimale fisketid, antallet af landinger
og de tilladte fangstmængder pr. landing og
6) særlige kvoter inden for de disponible
fangstmængder til dækning af bifangster.
Lovforslaget
§ 1.
1.
I
§ 34, stk. 1, nr. 5,
ændres »pr. landing og«
til: » pr. landing,«.
2.
I
§ 34, stk. 1, nr. 6,
ændres »bifangster.« til:
» bifangster og«.
3.
I
§ 34, stk. 1,
indsættes som
nr. 7:
»7) salg eller udlejning af fangstrettigheder.«
Stk. 2.-4.
---
§ 101.
---
4.
Efter § 101 indsættes:
»Kapitel 16a
Frivillig mærkningsordning for skånsomt
kystfiskeri
§ 101a.
Ministeren for fiskeri og ligestilling
kan etablere og drive en frivillig
mærkningsordning til fremme af kystfiskeri
med anvendelsen af skånsomme
fiskeredskaber.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om
administrationen af og betingelser for
deltagelse i den i stk. 1 nævnte
mærkningsordning, herunder om
1) omfattede arter og produkter,
2) krav til fartøjer, redskabstyper,
fiskemetoder og fisketid,
3) krav til håndtering af fangster,
4) krav om uddannelse,
5) udformning og anvendelse af et mærke,
6) dokumentation, kontrol og tilsyn, og
7) betaling for deltagelse i ordningen.
§ 102.
---
5.
I
§ 102, stk. 2,
indsættes efter »tilsvarende
Stk. 2.
Ministeren kan efter indstilling fra de i § varer, der«: »landes af dansk indregistrerede
104, stk. 1, nævnte bestyrelser fastsætte regler
fiskerfartøjer i udlandet eller«
om betaling af afgifter på fisk, der landes,
opdrættes, tilvirkes eller omsættes her i landet,
eller på tilsvarende varer, der indføres til landet,
samt om, i hvilket omfang sådanne afgifter skal
refunderes for fisk, når disse indgår som
materiale i industrielt fremstillede varer.
Afgifterne indgår i en produktionsafgiftsfond
23
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0024.png
for hver sektor, jf. stk. 1, hvor opkrævning
finder sted.
Stk. 3.
Ministeren fastsætter regler om
indbetalingen af de i stk. 2 nævnte offentlige
midler.
Stk. 4.
Ministeren kan tillade, at en
produktionsafgiftsfond, jf. stk. 1, modtager
andre indtægter end de i stk. 2 anførte.
§ 103.
Midler fra de i § 102 nævnte fonde
anvendes til foranstaltninger og tilskud til
fiskepleje, forbedring og tilpasning af fiskeri-
og akvakulturstrukturer, rådgivning,
uddannelse, sygdomsforebyggelse,
sygdomsbekæmpelse og kontrol samt
erhvervsøkonomiske foranstaltninger, herunder
afsætningsfremme, forskningsprojekter og
forsøg, som er i fiskerierhvervets interesse,
samt i øvrigt til foranstaltninger, som miljø- og
fødevareministeren godkender. Ministeren kan
endvidere tillade, at fondene afholder udgifter
til honorar til medlemmerne af fondenes
bestyrelser. Midlerne anvendes endvidere til
dækning af omkostningerne ved kontrol med
midlernes korrekte anvendelse. Midlerne skal
anvendes inden for den del af fiskerierhvervet,
hvor de er opkrævet.
§ 117.
---
6.
I
§ 103, 2. pkt.,
indsættes efter »afholder
udgifter«: »til fondens administration inden for
en ramme på 5 procent af de samlede årligt
opkrævede afgifter og«.
7.
I
§ 117
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Ministeren kan for erhvervsmæssigt
fiskeri og dertil knyttede erhverv fastsætte
regler om anvendelse af elektroniske
kontrolinstrumenter, herunder udstyr til
kameramonitering, til dokumentation for og
kontrol af overholdelse af loven, regler fastsat i
medfør af loven samt de i § 10 nævnte EU-
retsakter, herunder regler om
1) specifikation, installation, drift og
vedligeholdelse af kontrolinstrumenter,
2) lagring, håndtering og ejerskab af
indsamlede oplysninger,
3) pligt til overdragelse i digitaliseret
format af indsamlede oplysninger til
offentlige myndigheder i
kontroløjemed eller til statistisk brug
og
4) om skiltning om bord på fiskefartøjer
til samlet opfyldelse af de forpligtelser
24
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 372: Udkast til Lov om ændring af fiskeriloven
2011410_0025.png
til at informere de ombordværende, der
følger af lov om supplerende
bestemmelser til forordning om
beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling
af sådanne oplysninger og lov om
retssikkerhed ved forvaltningens
anvendelse af tvangsindgreb og
oplysningspligter.«
Stk. 2-7.
---
Stk. 2-7 bliver herefter stk. 3-8.
25