Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 357
Offentligt
2010034_0001.png
Miljø- og Fødevareministeriet
Departementet
Vand og Hav
Slotsholmsgade 12
1216 København K
(Sendt elektronisk:
[email protected])
Vingsted, den 25. januar 2019.
Danmarks Sportsfiskerforbunds bemærkninger til udkast til ændring af bilag til bekendt-
gørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter og bilag til bekendtgørelse om
miljømål for overfladevandområder og grundvandsforekomster - J.nr. 2018-1740 samt
afgørelse om miljøvurdering:
Danmarks Sportsfiskerforbund vil kommentere udkast til ændring af bilag til bekendtgørelser om
indsatsprogrammer samt bilag om miljømål for vandområder. Endelig er der en afgørelse om
miljøvurdering i høringsmaterialet.
Som det fremgår af høringsbrevet, skyldes ændringerne en udmøntning af en politisk aftale, Føde-
vare- og landbrugspakken af 15. december 2015.
Det fremgår endvidere, at den ændrede afgrænsning er udarbejdet på baggrund af politisk fast-
lagte kriterier, samt under inddragelse af indberetninger fra kommuner og de 23 vandråd.
Danmarks Sportsfiskerforbund må konstatere at udgangspunkt, proces og nu bekendtgørelse, i
hele forløbet har været styret af et politisk ønske om at der skal vandløb ud af vandområdepla-
nerne, uanset vandrådsanbefalinger og den faglig viden på området.
Vandløb der udgår af planerne, mister overvågningen og der skal ikke foretages indsatser for at
forbedre den økologiske tilstand.
DSF har brugt store resurser på at uddanne nøglepersoner fra vort korps af frivillige. Disse har
brugt deres fritid og mange kræfter på at deltage i vandrådsarbejdet. Opgaven er tilgået med stor
seriøsitet og de frivillige har været velforberedte til møderne. Møder, hvor de har anvendt deres
lokalkendskab og høje faglige viden. DSF har været repræsenteret i samtlige 23 vandråd.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 357: Henvendelse af 1/2-19 fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund om ændring af vandområdeplanerne
2010034_0002.png
Vore frivillige sagde ja til at medvirke til et virkelighedscheck, sammen med andre interesseorgani-
sationers repræsentanter, og alle er efterfølgende dybt forundrede og frustrerede over, at der ikke
i Ministeriet er lyttet til vandrådenes anbefalinger.
En vandrådspakke med vejledninger blev offentliggjort i juni 2017. Heri fremgår det af vejlednin-
gen, at der skulle foretages en samlet vurdering af de 2 skal-opgaver og den sidste kan-opgave ved
udarbejdelse af en ny bekendtgørelse. Dette må vi konstatere ikke sker med dette udkast til be-
kendtgørelse, da opgave 2 er udsat til senere.
Endelig har Danmarks Sportsfiskerforbund tidligere orienteret Styrelse, Departement og Miljø- og
Fødevareministeren om at smertegrænsen for længst er nået, for så vidt det handler om at tage
vandløb ud af vandområdeplanerne.
Smertegrænsen er for længst nået.
I Amternes Regionplaner var der udpeget ca. 26.000 km fiskevandsmålsatte vandløb. Denne ud-
pegning skulle sikre at Danmark levede op til EU-Direktiv 78/-659/-EØF
fiskevandsdirektivet fra
1978. Et direktiv om kvaliteten af ferskvand, der kræver beskyttelse eller forbedring for at være eg-
net til, at fisk kan leve deri. Det følger af vandrammedirektivet, at fiskevandsdirektivet ophæves
ved udgangen af 2013, og at beskyttelsen af vandområder fremadrettet skal ske via vandplanerne.
Spørgsmålet er om implementeringen af VRD har sikret den beskyttelse af ferskvand som tidligere
skete i afsæt i Fiskevandsdirektivet?
10.000 kilometer vandløb er taget ud af planerne siden 2013
I vandplan 1 (2009-15) indgik 28.000 km vandløb. I 2013 var der fra regeringen et ønske om en
større ensartethed i udvælgelsen af vandløb. Derfor blev antal kilometer vandløb omfattet af vand-
planerne skåret til 22.000 km.
I 2013 nedsatte Ministeren Vandløbsforum, hvor en række interessenter skulle komme med anbe-
falinger til vandplanlægningen. På baggrund af oplæg fra DCE blev der udviklet forskellige scenarier
for udvælgelsen af vandløb. Regeringen traf på baggrund heraf, beslutning om at der i Vandplan 2
skulle indgå 19.000 km vandløb.
Politisk valgte kriterier
I Notat fra DCE
Nationalt Center for Miljø og Energi
version 19. maj 2017
- Opdatering af natur-
faglige kriterier for afgrænsning af vandløb,
som vandrådene i 2017 skulle anvende på type 1
vandløbene (vandrådenes opgave 1), var der til kriterierne en sandsynlighedsberegning for målop-
fyldelse.
På trods af en sandsynlighed for målopfyldelse ved et fald på 0,5 o/oo på ca. 75 %, blev det politisk
besluttet at fastholde kriteriet om, at der minimum skulle være et fald på 3 o/oo, hvis dette krite-
rie skulle sikre type 1 vandløbet en plads i vandområdeplanerne.
Figur fra Notat fra DCE
Nationalt Center for Miljø og Energi
version 19. maj 2017
- Opdatering af naturfaglige krite-
rier for afgrænsning af vandløb.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 357: Henvendelse af 1/2-19 fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund om ændring af vandområdeplanerne
2010034_0003.png
Med udkast til ny bekendtgørelse er det intentionen at der tages yderligere 1.000 km vandløb ud
af VOP og dermed ud af overvågning og forbedrende indsatser. Hvis bekendtgørelsen underskrives
med den nuværende tekst, har skiftende regeringer siden 2013 fjernet 10.000 kilometer danske
vandløb fra vandområdeplanerne.
Er EU-Kommissionen orienteret og er der foretaget en juridisk vurdering af opfyldelse af
VRD, når der nu igen er mange km vandløb der er udgår af de danske vandområdepla-
ner?
DSF har forespurgt Departementet om EU-Kommissionen er orienteret om Danmarks intentioner
om at tage yderligere 1.000 km vandløb ud.
Vi er blevet henvist til et ministersvar:
https://www.ft.dk/samling/20161/lov-
forslag/l34/spm/75/svar/1370512/1705163/index.htm.
Dette ministersvar, afgivet den 19. december 2016 viser tydeligt hvilke holdninger der er til imple-
mentering af VRD, samt regeringens måde at håndtere EU-Kommissionen på. Regeringen foretager
en risikovurdering af om de politisk valgte kriterier vil få Kommissionen til at stille spørgsmål/sende
en åbningsskrivelse om Danmark lever op til sine forpligtigelser IVRD, ved at skabe god økologisk
tilstand i grundvand, vandløb, søer og kystvandene.
Ministeriet har Ikke lyttet til enige vandråd
et eksempel fra oplandet Ringkøbing Fjord.
I vandrådet til Ringkøbing Fjord oplandet var det et enigt vandråd, som kom med en række indstil-
linger til vandrådsopgaven. Det lykkedes i en god demokratisk dialog, faglighed og et dygtigt Sekre-
tariat, at nå til enighed.
På en konference arrangeret af IDA den 16. januar 2019, holdt Lene Moth fra Sekretariatskom-
mune Ringkøbing Fjord oplandet et indlæg, hvor hun i sin præsentation viste forskellene på hvad
det enige vandråd og samtlige kommunalbestyrelser i oplandet havde fremsendt til Ministeren og
hvad resultatet er efter miljøstyrelsen har bearbejdet anbefalingerne.
Følgende viser 2 slides er fra denne præsentation:
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 357: Henvendelse af 1/2-19 fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund om ændring af vandområdeplanerne
2010034_0004.png
Slides fra oplæg på IDA-konference Lene Moth, Sekretariatskommune Ringkøbing Fjord oplandet.
Opgaven har i ekstrem grad været styret af et politisk ønske
Danmarks Sportsfiskerforbund er vidende om at dette eksempel ikke er et enkeltstående tilfælde
på hvordan et efterspurgt arbejde i lokale vandråd er blevet håndteret i ministeriet.
Hvad er årsagen til at planen ikke følges, som beskrevet i
Vejledning til kommuner og vandråd,
Om arbejdet med kvalificering af afgrænsning og udpegning af vandløb i vandområdeplaner
2015-2021
version april 2017 - Opdateret juni 2017?
s. 33 i denne Vejledning
6.4 Det videre forløb
På baggrund af de indmeldte oplysninger fra sekretariatskommunerne gennemfører Miljø
og
Fødevareministeriet i 2018 analyser af indberetninger fra kommuner og vandråd. Analyserne
vil bl.a. omfatte en kortlægning af, hvordan et vandløb og dets omgivelser vil blive påvirket,
hvis der skal opnås målopfyldelse. Efter Miljøstyrelsen har analyseret konsekvenserne og
gennemgået kommunernes indberetninger, foretager miljø- og fødevareministeren den endelige
udpegning af vandområder som stærkt modificerede eller kunstige. Den kvalificerede udpegning
indarbejdes i bekendtgørelser om henholdsvis miljømål og indsatsprogrammer, som forventes
sendt i 8-ugers høring ultimo 2018.
(Min understregning)
S. 52 i Vejledningen
Det skal nævnes, at sekretariatskommunen vil få mulighed for at indsende supplerende oplysnin-
ger, som er væsentlige for vurderingen, om vandområder, der i udgangspunktet ikke er
kandidat til udpegning som kunstigt eller stærkt modificeret, med den endelige indberetning til
Miljøstyrelsen inden udgangen af 2017 (se afsnit 6.4)
(Min understregning)
Det er desværre helt tydeligt, at der IKKE ønskes råd og virkelighedscheck, når der ikke lyttes til et
enigt vandråd med kommunalpolitikernes opbakning, og der ændres i det set-up (vejledningen),
som deltagerne gik ind i vandrådene og troede på ville ske fyldest.
Oplæg i form af faglige kriterier og behandlingen af data og anbefalinger fra de 23 vandråd, samt
ændring af rammerne, da opgave 2 efterfølgende er udsat til i løbet af 2019, viser at hele opgaven
har været styret af et politisk ønske om at der skal vandløb ud af vandområdeplanerne, uanset
vandrådsanbefalinger og den faglig viden på området.
Det lokale demokrati og den lokale mulighed for indflydelse er blevet svigtet
Af den politiske aftale Udmøntning af Fødevare- og Landbrugspakkens afsnit vedr. vandløb (15. de-
cember 2016), fremgår blandt andet at:
Der er ikke foretaget en fysisk gennemgang af vandlø-
bene, hvorfor det er afgørende, at kommuner og vandråd på baggrund af deres viden om lokale
forhold kvalificerer udkastet til afgrænsningen inden der træffes endelige beslutning om en ny
afgræsning, således at den lokale viden bringes i spil med henblik på, at der på den ene side ta-
ges smalle, flade og gravede vandløb eller vandløb med begrænset økologisk potentiale ud, og
at det på den anden side sikres at de vandløb der ikke falder indenfor denne definition bevares i
vandområdeplanerne.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 357: Henvendelse af 1/2-19 fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund om ændring af vandområdeplanerne
2010034_0005.png
I vandrådet er der brugt meget tid og mange kræfter på at blive enige, således at Ministeren fik et
solidt lokalt kvalificeret indspil, hvor de miljømæssigt værdifulde vandløb forblev i Vandområdepla-
nen og de ikke værdifulde vandløb skulle udgå. Dette er gjort i forventning om, at med enighed når
man længst. Daværende minister Esben Lunde Larsen skrev til vandrådene (8. september 2017) for
lige netop at oplyse om, at lokal enighed i et vandråd vil stå stærkt i forhold til den politiske beslut-
ning:
Endelig vil jeg minde om, at en løsning, hvor man lokalt finder enighed omkring det, der
indberettes til Miljøstyrelsen, naturligvis står stærkest som grundlag for den endelige politiske
beslutning omkring vandløbene i vandområdeplanerne. Hele eller dele af vandrådet har dog mu-
lighed for at komme med supplerende udtalelser til kommunens indmeldinger.
Danmark Sportsfiskerforbund mener at det udsendte udkast, samt den proces der har været siden
de lokale folkevalgte godkendte vandrådenes anbefalinger, dog med enkelte undtagelser, viser at
det lokale demokrati er blevet sat ud af kraft. Vi er naturligvis opmærksomme på at det er Minister
og regering, der har det sidste ord. Men hvis ikke Minister og regering vil modtage anbefalinger,
hvorfor så i alverden uddelegere en meget træls opgave til arbejdet i vandrådene?
En inddragelse hvor der ikke lyttes til fælles anbefalinger giver ingen mening på de der har brugt
fritid og kræfter på at opnå enighed med udgangspunkt i lokalkendskab og faglighed.
Vore frivillige er demotiverede og vrede. Flere føler det har været spild af tid. Hvis vi igen skal del-
tage og bruge vores faglige- og lokale viden, skal der helt andre rammer og betingelser for vand-
rådsarbejdet. Vi forventer naturligvis, at når der fra en Minister anmodes om hjælp og det begrun-
des i flg.:
hvorfor det er afgørende, at kommuner og vandråd på baggrund af deres viden om lo-
kale forhold kvalificerer udkastet til afgrænsningen inden der træffes endelige beslutning om en
ny afgræsning, således at den lokale viden bringes i spil
at der så også lyttes, når der på et fagligt
grundlag er opnået enighed om anbefalinger lokalt.
Danmarks Sportsfiskerforbunds kommentarer til afgørelse om miljøvurdering
I afgørelser forefindes tekst som med udgangspunkt i ovenstående høringssvar til udkast til be-
kendtgørelse, virker direkte provokerende. Nedenfor er tekst fra afgørelsen indsat med mine un-
derstregninger.
Som opfølgning på kommunernes og vandrådenes kvalitetssikring af grundlaget for vandområ-
deplanerne 2015
2021, som blev besluttet som en del af aftale om en Fødevare- og landsbrugs-
pakke, skal der ske justering af en række konkrete miljømål og indsatser, hvilket kræver ændring
i bilagene til bekendtgørelserne om miljømål og indsatser, som udgør det retligt bindende grund-
lag for vandområdeplanerne for Danmarks 4 vandområdedistrikter.
Ændringerne består af:
1) Miljømål for 107 vandløbsstrækninger, der ved en fejl ikke har været optaget i bekendtgørelsen.
Mål og vandløbstrækninger har imidlertid været korrekt vist på det vejledende MiljøGIS for vandom-
rådeplaner, der har været en del af høringsgrundlaget for vandområdeplanerne og bekendtgørel-
serne om miljømål og indsatser.
2) Ændringer som følge af vandrådenes arbejde i form af:
a. Miljømål og tilhørende indsatser for ca. 780 vandløbsstrækninger udgår, herun-
der 4 vandløbsstrækninger som ikke har været optaget i bekendtgørelsen.
b. Indsatser for vandløbsstrækninger, som udgår helt eller delvist for ca. ca. 70
vandløbsstrækninger.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 357: Henvendelse af 1/2-19 fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund om ændring af vandområdeplanerne
2010034_0006.png
Ministeren bør ikke underskrive bekendtgørelsen, men trække den tilbage
Danmarks Sportsfiskerforbund vil derfor med baggrund i det, vi her har anført herunder
først og fremmest, at en væsentlig del af vandrådenes og kommunernes indberetninger
endnu ikke er færdigbehandlede, opfordre Ministeren til at tilbagekalde det udkast til ændringer af
bekendtgørelserne om miljømål og indsatsprogrammer, der nu er i høring, med henblik på
senere at sende et revideret udkast i høring, når der foreligger et grundlag, hvor alle indstillinger
fra vandråd og kommuner vedrørende begge vandrådsopgaver er færdigbehandlede.
Som alternativ til at afvente at indstillingerne fra vandråd og kommuner vedrørende begge
vandrådsopgaver er færdigbehandlede, bør det foreliggende forslag til ændret afgrænsning
af vandløbsområder i det mindste revideres, så de vandløb, hvor indstillingerne fra vandråd
og kommuner ikke er færdigbehandlede, tages ud af de ca. 1.000 kilometer vandløb, som
ifølge det foreliggende forslag skal udgå af vandområdeplanerne.
Med venlig hilsen
Lars Brinch Thygesen
Natur- og Miljøkonsulent
Danmarks Sportsfiskerforbund