Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
MOF Alm.del Bilag 345
Offentligt
2005935_0001.png
EU og Internationalt
Den 25. januar 2019
Samrådsspørgsmål AH:
”Ministeren
bedes redegøre for sin indstilling til den kommende
dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri) - landbrugsdelen
den 28. januar 2019 samt eventuelle sager, hvortil der søges
mandat i Europaudvalget.”
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
Jeg vil forelægge rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 28. januar
2019. Punkt 1 om drikkevandsdirektivet forelægger jeg til for-
handlingsoplæg. Derudover er der 6 landbrugspunkter, og de er
alle til orientering.
1.
-
I forhold til punkt 1 om
drikkevandsdirektivet
har formand-
skabet forsøgt at speede processen gevaldigt op. Formandskabet
går efter at få fastlagt en holdning i Rådet meget snart, så for-
handlingerne med Europa-Parlamentet kan afsluttes inden valget
i maj.
-
De to centrale punkter i forhandlingerne har været spørgsmålet
om materialer i kontakt med drikkevand og spørgsmålet om ad-
gang til drikkevand.
-
I forhold til materialer i kontakt med drikkevand har formand-
skabet foreslået et kompromis, hvor der vil ske en harmonisering
via gennemførelsesbestemmelser i drikkevandsdirektivet. Det
kan støttes fra dansk side.
-
I forhold til spørgsmålet om adgang til drikkevand ser det ud til,
at formandskabets kompromis på lange stræk imødekommer vo-
res ønske om mere fleksibilitet for de enkelte medlemslande, og
det kan vi derfor også støtte fra dansk side.
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 345: Miljø- og fødevareministeren talepapir fra samrådet 24/1-19 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) landbrugsdelen, den 28. januar 2019
2005935_0002.png
-
I løbet af forhandlingerne er opstået tvivl om, hvorvidt direktivet
også dækker målinger af varmt vand. Det vil i givet fald kunne
medføre økonomiske konsekvenser i Danmark. Det er noget, som
vi vil få afklaret og se nærmere på ved implementeringen af di-
rektivet.
-
Samlet set er det et forslag, som regeringen støtter. Vi vil dog
gerne gøre det endnu bedre. Eksempelvis ved at sørge for, at di-
rektivet bedre adresserer vandspild, og at der bliver tale om am-
bitiøse kvalitetskrav for drikkevand med udgangspunkt i eksiste-
rende danske kriterier.
2.-4.
-
Punkt 2-4 er
reformen af EU’s landbrugspolitik,
hvor for-
mandskabet ønsker en politisk drøftelse. Det forventes i store
træk at blive en gentagelse af tidligere drøftelser.
-
Det er ikke helt tydeligt, hvilken slagplan formandskabet har lagt.
Officielt går de efter at opnå enighed i Rådet om alle de ikke-
budget relaterede spørgsmål i juni. Men i praksis er det meget
usikkert, hvorvidt det er realistisk.
-
Landbrugsreformen er også på dagsordenen for det næste råds-
møde i marts, så der er vi forhåbentlig lidt klogere.
5.
-
Punkt 5 er
Kommissionens rapport om planteproteiner.
Rapporten beskriver produktionen af planteproteiner og det eu-
ropæiske proteinunderskud, som betyder en import af råprotein
på 17 millioner tons årligt.
-
Desværre fokuserer rapporten helt overvejende på traditionelle
proteinafgrøder som for eksempel soja. Fra dansk side ser vi ger-
ne mere fokus på nye, innovative proteinkilder som eksempelvis
protein udvundet fra græs.
-
Her vil vi arbejde for, at landbrugspolitikken giver mulighed for
de nødvendige investeringer, der skal sikre udbredelsen af den ny
teknologi. På den måde kan de mange fordele ved teknologien
komme så mange som muligt til gode.
2
MOF, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 345: Miljø- og fødevareministeren talepapir fra samrådet 24/1-19 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) landbrugsdelen, den 28. januar 2019
2005935_0003.png
-
Endelig savner vi, at Kommissionen også fokuserer på afskovning
som en væsentlig problematik i forhold til produktion af plante-
protein. Det vil jeg rejse på rådsmødet.
6.
7.
-
Punkt 6 er en præsentation af
formandskabets arbejdspro-
gram,
og her vil jeg henvise til samlenotatet.
-
Punkt 7 er et
overgangsforslag i forhold til landbrugsre-
formen.
Det skal på visse områder sikre overgangen fra denne
reformperiode til den næste reformperiode.
-
Det væsentligste element i forslaget er, at medlemslandene får
mulighed for at træffe beslutning inden udgangen af 2019 om at
overføre midler mellem søjle I og II for 2020/2021. Det sker efter
samme regler som i den nuværende reformperiode.
-
Den mulighed var ikke en del af den nuværende reform, da den
lapper indover den nye budgetperiode, der begynder i 2021.
-
På grund af tidsfristerne haster det med at få vedtaget forslaget.
Europa-Parlamentet er derfor indstillet på ikke at komme med
ændringsforslag, hvis Rådet heller ikke gør det. Fra dansk side
støtter vi forslaget.
-
Endelig vil jeg også gerne understrege, at vi forventer yderligere
overgangsbestemmelser på et senere tidspunkt. Det kan således
meget vel blive sådan, at landbrugsreformen bliver et år forsinket
på grund af alle usikkerhederne med ny Kommission, nyt Euro-
pa-Parlament og de igangværende budgetforhandlinger. Men det
må vi tage til den tid.
---o0o---
-
Under
siden sidst
har jeg ikke noget denne gang.
3