Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 357
Offentligt
2010033_0001.png
Dato: 25. januar 2019
Til Miljøstyrelsen
(MFVM Id nr.: 4016867)
Danmarks Naturfredningsforenings høringssvar til ændringer vedrørende af-
grænsning og miljømål i eksisterende vandområdeplaner 2015-21 efter
Vandråd 2 arbejdet.
Miljøstyrelsen har sendt resultatet af sine beslutninger efter Vandråd 2-arbejdet i hø-
ring i form af udkast til ændring af bekendtgørelserne om indsatsprogrammer og om
miljømål - ændringer af bilag 1-4 til bekendtgørelse nr. 1521 af 15. december 2017
om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter og bekendtgørelse nr. 1522 af 15.
december 2017 om miljømål for overfladevandområder og grundvandsforekomster.
Miljøstyrelsen anfører i høringsbrevet at ændringerne hovedsageligt omfatter en kvali-
ficeret afgrænsning af hvilke vandløbsvandområder med et opland mindre end 10
km2, der vil indgå med et konkret miljømål i vandområdeplanerne.
Hvor et miljømål har dannet grundlag for fastlæggelse af en supplerende indsats i
vandområdeplanerne 2015- 2021 konsekvensrettes bekendtgørelse om indsatspro-
grammer mv. sådan at den konkrete indsats udgår.
Den ændrede afgrænsning er udarbejdet på baggrund af fastlagte kriterier og under
inddragelse af indberetninger fra kommuner og vandråd, jf. bekendtgørelse nr. 217
om vandråd, vandråds samarbejde med kommunalbestyrelser og samarbejde mellem
kommunalbestyrelser i et hovedvandopland om afgrænsning af vandløb og udpegning
af kunstige og stærkt modificerede vandløb. Vandrådene har hertil frivilligt haft mulig-
hed for at kommentere på indsatser videreført fra vandplanerne 2009-2015. Miljøsty-
relsen har desuden rettet fejl i 2017
miljømålsbekendtgørelsen.
Her følger DNs høringssvar:
1.
2.
3.
4.
Politiske præmisser for at sikre udtag af 1000 km vandløb
Udtag af vandløb fra vandområdeplanerne er i strid med vandrammedirektivet
Det spildte vandrådsarbejde
Det utilgængelige resultat af vandrådsarbejdet
Helt overordnet er det DNs opfattelse at det foreliggende forslag om at udtage vand-
løb af vandområdeplanerne er direktivstridigt og bør tages af bordet, og ministeriet
bør stærkt genoverveje sin tolkning af at vandområdeplanerne ikke omfatter alt vand.
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 357: Henvendelse af 1/2-19 fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund om ændring af vandområdeplanerne
2010033_0002.png
Inden for rammen af ministeriets nuværende tolkning bærer bekendtgørelsesændrin-
gerne præg af et
helt unødvendigt
hastværk, hvor man ikke har nået at behandle
det samlede vandrådsarbejde.
DN skal derfor opfordre til at man stopper de udsendte ændringer af vandområdepla-
nerne til det samlede materiale er behandlet eller i det mindste nøjes med at lave æn-
dringer for de vandløb, der faktisk er færdigbehandlet.
Ad 1 Politiske præmisser for at sikre udtag af 1000 km vandløb
Vandråd 2 fik som opgave 1) at vurdere og kvalificere alle vandløb i vandområdepla-
nerne med et opland under 10 km2 på baggrund af de opdaterede faglige kriterier for,
hvornår vandløb er flade, smalle og gravede eller har begrænset økologisk potentiale
og derfor ikke bør indgå i vandområdeplanerne (formuleret i Landbrugspakken). 2)
Endvidere skal der ske en kvalificering af udpegningen af vandløb som kunstige og
stærkt modificerede. 3) Det er endvidere besluttet, at kommuner og vandråd som en
frivillig mulighed skal kunne kommentere på videreførte indsatser fra første planperi-
ode.
De reviderede kriterier for små vandløb til vandråd 2017:
Formålet var at alle vandløb i det foreliggende udkast til vandområdeplaner med et
opland under 10 km2 skal kunne vurderes på baggrund af opdaterede faglige kriterier
for, hvornår vandløb er flade, smalle og opgravede eller har begrænset økologisk po-
tentiale og derfor ikke bør indgå i vandområdeplanerne. ”Opgravet” refererer i denne
sammenhæng ikke til grøfter, men til vandløb der tidligere er blevet udrettede og ud-
dybede/udgravede pga. afvandingshensyn.
Det anvendte kriterie-beslutnings-træ
De opdaterede kriterier siger små vandløb skal indgå i vandplanerne hvis
- de har et opland på over 10 km2
ELLER
- de allerede opfylder God økologisk tilstand (vurderet på smådyr, fisk og flora)
ELLER
- er naturlige og IKKE er okkerpåvirkede (> 5 mg ferrojern pr l)
OG SAMTIDIGT
- har et fald på mindst 3 promille
ELLER
- har en slyngning på mindst 1,05
ELLER
- har et fysisk indeks på mindst 0,41
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 357: Henvendelse af 1/2-19 fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund om ændring af vandområdeplanerne
2010033_0003.png
Disse kriterier tager til dels udgangspunkt i et udredningsarbejde fra AU, der doku-
menterer sandsynligheden for at vandløb opnår god økologisk tilstand ved forskellige
værdier af kriterierne. MST har imidlertid brugt kriterierne mekanisk på et politisk valg
af kriteriegrænser, som sikrer at 1000 km vandløb udgår af vandområdeplanerne.
Kravet om ingen okkerpåvirkning over 5 mg ferrojern pr l er absurd fordi netop okker-
vandløb i 1. vandplan var et indsatsområde og fordi indsatser over for okker er vel-
kendte og effektive
vandstandshævninger eller okkerrensning.
Kravet om mindst 3 promille fald er usagligt og ren politik fordi AUs rapport klart viste
at vandløb med selv 0,5 promille fald havde over 50% sandsynlighed for at nå god
økologisk tilstand
netop den sandsynlighed der er valgt for slyngning og fysisk in-
deks.
Desuden er hele retorikken om at vandløb, der ikke opfylder kriterierne, skal udgå af
vandområdeplanerne forkert fordi der intet belæg i vandrammedirektivet er for at lade
vandløb, som har små oplande, er kunstige eller stærkt modificerede eller okkerpåvir-
kede eller er ”flade, smalle og opgravede eller har begrænset økologisk potentiale”
udgå af vandområdeplanerne, men alene at lade dem indgå med økologisk potentiale
eller lavere mål end god. Mere herom under Ad 4.
Endeligt er det et problem at man ikke tager udgangspunkt i den kvalitet vandløbene
kan opnå
deres referencetilstand, men i om de i dag har opnået god økologisk til-
stand.
Ad 2 Udtag af vandløb fra vandområdeplanerne er i strid med vandrammedi-
rektivet
Det er Danmarks Naturfredningsforenings opfattelse, at den danske stat ikke kan ud-
tage, og dermed undlade at fastsætte miljømål for, de foreslåede 1.000 km vandløb
fra vandområdeplanerne. Det vil efter vores opfattelse være i strid med vandramme-
direktivet.
Vandrammedirektivet pålægger, ifølge direktivets art. 4, stk. 1, litra a, Danmark at
beskytte og forbedre tilstanden for alt overfladevand, herunder alle vandløb.
Disse forpligtelser er helt centrale og udgør ufravigelige pligter for den danske stat.
Hidtil har de danske nationale vandområdeplaner da også omfattet de vandløb med
oplande mindre end 10 km², som nu agtes udtaget fra vandområdeplanerne.
Det er med stor undren og ærgrelse vi konstaterer, at det tilsyneladende nu er rege-
ringens hensigt ikke længere at beskytte og forbedre disse 1.000 km vandløb
og
dermed overholde Danmarks direktivforpligtelser.
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 357: Henvendelse af 1/2-19 fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund om ændring af vandområdeplanerne
2010033_0004.png
Hvilke (juridiske) overvejelser Miljø- og Fødevareministeriet baserer det foreliggende
forslag på, er vi ikke bekendt med på trods af vores gode dialog med ministeriet i
mange sammenhænge og efterspørgsel efter netop det saglige grundlag for ministeri-
ets opdateringer af de statslige vandområdeplaner. Senest efterspurgte vi disse over-
vejelser på møde med Departementet og fik efterfølgende henvisning til ministerens
svar på
Spørgsmål nr. 75 til L 34: ”Det
vurderes, at der med de valgte tekniske krite-
rier vil være en begrænset risiko for, at Kommissionen vil stille spørgsmålstegn ved
afgrænsningens overensstemmelse med direktivet”!
Vi kan således kun antage, at ministeriet baserer sit forslag på ordlyden af direktivets
art. 4, stk. 1, litra a, der pålægger en pligt til at beskytte og forbedre
"overfladevand-
områder",
sammenholdt med definitionen af et overfladevandområde i direktivets art.
2, nr. 10 som en
"afgrænset og betydelig mængde overfladevand".
Vi har en vis forståelse for, at man, navnlig på grund af ordlyden af art. 2, nr. 10, kan
gøre sig overvejelser om, at visse vandløb kan udtages, fordi man vælger at betragte
vandløbene som ikke
"afgrænsede"
eller
"betydelige"
overfladevandområder.
Vi har også en vis forståelse for, at sådanne overvejelser kan gøres i sammenhæng
med, at direktivets bilag II, pkt. 1.2.1 om karakterisering af vandløb åbner op for, at
medlemsstaterne kan vælge mellem to modeller, når vandløb karakteriseres
herun-
der en model A, hvor størrelsestypologien for et vandløb (om vandløbets opland over-
stiger 10 km²) er en blandt flere faktorer, som afgør hvordan vandløb kan afgrænses i
vandområdeplanerne.
Men så snæver fortolkning af direktivet er efter vores opfattelse forkert og direktiv-
stridig.
For det første indeholder definitionen af "vandløb" i art. 2, nr. 4 ikke begrænsende kri-
terier vedrørende størrelsen af vandløbets opland for, hvilke vandløb der skal beskyt-
tes og forbedres.
For det andet er Danmarks overordnede forpligtelse, som udtrykt ved direktivets for-
målsbestemmelse art. 1, at forebygge forringelse og forbedre vandøkosystemers til-
stand og sådanne terrestriske økosystemer m.v., der er afhængige af vandøkosyste-
merne.
For det tredje skal disse forpligtelser ses i sammenhæng med en bærende forudsæt-
ning i direktivets præambel, betragtning nr. 33, hvorefter Danmark skal stræbe efter
at opnå god økologisk tilstand i hvert enkelt vandløbsopland ved at samordne foran-
staltninger rettet mod al overfladevand, der tilhører det samme økologiske, hydrologi-
ske og hydrogeologiske system.
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 357: Henvendelse af 1/2-19 fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund om ændring af vandområdeplanerne
2010033_0005.png
Denne samordning af indsatser, ud fra et helhedsperspektiv for at sikre målopfyldelse
for alle vandløb og andre overfladevande, er gennemgående i direktivet. Direktivets
art. 3 tillader eksempelvis ved afgrænsninger af vandløbsoplande, at små vandløbsop-
lande kombineres med andre små eller store vandløbsoplande, så de tilsammen be-
tragtes som et særskilt vandområde. Art. 3 gør det med andre ord muligt at "pulje"
beskyttelses- og forbedringsforpligtelserne for flere vandløbsoplande, fordi disse er
små og hensigtsmæssigt kan behandles som et samlet økosystem
men netop ikke
at undlade beskyttelse alene fordi der er tale om nogle små vandløbsoplande.
Alt vand skal således beskyttes og dets tilstand forbedres, men direktivet tillader at
dette sker på en hensigtsmæssig måde, der tager hensyn til små vandløbs sammen-
hæng med andre vandløb i større sammenhængende økosystemer.
For det fjerde vedrører direktivets bilag II den karakterisering, som Danmark er for-
pligtet til at gennemføre efter direktivets art. 5 - dvs. den administrative øvelse det
er, at afgrænse vandløb m.v. ud fra deres størrelser, geografiske placering m.v. Mu-
ligheden for ved karakteriseringen at tage hensyn til vandløbsoplandes størrelse er
alene rettet mod denne administrative øvelse
antageligt for at sikre ensartethed i
karakteriseringer på tværs af EU.
Endelig, for det femte, er ovenstående fortolkning i overensstemmelse med den for-
tolkning af direktivet, som er udtrykt i de fælles implementeringsvejledninger, der er
udarbejdet af EU Kommissionen og EU-medlemsstaterne i fællesskab.
Eksempelvis fremgår det med al ønskelig tydelighed af Common Implementation Stra-
tegy (CIS) no. 2
Identification of Water Bodies, pkt. 2.1, at direktivets beskyttelses-
forpligtelser omfatter alt vand (herunder alle vandløb). Samme sted uddybes dette
sådan, at denne beskyttelse af alt vand af administrative hensyn kan inddeles i for-
skellige overfladevande, vandløbsoplande og vandområdedistrikter med direkte refe-
rence til definitionerne i art. 2, nr. 10, 13 og 15 (CIS no. 2, side 6, note 2).
Af CIS no. 2, pkt. 3.5 om små overfladevande fremgår igen ganske klart, at overfla-
devande nok kan karakteriseres forskelligt af administrative årsager, herunder puljes
med større overfladevande, men at alt vand er omfattet af beskyttelses- og forbed-
ringsforpligtelserne.
Med andre ord: Danmark kan administrativt karakterisere alt vand i landet i forskel-
lige kategorier, men alt vand skal beskyttes og forbedres. Der kan ikke, under henvis-
ning til nogle tvivlsomme og udvalgte naturfaglige kriterier, udtages 1.000 km vand-
løb fra beskyttelsen.
Udtages de påtænkte 1.000 km vandløb fra de statslige vandområdeplaner, og fast-
sættes der derfor ikke miljømål for dem, vil Danmark ikke opfylde vandrammedirekti-
vet efter Danmarks Naturfredningsforenings opfattelse.
I sit brev til DSF af 14. januar 2019 skrev ministeren
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 357: Henvendelse af 1/2-19 fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund om ændring af vandområdeplanerne
2010033_0006.png
”I
forhold til jeres generelle bemærkninger til grundlaget for afgrænsningen, er det
værd at bemærke, at medlemsstaterne har et vist nationalt skøn til at definere hvilke
vandløb med et opland mindre end 10 km2, der er omfattet af et konkret miljømål i
vandområdeplanerne. Dette skøn er i Danmark fastlagt i visse kriterier for vandløbe-
nes fysiske forhold. Kriterierne omfatter bl.a., om vandløbet er karakteriseret som
værende et blødbundvandløb eller udpeget som kunstigt eller stærkt modificeret i
vandområdeplanerne 2015-2021,
hvilket også er præsenteret for vandrådene.”
Rent direktiv-juridisk er DN altså ikke enige i at kunstige, stærkt modificerede eller
vandområder med lavere målsætning end god økologisk tilstand (den mulighed at
målsætte med f.eks. moderat økologisk tilstand har i øvrigt slet ikke indgået i vandrå-
denes arbejde eller MSTs kriterier!) kan udgå af vandområdeplanerne. Det er en reto-
rik, som MST konsekvent anvender
at visse vandforekomster kan udgå af vandpla-
nerne
men som påvist ovenfor er der ingen belæg herfor i vandrammedirektivet og
dets guidelines.
DN skrev allerede herom i sit høringssvar til Vandområdeplan 2015-21
et uddrag
herfra medsendes som BILAG 1.
Konsekvenser.
Overvejelser om vandforekomsternes kvalitetsmæssige potentiale giver naturligvis
god mening i forhold til at prioritere, hvor der skal sættes ind med indsatser, hvornår
og med hvilke forventede resultater, men som sagt ses der ikke grundlag for at ud-
tage dem af vandområdeplanerne.
Status i dag er at Vandområdeplanerne kun sætter miljømål for 25% af de danske
vandløb (18.900 km). De resterende 56.000 km mindre vandløb har Naturstyrelsen
op til vandområdeplan 2015-21 administrativt skrevet ud af vandområdeplanerne ved
at fjerne de hidtidige retningslinjer fra 1. vandplanperiode, som gav dem et fælles mål
om god økologisk tilstand.
Med de aktuelle ændringer i høring vil miljøstyrelsen så fjerne yderligere 1000 km.
75 % af landets vandløb udgør klart størstedelen af hele kontaktfladen mellem dyrk-
ningsarealer og vandmiljøet og kan hermed afgjort ikke siges at være uden betydning
for indfrielse af vandrammedirektivets formål, herunder for fjorde og kystvande.
Uden miljømæssige krav til vandløbskvaliteten i vandområdeplanerne efterlades langt
størstedelen af de mange mindre vandløb uden miljøkrav og for dem bliver det her ef-
ter kun afvandingshensyn, der skal varetages vha vandløbsloven. De kan rørlægges,
udrettes, uddybes, grødeslås for uden miljømål beskytter vandløbsloven ganske en-
kelt ikke.
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 357: Henvendelse af 1/2-19 fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund om ændring af vandområdeplanerne
2010033_0007.png
Ligeledes er det helt uklart hvad kommunernes afgørelser efter miljøbeskyttelsesloven
og naturbeskyttelsesloven uden miljømål skal holdes op imod, når der gives tilladeler,
der berører disse mange km små vandløb. Uden miljømål vil sådanne vandløb heller
ikke få forbedrende indsatser eller omfattes af overvågning.
Vandrammedirektivet kræver at hvert vandområde målsættes ud fra sit naturlige po-
tentiale, sin referencetilstand. Det kan således ikke lægges til grund om vandløbet i dag
har opnået god økologisk tilstand, men alene om det ville kunne bringes til at opfylde
sin målsætning.
Det fremgår af høringsmaterialet at en række vandløb står til at udgå fordi de betegnes
som blødbundsvandløb. De beskrives i vandområdeplan 2015-21 som mindre, naturlige
vandløb, der på den overvejende del af sin længde har et naturligt ringe fald (< 0,1 -
0,5 ‰ afhængig af vandløbsstørrelsen), ringe vandhastighed og bundsubstrat, som
naturligt er blødt og overvejende organisk. I den danske typologi valgte man oprindeligt
at udskille disse vandløb som en særlig gruppe vandløb, som ikke ville kunne nå god
økologisk tilstand vurderet på DVFI og tænkeligt på deres flora eftersom de eksiste-
rende indeks ikke var dækkende for denne type, og der derfor skulle udarbejdes selv-
stændige indeks herfor. Det er endnu ikke sket. Alligevel står de nu til udtagelse, hvilket
DN stiller sig uforstående overfor.
Ad 3 Det spildte vandrådsarbejde
Det fremgår af talrige tilbagemeldinger fra DNs vandrådsrepræsentanter og andres, at
Miljøstyrelsen har valgt at lade vandløb(sstrækninger) udgå af vandplanerne på trods
af enige indstillinger fra Vandråd og kommuner.
Der kan i Århus Bugt oplandet konstateres mere end 15 udtag mod enige vandråds-
indstillinger, i det meget store Randers Fjord opland ses tilsvarende massive uover-
ensstemmelser mellem vandrådets anbefalinger og MSTs udtag, og i Ringkøbing Fjord
oplandet er talrige eksempler på udtag på trods af dokumentation for at kriterierne jvf
opdaterede data ikke er opfyldt, herunder står adskillige dokumenteret ikke-kunstige
vandløb til udtag, også selvom der er målopfyldelse.
Eksempelvis kom i Ringkøbing Skjern Kommune et enigt vandrådet således frem til,
at tre af de vandløb, som Miljøstyrelsen havde karakteriseret som kunstige, dokumen-
teret er
naturlige og havde god tilstand målt på smådyr. Derfor bør Tilløb til Feldbæk,
Bæk v/ Lilleby og Sinkær Bæk indgå i vandplanerne. Alligevel står de til at blive taget
ud. I Nordfyns kommune kom Bogense Bybæk under lup, selvom den med et opland
større end 10 km2 slet ikke burde være i spil. Vandrådet anbefalede at tage en del af
vandløbet ud af vandplanerne og bevare resten, nemlig den nedre del med godt fald
og hvor der er vilde ørreder. Alligevel står Bogense Bybæk nu til at blive taget ud. På
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 357: Henvendelse af 1/2-19 fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund om ændring af vandområdeplanerne
2010033_0008.png
Bornholm er alle 7 vandløb udtaget, selvom vandråd og regionskommune i enighed
ønskede dem med i vandplanerne og der ingen afvandingsinteresser er.
Ministeren skriver i et svar til DSF den 14. januar 2019, at
”Det
er rigtigt, at den ændring af vandområdeplanerne, som er i høring frem til den
25. januar 2019, ikke omfatter alle indberetninger fra kommuner og vandråd. Ændrin-
gen omfatter alene afgrænsningen af hvilke strækninger, der skal have et konkret
miljømål, mens udpegningen af kunstige og stærkt modificerede vandløb behandles
senere. Det er en prioritering som vi politisk har foretaget af hensyn til at kunne tage
et første skridt i opfølgningen på Fødevare- og Landbrugspakkens afsnit vedrørende
vandløb.
De ændrede bekendtgørelser er således alene baseret på kommunernes og vandråde-
nes indberetninger vedrørende afgrænsningen samt det opdaterede datagrundlag,
som kommuner og vandråd også havde til rådighed for deres arbejde.
Indberetninger vedrørende udpegningen af kunstige og stærkt modificerede vandom-
råder undersøges fortsat og resultatet forventes først senere på året. Samtidig under-
søges de vandområder, hvor der alene er modtaget oplysninger om afgrænsningen,
som ikke har kunnet vurderes i henhold til de dokumentationsstandarder, som også
fremgår af vejledning til kommuner og vandråd. Der arbejdes således også på at ind-
hente oplysninger, som kan løfte de ikke fuldt oplyste indberetninger op til niveau
med de fuldt oplyste."
Med andre ord lægger bekendtgørelserne op til udtage en lang række vandløb, som
man ikke har nået at behandle færdigt i Miljøstyrelsen. Det gælder angiveligt de, der
er i spil som stærkt modificerede og kunstige, og andre som ikke lever op til at være
fuldt oplyste. Samlet udgør de vandløb formentlig størstedelen af de 1000 km vandløb
det har ikke været muligt at få en konkret oversigt herover. At udtage dem nu har
som konsekvens at mange vandløb senere igen skal indføres i vandområdeplanerne,
når de er færdigbehandlet!
DN må derfor stærkt forundret spørge, hvorfor man overhovedet udsender ændrings-
forslag til vandområdeplanerne/bekendtgørelserne nu og ikke afventer en færdigbe-
handling. Det er dels dårlig forvaltningsstil at regelsætte på baggrund af erkendt
ufærdigt forarbejde, og dels er det stærkt demotiverende for vores deltagere i vand-
rådene at se deres arbejde tilsidesat - konkret at vandløb udtages uden en konkret
saglig stillingtagen fra statens side. Endelig er det faktisk i modstrid med hvad vand-
rådene blev stillet udsigt
nemlig at der ville blive taget samlet stilling til resultatet af
deres arbejde med de 2 bundne vandrådsopgaver førend resultatet ville blive udmøn-
tet i ændringer i vandområdeplanerne.
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 357: Henvendelse af 1/2-19 fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund om ændring af vandområdeplanerne
2010033_0009.png
DN skal derfor opfordre til at man stopper de udsendte ændringer af vandområdepla-
nerne til det samlede materiale er behandlet eller i det mindste nøjes med at lave æn-
dringer for de vandløb, der faktisk er færdigbehandlet.
Om de 2 x vandråd
Vandråd 1 i 2014 gik jo relativt godt for 2/3 vedkommende
vel nok fordi 1. der var
tale om en overskuelig opgave, hvor en pose penge skulle fordeles på et antal virke-
midler, og 2. der var tale om en relativt kort tidsperiode. Når 1/3 af vandrådene fun-
gerede dårligt var det mest pga dårlig styring, af politisering og af manglende respekt
for opgaven og faktuelle forhold.
Om Vandråd 2 i 2016 er tilbagemeldingerne fra DNs repræsentanter langt mere nega-
tive. Årsagerne hertil er at
-
der på forhånd politisk var valgt useriøse kriterier (se Ad 1). Særligt at vandløb
skal være naturlige (kunstige og modificerede skal da også med i VOP), at okker-
påvirkning betyder absolut udelukkelse (selvom de var et indsatsområde i 1. plan-
periode og der er lette indsatser over for okker), og et krav om fald på mindst 3
promille (hvor al faglighed viste at fald langt under 1 promille gav gode chancer
for min. DVFI 5).
-
det var en forringelsesøvelse af vandområdeplanerne, som man alene indgik i for
at undgå så mange forringelser som muligt og for at have indsigt i hvad der fore-
gik
-
der var for ringe tid til 2-3 opgaver
-
manglende respekt for opgavernes præmisser, og afslutningsvis for resultatet af
vandrådenes behandling (se Ad 2)
Erfaringerne for arbejdet har på trods heraf dog været gode de steder, hvor oplevel-
sen har været god styring fra sekretariatskommuner, hvor der er vist disciplin for op-
gaven (uanset at man var uenig i dens præmisser), og hvor dialogen mellem de lokale
aktører har været konstruktiv og respektfuld. Således kunne ét enigt vandråd bakke
om at kommunerne i vandoplandet skal sørge for at deres åmænd og de entre-
penører, der står for vedligeholdelsen, er ordentligt uddannede, og at den nyeste vi-
den om skånsom vedligehold altid benyttes. Der ses desværre mange steder en ud-
præget grad af mangel på kompetencer hos dem der står for vedligehold. Dette ram-
mer både naturen og afvandingsinteressenterne.
En overordnet konklusion fra DNs deltagelse
i lyset af MSTs nu udsendte forslag til
ændringer af vandområdeplanerne
er at vandrådenes inddragelse har været ret
nyttesløs eftersom MST alligevel mekanisk har anvendt sit kriterie-beslutning-træ og
at stat og kommuner sagtens alene kunne have lavet den datakvalificering, der var
efterspurgt.
Ad4
Det utilgængelige resultat af vandrådsarbejdet
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 357: Henvendelse af 1/2-19 fra Danmarks Naturfredningsforening og Danmarks Sportsfiskerforbund om ændring af vandområdeplanerne
2010033_0010.png
Det er et helt generelt træk ved tilbagemeldingerne fra DNs lokale repræsentanter at
man finder både materialet til brug for vandrådsarbejdet vanskeligt tilgængeligt og ef-
terfølgende utroligt svært at få overblik over resultatet. Det gælder
-
-
-
-
-
-
-
Vandrådets samlede indstilling
Hvor meget af Vandrådets samlede indstilling har kommunen medtaget i sin ind-
beretning
Hvor meget af indberetningen fra kommunen er medtaget i ministeriets bekendt-
gørelse
Meget svært tilgængeligt bekendtgørelses-materiale (kort og bilag)
der mangler
et entydigt opslag om hvad der er inde og ude og hvorfor.
Resultaterne er ikke opstillet kommunevis, men hulter til bulter i et kæmpebilag,
som hermed bliver meget uoverskueligt.
Der mangler navne på vandløb (vandløbsnumre er ikke godt nok).
Det oprindelige gis-materiale, som vandrådene havde til rådighed i deres arbejde,
er ikke længere tilgængeligt via de oprindelige links. Hvis materialet skal gennem-
gås detaljeret ville det være en stor hjælp.
Med andre ord - manglende brugervenlighed.
Vedhæftet DN BILAG 1
Med venlig hilsen
Henning Mørk Jørgensen
Havbiolog
DN Sekretariatet
31193235 [email protected]
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]