Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 363
Offentligt
2011200_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 5. februar 2019
Sagsnummer: 2019-172
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til gennemførelsesrets-
akt om godkendelse af an-vendelsen af dibutyl phtalate (DBP) til produktion af keramiske lag i flerlagskera-
miske kondensatorer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 14.-15. februar 2019.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 363: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af dibutyl phtalate (DBP) (REACH), Komitésag
2011200_0002.png
Den 1. februar 2019
MFVM 760
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af dibutyl phtalate (DBP) til produktion af keramiske lag i flerlagske-
ramiske kondensatorer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet dibutyl phtalate (DBP) til produktion af tynde keramiske lag i flerlagskeramiske kondensatorer i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag).
Forslaget giver den nordirske virksomhed AVX Limited tilladelse til efter optag på godkendelsesli-
sten, bilag XIV i REACH, at anvende stoffet i en periode på 7 år fra vedtagelsen af gennemførelses-
retsakten. Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 14.-15. februar 2019. Forsla-
get vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Sagen forventes ikke at have økonomi-
ske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. For-
slaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at be-
grænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres
sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig om en specifik
anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgeren har desuden demonstreret, at de
foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere og den gene-
relle befolkning via miljøet, og den beregnede maksimale koncentration i arbejdsmiljøet er lavere
end Arbejdstilsynets vejledende grænseværdi. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af DBP
til produktion af keramiske lag i flerlagskeramiske kondensatorer, der primært anvendes i bil- og luft-
fartsindustrien, i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 363: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af dibutyl phtalate (DBP) (REACH), Komitésag
2011200_0003.png
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 14.-15. februar 2019.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det
vil sige den dato, hvor anvendelse
skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godken-
delse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes
sikkert, og komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden AVX Limited fra Nordirland om fortsat an-
vendelse af op til 3,1 tons om året af DBP:
1.
Til produktion af keramiske lag til flerlagskeramiske kondensatorer, hvori der indgår mange tynde
keramiske lag.
AVX Limited fremsendte den 11. december 2017 ansøgning om godkendelse af DBP til ovennævnte
anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det
Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vur-
dering, SEAC, som den 10. juli 2018 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er skadeligt for
forplantningsevnen. Udvalget konkluderede endvidere, at risikoen ved anvendelsen er
tilstrækkeligt kontrolleret, såfremt de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold,
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 363: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af dibutyl phtalate (DBP) (REACH), Komitésag
som er beskrevet i ansøgningen, anvendes. RAC anbefalede yderligere betingelser for
godkendelsen af anvendelsesforhold, der omfatter manuel, åben håndtering af DBP samt
moniteringsordninger.
o
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 7 år fra vedtagelsen af gennemførel-
sesretsakten for den beskrevne anvendelse under forudsætning af anvendelse af de risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en forudsæt-
ning for godkendelsen, at ansøgeren gennemfører overvågning af arbejdstagernes udsættelse for stof-
fet samt frigivelse til omgivelserne, samt at resultaterne heraf anvendes til yderligere reduktion af ud-
sættelsen for stoffet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i de færdige produkter.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds specifikke anvendelse af stoffet til
produktion af keramiske lag i keramiske kondensatorer, der består af mange tynde keramiske lag i en
årlig mængde på 3,1 tons, hvor det er dokumenteret, at der ikke findes alternativer for ansøgeren, som
er økonomiske gennemførlige. På baggrund af ansøgningen har Kemikalieagenturets risikovurderings-
komité, RAC, konkluderet, at risikoen ved anvendelsen er tilstrækkeligt kontrolleret for arbejdstagere
og den generelle befolkning via miljøet, såfremt de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelses-
forhold, som er beskrevet i ansøgningen, anvendes. RAC har dog anbefalet yderligere betingelser for
godkendelsen af anvendelsesforhold, der omfatter manuel, åben håndtering af DBP, hvilket er reflek-
teret i forslaget. Kemikalieagenturets socioøkonomiske komité, SEAC, har desuden konkluderet, at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici for arbejdstagere. SEAC har på baggrund af ansøgerens oplys-
ninger om analyser og forskning vedrørende alternativer foreslået, at godkendelsen gives for en perio-
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 363: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af dibutyl phtalate (DBP) (REACH), Komitésag
2011200_0005.png
de på 7 år, hvilket Kommissionen har fulgt. Herudover fremgår i Kommissionens forslag til beslutning
om godkendelse vilkår om, at ansøgeren skal overvåge arbejdstagernes udsættelse for DBP, og at resul-
taterne herfra anvendes til at evaluere om risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er
effektive.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd finder, at der snarest bør udvikles alternativer, med mindre produktionen kan
foregå i lukkede systemer, og at der bør gennemføres overvågning af udslip til miljøet.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstaterne, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet der tages udgangspunkt i, at ansø-
geren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gæl-
dende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Desuden stilles der krav om brug af proceskontrol og lukkede sy-
stemer som betingelse for godkendelsen, samt at resultater af overvågninger anvendes til identifikati-
on af muligheder for yderligere reduktion af arbejdstageres udsættelse for stoffet. Herudover er den
beregnede maksimale koncentration i luften i arbejdsmiljøet (kortvarigt op til 0,08 mg/m
3
) væsentligt
lavere end Arbejdstilsynets vejledende grænseværdi for arbejdsmiljøet (3 mg/m
3
). Regeringen agter på
den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4