Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 347
Offentligt
2006592_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål AC
Hvad agter regeringen at foretage sig, efter der i seks ud af
ti stikprøver fra Grindsteds kloaksystemer er fundet
kræftfremkaldende stoffer, som overskrider
Miljøstyrelsens afdampningskriterium?
Samrådsspørgsmål AD
Hvad agter regeringen at gøre for at forhindre, at
jordforurening med stoffer med sundhedsfarlige
egenskaber trænger ind i kloakrør eller
drikkevandsledninger og dermed risikerer at forurene
indeluften eller drikkevandsforsyningen?
Samrådsspørgsmål AE
Hvilke pligter og muligheder har vandselskaberne for at
forhindre, at jordforureninger trænger ind i kloakrør og
drikkevandsforsyning, og vil regeringen sikre, at
kommuner og vandselskaber aktivt bidrager til
regionernes indsats for at eliminere de såkaldte
Generationsforureninger - f.eks. i kloak- og
1
vandforsyningen i Grindsted og Thyborøn - og
jordforureninger generelt?
+ to supplerende spørgsmål:
Samrådsspørgsmål AK
Hvad viser regeringens risikoanalyser m.v. om
konsekvenserne af tabet af regionernes viden og
kompetencer, hvis staten overtager
jordforureningsområdet, og hvordan vil regeringen i givet
fald modvirke negative konsekvenser?
Samrådsspørgsmål AL
Hvad vil regeringen gøre for at forhindre, at oprydning af
generationsforureningerne udskydes endnu mere, hvis
staten overtager kompetencen uden at tilføre området nye
midler?
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 347: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 24/1-19 om jordforurening, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AC, AD, AE, AK og AL
2006592_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
1. Indledning
For at starte med det nyeste, så vil jeg
indledningsvist kort kommentere den seneste
udvikling på jordforureningsområdet, hvilket
ligger i tråd med de to supplerende
samrådsspørgsmål AK og AL.
-
sundhedsreform
Regeringen præsenterede i sidste uge sit udspil til
en sundhedsreform. Som det fremgår af udspillet,
foreslår vi, at opgaverne med jordforureninger i
fremtiden varetages af Miljø- og
Fødevareministeriet
dog med visse borgernære
opgaver i kommunerne.
Der lægges med udspillet op til ikrafttrædelse den
1. januar 2021.
Samlet set er der på jordforureningsområdet tale
om en stor og kompleks opgave. Derfor er det
afgørende for mig, at der nu bliver taget alle de
3
rette hensyn, så der også fremadrettet vil være en
stærk faglighed i opgaveløsningen.
Med placering af opgaven i staten vil vi samle de
faglige kompetencer, og dermed muliggøre en
national prioritering på tværs i landet.
Vi vurderer, at vi inden for økonomien til
jordforurening kan finde et beløb svarende til en
halv milliard kroner frem mod 2030, uden at det
vil gå ud over den øvrige indsats. Gevinsten vil vi
prioritere til en styrket indsats mod de såkaldte
generationsforureninger, som eksempelvis
Grindstedværket samt Cheminova og Høfde 42.
Altså de store massive forureninger, som
udvalget netop har ønsket at drøfte her i dag.
-
Samrådsspørgsmål AK
Regeringen ønsker at gennemføre en
sundhedsreform. Det betyder, at der er en række
opgaver, som regionerne varetager ud over
sundhedsområdet, som skal placeres andre
steder. På miljøområdet er det regeringens
vurdering, at disse opgaver bedst varetages i
4
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 347: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 24/1-19 om jordforurening, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AC, AD, AE, AK og AL
2006592_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
staten med enkelte borgernære opgaver i
kommunerne. Det vil sikre en bedre tværgående,
national prioritering af midlerne.
Det kan ikke udelukkes, at nuværende regionale
medarbejdere vil søge nye udfordringer. Den
risiko er der altid, når der sker forandringer på en
arbejdsplads. Men det er regeringens intention,
at så mange medarbejdere som muligt skal følge
med deres opgaver. Opgaverne vil blive placeret i
Miljøstyrelsen, hvor der kan opnås
synergieffekter i forhold til styrelsens øvrige
opgaver. Det kan fx være
grundvandskortlægning, der er placeret i Aalborg
eller andre relevante dele af Miljøstyrelsen, der
bl.a. er placeret i Odense.
Regeringen vil nu indbyde de politiske partier til
forhandling om sundhedsreformen. Målet er at
indgå en politisk aftale i foråret 2019.
-
Samrådsspørgsmål AL
Mange danskere har hørt om forureninger som
dem ved Cheminova og Grindsted. Det er
5
jordforureninger, der er så omfattende, så store
og så dyre at rydde op, at de er svære at håndtere
på regionalt niveau, hvilket regionerne heller ikke
har lagt skjul på.
Nu lægger vi op til at samle opgaven i staten, og
får dermed en bedre national prioritering.
Samtidig har regeringen en ambition om, at
afsætte op mod en halv milliard kroner til de
store generationsforureninger frem mod 2030.
Regeringen sætter dermed et ambitiøst mål for
opgavevaretagelsen med effektiviseringer,
justeringer og synergier for op mod 50 mio. kr.
om året. Der udestår en nærmere analyse af,
hvordan opgaven i detaljen løftes bedst. Det
følger efter forhandlingerne, og det har vi frem til
2021 til. Der er derfor god tid til at sikre de fagligt
rigtig løsninger og prioriteringer for
opgavevaretagelsen.
Når det er sagt, vil der ved samling af opgaven i
staten kunne spares en række parallelle
6
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 347: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 24/1-19 om jordforurening, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AC, AD, AE, AK og AL
2006592_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
funktioner, der i dag er i regionerne. Fx vil der
fremadrettet kun være et nævn, som skal
sekretariatsbetjenes. Der er fem regionale og ét
fælles sekretariat i dag. Det alene forventes at
frigive flere mio. kr. årligt.
Dertil kommer bl.a. koordinering og
samtænkning af udviklingsprojekter,
centralisering af IT-systemer, nedlæggelse af
visse ledelsesfunktioner samt målretning og
effektivisering af borgerrettede opgaver. Hertil
kommer omprioritering og justering inden for
den nuværende opgavevaretagelse.
Midlerne vil, efterhånden som de frigøres, blive
øremærket til indsatsen mod
generationsforureningerne, dog uden det går ud
over den nuværende indsats. Der er derfor ikke
grund til bekymring for den generelle indsats.
Der lægges op til, at de borgernære opgave
placeres i kommunerne. Kommunerne har
allerede nogle opgaver i dag, og der vil som følge
af en politisk aftale blive set nærmere på,
7
hvordan den mest hensigtsmæssige snitflade
mellem staten og kommunen tilrettelægges.
Tillad mig nu at gå videre til samrådets
oprindelige omdrejningspunkt.
-
Indledning Grindstedundersøgelse
Som jeg fortalte i oktober, da vi senest var samlet
i denne kreds for at tale om jordforurening, så var
jeg i sommer - på foranledning af Anni
Matthiesen - på besøg i Grindsted for at se og
høre nærmere om forureningen sammen med
regionsformand Stephanie Lose (V).
Forureningen i Grindsted er omfattende og
kompleks. Det betyder, at der er flere aktører
samlet omkring håndteringen af forureningen.
Hver aktør med sine opgaver og ekspertiser, som
sammen skal håndtere forureningssituationen
bedst muligt.
8
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 347: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 24/1-19 om jordforurening, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AC, AD, AE, AK og AL
2006592_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
Det er regionerne, der har varetaget opgaverne
med jordforurening, hvilket de vil gøre frem til
udgangen af 2020, hvis det står til regeringen.
Derfor er Region Syddanmark også den centrale
aktør
sammen med forsyningsselskabet og
Billund Kommune.
Jeg finder det betryggende, at alle tre parter
arbejder sammen om håndteringen af
forureningen i Grindsted, og alle parter er også
med i de aktuelle undersøgelser af kældre og
kloakker.
2. De aktuelle undersøgelser
For at få vished om situationen i Grindsted har
jeg bedt om en status fra Region Syddanmark.
Herfra kan jeg melde følgende:
”Region
Syddanmark har i efteråret 2018
gennemført undersøgelser af afdampningen fra
det forurenede grundvand, der strømmer fra
9
fabriksgrunden til Grindsted Å. Formålet med
undersøgelserne var at afklare, om
afdampningen kan udgøre et problem for
indeklimaet i boliger, der ligger over
forureningsfanen. Regionen gennemførte i 2011
en lignende undersøgelse af afdampningen. I
modsætning til den tidligere undersøgelse, er der
i den nye undersøgelse taget højde for, at der
også er boliger med kældre i de områder, hvor
forurenet grundvand står tættest på terræn, og
hvor risikoen for indeklimaet derfor vurderes at
være størst. Resultaterne af de nye
undersøgelser viser, at afdampning fra
forurenet grundvand ikke udgør en generel
risiko for indeklimaet i Grindsted.
Undersøgelserne er endnu ikke endeligt
afrapporteret, men grundejerne i de undersøgte
områder er orienteret om resultatet af
undersøgelserne.
10
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 347: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 24/1-19 om jordforurening, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AC, AD, AE, AK og AL
2006592_0006.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
Region Syddanmark har i forbindelse med
ovenstående undersøgelse på vegne af Billund
Kommune gennemført en stikprøveundersøgelse
af ti udvalgte kloakbrønde i og omkring
områderne, hvor afdampningsundersøgelserne
er udført. I seks af ti undersøgte brønde blev der
påvist koncentrationer af oliestoffer og
klorerede opløsningsmidler, herunder
vinylklorid, som overskrider Miljøstyrelsens
afdampningskriterium. Regionen har
videregivet resultaterne til Billund Kommune,
som er myndighed for spildevandssystemet.
Billund Kommune har til regionen oplyst, at de
har modtaget resultaterne fra
kloakundersøgelserne, og at kommunen
sammen med Billund Vand & Energi er i dialog
med rådgiver om videre undersøgelser -
herunder udarbejdelse af en handleplan for
undersøgelse af forureningen af kloakkerne i
Grindsted by og den eventuelle betydning for
indeklima i boliger. Billund Kommune har
11
efterfølgende oplyst, at de vil iværksætte
undersøgelserne i foråret 2019, med
afrapportering juni 2019.
Region Syddanmark har endvidere i efteråret
2018 foretaget målinger af udeluftkvaliteten ved
tre af de formodede mest forurenede områder i
byen
henholdsvis ved Grindsted Å, rundt om
fabriksgrunden og ved den gamle losseplads syd
for byen. Der blev ved alle målinger påvist svage
overskridelse af afdampningskriteriet for
benzen, men koncentrationerne er på niveau
med almindeligt baggrundsniveau i udeluft. Der
blev ikke påvist overskridelse af
afdampningskriterier for andre stoffer,
herunder vinylklorid. Prøverne er udtaget under
næsten vindstille forhold, der giver de bedste
forhold for at påvise en eventuel påvirkning af
udeluften.”
12
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 347: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 24/1-19 om jordforurening, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AC, AD, AE, AK og AL
2006592_0007.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
3. Myndighedsansvaret vedr.
jordforurening, forsyningsledninger og
indeklima
Myndighedsansvaret for jordforurening,
forsyningsledninger og indeklima varetages af
regioner og kommuner. Og hvis det står til
regeringen, gør de det indtil udgangen af 2020.
Vedr. de aktuelle undersøgelser og de resultater,
som vi har fået fra Grindsted, så er det min
opfattelse, at henholdsvis Region Syddanmark og
Billund Kommune har ageret i fuld
overensstemmelse med deres opgaver og ansvar.
Så for at svare på de to første samrådsspørgsmål,
så mener jeg ikke, at resultaterne fra
undersøgelserne i Grindsted giver anledning til,
at staten for nuværende skal blande sig i
regionens, kommunens eller forsyningsselskabets
arbejde i forhold til den problemstilling, vi taler
om her.
Og jeg ser heller ikke anledning til, at regeringen
skal gøre noget aktuelt for indtrængende
forurening i kloak- eller drikkevandsledninger
primært fordi den opgave allerede skal løses af
andre myndigheder, hvis der skulle opstå
problemer.
Jeg har i øvrigt ikke hørt fra hverken kommunen,
regionen eller forsyningsselskabet, at man ønsker
statens indblanding i denne konkrete sag. Jeg ser
heller ikke indikationer på, at dette skulle være et
generelt problem.
4. Forsyningsselskaber og
forsyningsledninger
Det er forsyningsselskabernes opgave at sikre den
nødvendige vedligeholdelse af ledningsnettet
frem til skelgrænsen, hvorefter det resterende
anlæg inde på privat grund er grundejers ansvar
med hensyn til etablering og drift.
13
14
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 347: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet 24/1-19 om jordforurening, jf. MOF alm. del - samrådsspm. AC, AD, AE, AK og AL
2006592_0008.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
Spildevandsledninger kan virke som et dræn, hvis
de er utætte og derved kan de utilsigtet bortlede
og fortynde en eventuel jordforurening.
Til gengæld anses det ikke for muligt at
forurening generelt set skulle kunne trænge ind i
en drikkevandsledning, da den er under et højt
tryk.
Forsyningsselskabet skal sikre, at en eventuel
forurening fra spildevandet ikke giver
miljømæssige gener
fra hverken spildevands-
eller vandledninger.
Jeg ønsker ikke, at pålægge kommuner eller
forsyningsselskaber en opgave om at løse
generationsforureningerne. Den opgave er pt.
placeret i regionerne, og det er altså regeringens
ønske, at den opgave vil blive varetaget af staten
fra 2021.
Tak for ordet.
15
16