Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 365
Offentligt
2011217_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 5. februar 2019
Sagsnummer: 2019-172
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til gennemførelsesrets-
akt om godkendelse af anvendelsen af Bis(2-methoxyethyl)ether (Diglym) som proceskemikalie i industriel
produktion af mikropartikler til in vitro diagnose af autoimmune sygdomme i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 14.-15. februar 2019.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 365: Grudnotat om godkendelse af Bis(2-methoxyethyl)ether (Diglym) (REACH), Komitésag
2011217_0002.png
Den 1. februar 2019
MFVM 762
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af Bis(2-methoxyethyl)ether (Diglym) som proceskemikalie i indu-
striel produktion af mikropartikler til in vitro diagnose af autoimmune syg-
domme i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af en fremtidig
anvendelse af stoffet Bis(2-methoxyethyl)ether (Diglym) som proceskemikalie i industriel produktion
af mikropartikler til in vitro diagnose af autoimmune sygdomme i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver den tyske
virksomhed Roche Diagnostics GmbH tilladelse til efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i
REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 12 år fra ”solnedgangsdatoen” d. 22. august 2017.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 14.-15. februar 2019. Forslaget
vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Sagen forventes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget
forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse
anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug,
eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig om en specifik anvendelse
af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgeren har desuden demonstreret, at risikoen ved den
fremtidige anvendelse af Diglym er tilstrækkeligt kontrolleret med henblik på beskyttelse af
arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, og den beregnede maksimale koncentration i
arbejdsmiljøet vil være lavere end Arbejdstilsynets vejledende grænseværdi. Regeringen agter på
den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af en fremtidig anven-
delse af Bis(2-methoxyethyl)ether (Diglym) som proceskemikalie i industriel produktion af mikropar-
tikler til
in vitro
diagnose af autoimmune sygdomme i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 365: Grudnotat om godkendelse af Bis(2-methoxyethyl)ether (Diglym) (REACH), Komitésag
2011217_0003.png
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 14.-15. februar 2019.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH-forordningens artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse
skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godken-
delse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes
sikkert, og komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Roche Diagnostics GmbH fra Tyskland om
en fremtidig anvendelse af Diglym:
1.
Til anvendelse som proceskemikalie i industriel produktion af Dynabeads®. Dynabeads® er
ensartede partikler i størrelsesordenen 1 til 4,5 µm. Diglym sikrer en specifik porøsitet og
overfladecoating, der giver partiklerne deres særlige egenskaber. Dynabeads® anvendes til
immunologisk diagnose (in
vitro
diagnostik) til autoimmune sygdomme. Den forventede tonnage
er ikke angivet.
Roche Diagnostics GmbH fremsendte den 18. februar 2016 ansøgning om godkendelse af Diglym til
ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 365: Grudnotat om godkendelse af Bis(2-methoxyethyl)ether (Diglym) (REACH), Komitésag
behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socio-
økonomisk vurdering, SEAC, som den 6. juni 2017 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er skadeligt for
forplantningsevnen. Udvalget konkluderede endvidere, at den fremtidige risiko er tilstrækkeligt
kontrolleret for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet såfremt
risikohåndteringsforanstaltninger og antagelser om anvendelsesforhold, som beskrevet i
ansøgningen, implementeres og er korrekte. Herudover anbefalede RAC gennemførsel af målinger
af arbejdstageres udsættelse for stoffet og udledning til miljøet. Ansøgeren skal desuden anvende
resultaterne fra måleprogrammet til at vurdere om risikohåndteringsforanstaltningerne og
anvendelsesforholdene er passende og effektive. I forlængelse heraf skal arbejdsopgaver, hvor der
er risiko for hudkontakt, gennemgås med henblik på at nedsætte udsættelsen.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 22. august 2029 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er
det en forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren gennemfører overvågning af arbejdstagernes
udsættelse
for
stoffet.
Resultaterne
herfra
skal
anvendes
til
at
evaluere
om
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er effektive med henblik på yderligere
reduktion af arbejdstageres udsættelse for stoffet. I forlængelse heraf skal arbejdsopgaver, hvor der er
risiko for hudkontakt, gennemgås med henblik på at nedsætte udsættelsen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i færdige produkter.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 365: Grudnotat om godkendelse af Bis(2-methoxyethyl)ether (Diglym) (REACH), Komitésag
2011217_0005.png
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd anbefaler, at fristen for fornyet vurdering reduceres til 4-5 år.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstaterne, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet der tages udgangspunkt i, at ansø-
geren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gæl-
dende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Desuden er det dokumenteret, at risikoen er tilstrækkeligt kontrollet
i forhold til at sikre, at der ikke er en risiko for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet,
ligesom der stilles krav om målinger af arbejdstageres udsættelse for stoffet. Herudover vil den bereg-
nede maksimale koncentration i luften i arbejdsmiljøet (0,07 mg/m
3
) være væsentligt lavere end Ar-
bejdstilsynets vejledende grænseværdi for arbejdsmiljøet (27 mg/m
3
). Regeringen agter på den bag-
grund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4