Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 362
Offentligt
2011193_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 5. februar 2019
Sagsnummer: 2019-172
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til gennemførelsesrets-
akt om godkendelse af an-vendelsen af arsensyre som proceskemikalie i industriel produktion kobberfilm til
printplader i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komité-
sag).
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 14.-15. februar 2019.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 362: Grundnotat om godkendelse arsensyre (Circuit Foil), komitésag
2011193_0002.png
Den 1. februar 2019
MFVM 759
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af arsensyre som proceskemikalie i industriel produktion kobberfilm
til printplader i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet arsensyre som proceskemikalie i industriel produktion af kobberfilm til printplader i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget
giver den luxembourgske virksomhed Circuit Foil Luxembourg SARL tilladelse til efter optag på god-
kendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 7 år fra ”solnedgangs-
datoen” den 22. august 2017.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 14.-15.
februar 2019. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Sagen forventes
ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansiel-
le konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen
ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke
kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer
det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der fortsat er behov for anvendelse af stoffet i en
overgangsperiode indtil alternativer er fuldt indfaset. Ansøgeren har desuden demonstreret, at de
foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere og den gene-
relle befolkning via miljøet, og den beregnede maksimale koncentration i arbejdsmiljøet er lavere
end Arbejdstilsynets grænseværdi. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af ar-
sensyre som proceskemikalie i industriel produktion af kobberfilm til printplader i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 362: Grundnotat om godkendelse arsensyre (Circuit Foil), komitésag
2011193_0003.png
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 14.-15. februar 2019.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH-forordningens artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den
såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer.
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Circuit Foil Luxembourg SARL fra Luxem-
bourg om fortsat anvendelse af 1 ton om året af arsensyre og faldende til 700 kg om året ved slutnin-
gen af godkendelsesperioden:
1.
Til anvendelse som proceskemikalie i industriel produktion af kobberfilm til printplader.
Circuit Foil Luxembourg SARL fremsendte den 20. november 2015 ansøgning om godkendelse af ar-
sensyre til ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-
forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovur-
dering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 16. marts 2017 har afgivet følgende udta-
lelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 362: Grundnotat om godkendelse arsensyre (Circuit Foil), komitésag
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse samt gennemførsel af målinger af arbejdstageres udsættelse for stoffet og
udledning til miljøet.
o
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er økonomisk gennemførlige for ansøgeren inden solnedgangsdatoen. SEAC har
desuden konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. Et teknisk gennemførligt
alternativ er udviklet, og alternativet er til teknisk godkendelse hos ansøgerens kunder, hvoraf
nogle allerede har meldt tilbage at alternativet kan godkendes. Det er dog ikke økonomisk
gennemførligt at sikre fuld implementering af alternativet inden solnedgangsdatoen, hvorfor
SEAC har anbefalet en godkendelsesperiode på 7 år. Ligeledes anbefaler SEAC, at godkendelsen
begrænses, så den ikke omfatter udvikling af nye produktlinjer og en gradvis nedskalering af den
anvendte tonnage. To af SEACs medlemmer har afgivet en mindretalsudtalelse, hvor de anfører, at
der burde være givet en overgangsperiode på 12 år, da visse elektroniske produkter har en lang
godkendelsesprocedure og derfor ikke kan substitueres inden 7 år. Ligeledes finder de den
gradvise nedskalering af den anvendte tonnage for restriktiv.
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 7 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 22. august 2024 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risikohånd-
teringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Herudover må arsensyre
kun anvendes til allerede udviklede og markedsførte produktlinjer. Det er desuden en forudsætning for
godkendelsen, at ansøgeren gennemfører overvågning af arbejdstagernes udsættelse for stoffet, samt
udledning til miljøet, og at resultaterne herfra anvendes til at evaluere om risikohåndteringsforan-
staltninger og anvendelsesforhold er effektive.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i færdige produkter.
3
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 362: Grundnotat om godkendelse arsensyre (Circuit Foil), komitésag
2011193_0005.png
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd mener, at godkendelsesperioden bør afkortes væsentligt, idet der allerede nu kan
fremstilles elektroniske produkter uden brug af arsensyre.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet der tages udgangspunkt i, at ansø-
geren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gæl-
dende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Regeringen noterer sig desuden, at virksomheden er ved at imple-
mentere et teknisk gennemførligt alternativ, men fortsat har behov for at anvende arsensyre i en over-
gangsperiode. Herudover er den beregnede maksimale koncentration i luften i arbejdsmiljøet (0,12
µg/m
3
) væsentligt lavere end Arbejdstilsynets grænseværdi for arbejdsmiljøet (10 µg /m
3
). Regeringen
agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4